עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
תל אביבי
הודעות: 126
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי תל אביבי » ב' ספטמבר 03, 2018 2:16 pm

כך נכתב בויקיפדיה ונעתק להמכלול ולהישיבה:
החג שבו העלייה לרגל הייתה המסיבית ביותר הוא חג הסוכות, וכששואלת המשנה מדוע מתחילים לבקש בתפילה על הגשמים רק כשבועיים אחרי סוכות, התשובה היא "כדי שיגיע אחרון שבישראל לנהר פרת". ישנם תיאורים ארוכים במשנה על החגיגות שהיו נוהגים בהם בחג הסוכות, ועל ההכנות לחגיגות אלו.
האם מישהו יכול לעלות מקורות וכן טעמו של דבר.

שום בעל בכי
הודעות: 50
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ב' ספטמבר 03, 2018 2:24 pm

זה תירוץ חדש לקושיא עתיקה?
viewtopic.php?f=27&t=2262&p=15549#p15496

מכון חכמי ספרד
הודעות: 913
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ב' ספטמבר 03, 2018 2:25 pm

ראיתי פעם בא' הראשונים, כמדומה על תענית, שפסח הוא סוף החורף ולפיכך היו העולים מועטין בו מחג הסוכות.

לא מצליח להיזכר היכן.

עובדיה חן
הודעות: 961
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' ספטמבר 03, 2018 2:30 pm

ד"א הרב שריה זצ"ל לא עלה בסוכות לירושלים כי אמר שמצות ישיבה בסוכה עדיף.

תל אביבי
הודעות: 126
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי תל אביבי » ב' ספטמבר 03, 2018 2:34 pm

עובדיה חן כתב:ד"א הרב שריה זצ"ל לא עלה בסוכות לירושלים כי אמר שמצות ישיבה בסוכה עדיף.

דבר זה נכון בזמננו שאין חיוב מדאורייתא לעלות לירושלים, אך ברור שבזמנם שהיה חיוב לעלות לירושלים לא היה שייך לומר דבר זה...

איש גלילי
הודעות: 2242
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' ספטמבר 03, 2018 2:53 pm

לכאורה תאוריה בעלמא, חסרת משמעות.

עובדיה חן
הודעות: 961
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' ספטמבר 03, 2018 3:00 pm

תל אביבי כתב:
עובדיה חן כתב:ד"א הרב שריה זצ"ל לא עלה בסוכות לירושלים כי אמר שמצות ישיבה בסוכה עדיף.

דבר זה נכון בזמננו שאין חיוב מדאורייתא לעלות לירושלים, אך ברור שבזמנם שהיה חיוב לעלות לירושלים לא היה שייך לומר דבר זה...

פשיטא.

קאצ'קלה
הודעות: 1266
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' ספטמבר 03, 2018 4:30 pm

במקור חיים (על אבן-עזרא) פרשת ראה:
ואמר מקץ שבע שנים במועד שנת השמטה בחג הסוכות. ואמר כי בזה הזמן שהיו כל ישראל מקובצים יותר משני הרגלים שהם פסח ושבועות, לפי שבזה המועד היו מאוספים התבואה והפירות, כמו שאמר וחג האסיף, ולפיכך היה להם פנאי לעלות לרגל, אמר שיקהלו האנשים והנשים והטף ויצוה להם שישמטו חובותיהם.

חלמישצור
הודעות: 1163
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' ספטמבר 03, 2018 5:06 pm

אזכיר כי בפשט כתוב יש הבחנה בהירה בין העלייה ברגל של חג הפסח ובין סוכות. על פסח נאמר: 'כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם תִּזְבַּח אֶת הַפֶּסַח... וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ וּפָנִיתָ בַבֹּקֶר וְהָלַכְתָּ לְאֹהָלֶיךָ' (דברים טז, ו-ז). כלומר שההתקבצות בירושלים הייתה קצרה ביותר. ואילו בסוכות נאמר: 'שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַה' אֱ-לֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' כִּי יְבָרֶכְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ' (שם טו). השהות הארוכה ומרובת האוכלוסין בסוכות דווקא, מעבר לחובת מצוות העולה והשלמים ביו"ט הראשון, עולה גם מתיאורי החג אצל חז"ל במס' סוכה.

תל אביבי
הודעות: 126
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי תל אביבי » ב' ספטמבר 03, 2018 6:04 pm

קאצ'קלה כתב:במקור חיים (על אבן-עזרא) פרשת ראה:
ואמר מקץ שבע שנים במועד שנת השמטה בחג הסוכות. ואמר כי בזה הזמן שהיו כל ישראל מקובצים יותר משני הרגלים שהם פסח ושבועות, לפי שבזה המועד היו מאוספים התבואה והפירות, כמו שאמר וחג האסיף, ולפיכך היה להם פנאי לעלות לרגל, אמר שיקהלו האנשים והנשים והטף ויצוה להם שישמטו חובותיהם.

לשונו: 'ולפיכך היה להם פנאי לעלות לרגל', האם אכן היה הדבר נתון לרצונם לבחור מתי לעלות לרגל, ורק בחג הסוכות שהיה להם פנאי היו כולם עולים לירושלים? אתמהה!
הרי התורה חייבה לעלות לרגל שלשה רגלים בשנה, האם אין זה פשע להיפטר מזה על ידי התואנה של "חוסר פנאי"?

אויבער חכמניק
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: עלייה לרגל בחג הסוכות - המסיבית ביותר מבין שלשת הרגלים

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ד' ספטמבר 12, 2018 5:51 pm

איש גלילי כתב:לכאורה תאוריה בעלמא, חסרת משמעות.

מצטרף לדברי איש גלילי.
וראה עוד ש. ספראי, 'העלייה לרגל בימי הבית השני: מונוגרפיה היסטורית', עמ' 42-43.
ובמקורות המובאים אצל תבורי, 'מועדי ישראל בתקופת המשנה והתלמוד' עמ' 156.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים