מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה פשוטה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

שאלה פשוטה

הודעהעל ידי דרומי » ש' ספטמבר 22, 2018 9:12 pm

השאלה פשוטה אך אין לי מנוחת הנפש לעיין כדבעי ולכן רציתי לוודא בעזרתכם.

סכך פסול מן הצד אינו פוסל עד ד' אמות, שהרי הוא כדופן עקומה.

שאלתי היא, אם מישהו יושב מתחת לסכך הכשר אך חלק מגופו נמצא מתחת קצהו של אותה דופן עקומה, האם אפשרי?

שהרי סכך פסול פחות מד' (או ג') טפחים אפשר אפילו לישב תחתיו, וא"כ למה שלא יוכל לשבת מתחת הקצה של סכך פסול זה כל עוד אינו עובר את הד' טפחים.

ומאידך גיסא, אולי כיון שכללות הסכך ההוא נעשה כדופן עקומה, הרי שוב גם אותו קצה שהוא פחות מד"ט אינו סכך כלל ואסור לישב תחתיו.

וליתר ביאור, כאשר יש דופן עקומה ויש סכך כשר מתחת הקצה שלה (פחות מד"ט) - כמובן שאותו סכך פסול למעשה מחמת הדופן שמעליו, אבל האם ייחשב אכן כסכך פסול שאפשר לישב תחתיו, או שהולכים לפי הכיסוי מלמעלה שהוא דופן אחת עקומה ותו לא?

אקווה שהובנתי.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: שאלה פשוטה

הודעהעל ידי החושב » ש' ספטמבר 22, 2018 11:02 pm

אם היה אפשר להחשיב את הקצה כסכך פסול (ולא כחלק מהדופן העקומה), למה ניתן להכשיר רק ד' אמות? גם אם יש ד' עמוד ועוד ד' טפחים פחות משהו של סכך פסול, ניתן לומר שעד ד' אמות - זה דופן עקומה, וכל השאר - זה סכך פסול. ואילו במשנה מבואר שלא אומרים כך.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: שאלה פשוטה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' ספטמבר 23, 2018 12:56 am

לי פשוט שהוי כאילו חלק מגופו נמצא תחת סכך פסול הואיל והדופן עקומה.

מה שכן, יש להכשיר מטעם שרוב גופו בסוכה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים