מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' אוקטובר 11, 2017 9:41 am

אלו דברי הר"מ מאזוז. ולכאו' תמוה, הלא הגמ' כתבה שהחידוש הוא מצריך להפסיק באמצע אכילתו, וא"כ מה הראיה?
קבצים מצורפים
לולב.jpg
לולב.jpg (60.97 KiB) נצפה 3952 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 11, 2017 10:08 am

אינך מכיר את מארז"ל "אף על פי שאין ראיה לדבר - זכר לדבר"?!

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' אוקטובר 11, 2017 10:46 am

תקרא מה שהוא אמר, "מצאתי רמז.. וכמעט מפורש".

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ד' אוקטובר 11, 2017 11:29 am

ישראל אליהו כתב:אלו דברי הר"מ מאזוז. ולכאו' תמוה, הלא הגמ' כתבה שהחידוש הוא מצריך להפסיק באמצע אכילתו, וא"כ מה הראיה?

גם אני זכיתי לכוון לשאלתך!
אכן תמוה!
ואולי י"ל שהמשנה יכלה לכתוב בלשון אחרת כמו "יטול מייד" או את הדוגמא של ישבו לדין ושאז צריכים להפסיק וליטול לולב וכדו'.
ומזה שהגמ' הביאה דווקא דוגמא של שולחן אוכל - אולי יש בזה רמז וכמו שכתב שם הרב המאיר..
ואפשר לדחות דשמא לא שייך שבי"ד ישב בחוה"מ סוכות, וכן לא שייך הדוגמא של להסתפר (וק"ק שהרי הדוגמא של להתרחץ שייכת. ואולי יש לדחות מכיוון שא"א שיטול מייד בבית המרחץ ולכן הבאנו דווקא שולחנו. וא"כ אין ראיה לדבריו...).
וצ"ע.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אוקטובר 11, 2017 11:52 am

בירושלים נטלו בבית המקדש ולא בסוכה.
ובל' הגמ' בסוכה לח א' וכשיבוא לביתו יטול על שולחנו, ומסתמא גם בבית יש שולחן. ואם היה דין בסוכה לא מסתבר שהגמ' לא היתה מזכירה.
וכן במג א' הא תקינו לה רבנן ביתו.
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ד' אוקטובר 11, 2017 12:13 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 11, 2017 11:59 am

קמצן_קדוש כתב:שמא לא שייך שבי"ד ישב בחוה"מ סוכות

למה לא?
הא קיי"ל שכותבים מעשה ב"ד במועד!

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' אוקטובר 11, 2017 12:01 pm

קמצן_קדוש כתב:
ישראל אליהו כתב:אלו דברי הר"מ מאזוז. ולכאו' תמוה, הלא הגמ' כתבה שהחידוש הוא מצריך להפסיק באמצע אכילתו, וא"כ מה הראיה?

גם אני זכיתי לכוון לשאלתך!
אכן תמוה!
ואולי י"ל שהמשנה יכלה לכתוב בלשון אחרת כמו "יטול מייד" וכו', וצ"ע.

"יטול מיד" אינו במשמע שהיה באמצע אכילתו.
המשנה באמרה 'יטול על שולחנו' לימדה שמדובר אפילו באמצע אכילה, ואם היתה כותבת 'מיד' לא היינו למדים את החידוש שאפי' שהוא באמצע אכילה יפסיק.

ומעיקרא היה נראה שאדרבא ראיה איפכא, דדוקא בשעת אכילה יטול על שולחנו, משא"כ בשאר זמנים יטול בכל מקום. אולם יש לדחות דא"כ הו"ל למשנ לכתוב "יטול אפילו על שלחנו", דאז משמע דאם אינו אוכל יטול בכל מקום. ומדנקטה ללא תיבת 'אפילו' יש סמך שתמיד יטול על שלחנו. אבל לא הייתי מגדיר זאת "כמעט מפורש".

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: נטילת לולב בסוכה, כך מוכח מהגמרא?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' פברואר 18, 2021 9:16 am

בגמרא מבואר שפירוש "יטול על שלחנו" הוא שצריך להפסיק, וכפי שכתבו מקודם.
ויש להעיר לפ"ז כמה הערות:
א] מדוע שנה התנא דין זה בלולב דוקא, והלא נפק"מ גם כן במצות תקיעת שופר, אם לא היה לו שופר והתחיל לאכול, שצריך להפסיק כדי לתקוע.
ואף שבא בדרך לא שייך כ"כ בר"ה, וכמ"ש בגמרא שהמשנה דיברה על חוה"מ, הרי משכח"ל גם בלי בא בדרך, שלא היה לו לולב, וכפי ששנינו מי שלא היה לו שופר והתמנה לו שופר תוקע ומריע ותוקע.
ב] לשון המשנה "לשיכנס לביתו" צריך ביאור מאד, מאי שייטיה הכא.
ג] למה לא שנה התנא "מי שהתחיל לאכול ונתמנה לו לולב, מפסיק ונוטל" וכלשון המשנה בשבת ששנה "מפסיקין לק"ש" כו'. לשון יטול על שולחנו אומר דרשני.

ולולא דמסתפינא טובא מחברי הפורום, הו"א, בדרך "פשוטה של משנה" שלמקצת מרבותינו מותר להציע אפילו כשלא מסתדר עם הגמרא, שפשט המשנה לא מיירי באיסור אכילה לפני לולב (שזה כבר מבואר במשנה בשבת לגבי ק"ש, ודין לולב כדין ק"ש). אלא שמצות לולב היא משום שמחה וכמ"ש "ושמחתם לפני ה"א." ולפיכך נוטלין את הלולב בהלל, וכמ"ש בחידושי מרן רי"ז הלוי עה"ת, שהלל הוא משום שמחה וכמ"ש הרמב"ן, ושמחת הלולב מתקיימת על ידי אמירת ההלל עמו.
ויש ראשונים שסוברים שאין נענועים אחרים לפני ההלל, בשעת ברכה, אלא אך ורק בשעת ההלל, כי כך נוטלים את המינים.

ומעתה זה שלא היה לו לולב בשעת ההלל, כיצד יקיים "ושמחתם" עם המינים. וסתם כך ליטול אותם אין לזה כ"כ משמעות. ולכן צריך ליטול בשעת קיום שמחת יום טוב, שהוא בשעת סעודה, או עכ"פ בתחילת הסעודה, שזה זמן שמחה. וזהו דקאמר התנא "לכשיכנס לביתו - יטול על שולחנו!"


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים