מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שהחיינו על אכילת אתרוג המצווה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

שהחיינו על אכילת אתרוג המצווה

הודעהעל ידי משולש » א' אוקטובר 15, 2017 12:49 pm

שלום וברכה
האם האוכל אתרוג שבירך עליו שהחיינו בנטילתו מברך שוב שהחיינו על אכילתו?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שהחיינו על אכילת אתרוג המצווה

הודעהעל ידי לענין » א' אוקטובר 15, 2017 1:03 pm

להלקט יושר אי' מברך וכ''כ באלף לך שלמה ובא''ח
והכת''ס מצריך לברך

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שהחיינו על אכילת אתרוג המצווה

הודעהעל ידי משולש » א' אוקטובר 15, 2017 1:05 pm

תודה.
מסתמא סב"ל.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: שהחיינו על אכילת אתרוג המצווה

הודעהעל ידי אריך » א' אוקטובר 15, 2017 1:15 pm

איזו שאלה יפה, לא חושבים עליה!

מה הנימוק לא לברך על האכילה? מה הקשר בין השהחיינו של המצוה לזו של האכילה? "דהרי אנן נהגינן דאין מברכין עד שעת אכילה, אף שראה כמה פעמים מקודם" (מ"ב רכה, יג).

אולי אין זו אכילה חשובה. ראה מה שהובא בדרשו שם הערה 28 מפוסקי זמננו אם מברכים על פרי שאינו חשוב.

ואולי עוד טעם, שהפרי דר באילנו משנה לשנה ולפיכך לא תלוי בהתחדשות העונות.


עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: שהחיינו על אכילת אתרוג המצווה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' אוקטובר 15, 2017 2:34 pm

אריך כתב:
מה הנימוק לא לברך על האכילה? מה הקשר בין השהחיינו של המצוה לזו של האכילה? "דהרי אנן נהגינן דאין מברכין עד שעת אכילה, אף שראה כמה פעמים מקודם" (מ"ב רכה, יג).

דוק בדבריו, דרק 'אף שראה כמה פעמים מקודם'. אבל לא אם כבר בירך מקודם, כדעת השו"ע. (ובעצם, ברור שאם בירך מקודם בשעת ראיה - כדעת השו"ע - אף לרמ"א אין לברך שוב בשעת אכילה).
ולכן השאלה האם ברכת שהחיינו של שעת קיום המצוה אינו עולה גם לשמחת הפרי החדש. ודעת הסוברין הנ"ל, שאכן השהחיינו עולה לשניהם.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: שהחיינו על אכילת אתרוג המצווה

הודעהעל ידי אריך » א' אוקטובר 15, 2017 4:17 pm

עתניאל בן קנז כתב:
אריך כתב:
מה הנימוק לא לברך על האכילה? מה הקשר בין השהחיינו של המצוה לזו של האכילה? "דהרי אנן נהגינן דאין מברכין עד שעת אכילה, אף שראה כמה פעמים מקודם" (מ"ב רכה, יג).

דוק בדבריו, דרק 'אף שראה כמה פעמים מקודם'. אבל לא אם כבר בירך מקודם, כדעת השו"ע. (ובעצם, ברור שאם בירך מקודם בשעת ראיה - כדעת השו"ע - אף לרמ"א אין לברך שוב בשעת אכילה).
ולכן השאלה האם ברכת שהחיינו של שעת קיום המצוה אינו עולה גם לשמחת הפרי החדש. ודעת הסוברין הנ"ל, שאכן השהחיינו עולה לשניהם.


בסדר, אבל למה להתייחס לברכת המצוה כשהחיינו על עצם הראייה של האתרוג, ברור שהאדם לא חושב על כך כלל. בפרט שהשהחיינו של המצוה הוא על כל הד' מינים ולא על האתרוג בפרט.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים