בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
כרמי שלי
הודעות: 74
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' פברואר 13, 2018 9:16 pm

ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

אב בבינה
הודעות: 642
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' פברואר 13, 2018 9:59 pm

כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

אפי' בזמן הרמב"ם שמרו יוט"ש בצור כמבואר בתשובת פאר הדור קו

עזריאל ברגר
הודעות: 3826
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 13, 2018 10:02 pm

האם אין התייחסות בספרים הדנים בזה, כגון יוט"ש כהלכתו?!

כרמי שלי
הודעות: 74
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' פברואר 13, 2018 10:55 pm

עזריאל ברגר כתב:האם אין התייחסות בספרים הדנים בזה, כגון יוט"ש כהלכתו?!

כוונתי בעיקר לבירור המנהג בפועל לאחרונה וטעמו, ולא כ"כ לדברי הקדמונים בהם אפשר למצוא שיטות ומנהגים שונים לרוב

מה שנכון נכון
הודעות: 8324
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 14, 2018 1:49 am

בספר שבת ומועד בצה"ל (אבידן) עמ' שכא-ב הובאה עדות הפוכה שבבירות נהגו לשמור יוט"ש.
לענין המנהג בדורות האחרונים בצידון (הדרומית יותר) ראה בדברי יוסף (שווארץ) ח"ב ס"א.

קו ירוק
הודעות: 2938
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' פברואר 15, 2018 2:26 pm

הכו"פ בפרק נא גם מביא על ערים מסוימות שנהגו ולא נהגו, כמו לוד שנהגו יום א' וגת שהיא ממנה 1500 אמה ונהגו ב' ימים. בעה"י עגלון וחבראס שנהגו ושלא נהגו.

כרמי שלי
הודעות: 74
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' פברואר 16, 2018 11:41 am

מה שנכון נכון כתב:לענין המנהג בדורות האחרונים בצידון (הדרומית יותר) ראה בדברי יוסף (שווארץ) ח"ב ס"א.

בסוף תשובתו שם (אחר שמאריך לפרוך הוראת ת"ח א' להם לנהוג יום א') כ':
בירותי.JPG
בירותי.JPG (52.4 KiB) נצפה 1471 פעמים

חזינן מינה דמנהג ביירות בזמנו הי' לשמור ב' יו"ט.

כרמי שלי
הודעות: 74
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' פברואר 25, 2018 7:04 am

תגובת השבועון:

כבוד הכותב הנכבד,

אכן הייתה מסורת כזו בין יהודי לבנון. יש לה סימוכים הלכתיים חשובים (והיו גם חולקים). המקור הראשוני הוא שיטת הריטב"א.

להלן שני מקורות: רבי משה ריישר בספרו 'שערי ירושלים': "צידון - גבול זבולון היה עד צידון ולא עד בכלל, כי צידון היא לשבט אשר, בלשון ישמעאל נקראת 'ציידה', ובבעל הטורים בפרשת ויחי כתב וז"ל: צידן חסר וא"ו - לשון צידה שהיה מספיק מזון ליששכר. - והיא מוקפת חומה מג' רוחות ומרוח אחד הוא ים והיא עיר גדולה ויש בה יהודים ספרדים ועושים יו"ט כארץ ישראל".

גם בספר 'חבת ירושלים' (ירושלים תר"ד) כותב: "...ויש שם גם עתה יהודים תודה לה', ושמעתי בבירור שעושים רק יום אחד יו"ט".

ויש חולקים.

קו ירוק
הודעות: 2938
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 20, 2018 9:41 pm

כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

ובכן, הלום ביררתי אצל ידידי שליט"א יליד ביירות, שנמלט עם הוריו ואחיו מביתם - עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון בתשל"ו, כשהיה ילד בן 5 (המחבלים גרשום מהבית באיומי רובים).
ונשאל מעמדי אודות מנהג יו"ט שני של גלויות בביתם, ושאל את אמו לאוי"ט. והשיבתו; כי בוודאי שנהגו שני יו"ט של גלויות בבירות. וסיפרה לו על שני לילות הסדר שערכו כל שנה.

כרמי שלי
הודעות: 74
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' יולי 20, 2018 8:41 am

קו ירוק כתב:
כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

ובכן, הלום ביררתי אצל ידידי שליט"א יליד ביירות, שנמלט עם הוריו ואחיו מביתם - עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון בתשל"ו, כשהיה ילד בן 5 (המחבלים גרשום מהבית באיומי רובים).
ונשאל מעמדי אודות מנהג יו"ט שני של גלויות בביתם, ושאל את אמו לאוי"ט. והשיבתו; כי בוודאי שנהגו שני יו"ט של גלויות בבירות. וסיפרה לו על שני לילות הסדר שערכו כל שנה.


אין החי מכחיש את החי, ואין מחלוקת במציאות. וע"כ יש להניח שזה וזה אמת: היו שנהגו יום א' והיו שנהגו יומיים.
השאלה היא א"כ (בתקוה שאין אלו מגדלים פורחים באויר) מתי ומדוע אירע פילוג זה, מי היו הקבוצה המרכזית, וכיצד התייחסו אלו לאלו הלכתית (לענין מלאכה, צירוף למנין, ועוד)

קו ירוק
הודעות: 2938
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יולי 20, 2018 12:04 pm

אני לא הייתי פותר זאת בפשטות שכזו.
הניסוח 'הלמדני' שלפי עדות העיתונאי הוא 'לשון המספר' לא נראה לשונו של המספר ..
אמו של המספר לי, היא 'עמך' ולא יודעת מה זה 'רוב פוסקים'.. רק יודעת מה עשו.
בבירות לא היתה קהילה גדולה כ"כ, ורחוק שהיה בה שתי מנהגים כה קיצוניים ביחס לשמירת יוט"ש.
ודברי רבי יהוסף שורץ זצ"ל מלפני 170 שנה מעידים כך. ואינני יודע מה זה משפחה שורשית.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' יולי 23, 2018 1:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרמי שלי
הודעות: 74
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' יולי 20, 2018 5:13 pm

טוב, אולי באמת לא שני מנהגים, אלא הי' מנהג שרווח אצל כלל הצבור, והיו יחידים שנהגו אחרת.

בן אדם
הודעות: 270
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי בן אדם » א' יולי 22, 2018 8:36 pm

בפרשת השבוע מתחנן משה רבנו להיכנס להר הלבנון -
וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר: "אֲדֹנָי יְהוִה, אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת גָּדְלְךָ וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה, אֲשֶׁר מִי אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָ. אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן".
יש בתורה שני גבולות לארץ ישראל - גבולות המורחבות של עד נהר פרת (הנזכר בפרשיות לך לך, משפטים, דברים ועקב), וגבולות מצומצמות אשר מגיע בצפון עד להר ההר ולבוא חמת (המתואר בפירוט בפרשת מסעי). ולכן נכון להדגיש שהר הלבנון נכלל גם בגבול המצומצם ו"בוא חמת" היא הרבה יותר צפונה מהר הלבנון (כלשון הפסוק "כל הלבנון מזרח השמש... עד לבוא חמת"), לעומת זאת העיר ביירות היא בדרום הר הלבנון. (ראה גם ביהושע פרק יג שנמנה בין המקומות שיהושע טרם כבש).
עוד יש לציין שבלשון המקרא נקראים שמות אזורי הארץ בתוספת ה"א הידועה בראשו, כמו "הגליל", "הכרמל", "השרון, "הבשן", לעומת זאת שמות שאר הארצות אין להם תוספת ה"א בראשו (כמו עמון מואב בבל או מצרים). כמעט בכל מקום במקרא נכתב שם "הלבנון" בתוספת ה"א הידועה, סימן היא שמדובר בחבל ארץ בארצנו ולא בשמה של ארץ זרה.

קו ירוק
הודעות: 2938
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 22, 2018 11:53 pm

דוקא 'הלבנון' שבתחילת פר' ואתחנן, לא מתפרש - אפילו לא לפי פשוטו, על ארץ הלבנון, אלא על בית המקדש שנקרא 'לבנון' (כבזכרי' יא א 'פתח לבנון דלתיך').
ומ"מ אה"נ כדבריך, ארץ הלבנון היא בתוך גבולות פרשת אלה מסעי.
ואעפ"כ גבולי יוט"ש הם לפי תחומי עולי בבל, או למקום ששלוחים מגיעים אפילו אם זה בחוצה לארץ.
וביירות איננה בתחום עולי בבל, וכנראה ששלוחים לא הגיעו אליה כי לא ישבו הרבה הרבה מישראל בתקופת התנאים. וזה פשר המנהג הותיק עד סוף ימי הישוב שם, לנהוג בה יוט"ש.

בן אדם
הודעות: 270
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי בן אדם » ב' יולי 23, 2018 12:35 am

קו ירוק כתב:דוקא 'הלבנון' שבתחילת פר' ואתחנן, לא מתפרש - אפילו לא לפי פשוטו, על ארץ הלבנון, אלא על בית המקדש שנקרא 'לבנון' (כבזכרי' יא א 'פתח לבנון דלתיך').
ומ"מ אה"נ כדבריך, ארץ הלבנון היא בתוך גבולות פרשת אלה מסעי.

כנראה כוונתך לומר "על פי מדרשו", ואכן כך פירש רש"י עפ"י מדרש חז"ל.
אמנם ודאי שכל עיקר הכינוי 'לבנון' ביחס לביהמ"ק אינו אלא מזמן שלמה המלך שבנו את הביהמ"ק בעצי הלבנון (עי' חזקוני על אתר).

קו ירוק
הודעות: 2938
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 23, 2018 1:12 am

כוונתי היתה שהפסוק מתפרש הכא רק על פי מדרשו, ולא קאי ארץ הלבנון כלל (כלומר ולא כפשוטו, שיש מקום לפרשו אארץ הלבנון או אבית המקדש).
(ורק הבאתי סייעתא מפסוק שיש לבנון דקאי פשוטו של מקרא אבית המקדש בלחוד).
וההר הטוב הוא 'הר נחלתך' (שמו' טו יז), ולא 'הר האמרי' כולו (דבר' א ז). ו'הלבנון' הוא בית המקדש.

הלום ראיתי בטעמא דקרא ריש ואתחנן שהביא ממכילתא ס"פ בשלח ש'ההר הטוב הזה', זה הר המלך, שהוא עיקר שדרת הר ארץ ישראל של נחלות יהודה ויוסף.
אבל בספרי ואתחנן כח ד"ה ההר איתא משה קראו (להר המוריה) הר שנאמר ההר הטוב הזה. ובמק"א דרשו והובא גם בילקוט כתי' ההר הטוב זו ירושלים.

ונפלא ממני מהיכי תיתי שהמקום המקודש המכוון כנגד בית המקדש של מעלה יהא נקרא לבנון כי נעשה מעצי הלבנון, ומה לנו יותר מדברי חז"ל שאמרו שנקרא לבנון כי מלבין עוונותיהם של ישראל. ובשום מקום בחז"ל לא נקרא ביהמ"ק כן משו"ה (ומאי דכתי' אפריון עשה לו המלך שלמה מעצי הלבנון שפיר עשהו מארזי הלבנון).

אבל חוזרני בי: viewtopic.php?f=46&t=41301&p=476212#p476212


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים