מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג? <והמסתעף לגבי אילת וסביבתה>

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג? <והמסתעף לגבי אילת וסביבתה>

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' פברואר 13, 2018 9:16 pm

ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' פברואר 13, 2018 9:59 pm

כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

אפי' בזמן הרמב"ם שמרו יוט"ש בצור כמבואר בתשובת פאר הדור קו

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 13, 2018 10:02 pm

האם אין התייחסות בספרים הדנים בזה, כגון יוט"ש כהלכתו?!

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' פברואר 13, 2018 10:55 pm

עזריאל ברגר כתב:האם אין התייחסות בספרים הדנים בזה, כגון יוט"ש כהלכתו?!

כוונתי בעיקר לבירור המנהג בפועל לאחרונה וטעמו, ולא כ"כ לדברי הקדמונים בהם אפשר למצוא שיטות ומנהגים שונים לרוב

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 14, 2018 1:49 am

בספר שבת ומועד בצה"ל (אבידן) עמ' שכא-ב הובאה עדות הפוכה שבבירות נהגו לשמור יוט"ש.
לענין המנהג בדורות האחרונים בצידון (הדרומית יותר) ראה בדברי יוסף (שווארץ) ח"ב ס"א.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' פברואר 15, 2018 2:26 pm

הכו"פ בפרק נא גם מביא על ערים מסוימות שנהגו ולא נהגו, כמו לוד שנהגו יום א' וגת שהיא ממנה 1500 אמה ונהגו ב' ימים. בעה"י עגלון וחבראס שנהגו ושלא נהגו.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' פברואר 16, 2018 11:41 am

מה שנכון נכון כתב:לענין המנהג בדורות האחרונים בצידון (הדרומית יותר) ראה בדברי יוסף (שווארץ) ח"ב ס"א.

בסוף תשובתו שם (אחר שמאריך לפרוך הוראת ת"ח א' להם לנהוג יום א') כ':
בירותי.JPG
בירותי.JPG (52.4 KiB) נצפה 10382 פעמים

חזינן מינה דמנהג ביירות בזמנו הי' לשמור ב' יו"ט.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' פברואר 25, 2018 7:04 am

תגובת השבועון:

כבוד הכותב הנכבד,

אכן הייתה מסורת כזו בין יהודי לבנון. יש לה סימוכים הלכתיים חשובים (והיו גם חולקים). המקור הראשוני הוא שיטת הריטב"א.

להלן שני מקורות: רבי משה ריישר בספרו 'שערי ירושלים': "צידון - גבול זבולון היה עד צידון ולא עד בכלל, כי צידון היא לשבט אשר, בלשון ישמעאל נקראת 'ציידה', ובבעל הטורים בפרשת ויחי כתב וז"ל: צידן חסר וא"ו - לשון צידה שהיה מספיק מזון ליששכר. - והיא מוקפת חומה מג' רוחות ומרוח אחד הוא ים והיא עיר גדולה ויש בה יהודים ספרדים ועושים יו"ט כארץ ישראל".

גם בספר 'חבת ירושלים' (ירושלים תר"ד) כותב: "...ויש שם גם עתה יהודים תודה לה', ושמעתי בבירור שעושים רק יום אחד יו"ט".

ויש חולקים.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 20, 2018 9:41 pm

כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

ובכן, הלום ביררתי אצל ידידי שליט"א יליד ביירות, שנמלט עם הוריו ואחיו מביתם - עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון בתשל"ו, כשהיה ילד בן 5 (המחבלים גרשום מהבית באיומי רובים).
ונשאל מעמדי אודות מנהג יו"ט שני של גלויות בביתם, ושאל את אמו לאוי"ט. והשיבתו; כי בוודאי שנהגו שני יו"ט של גלויות בבירות. וסיפרה לו על שני לילות הסדר שערכו כל שנה.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' יולי 20, 2018 8:41 am

קו ירוק כתב:
כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

ובכן, הלום ביררתי אצל ידידי שליט"א יליד ביירות, שנמלט עם הוריו ואחיו מביתם - עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון בתשל"ו, כשהיה ילד בן 5 (המחבלים גרשום מהבית באיומי רובים).
ונשאל מעמדי אודות מנהג יו"ט שני של גלויות בביתם, ושאל את אמו לאוי"ט. והשיבתו; כי בוודאי שנהגו שני יו"ט של גלויות בבירות. וסיפרה לו על שני לילות הסדר שערכו כל שנה.


אין החי מכחיש את החי, ואין מחלוקת במציאות. וע"כ יש להניח שזה וזה אמת: היו שנהגו יום א' והיו שנהגו יומיים.
השאלה היא א"כ (בתקוה שאין אלו מגדלים פורחים באויר) מתי ומדוע אירע פילוג זה, מי היו הקבוצה המרכזית, וכיצד התייחסו אלו לאלו הלכתית (לענין מלאכה, צירוף למנין, ועוד)

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יולי 20, 2018 12:04 pm

אני לא הייתי פותר זאת בפשטות שכזו.
הניסוח 'הלמדני' שלפי עדות העיתונאי הוא 'לשון המספר' לא נראה לשונו של המספר ..
אמו של המספר לי, היא 'עמך' ולא יודעת מה זה 'רוב פוסקים'.. רק יודעת מה עשו.
בבירות לא היתה קהילה גדולה כ"כ, ורחוק שהיה בה שתי מנהגים כה קיצוניים ביחס לשמירת יוט"ש.
ודברי רבי יהוסף שורץ זצ"ל מלפני 170 שנה מעידים כך. ואינני יודע מה זה משפחה שורשית.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' יולי 23, 2018 1:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' יולי 20, 2018 5:13 pm

טוב, אולי באמת לא שני מנהגים, אלא הי' מנהג שרווח אצל כלל הצבור, והיו יחידים שנהגו אחרת.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי בן אדם » א' יולי 22, 2018 8:36 pm

בפרשת השבוע מתחנן משה רבנו להיכנס להר הלבנון -
וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר: "אֲדֹנָי יְהוִה, אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת גָּדְלְךָ וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה, אֲשֶׁר מִי אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָ. אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן".
יש בתורה שני גבולות לארץ ישראל - גבולות המורחבות של עד נהר פרת (הנזכר בפרשיות לך לך, משפטים, דברים ועקב), וגבולות מצומצמות אשר מגיע בצפון עד להר ההר ולבוא חמת (המתואר בפירוט בפרשת מסעי). ולכן נכון להדגיש שהר הלבנון נכלל גם בגבול המצומצם ו"בוא חמת" היא הרבה יותר צפונה מהר הלבנון (כלשון הפסוק "כל הלבנון מזרח השמש... עד לבוא חמת"), לעומת זאת העיר ביירות היא בדרום הר הלבנון. (ראה גם ביהושע פרק יג שנמנה בין המקומות שיהושע טרם כבש).
עוד יש לציין שבלשון המקרא נקראים שמות אזורי הארץ בתוספת ה"א הידועה בראשו, כמו "הגליל", "הכרמל", "השרון, "הבשן", לעומת זאת שמות שאר הארצות אין להם תוספת ה"א בראשו (כמו עמון מואב בבל או מצרים). כמעט בכל מקום במקרא נכתב שם "הלבנון" בתוספת ה"א הידועה, סימן היא שמדובר בחבל ארץ בארצנו ולא בשמה של ארץ זרה.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 22, 2018 11:53 pm

דוקא 'הלבנון' שבתחילת פר' ואתחנן, לא מתפרש - אפילו לא לפי פשוטו, על ארץ הלבנון, אלא על בית המקדש שנקרא 'לבנון' (כבזכרי' יא א 'פתח לבנון דלתיך').
ומ"מ אה"נ כדבריך, ארץ הלבנון היא בתוך גבולות פרשת אלה מסעי.
ואעפ"כ גבולי יוט"ש הם לפי תחומי עולי בבל, או למקום ששלוחים מגיעים אפילו אם זה בחוצה לארץ.
וביירות איננה בתחום עולי בבל, וכנראה ששלוחים לא הגיעו אליה כי לא ישבו הרבה הרבה מישראל בתקופת התנאים. וזה פשר המנהג הותיק עד סוף ימי הישוב שם, לנהוג בה יוט"ש.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי בן אדם » ב' יולי 23, 2018 12:35 am

קו ירוק כתב:דוקא 'הלבנון' שבתחילת פר' ואתחנן, לא מתפרש - אפילו לא לפי פשוטו, על ארץ הלבנון, אלא על בית המקדש שנקרא 'לבנון' (כבזכרי' יא א 'פתח לבנון דלתיך').
ומ"מ אה"נ כדבריך, ארץ הלבנון היא בתוך גבולות פרשת אלה מסעי.

כנראה כוונתך לומר "על פי מדרשו", ואכן כך פירש רש"י עפ"י מדרש חז"ל.
אמנם ודאי שכל עיקר הכינוי 'לבנון' ביחס לביהמ"ק אינו אלא מזמן שלמה המלך שבנו את הביהמ"ק בעצי הלבנון (עי' חזקוני על אתר).

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 23, 2018 1:12 am

כוונתי היתה שהפסוק מתפרש הכא רק על פי מדרשו, ולא קאי ארץ הלבנון כלל (כלומר ולא כפשוטו, שיש מקום לפרשו אארץ הלבנון או אבית המקדש).
(ורק הבאתי סייעתא מפסוק שיש לבנון דקאי פשוטו של מקרא אבית המקדש בלחוד).
וההר הטוב הוא 'הר נחלתך' (שמו' טו יז), ולא 'הר האמרי' כולו (דבר' א ז). ו'הלבנון' הוא בית המקדש.

הלום ראיתי בטעמא דקרא ריש ואתחנן שהביא ממכילתא ס"פ בשלח ש'ההר הטוב הזה', זה הר המלך, שהוא עיקר שדרת הר ארץ ישראל של נחלות יהודה ויוסף.
אבל בספרי ואתחנן כח ד"ה ההר איתא משה קראו (להר המוריה) הר שנאמר ההר הטוב הזה. ובמק"א דרשו והובא גם בילקוט כתי' ההר הטוב זו ירושלים.

ונפלא ממני מהיכי תיתי שהמקום המקודש המכוון כנגד בית המקדש של מעלה יהא נקרא לבנון כי נעשה מעצי הלבנון, ומה לנו יותר מדברי חז"ל שאמרו שנקרא לבנון כי מלבין עוונותיהם של ישראל. ובשום מקום בחז"ל לא נקרא ביהמ"ק כן משו"ה (ומאי דכתי' אפריון עשה לו המלך שלמה מעצי הלבנון שפיר עשהו מארזי הלבנון).

אבל חוזרני בי: viewtopic.php?f=46&t=41301&p=476212#p476212

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 12, 2020 12:08 pm

כרמי שלי כתב:
קו ירוק כתב:
כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

ובכן, הלום ביררתי אצל ידידי שליט"א יליד ביירות, שנמלט עם הוריו ואחיו מביתם - עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון בתשל"ו, כשהיה ילד בן 5 (המחבלים גרשום מהבית באיומי רובים).
ונשאל מעמדי אודות מנהג יו"ט שני של גלויות בביתם, ושאל את אמו לאוי"ט. והשיבתו; כי בוודאי שנהגו שני יו"ט של גלויות בבירות. וסיפרה לו על שני לילות הסדר שערכו כל שנה.


אין החי מכחיש את החי, ואין מחלוקת במציאות. וע"כ יש להניח שזה וזה אמת: היו שנהגו יום א' והיו שנהגו יומיים.
השאלה היא א"כ (בתקוה שאין אלו מגדלים פורחים באויר) מתי ומדוע אירע פילוג זה, מי היו הקבוצה המרכזית, וכיצד התייחסו אלו לאלו הלכתית (לענין מלאכה, צירוף למנין, ועוד)

אין שום מחלוקת ואין מציאות. בבירות שמרו יו"ט שני. הכתב של העיתון בפחזותו שיבש את דברי המספר ה"ה ידידי ר' אליהו זייתוני הי"ו, והיטב חרה לו ע"כ. והנה מה שכתב לי בנו ר' אברהם נ"י תלמיד ישיבת מרכז הרב שבירושת"ו

בנוגע למה שאבא שלי (ר' אליהו הי"ו) דיבר איתכם בעניין הדיון בפורום אוצר החכמה בעקבות ראיון שנעשה עם אבא בעיתון משפחה (גליון 1334) בהתמקדות בנושא יו"ט שני של גלויות בלבנון.
בפורום צוטט דברי אבא בצורה מעוותת ומסולפת שכאילו שהוא אמר שבביירות הם עשו יו"ט אחד של גלויות.
דבר זה פשוט לא נכון! דבריו של אבא הוצאו מהקשרם בתכלית!

אבא שיחיה ציין בריאיון שני נושאים שונים נפרדים:
א. ראשית, דיבר על כך שבעיר צידון שהיא כחלק מארץ ישראל השלמה לפי רוב ככול הפוסקים, נהגו לעשות יו"ט אחד בלבד כמו ארץ ישראל. וזה עפ"י דברי הרמב"ם בתשובותיו ועוד.
ב. אבא נשאל מדוע המשפחה חיכתה עם העליה לארץ עד לכשנה לאחר מלחמת ששת הימים בשנת תשכ"ח (1968 למניינם) ולא עלתה לארץ מיד עם קום המדינה בשנת תש"ח (1948 למניינם)? תשובתו לכך היתה: כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש עצמו "מהגר", ככה גם אנחנו. והתכווין שהיהודים בבירות הרגישו את עצמם כחלק מהארץ ולכן לא מיהרו "לעלות" לארץ משום שמבחינתם הרגישו כאילו הם בארץ. אך לעניין מנהגי יו"ט, וודאי שהתכווין שנהגו שני ימים טובים כשאר בני חו"ל.

בכל אופן אשמח אם תוכלו בבקשה לטפל בעניין כמו שאבא דיבר איתכם, ולהעמיד דברים על דיוקם.
חזקו ואמצו ותודה רבה!


מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 12, 2020 12:18 pm

וכעת שאני רואה את האשכול אני מסתקרן מה בדבר מצפה רמון ואילת או ישובי הערבה? מה מנהגם בזה?

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 12, 2020 1:28 pm

הם חו"ל. מה השאלה בזה.
viewtopic.php?f=17&t=14526&start=120#p434487

באר בשדה
הודעות: 489
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' פברואר 12, 2020 1:35 pm

איש_ספר כתב:אין שום מחלוקת ואין מציאות. בבירות שמרו יו"ט שני . .

ייש"כ גדול להעמדת הדברים על דיוקם.

ר' אברהם זייתוני כתב:
בפורום צוטט דברי אבא בצורה מעוותת ומסולפת . .
כלומר בשבועון.

גביר
הודעות: 2732
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי גביר » ד' פברואר 12, 2020 2:21 pm

סיכום נאה של הדעות בנוגע לקיום יו"ט שני באילת -
שלום רב,

באמת יש פוסקים שיש לעשות באילת יום טוב שני היות ויש לה דין חוץ לארץ. אולם יש פוסקים הסוברים שאין צורך לעשות שם יום טוב שני, היות וחובה זו אינה תלויה בשאלה אם יש למקום דין ארץ ישראל או חוץ לארץ, אלא הקובע הוא אם שלוחי בית דין היו מגיעים לשם כדי להודיע על קידוש החודש, וממילא היות ויתכן שהשלוחים היו מגיעים לאילת, מספק אין צריך להחמיר לעשות יום טוב שני שהוא רק מדרבנן. וכן המנהג באילת לעשות יום טוב אחד בלבד.

מקורות: דעת האור לציון חלק ג' (פרק כג תשובה יב) שיש לנהוג יום טוב שני של גלויות באילת בין להקל ובין להחמיר, ע"ש. וכן נראה שסובר בספר מועדים וזמנים חלק ח' (סימן רכא). ויש סוברים שיש לנהוג שם יום טוב שני רק מכח ספק וכמו שהביא בספר ארחות רבנו חלק ב' (עמוד שסח) בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל. וממילא יש לנהוג כן רק להחמיר ולא להקל (שלא להניח תפילין). וכ"כ בספר אשרי האיש חלק ג' (פרק ה' סעיף כ) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שיש לנהוג באילת יום טוב שני לחומרא לעניין מלאכה וחמץ בשמיני של פסח, ע"ש.

אולם מצאנו לרבים מהפוסקים שדעתם להקל שאי"צ לשמור יו"ט שני באילת, וכאשר כתב הגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל בספרו ארץ ישראל (פרק ז אות ד-ה) ובספרו עיר הקדש והמקדש חלק ג' (פרק יט אות ה-ו), ע"ש. וכ"כ הגרב"צ עוזיאל זצ"ל בשו"ת משפטי עזיאל חלק ח' (סימן מז) והגרי"א הרצוג זצ"ל בפסקים וכתבים (סימן פח) והגרצ"פ פראנק זצ"ל במקראי קודש על פסח חלק ב' (סימן נח אות ב). וכן פסק בשו"ת שמחת כהן (חלק אורח חיים סימן קנז). וכן העלה באריכות בשו"ת ציץ אליעזר חלק ג' (סימן כג). וכ"כ בספר ברוך שאמר על הלכות יום טוב (עמוד רסח-רסט) ששמע מבעל הציץ אליעזר זצ"ל שכן דעת החזון איש זצ"ל, ע"ש. וכן דעת הגר"פ עפשטיין זצ"ל והובא בספר מועדים וזמנים שם. וכ"כ בספר ילקוט יוסף על שביעית (מהדורת תשע"ה עמוד עז) בשם הגר"ע יוסף זצ"ל שאין צריך לחוש ולעשות ב' ימים טובים באילת, ואף גבי פסח יש להקל לאכול חמץ באסרו חג, ולענין תפילין אין להחמיר, ואין לעקור מנהג פשוט, שכל שיש ספק אם היו שלוחי בית דין מגיעים לשם, הולכים לקולא, שכל דין יו"ט שני של גלויות הוא מנהג אבותינו בידינו, ובכהאי גוונא לא תיקנו לעשות שם שני ימים טובים של גלויות.

המנהג לשמור יום טוב אחד באילת - כן הוא בילקוט יוסף הנ"ל שכתב שאין לעקור מנהג פשוט. וכן ראה בשו"ת תשובות והנהגות חלק ג' (סימן שלב, ד"ה ולע"ד) שכתב, שראוי לנהוג יום טוב שני באילת, אלא שלא נהגו כן ושתקי רבנן, ע"ש. וע"ע באור לציון (שם עמוד רכח) שאף על פי שלדעתו יש לשמור יום טוב שני באילת, מכל מקום כל זה הוא במי שמתגורר בעיר זו, אבל מי שבא לבקר שם ודעתו לחזור, אינו עושה אלא יום אחד בלבד. ואעפ"י שמי שהלך למקום שעושים שם ב' ימים אסור לו לעשות מלאכה ביום טוב שני אפילו אם דעתו לחזור, וכמבואר בשלחן ערוך (סימן תצו סעיף ג), מכל מקום כיון שאין זה אלא משום שלא ישנה אדם מפני המחלוקת כדאיתא בפסחים (דף נב עמוד א), הרי כיון שכיום בעיר אילת היושבים בה אינם עושים ב' ימים, ומשום שסומכים על אלו שהורו להם לנהוג יום אחד, א"כ שוב אין כאן דין אל ישנה מפני המחלוקת, ועושה יום אחד בלבד, ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס
לקוח מ https://www.hidabroot.org/question/259145

[מימי לא הייתי באילת, אך לפי מה ששמעתי מאנשים שהיו שם בחגים רוב תושביה אכן אינם נוהגים יו"ט שני אך ישנן קהילה או קהילות הנוהגות שכן לעשות, איני יודע אם רק לחומרא או גם לקולא ; דומה שיש לשים לב לכך שהמדינה הקרויה כיום 'לבנון' וגבולותיה, הומצאו, כהרבה ממדינות ערב וגבולותיהן, בידי הצרפתים והאנגלים בהתאם לצרכיהם, וחלקים מהאזור המצוי כיום מעבר לגבול הם חלק בלתי נפרד מהגליל העליון וככאלה הם נחשבו כמובן מאליו עד מלה"ע הראשונה והתווית הגבולות המדיניים הנוכחיים, לא פלא איפה אם היהודים שישבו שם במהלך הדורות נהגו כבני א"י ]

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 12, 2020 2:37 pm

פעם אחרת כשאתה מביא קבצים מהרשת תכניס אותם לקובץ pdf או word
א"צ להעלות חומרים אלו לגופם של הודעה.


כתבתי במק"א שמעולם לא הגיעו שלוחי בית דין לאילת! היא היתה ארץ של הנבטים ורחוקה 200 מגבול דרום א"י של בית שני (ושל עולי מצרים), וכבר 2,500 שנה שאין שם יהודים. ומי שלא נוהג בה יוט"ש הוא מחלל יו"ט דרבנן.
דומה שאין להשוות בין הרבנים במאמר שהעלית. ואוסף שמות לא עומד להתברר ברוב קולות.. מה גם שהכל שם שטחי להחריד.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' פברואר 12, 2020 4:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' פברואר 12, 2020 2:48 pm

עי' גם בספר שבת ומועד בצה"ל עמ' שכב, שביררו בזמן מלחמת שלום הגליל שמנהג יהודי ביירות הוא לנהוג ב' ימים, ומביא שם הוראה מהגריש"א שהחיילים המגיעים לתחום העיר אסורים במלאכה ביו"ט שני.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' פברואר 12, 2020 2:50 pm

האם מי שסובר שצריך לעשות יו"ט שני באילת, סבור גם שלא צריך להניח תפילין?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 12, 2020 3:06 pm

ישא ברכה כתב:האם מי שסובר שצריך לעשות יו"ט שני באילת, סבור גם שלא צריך להניח תפילין?

לא רק שלא מניחים תפילין, שהוא שוא"ת, אלא גם מברכים את כל הברכות בשם ומלכות, ועושים את כל דיני יום טוב שני ככתבם וכלשונם.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' פברואר 12, 2020 3:10 pm

למיטב ידיעתי אין קהילה חרדית באילת (החרדים ש"מבלים" שם בוחרים כנראה לעשות זאת בימים אחרים בשנה...). אמנם שליחי חב"ד באילת נוהגים יו"ט שני לכל דבריו (בצנעא) לפי הוראת הרבי זי"ע לשליח הראשון ר"י גליצנשטיין.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 12, 2020 3:16 pm

לפי המתבאר בהודעת הרב גביר, יש קולא נוספת לחרדי שמגיע שם לביקור ואינו מתגורר שם, היות ומעיקר הדין הוא פטור וכל חיובו אינו אלא משום שלא לשנות מן המנהג, וכיון שאין נוהגים שם יום טוב שני (בצדק או שלא בצדק), שוב יתכן שניתן להקל.

מה עושים שלוחי חב"ד במצפה רמון? בישובי הערבה? (במידה ואכן יש שם שלוחים)

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' פברואר 12, 2020 3:32 pm

מקדש מלך כתב:מה עושים שלוחי חב"ד במצפה רמון? בישובי הערבה? (במידה ואכן יש שם שלוחים)

בישובי הערבה נוהגים יו"ט שני מעין יהב ודרומה.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 12, 2020 4:33 pm

ישא ברכה כתב:האם מי שסובר שצריך לעשות יו"ט שני באילת, סבור גם שלא צריך להניח תפילין?

בלתי שום ספק!

ומסתמא בנאות הככר ועין תמר צריכים לעשות יוט"ש רק מספק, (ומסתמא אסור לברך, כי ספק ברכות להקל), כי מסתבר שהשולחים הגיעו עד צוער הקרובה לה. מאידך אין כאן את הקולא של הריטב"א שבכל א"י עושים יו"ט אחד בין הגיעו בין לא הגיעו, שהרי זו חו"ל, ולא היה שם ישוב מעולם עד לאחרונה.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' פברואר 12, 2020 4:43 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 12, 2020 4:37 pm

מקדש מלך כתב:יש קולא נוספת לחרדי שמגיע שם לביקור ואינו מתגורר שם, היות ומעיקר הדין הוא פטור וכל חיובו אינו אלא משום שלא לשנות מן המנהג, וכיון שאין נוהגים שם יום טוב שני (בצדק או שלא בצדק), שוב יתכן שניתן להקל.

אבל החזו"א הורה לר' מאיר שורץ הי"ו תושב קיבוץ חפץ חיים, לא להגיע בטיסה לאילת ביוט"ש של חג השבועות תשי"ב.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 13, 2020 12:33 pm

קו ירוק כתב:
מקדש מלך כתב:יש קולא נוספת לחרדי שמגיע שם לביקור ואינו מתגורר שם, היות ומעיקר הדין הוא פטור וכל חיובו אינו אלא משום שלא לשנות מן המנהג, וכיון שאין נוהגים שם יום טוב שני (בצדק או שלא בצדק), שוב יתכן שניתן להקל.

אבל החזו"א הורה לר' מאיר שורץ הי"ו תושב קיבוץ חפץ חיים, לא להגיע בטיסה לאילת ביוט"ש של חג השבועות תשי"ב.

איני בטוח שבימי החזון אי"ש כבר היה מנהג בנושא.
אמנם כשהיום, שהקהילות הדתיות נוהגות כפי פסק הגר"ע יוסף (איני חושב שכהיום יש מי שחולק על היותו פוסק לגיטימי) ועוד פוסקים שלא לעשות יום טוב שני, גם אם המנהג שגוי, יתכן לכאורה שהאיסור לשנות ממנהג המקום לא שייך כאן.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' פברואר 13, 2020 12:38 pm

הרבנים הראשיים דאז כתבו על כך, וגם הרב פרנק. היה מנהג של הרבנות מבלי לברר את הנושא.
אתה נכנס לנישה פוליטית.
אם ילך מישהו להקים קהילה באינדונזיה, ויאמר שאין שם עדיין מנהג המקום, זה יעזור לו לא להיקרא מחלל יום טוב מדרבנן?
כשרב אומר דבר תימה אין מקום להצדיקו, בפרט בקום ועשה לעבור על דברי חכמים.
יתכן שיש מקום להקל שלא ילמדו מכל אדם שבא מהארץ לאילת ולא שומר יוט"ש שם, ואין כאן מיחזי. והחזו"א חשש לכך.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 13, 2020 12:55 pm

ברור שאם מישהו יקים קהילה באינדונזיה יהיה חייב לשמור יו"ט שני.
וגם מי שגר באילת שחייב ביום טוב שני מעיקר הדין.
כל השאלה היא לגבי מי שכל חיובו אינו אלא משום שלא ישנה מן המנהג, ומה לעשות שאין מנהג.
אז אם מדובר בפושעים, סביר להניח שמנהגם כמאן דליתא, אבל אם כך פסקו להם מורים, גם אם בטעות, אחרי הכל כך מנהגם, ומה שייך להזהיר שלא לשנות מן המנהג.
אמנם דבריך בשורה האחרונה יתכנו בהחלט, שהחזון אי"ש חשש שהמעשה יתפרש כהסכמה למנהג.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' פברואר 13, 2020 1:02 pm

הרב מק"מ, סברתך היא סברת האור לציון שהובאה לעיל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 14, 2020 1:15 am

קו ירוק כתב:
מקדש מלך כתב:יש קולא נוספת לחרדי שמגיע שם לביקור ואינו מתגורר שם, היות ומעיקר הדין הוא פטור וכל חיובו אינו אלא משום שלא לשנות מן המנהג, וכיון שאין נוהגים שם יום טוב שני (בצדק או שלא בצדק), שוב יתכן שניתן להקל.

אבל החזו"א הורה לר' מאיר שורץ הי"ו תושב קיבוץ חפץ חיים, לא להגיע בטיסה לאילת ביוט"ש של חג השבועות תשי"ב.

וכך נוהגים חסידי חב"ד, שאלו שמגיעים לאילת אחרי שחגגו רק יום א' בתוככי ארה"ק (כגון שאינם תושבי אילת, ואכמ"ל) - נזהרים להגיע דווקא אחרי צאת החג השני.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ו' יולי 17, 2020 3:47 am

ראיתי בעלון של שיעורי הרב הראשי שליט"א, שפוסק שבאילת אי"צ לנהוג בה יו"ט שני כיון שהיא קרובה לא"י.
ונעלם ממנו דברי הרמב"ם הברורים בהל' קה"ח פ"ה ה"ט וה"י
אין עשיית יום טוב אחד תלוייה בקריבת המקום, כיצד אם יהיה מקום בינו ובין ירושלם מהלך חמשה ימים או פחות שבודאי אפשר שיגיעו להן שלוחין, אין אומרין שאנשי מקום זה עושין יום טוב אחד, שמי יאמר לנו שהיו השלוחים יוצאין למקום זה, שמא לא היו השלוחים יוצאין למקום זה מפני שלא היו שם ישראל ואחר שחזרו לקבוע על החשבון ישבו שם ישראלים שהן חייבין לעשות שני ימים, או מפני שהיה חירום בדרך כדרך שהיה בין יהודה וגליל בימי חכמי משנה, או מפני שהיו הגוים מונעין את השלוחין לעבור ביניהן.
ואילו היה הדבר תלוי בקריבת המקום היו כל בני מצרים עושין יום אחד, שהרי אפשר שיגיעו להם שלוחי תשרי, שאין בין ירושלם ומצרים על דרך אשקלון אלא מהלך שמנה ימים או פחות וכן רוב סוריא, הא למדת שאין הדבר תלוי בהיות המקום קרוב.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יולי 17, 2020 4:13 am

יוצא פוניבז' כתב:ראיתי בעלון של שיעורי הרב הראשי שליט"א, שפוסק שבאילת אי"צ לנהוג בה יו"ט שני כיון שהיא קרובה לא"י.
ונעלם ממנו דברי הרמב"ם הברורים בהל' קה"ח פ"ה ה"ט וה"י

וכן נעלם מכל הפוסקים:
מצאנו לרבים מהפוסקים שדעתם להקל שאין צריך לעשות יום טוב שני באילת, וכאשר כתב הגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל בספרו ארץ ישראל (פרק ז אות ד-ה) ובספרו עיר הקדש והמקדש חלק ג' (פרק יט אות ה-ו), ע"ש. וכ"כ הגרב"צ עוזיאל זצ"ל בשו"ת משפטי עזיאל חלק ח' (סימן מז) והגרי"א הרצוג זצ"ל בפסקים וכתבים (סימן פח) והגרצ"פ פראנק זצ"ל במקראי קודש על פסח חלק ב' (סימן נח אות ב). וכן פסק בשו"ת שמחת כהן (חלק אורח חיים סימן קנז). וכן העלה באריכות בשו"ת ציץ אליעזר חלק ג' (סימן כג). וכ"כ בספר ברוך שאמר על הלכות יום טוב (עמוד רסח-רסט) ששמע מבעל הציץ אליעזר זצ"ל שכן דעת החזון איש זצ"ל, ע"ש. וכן דעת הגר"פ עפשטיין זצ"ל והובא בספר מועדים וזמנים שם.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ו' יולי 17, 2020 11:48 am

נהר שלום כתב:
יוצא פוניבז' כתב:ראיתי בעלון של שיעורי הרב הראשי שליט"א, שפוסק שבאילת אי"צ לנהוג בה יו"ט שני כיון שהיא קרובה לא"י.
ונעלם ממנו דברי הרמב"ם הברורים בהל' קה"ח פ"ה ה"ט וה"י

וכן נעלם מכל הפוסקים:
מצאנו לרבים מהפוסקים שדעתם להקל שאין צריך לעשות יום טוב שני באילת, וכאשר כתב הגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל בספרו ארץ ישראל (פרק ז אות ד-ה) ובספרו עיר הקדש והמקדש חלק ג' (פרק יט אות ה-ו), ע"ש. וכ"כ הגרב"צ עוזיאל זצ"ל בשו"ת משפטי עזיאל חלק ח' (סימן מז) והגרי"א הרצוג זצ"ל בפסקים וכתבים (סימן פח) והגרצ"פ פראנק זצ"ל במקראי קודש על פסח חלק ב' (סימן נח אות ב). וכן פסק בשו"ת שמחת כהן (חלק אורח חיים סימן קנז). וכן העלה באריכות בשו"ת ציץ אליעזר חלק ג' (סימן כג). וכ"כ בספר ברוך שאמר על הלכות יום טוב (עמוד רסח-רסט) ששמע מבעל הציץ אליעזר זצ"ל שכן דעת החזון איש זצ"ל, ע"ש. וכן דעת הגר"פ עפשטיין זצ"ל והובא בספר מועדים וזמנים שם.


אלא שנעלם מהרב נהר שלום שליט"א שכל אלו הקילו מסיבה אחרת, מטעם שחשבו שאילת היא חלק מא"י.
לא כן הרב שציינתי שהוא מיקל למרות שהוא סובר שאילת היא חו"ל, ומהטעם שהיא קרובה לא"י.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' יולי 17, 2020 12:17 pm

נהר שלום כתב:וכ"כ בספר ברוך שאמר על הלכות יום טוב (עמוד רסח-רסט) ששמע מבעל הציץ אליעזר זצ"ל שכן דעת החזון איש זצ"ל, ע"ש.

מעניין מיהו הממציא הראשון של הקשקוש הזה (עי' דינים והנהגות פ"ט אות י"ד). סביר שזהו בעל ברוך שאמר, אם הצי"א היה חושב כך היה מביא זאת בתשובתו על הענין.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יולי 17, 2020 1:00 pm

על דעת החזו"א ועל העדות הנ"ל יעוין בס' הגבול הדרומי של הרב קארפ מעמ' נב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים