מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גובה אולם הבית או שער המקדש כלימוד לפסולה של סוכה גבוהה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

גובה אולם הבית או שער המקדש כלימוד לפסולה של סוכה גבוהה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 09, 2017 6:09 pm

כתב חד מקמאי, בנוגע לגובהה המירבי של הסוכה:
שיעור עשרים יכול לגבהה, ולא יותר, דילפינן אותה מאולם הבית, ויש ילפינן משער בית המקדש.

ואני לא ידעתי ולא שמעתי שתי ילפותות אלו.
יבואו רבותי וחברי ויאירו את עיני. יישר כוחכם!

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: גובה אולם הבית או שער המקדש כלימוד לפסולה של סוכה גבוהה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' נובמבר 09, 2017 6:24 pm

בבלי עירובין ב ע"א
משנה. מבוי שהוא גבוה למעלה מעשרים אמה - ימעט, רבי יהודה אומר: אינו צריך. והרחב מעשר אמות - ימעט, ואם יש לו צורת הפתח אף על פי שהוא רחב מעשר אמות - אין צריך למעט.
גמרא. תנן התם: סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה - פסולה, ורבי יהודה מכשיר. מאי שנא גבי סוכה דתני פסולה וגבי מבוי תני תקנתא? - סוכה דאורייתא - תני פסולה, מבוי דרבנן - תני תקנתא. ואיבעית אימא: דאורייתא נמי תני תקנתא, אלא: סוכה דנפישין מיליה - פסיק ותני פסולה, מבוי דלא נפישי מיליה - תני תקנתא.
אמר רב יהודה אמר רב: חכמים לא למדוה אלא מפתחו של היכל, ורבי יהודה לא למדה אלא מפתחו של אולם. דתנן: פתחו של היכל גבהו עשרים אמה ורחבו עשר אמות, ושל אולם גבהו ארבעים אמה ורחבו עשרים אמות. ושניהן מקרא אחד דרשו ...

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: גובה אולם הבית או שער המקדש כלימוד לפסולה של סוכה גבוהה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 09, 2017 6:32 pm

ייש"כ ענק.
בושתי גם נכלמתי על שנעלם ממני תלמוד ערוך.

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: גובה אולם הבית או שער המקדש כלימוד לפסולה של סוכה גבוהה

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ג' ספטמבר 04, 2018 5:34 pm

הסוגיה בעירובין כפשוטה היא מקור לעירובין ולא לסוכה. אולם הסוגיה הועתקה במלואה לסוכה כבר בירושלמי ראש סוכה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים