נענועים באתרוג

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מאור עינים
הודעות: 152
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

נענועים באתרוג

הודעהעל ידי מאור עינים » ו' ספטמבר 14, 2018 3:16 am

שגור בפי כל דברי הבית יוסף בסימן תרנ"א שהביא מהריקאנטי שהיה אצלו חסיד אשכנזי בסוכות ובחלומו ראה שהחסיד כותב שם הוי"ה, והה"א האחרונה היתה רחוקה משאר אותיות, ולמחר ראה אותו בלקיחת ד' מינים שהפריד האתרוג וכו' כ"ז כנודע,
אבל עכשיו שמתי אל ליבי שמבואר בבית יוסף, שהחסיד לא רק שהרחיק האתרוג משאר המינים, אלא שלא היה מנענע האתרוג כלל,
ויש לדון שגם אחר שנתגלה בחלום שאין להפריד ביניהם, אפשר דהוא משום דבעי שיהיו מחוברים כל המינים אבל האתרוג מצ"ע לא בעי נענוע,
ונפק"מ איכא בנוטל ד' מינים בזה אחר זה, אי בעי לנענע האתרוג לחודיה , וצ"ע כעת.
נערך לאחרונה על ידי מאור עינים ב א' ספטמבר 30, 2018 12:15 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מאור עינים
הודעות: 152
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: נענועים באתרוג

הודעהעל ידי מאור עינים » ה' ספטמבר 20, 2018 7:19 pm

שו"ר בס' תשובות והנהגות כ"ג סי' ר', זה לשונו, הנה חידש מרן הגאון דבריסק הגריז"ס זצ"ל שמצות נענועים היא רק בג' מינים ולא באתרוג וכמו שיבואר וכו', ונקדים דברי מרן הגריז"ס זצ"ל (הגאב"ד דבריסק) כפי שהביא בנו הגרי"ד זצ"ל דמדברי הרמב"ם מבואר שהנענועים אינו אלא בלולב בלבד, שמביא בפ"ז (ה"ט) ומצוה כהלכתה שיגביה אגודה של שלשה מינים וכו' ואתרוג בשמאל, וכתב "וינענע הלולב שלש פעמים" הרי שלא הזכיר נענוע אלא בלולב, אבל בשאר המינים אין מצות נענועים, וכשהם לפניו שאינו מעכב המצוה, שפיר מנענע רק בלולב,
האם דברי הגרי"ז ידועים או מובאים בעוד מקום?


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים