מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האתרוג להקפות האם צריך להיות דוקא שעליו ברכו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
צורבא מדרבנן
הודעות: 22
הצטרף: ג' פברואר 21, 2017 5:41 pm

האתרוג להקפות האם צריך להיות דוקא שעליו ברכו

הודעהעל ידי צורבא מדרבנן » א' ספטמבר 23, 2018 3:02 am

האם מצינו קפידא (עפ"י נגלה או נסתר) שעל אותו אתרוג שברכו עליו, אותו דוקא יש לקחת להקפות, ולא להחליף עם אתרוג אחר?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האתרוג להקפות האם צריך להיות דוקא שעליו ברכו

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 23, 2018 12:44 pm

בדיוק בשבת שמעתי מעשה שממנו משמע שיש איזה קפידא כזאת, ואני מצטט מה ששמעתי:

האדמו"ר מחב"ד היה מברך על הלולב בסוכתו, לאחר מכן נותנו למשב"ק שהיה ממונה לתיתו לחסידים שעמדו בתור לברך עליו, וכשהגיע המנין בבית המדרש ל'הלל' היה המשב"ק מחזיר את הלולב לנענועים.

פעם הגיע המשב"ק - בהושענא רבא - עם האתרוג בידו, והתברר שהוא נפסל (ככל הנראה נפל הפיטם). האדמו"ר יצא מבית הכנסת וביקש שיביאו את האתרוג של זוגתו הרבנית (שהיו לה בנפרד), והמתין עד שהגיע אתרוג זה וניענע עליו בהלל. לאחר התפלה הוא סירב לתת את האתרוג להמשך התור שחיכה לברך, בטענה שזה שייך לרבנית ולא לו.

הפלא היה שהעיד המשב"ק כי ראה בחדר של האדמו"ר אתרוגים רבים נוספים (שהביאו כנראה לפני החג כדי לאפשר לו לבחור מתוכם), ואעפ"כ רצה דוקא את האתרוג שבירכה עליו זוגתו ולא לקח אתרוג חדש.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

להלל ולנענועים צריך את הד' מינים שעליהם ברכו

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ספטמבר 23, 2018 4:57 pm

אגב,
להלל -לנענועים ידוע שהגרי"ז אחז שכן. וכן כתב במועדים וזמנים משמו, ומהגר"א ארלנגר שליט"א שמעתי שזה היה הקטע שהושמט מחידושי מרן רי"ז הלוי על קה"ח יומא סוכה, מאחר ויש בזה הלכה ולא ידעו אם היה דעתו לפרסם דבר הלכה על כן השמיטוהו

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: האתרוג להקפות האם צריך להיות דוקא שעליו ברכו

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' ספטמבר 24, 2018 9:58 pm

התייחסות מפורשת לכך בילקוט יוסף (ארבעת המינים; מהד' תשע"ו, עמ' תקמא-תקמג). וזו לשונו:
מי שבירך על הלולב ונענע באתרוג תימני מהודר, ואח"כ בעת הנענועים שבהלל רוצה להחליף וליקח אתרוג מהודר אחר, או שרוצה להחליף את האתרוג בהושענות, יש מי שאומר שאין לעשות כן, ואם החליף אתרוג אף בדיעבד לא יצא, דצריך לנענע באותו אתרוג שבירך עליו ונענע בו בעת הברכה. אולם לדינא רשאי להחליף את האתרוג בעת הנענועים שבהלל, וכן בעת ההקפה בהושענות, ואין צריך להקפיד ליקח את אותו אתרוג
נערך לאחרונה על ידי ארזי הלבנון ב ב' ספטמבר 24, 2018 10:05 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: האתרוג להקפות האם צריך להיות דוקא שעליו ברכו

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' ספטמבר 24, 2018 10:02 pm

ארזי הלבנון כתב:התייחסות מפורשת לכך בילקוט יוסף (ארבעת המינים; מהד' תשע"ו, עמ' תקמא-תקמג). וזו לשונו:
מי שבירך על הלולב ונענע באתרוג תימני מהודר, ואח"כ בעת הנענועים שבהלל רוצה להחליף וליקח אתרוג מהודר אחר, או שרוצה להחליף את האתרוג בהושענות, יש מי שאומר שאין לעשות כן, ואם החליף אתרוג אף בדיעבד לא יצא, דצריך לנענע באותו אתרוג שבירך עליו ונענע בו בעת הברכה. אולם לדינא רשאי להחליף את האתרוג בעת הנענועים שבהלל, וכן בעת ההקפה בהושענות, ואין צריך להקפיד ליקח את אותו אתרוג


במקורות שם:
קבצים מצורפים
1537815715109-184055259.jpg
1537815715109-184055259.jpg (758.93 KiB) נצפה 2081 פעמים
15378155987791164548049.jpg
15378155987791164548049.jpg (1.28 MiB) נצפה 2081 פעמים
1537815559528797325411.jpg
1537815559528797325411.jpg (1.15 MiB) נצפה 2081 פעמים

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: האתרוג להקפות האם צריך להיות דוקא שעליו ברכו

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' ספטמבר 25, 2018 10:15 am

עוד יעויין בסיפור זה על הנהגתו של הרב מרדכי אליהו בברכה על אתרוג תימני והושענות באתרוג מרוקאי, מתוך מאמרו של הרב אביחי בן ססי (מאמרו הובא בפורום).
קבצים מצורפים
Screenshot_2018-09-25-10-11-08.jpg
Screenshot_2018-09-25-10-11-08.jpg (1.63 MiB) נצפה 2047 פעמים


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים