מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
תל אביבי
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי תל אביבי » א' ספטמבר 16, 2018 1:57 pm

זכורני שראיתי פעם טעם על פי הפשט, שחג הסוכות הוא זמן האסיף, שבו האדם שמח ביותר באיסוף יבול שדותיו. וציוותה התורה שיקח את ארבעת המינים המובחרים והנאים ביותר שבשדהו וישמח ויודה איתם לפני ה' (ומובן היטב את שיוכו לחג האסיף, וכן את השמחה המיוחדת בו).
כעת אינני מוצא את המקור לטעם זה, מישהו כאן יכול להפנות אותי למקור?

כמו כן מי יכול להפנות לטעמים נוספים על פי פשט.
רוב הטעמים הם יותר על דרך הדרש והמיסטיקה, ולכאורה על פניו אין מובן ההקשר שלהם לחג הסוכות דווקא.
האם נכתבו על כך מאמרים יסודיים?

בן עזאי
הודעות: 166
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:25 am

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי בן עזאי » א' ספטמבר 16, 2018 2:03 pm

זהו פשוטו של מקרא....
המקור הוא כאן:
ויקרא כג לט-מ
אַ֡ךְ בַּחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י בְּאָסְפְּכֶם֙ אֶת־תְּבוּאַ֣ת הָאָ֔רֶץ תָּחֹ֥גּוּ אֶת־חַג־יְהוָ֖ה שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים בַּיּ֤וֹם הָֽרִאשׁוֹן֙ שַׁבָּת֔וֹן וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁמִינִ֖י שַׁבָּתֽוֹן׃
וּלְקַחְתֶּ֨ם לָכֶ֜ם בַּיּ֣וֹם הָרִאשׁ֗וֹן פְּרִ֨י עֵ֤ץ הָדָר֙ כַּפֹּ֣ת תְּמָרִ֔ים וַעֲנַ֥ף עֵץ־עָבֹ֖ת וְעַרְבֵי־נָ֑חַל וּשְׂמַחְתֶּ֗ם לִפְנֵ֛י יְהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶ֖ם שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃

בקרו טלה
הודעות: 3049
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' ספטמבר 16, 2018 2:33 pm

ספר החינוך - מצוה שכד
משרשי המצוה... וכמו כן מצות הלולב עם שלשת מיניו מזה השורש היא, לפי שימי החג הם ימי שמחה גדולה לישראל, כי הוא עת אסיפת התבואות ופירות האילן בבית, ואז ישמחו בני אדם שמחה רבה, ומפני כן נקרא חג האסיף, וצוה האל לעמו לעשות לפניו חג באותו העת, לזכותם להיות עיקר השמחה לשמו. ובהיות השמחה מושכת החומר הרבה ומשכחת ממנו יראת אלהים בעת ההיא, ציונו השם לקחת בין ידינו דברים המזכירים אותנו כי כל שמחת לבנו לשמו ולכבודו. והיה מרצונו להיות המזכיר מין המשמח, כמו שהעת עת שמחה, כי צדק כל אמרי פיו, וידוע מצד הטבע כי ארבעה המינין כולם משמחי לב רואיהם:

דרומי
הודעות: 5250
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 16, 2018 2:48 pm

כמדומני שגם במורה נבוכים דרך בכיווןזה.

תל אביבי
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי תל אביבי » א' ספטמבר 16, 2018 2:59 pm

בן עזאי כתב:זהו פשוטו של מקרא....
המקור הוא כאן:
ויקרא כג לט-מ
אַ֡ךְ בַּחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י בְּאָסְפְּכֶם֙ אֶת־תְּבוּאַ֣ת הָאָ֔רֶץ תָּחֹ֥גּוּ אֶת־חַג־יְהוָ֖ה שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים בַּיּ֤וֹם הָֽרִאשׁוֹן֙ שַׁבָּת֔וֹן וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁמִינִ֖י שַׁבָּתֽוֹן׃
וּלְקַחְתֶּ֨ם לָכֶ֜ם בַּיּ֣וֹם הָרִאשׁ֗וֹן פְּרִ֨י עֵ֤ץ הָדָר֙ כַּפֹּ֣ת תְּמָרִ֔ים וַעֲנַ֥ף עֵץ־עָבֹ֖ת וְעַרְבֵי־נָ֑חַל וּשְׂמַחְתֶּ֗ם לִפְנֵ֛י יְהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶ֖ם שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃

את הפסוק גם אני מכיר...
אמנם הפסוק לא תולה את הנימוק למצווה בזה, ואין כל פרשנות בפסוק שמינים אלו הם המשובחים ביותר של יבול השדה, וכן שהשמחה הוא בעצמם.
ולדבריך למה היה צריך ה'חינוך' לנטות מטעם זה ולפרש אותו בדרך שנשמע רחוק לפי זה: "שעל ידי ראייתם נבוא לידי שמחה".
ומעניין שכל הראשונים והאחרונים הנדפסים אצלי בחומש ראו לפרש אותו בדרכים אחרות, ואף לא אחד הזכיר את הטעם "כפשוטו"(?).
נערך לאחרונה על ידי תל אביבי ב ב' ספטמבר 17, 2018 10:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תל אביבי
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי תל אביבי » א' ספטמבר 16, 2018 3:01 pm

בקרו טלה כתב:
ספר החינוך - מצוה שכד
משרשי המצוה... וכמו כן מצות הלולב עם שלשת מיניו מזה השורש היא, לפי שימי החג הם ימי שמחה גדולה לישראל, כי הוא עת אסיפת התבואות ופירות האילן בבית, ואז ישמחו בני אדם שמחה רבה, ומפני כן נקרא חג האסיף, וצוה האל לעמו לעשות לפניו חג באותו העת, לזכותם להיות עיקר השמחה לשמו. ובהיות השמחה מושכת החומר הרבה ומשכחת ממנו יראת אלהים בעת ההיא, ציונו השם לקחת בין ידינו דברים המזכירים אותנו כי כל שמחת לבנו לשמו ולכבודו. והיה מרצונו להיות המזכיר מין המשמח, כמו שהעת עת שמחה, כי צדק כל אמרי פיו, וידוע מצד הטבע כי ארבעה המינין כולם משמחי לב רואיהם:

את דברי החינוך ראיתי עוד לפני כן.
אולם שים לב לדבריו, הוא מדגיש שהם ימי שמחה, ולהיות עיקר השמחה לשמו, אנו לוקחים ארבעה מינים שטבעם לשמח. אך לא כתב, שאנו לוקחים ארבעת המינים המובחרים ביותר שבשדה לשמוח ביבול השדה.

עושה חדשות
הודעות: 7862
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 16, 2018 5:35 pm


איתן
הודעות: 885
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי איתן » א' ספטמבר 16, 2018 7:18 pm

יש מפרשים שארבעת המינים הם בקשה על המים.
מצורף כאן מאמרו של A. Shaffer באנגלית מכתב עת Tradition.
ארבעת המינים מסמלים סוגים שונים של מים, וחלקים שונים של א"י .
ערבות גדלות על הנחלים .
את האתרוגים משקים תדיר כירקות.
הדסים גדלים בהרים וניזונים ממי גשמים ומערטצי מים קטנים בהרים .
דקלי תמרים גדלים באואזיסים במדבר ושותים ממי תהום.

מי שאינו קורא אנגלית יכול לעיין בספרו של זהר עמר "ארבעת המינים" בפרק על טעם המצווה.
קבצים מצורפים
sukkotsymbolism.pdf
(118.22 KiB) הורד 123 פעמים

דורשי יחודך
הודעות: 685
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' ספטמבר 16, 2018 7:39 pm

בספר בן מלך (להגר"ל מינצברג שליט"א) על סוכות מבאר בארוכה לפי דרכו, על פי הפשט, את המיוחדות שבכל מין, עי"ש ותרווה נחת.

תל אביבי
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי תל אביבי » א' ספטמבר 16, 2018 8:09 pm

איתן כתב:מי שאינו קורא אנגלית יכול לעיין בספרו של זהר עמר "ארבעת המינים" בפרק על טעם המצווה.

רוב תודות להרב איתן!
ומכאן תבוא הקריאה: מי יכול בטובו לעלות לנו על הפרק הנ"ל מתוך ספרו של זהר עמר.
בתודה מראש.

דודי צח
הודעות: 527
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי דודי צח » ב' ספטמבר 17, 2018 4:39 pm

משך חכמה (ויקרא כג:מב)
והנה מחק הטבעי לשמוח בעת האסיף בזרעונים ובעטרות של שבלים, כנהוג בין העמים, ע"ז באה התורה והגבילה ד' מינים ידועים בקבלה ואמרה ושמחתם לפני ה' שבעת ימים.

איתן
הודעות: 885
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי איתן » ב' ספטמבר 17, 2018 11:20 pm

תל אביבי כתב:
איתן כתב:מי שאינו קורא אנגלית יכול לעיין בספרו של זהר עמר "ארבעת המינים" בפרק על טעם המצווה.

רוב תודות להרב איתן!
ומכאן תבוא הקריאה: מי יכול בטובו לעלות לנו על הפרק הנ"ל מתוך ספרו של זהר עמר.
בתודה מראש.

באדיבות פרופ' עמר, שטרח וסרק במיוחד לבקשתי.
קבצים מצורפים
ארבעת המינים - ההיבט הרעיוני.pdf
(1.1 MiB) הורד 155 פעמים

תל אביבי
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי תל אביבי » ה' ספטמבר 20, 2018 11:01 am

איתן כתב:
תל אביבי כתב:
איתן כתב:מי שאינו קורא אנגלית יכול לעיין בספרו של זהר עמר "ארבעת המינים" בפרק על טעם המצווה.

רוב תודות להרב איתן!
ומכאן תבוא הקריאה: מי יכול בטובו לעלות לנו על הפרק הנ"ל מתוך ספרו של זהר עמר.
בתודה מראש.

באדיבות פרופ' עמר, שטרח וסרק במיוחד לבקשתי.

רוב תודות!

ארזי הלבנון
הודעות: 1008
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' ספטמבר 20, 2018 12:07 pm

איתן כתב:
תל אביבי כתב:
איתן כתב:מי שאינו קורא אנגלית יכול לעיין בספרו של זהר עמר "ארבעת המינים" בפרק על טעם המצווה.

רוב תודות להרב איתן!
ומכאן תבוא הקריאה: מי יכול בטובו לעלות לנו על הפרק הנ"ל מתוך ספרו של זהר עמר.
בתודה מראש.

באדיבות פרופ' עמר, שטרח וסרק במיוחד לבקשתי.

יישר כח גדול!

איתן
הודעות: 885
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי איתן » ב' אוקטובר 01, 2018 8:01 pm


בברכה המשולשת
הודעות: 10438
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 02, 2018 7:50 am

בן עזאי כתב:זהו פשוטו של מקרא....
המקור הוא כאן:
ויקרא כג לט-מ
אַ֡ךְ בַּחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י בְּאָסְפְּכֶם֙ אֶת־תְּבוּאַ֣ת הָאָ֔רֶץ תָּחֹ֥גּוּ אֶת־חַג־יְהוָ֖ה שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים בַּיּ֤וֹם הָֽרִאשׁוֹן֙ שַׁבָּת֔וֹן וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁמִינִ֖י שַׁבָּתֽוֹן׃
וּלְקַחְתֶּ֨ם לָכֶ֜ם בַּיּ֣וֹם הָרִאשׁ֗וֹן פְּרִ֨י עֵ֤ץ הָדָר֙ כַּפֹּ֣ת תְּמָרִ֔ים וַעֲנַ֥ף עֵץ־עָבֹ֖ת וְעַרְבֵי־נָ֑חַל וּשְׂמַחְתֶּ֗ם לִפְנֵ֛י יְהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶ֖ם שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃


נתבקשתי להעיר:
מה שכתב הניק בן עזאי, שפשוטו של מקרא "ושמחתם", הנה חז"ל הבינו שהכוונה דוקא "לפני ה'" (בביהמ"ק ובירושלים!), והיינו ציווי נפרד ונוסף (ולא טעם!) למצוות ארבעת המינים במקדש, ולרמב"ם גם על שמחת בית השואבה במקדש.

דורשי יחודך
הודעות: 685
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' אוקטובר 02, 2018 8:47 am

נתבקשתי (על ידי עצמי) להעיר,
שמה שהמבקש להעיר נוקט בפשיטות שחז"ל הבינו שושמחתם נאמר רק לפני ה',
לאו מילתא דפשיטא היא, כי אפשר להבין שרק "ושמחתם לפני ה' אליקכם שבעת ימים", בזה דקדקו חז"ל שרק לפני ה' שבעת ימים, אבל בגבולין לא,
אלא רק "ביום הראשון."
אבל מה שעושים גם לפני ה' וגם שלא לפני ה', הוא ושמחתם. (לא טעם! אלא הגדרת המצוה)

וכן משמע מדברי כמה מהראשונים, ובראשם הרמב"ם, שגם בספר המצוות וגם במשנה תורה לא חילק בין מקדש לגבולין אלא לענין מספר הימים, אבל לא בפעולת ואיכות המצוה. וביותר, הרמב"ם כתב שנצטוינו לשמוח לפני ה' שבעת ימים, ואח"כ כתב שזהו דוקא במקדש אבל בגבולין מצוה זו היא רק ביום הראשון, ומשמע שגדר המצוה שוה בשניהם, עי"ש בדבריו ברמזי המצוות במשנה תורה ובספר המצוות. (בהמשך אקווה בע"ה להעלות מדברי הראשונים הנוספים שמהם משמע שגדר המצוה שוה.)

ואכן יש מגדולי האחרונים שהבינו כדברי המבקש להעיר, ה"ה הגרח"ה בחידושי הגר"ח סטנסיל על סוכה גזולה; הגרי"פ פערלאו ח"ג מילואים סי' ה'; והגראז"מ באבן האזל ה' איסורי מזבח (אינני זוכר כעת המראה מקום המדוייק, בל"נ אחפש). כל אחד מהני תלת סבי קדישי ז"ל הבין שהציווי במקדש הוא ציווי נפרד, ושהמצוה בגבולין הוא לא "ושמחתם", עד כדי נפק"מ להלכה ולמעשה.

ארזי הלבנון
הודעות: 1008
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' דצמבר 04, 2018 12:30 pm

עיין למהר"ר יוסף משאש זצ"ל מ"ש בזה בשו"ת מים חיים (הנדמ"ח ח"ב סימן קנ) וכן הוא ב'אוצר המכתבים' (סימן רמח).

לבי במערב
הודעות: 1289
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: טעמי ולקחתם לכם ארבעת מינים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 04, 2018 6:26 pm

בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי להעיר:
מה שכתב הניק בן עזאי, שפשוטו של מקרא "ושמחתם", הנה חז"ל הבינו שהכוונה דוקא "לפני ה'" (בביהמ"ק ובירושלים!), והיינו ציווי נפרד ונוסף (ולא טעם!) למצוות ארבעת המינים במקדש, ולרמב"ם גם על שמחת בית השואבה במקדש.

להעיר, שלא תמיד (בלשון המעטה) הפשט וההלכה יחדו יהלכו שלובי זרוע. וד"ב.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים