הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 2152
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 09, 2017 7:46 pm

בפיוט לחג הסוכות:
הֻכְשְׁרוּ לְסִכּוּךְ עֲלֵי תְמָרָה נָאָה / הֻפְסַל בּוֹ דָבָר הַמְקַבֵּל טֻמְאָה בְּחַג הַסֻּכּוֹת.

ובפירוש צרפתי קדום כתב כך:
הוכשרו לסכוך עלי תמרה נאה: מותר לעשות מהם סכך, וכל שכן כל שאר עלין ופסולת גורן ויקב.

ולא זכיתי להבין מהו ה'וכל שכן', מדוע הכשרם של עלי תמרה לסיכוך אינו פשוט כשאר ענפים?
אולי מפני שלפעמים ענפי התמרים נפסלו מלסכך, כמו אם התמרים מרובים על הענפים (עי' סוכה יג ע"ב), או שייחדו את הענפים לשמש כמטאטא (השווה:.....), לכן יש עדיפות להשתמש לכתחילה בענפי אילנות אחרים ולא בענפי תמרים?
זה ממש חידוש.
יש מישהו שדן בזה?

דרומי
הודעות: 3708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 09, 2017 7:49 pm

זכור לי משהו שבנחמיה כתוב במפורש שהשתמשו בעלי תמר לסיכוך.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' נובמבר 09, 2017 9:32 pm

זה מעניין כי בילקוט תהילים צ"ב נראה שחריות התמרים מיועדות לסיכוך

ועוד שיטת ר' יהודה שלא הוכשר לסכך אלא מד' מינים

חד ברנש
הודעות: 2152
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 09, 2017 10:56 pm

הא ד'עלי תמרים' בנחמיה היה לסיכוך מפורש בסוכה יב ע"א.

אב בבינה
הודעות: 643
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' נובמבר 09, 2017 11:04 pm

פעמים הם רחבים יותר מד' טפחים ואולי יש מקום לדון אם שייכי לגזירת תקרה, אבל לא נראה.

מה שנכון נכון
הודעות: 8328
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 09, 2017 11:29 pm

אולי קמ"ל שמותר לקוצצן ואין בזה משום בל תשחית (האחרונים דנו אם איסור זה גם בענפים), ובאמת ה"ה לשאר עצי פרי. וכ"ש שאר עלים מאילני סרק, ופסולת יקב הנקצצת עם הפירות.

חד ברנש
הודעות: 2152
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הכשרן של עלי תמרה לסיכוך

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 12, 2017 9:51 am

תודה לכולם, אבל עדיין לא נושעתי.

כהמשך לשאלתי דלעיל,
האם באמת מצאנו שענף שנתייחד לשמש כמטאטא נחשב לכלי ומקבל טומאה (ומשום כך פסול מלסכך בו)?


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים