מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמחת בית השואבה - שני בירורים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי חד ברנש » א' מאי 06, 2018 12:55 pm

עומד לפני פיוט לסוכות המתאר, בין היתר, את שמחת בית השואבה,
ובו שני פרטים שלא מצאתי להם מקור.

1.
קַדְּשׁוּהוּ בְּשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה, יִשְׂמַח אִישׁ בְּרֵיעָיו וְאוֹהֲבָיו,

כלומר: בשמחת בית השואבה ישמח כל אדם עם רעיו ואוהביו.
ואיני יודע מקור לכך. וברמב"ם, הלכות לולב, ח יד, מפורש, שחשובי העם בלבד היו מרקדים ושמחים, "אבל כל העם, האנשים והנשים, כולין באין לראות ולשמוע" בלבד. וכך גם במשנת סוכה, ה ד (=בבלי, סוכה נא סע"א-רע"ב): "חסידים ואנשי מעשה היו מרקדים לפניהם באבוקות של אור שבידיהן...". משמע, הם בלבד ולא המון העם.

2.
רָאשֵׁי עַם קֹודֶשׁ וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה שְׂמֵחִים בְּשִׁיר וּתְהִלּוֹת,
וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֵיהֶם בְּתֻופִּים וּבִמְחֹולֹות,

היינו, הנשים תופפו 'בתופים ובמחולות' בשמחת בית השואבה. ואילו במשנת סוכה, ה ד (=בבלי, סוכה נא רע"ב): "הלוים בכנורות ובנבלים ובמצלתים ובחצוצרות ובכלי שיר בלא מספר, על חמש עשרה מעלות היורדות מעזרת ישראל לעזרת נשים". ולא מצאתי מאומה על השתתפות הנשים 'בתופים ובמחלות' בשמחת בית השואבה (לשון הטור הוא כמובן ע"פ שמות טו כ).

אודה לכל סיוע בעניין.

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מאי 06, 2018 2:07 pm

שמא אין כוונתו אלא להדגיש את ההפרדה בין האנשים לנשים, שעשו שם תיקון גדול. ושיבץ פסוק המבטא ענין זה, ולאו דוקא.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 06, 2018 2:08 pm

אף אני הבנתי שאין כאן כוונה לחדש איזה ענין אלא שימוש מליצי ותו לא. [אגב, פשוט שכאשר הרמב"ם אומר שכל העם באו לראות ולשמוע אין כוונתו שהם לא שמחו, שהרי המצוה היא מצוה דאורייתא על כולם, ורק שהיו דרגות בתוך השמחה גופא. ברור שכאשר רואים ושומעים שמחה נעשים שמחים במדה מסויימת וז"פ].

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי חד ברנש » א' מאי 06, 2018 2:17 pm

על ההבדלה בין הגברים לנשים הוא כותב במפורש בטור אחר:
קַדְּשׁוּהוּ בְּשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה, יִשְׂמַח אִישׁ בְּרֵיעָיו וְאוֹהֲבָיו,
מוֹשִׁיבִין נָשִׁים לְבַד וַאֲנָשִׁים לְבַד, לְבַל יֵלְכוּ דֶרֶךְ שׁוֹבָב,

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' מאי 06, 2018 2:23 pm

"יִשְׂמַח אִישׁ בְּרֵיעָיו וְאוֹהֲבָיו".
שמא הכוונה בס"ה לכתוב בדברים (טז, יג יד): "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ: וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ".

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי חד ברנש » א' מאי 06, 2018 2:24 pm

יפה!! הצעה מעניינת.
אבל איך זה נכנס בתוך שמחת בית השואבה?

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי חד ברנש » א' מאי 06, 2018 2:32 pm

בנוגע למס' 1, עדכנתי כעת את ביאורי לאור הערות והצעות החברים:
לשון הפיוט:
קַדְּשׁוּהוּ בְּשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה, יִשְׂמַח אִישׁ בְּרֵיעָיו וְאוֹהֲבָיו,

ביאורי:
קדשוהו בשמחת בית השואבה: קַדשו את החג עם מעמד שמחת בית השואבה, המתואר בהמשך. ישמח איש בריעיו ואוהביו: ובשמחת בית השואבה ישמח כל אדם עם רעיו ואוהביו. השווה דברים טז יג-יד: "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים... וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ...". אך לא מצאתי במקורות שמחה זו דווקא בנוגע לשמחת בית השואבה. וראה רמב"ם, הלכות לולב, ח יד, שחשובי העם בלבד היו מרקדים ושמחים, "אבל כל העם, האנשים והנשים, כולין באין לראות ולשמוע" בלבד. וכך גם במשנת סוכה, ה ד (=בבלי, סוכה נא סע"א-רע"ב): "חסידים ואנשי מעשה היו מרקדים לפניהם באבוקות של אור שבידיהן...". משמע, הם בלבד ולא המון העם. אמנם אפשר, שפייטננו מדבר על שמחת הלב, שאותה כמובן חשו גם המון העם. |

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' ספטמבר 05, 2018 8:57 pm

לפי הרמב"ם שמחת בית השואבה היא קיום של ושמחת בחגך, ומכוח התגברות השמחה שהייתה שם התעלתה כל שמחת החג הכללית.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' ספטמבר 06, 2018 12:08 am

חד ברנש כתב:עומד לפני פיוט לסוכות המתאר, בין היתר, את שמחת בית השואבה,
ובו שני פרטים שלא מצאתי להם מקור.

אודה לכל סיוע בעניין.


בקובץ משולחן מלכים חלק ה' עמוד שע"ח והלאה יש הצעה מעניינת על השמחה של כל עם ישראל בשמחת השואבה כפאסיבית הואיל והיא שמחה על הזכייה בדין וזכיית רוב העם היא פסיבית, יעו"ש בארוכה.
ייתכן וכוונת הפייט גם כן היא שהאדם שמח ברעיו ואוהביו - היינו הצדיקים כיוון שעל ידם זכה בדין וזו הסיבה לשמחת בית השואבה שלו.
ואולי גם הנשים יוצאות אחריהם בתופים ובמחולות כי זכו בגלל הגברים.

האם אפשרי שזה נכנס בכוונת הפייטן?

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי אשר177 » ד' ספטמבר 12, 2018 9:51 pm

מהו הפיוט המדובר ומי מחברו?

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' ספטמבר 12, 2018 10:33 pm

שוב, גם לשאלתך זאת יכולים כעת להשיב כמה מחכמי הפורום.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: שמחת בית השואבה - שני בירורים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' ספטמבר 13, 2018 3:46 pm

אני כעת לא יודע מי המחבר אך אני מנחש שהא מוםיע בספר החדש שיו"ל ששמו אאל"ט גנזים לחג הסוכות"


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים