"וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 2182
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

"וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 12, 2017 1:51 pm

במערבית לסוכות נאמר כך:
וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים / וּמֶשֶׁך סֻכָּה קְטַנָּה שִׁבְעָה טְפָחִים בְּחַג הַסֻּכּוֹת.

ונתפרשו הדברים בפירוש קדום (ה'דיבורים מתחילים' של הפיוט הובאו בגופן אדום):
וויתור סוכה גדולה דאינה נתרת בלא צורת הפתח היא בשיש ארבעה מרווחים: ארבעה אמות ויותר מכל צד. ומשך סוכה קטנה, שנתרת בלי צורת פתח, כשאין ברחבה רק שבעה טפחים.

ואני עומד תמה ולא מבין את דבריו.
מה שייכות של חובת צורת הפתח כשיש "ארבעה אמות ויותר מכל צד", ומה זה "מכל צד"? כל דופן?
וגם, שהרישא והסיפא של דבריו סותרים זו את זו בנוגע לסוכה הגדולה מז' טפחים ועד ד' אמות.

נראה שהיה לפרשן איזה מקור שלא הצלחתי לאתר או שנפלה בדבריו טעות סופר. מישהו יכול לעזור?

חד ברנש
הודעות: 2182
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 14, 2017 12:41 pm

לאף אחד אין רעיון? כלום?
אל תתביישו, תעלו רעיונות והצעות, אפילו דחוקים, שמא זה יקדם במשהו את ההבנה.
תודה רבה.

עושה חדשות
הודעות: 6997
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 30, 2018 3:59 pm

מן הסתם כבר התקדמת מאז... אם תוכל לשתף.
ראיתי כעת ביוצרות לשבת חוה"מ שנקט בסתמא כמ"ד דבעי' שיעור סוכה ד' אמות על ד"א.

ספרים וועלט
הודעות: 455
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' ספטמבר 30, 2018 11:05 pm

בסוכה גדולה מוותרים על פסלות של סכך פסול עד ארבעה טפחים. לא כן בסוכה קטנה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים