שינת עראי בנסיעות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דעת נעימה
הודעות: 56
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי דעת נעימה » ה' ספטמבר 27, 2018 11:01 am

שאלה שאני מתחבט בה כבר מספר שנים,
אני נוהג לישון או להירדם בנסיעות (במהלך השנה) פעמים רבות מפאת העייפות, האם מותר בסוכה לישון בנסיעה?
מחד, אסור לישון שנת עראי מחוץ לסוכה.
אבל מאידך גיסא, אם הדין של שינה בסוכה נובעת מ"תשבו כעין תדורו" בהגדרה שינה בנסיעה היא גם לא בתוך הבית בכל השנה.

מה דעת הרבנים בכאן?

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 27, 2018 11:03 am

דעת נעימה כתב:שאלה שאני מתחבט בה כבר מספר שנים,
אני נוהג לישון או להירדם בנסיעות (במהלך השנה) פעמים רבות מפאת העייפות, האם מותר בסוכה לישון בנסיעה?
מחד, אסור לישון שנת עראי מחוץ לסוכה.
אבל מאידך גיסא, אם הדין של שינה בסוכה נובעת מ"תשבו כעין תדורו" בהגדרה שינה בנסיעה היא גם לא בתוך הבית בכל השנה.

מה דעת הרבנים בכאן?


יעויין בדברי הרה"ג משה הררי בספרו מקראי קודש על סוכות (הכרך על ישיבה בסוכה)

היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' ספטמבר 27, 2018 12:41 pm

נראה לפשוט דמותר
כדין הולכי דרכים

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 27, 2018 1:00 pm

היא שיחתי כתב:נראה לפשוט דמותר
כדין הולכי דרכים

לא פשוט, לדעת הגר"מ פיינשטיין אין דין הולך דרכים בנוסע לטיול, אע״פ שאינו מובן, שלכאורה למה לא נאמר שגם כל ימות השנה אינו נמנע מלנסוע לטיולים.

וגם יש לשאול למה לא יהא מותר לאכול במסעדה או סעודה שלישית בבית הכנסת כמו שעושים כל השנה.

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 27, 2018 1:05 pm

מלבב כתב:
היא שיחתי כתב:נראה לפשוט דמותר
כדין הולכי דרכים

לא פשוט, לדעת הגר"מ פיינשטיין אין דין הולך דרכים בנוסע לטיול.


וכ"פ הגרע"י והגרשז"א

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 27, 2018 1:28 pm

בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב:
היא שיחתי כתב:נראה לפשוט דמותר
כדין הולכי דרכים

לא פשוט, לדעת הגר"מ פיינשטיין אין דין הולך דרכים בנוסע לטיול.


וכ"פ הגרע"י והגרשז"א

ומה ההסבר?

היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' ספטמבר 27, 2018 1:32 pm

לא ראיתי בפנים את הפסקים הנל
אך בוודאי הם לא איירו אלא במי שנוסע לטיול למרחק שאינו גדול כל כך, ובא לאכול מחוץ לסוכה או לישון, אבל לא ברכב עצמו, אלא באחת התחנות, דלא חשיב הולך דרכים
ואף שדבר זה עצמו אינו מובן לי כלל
אבל כאן מדובר באדם שנרדם ברכב עצמו, שהוא דבר רגיל ושכיח בכל אדם ואף שיש לו בית, והוא ממש תשבו כעין תדורו
ולכך נראה לפשוט דמותר

ואף גבי מי שנרדם בבית הכנסת באופן ארעי, נחלקו פוסקי זמננו אם יש להעיר אותו ומהטעם הנל
ונראה דאף שנחלקו בנרדם בבית כנסת, שביכולתו לחזור לביתו
הכא שהוא בתוך הרכב בשעת הנסיעה ואינו יכול לצאת, נראה לפשוט דשרי לישון באופן ארעי

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 27, 2018 4:38 pm

מלבב כתב: ומה ההסבר?


ההסבר הוא שהולך דרכים הוא דווקא בצורך פרנסה וכה"ג ולא טיול, שאינו נחשב לצורך כלל.

לייטנר
הודעות: 4476
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ספטמבר 27, 2018 4:59 pm

כשנשאל על כך אחד מגדולי הדור, ענה: "שיהיה גיבור ולא יישן".

יואל שילה
הודעות: 257
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' ספטמבר 27, 2018 5:03 pm

מי שמעוניין להיות גיבור כנ"ל, יכול להצטייד בסוכריות ג'ינג'ר - שכחן מעולה לעורר, ואני משתמש בהן בעת נהיגה.
חריף חריף, אבל מעיר, אך אצלי ההשפעה פגה מיידית לאחר שאני מתפתה לבולען ולא להמשיך ללעוס.

חיימשה
הודעות: 1028
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי חיימשה » ה' ספטמבר 27, 2018 5:04 pm

בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב: ומה ההסבר?


ההסבר הוא שהולך דרכים הוא דווקא בצורך פרנסה וכה"ג ולא טיול, שאינו נחשב לצורך כלל.

אם פטור הולכי דרכים הוא משום כעין תדורו, מה עניין צורך לכאן?
לגופה של שאלה, מישהו סח לי בשם רב אחד לאסור,(הגרשי''ש מהעד''ח) ולגודל התמיהה שאלתי אח"כ כעשר רבנים מפורסמים וכולם הורו להיתר

חיימשה
הודעות: 1028
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי חיימשה » ה' ספטמבר 27, 2018 5:05 pm

להעיר משמחת בה''ש שהיו מתנמנמים על כתפי חבריהם

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 27, 2018 8:01 pm

דעת נעימה כתב:שאלה שאני מתחבט בה כבר מספר שנים,
אני נוהג לישון או להירדם בנסיעות (במהלך השנה) פעמים רבות מפאת העייפות, האם מותר בסוכה לישון בנסיעה?
מחד, אסור לישון שנת עראי מחוץ לסוכה.
אבל מאידך גיסא, אם הדין של שינה בסוכה נובעת מ"תשבו כעין תדורו" בהגדרה שינה בנסיעה היא גם לא בתוך הבית בכל השנה.

מה דעת הרבנים בכאן?

יש לדמות את הדבר למי שנקרע ציציותיו בשבת שמותר לו ללבוש את הבגד כיון שהוא אנוס.

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 27, 2018 8:02 pm

יואל שילה כתב:מי שמעוניין להיות גיבור כנ"ל, יכול להצטייד בסוכריות ג'ינג'ר - שכחן מעולה לעורר, ואני משתמש בהן בעת נהיגה.
חריף חריף, אבל מעיר, אך אצלי ההשפעה פגה מיידית לאחר שאני מתפתה לבולען ולא להמשיך ללעוס.

זה עובד מיד או שזה לוקח זמן? ומה המינון ואיפה משיגים את זה?

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 27, 2018 9:27 pm

חיימשה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב: ומה ההסבר?


ההסבר הוא שהולך דרכים הוא דווקא בצורך פרנסה וכה"ג ולא טיול, שאינו נחשב לצורך כלל.

אם פטור הולכי דרכים הוא משום כעין תדורו, מה עניין צורך לכאן?
לגופה של שאלה, מישהו סח לי בשם רב אחד לאסור,(הגרשי''ש מהעד''ח) ולגודל התמיהה שאלתי אח"כ כעשר רבנים מפורסמים וכולם הורו להיתר


כעין תדורו איננו היתר גורף אלא כעין תדורו של הרגילות הראויה

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 27, 2018 9:31 pm

בברכה המשולשת כתב:
חיימשה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב: ומה ההסבר?


ההסבר הוא שהולך דרכים הוא דווקא בצורך פרנסה וכה"ג ולא טיול, שאינו נחשב לצורך כלל.

אם פטור הולכי דרכים הוא משום כעין תדורו, מה עניין צורך לכאן?
לגופה של שאלה, מישהו סח לי בשם רב אחד לאסור,(הגרשי''ש מהעד''ח) ולגודל התמיהה שאלתי אח"כ כעשר רבנים מפורסמים וכולם הורו להיתר


כעין תדורו איננו היתר גורף אלא כעין תדורו של הרגילות הראויה

טיול זה לא ראוי? יש מישהו שלא מטייל לפעמים?

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 27, 2018 9:33 pm

מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:
חיימשה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב: ומה ההסבר?


ההסבר הוא שהולך דרכים הוא דווקא בצורך פרנסה וכה"ג ולא טיול, שאינו נחשב לצורך כלל.

אם פטור הולכי דרכים הוא משום כעין תדורו, מה עניין צורך לכאן?
לגופה של שאלה, מישהו סח לי בשם רב אחד לאסור,(הגרשי''ש מהעד''ח) ולגודל התמיהה שאלתי אח"כ כעשר רבנים מפורסמים וכולם הורו להיתר


כעין תדורו איננו היתר גורף אלא כעין תדורו של הרגילות הראויה

טיול זה לא ראוי? יש מישהו שלא מטייל לפעמים?


לא על חשבון מצוות (ויעויין במש"כ בזה, לשני הצדדים, מע"כ ידידי הרה"ג שלמה גליקסברג שליט"א בשו"ת ניצני ארץ ח"א בעניין כיפה (יש באוצר)

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 27, 2018 9:40 pm

בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:
חיימשה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ההסבר הוא שהולך דרכים הוא דווקא בצורך פרנסה וכה"ג ולא טיול, שאינו נחשב לצורך כלל.

אם פטור הולכי דרכים הוא משום כעין תדורו, מה עניין צורך לכאן?
לגופה של שאלה, מישהו סח לי בשם רב אחד לאסור,(הגרשי''ש מהעד''ח) ולגודל התמיהה שאלתי אח"כ כעשר רבנים מפורסמים וכולם הורו להיתר


כעין תדורו איננו היתר גורף אלא כעין תדורו של הרגילות הראויה

טיול זה לא ראוי? יש מישהו שלא מטייל לפעמים?


לא על חשבון מצוות (ויעויין במש"כ בזה, לשני הצדדים, מע"כ ידידי הרה"ג שלמה גליקסברג שליט"א בשו"ת ניצני ארץ ח"א בעניין כיפה (יש באוצר)

ולהרוויח כסף במקום מצווה זה כן ראוי?

יואל שילה
הודעות: 257
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי יואל שילה » ו' ספטמבר 28, 2018 12:32 am

מלבב כתב:
יואל שילה כתב:מי שמעוניין להיות גיבור כנ"ל, יכול להצטייד בסוכריות ג'ינג'ר - שכחן מעולה לעורר, ואני משתמש בהן בעת נהיגה.
חריף חריף, אבל מעיר, אך אצלי ההשפעה פגה מיידית לאחר שאני מתפתה לבולען ולא להמשיך ללעוס.

זה עובד מיד או שזה לוקח זמן? ומה המינון ואיפה משיגים את זה?

מיידית [אצלי עכ"פ].
את ההמלצה קיבלתי ממוחמית לרפואה טבעית, ואכן היא צדקה.
ניתן לרכוש כמובן בחנויות טבע, אני רכשתי בחנות הפיצוחים ברכסים [מגדל].
יש בהכשר טובק, אבל חריף!
למסקנה שלי - ברכתו האדמה מאחר והעיקר הוא הג'ינג'ר ולא הסוכר, אך מסתמא יש שיחלקו.

פלוריש
הודעות: 688
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי פלוריש » ו' ספטמבר 28, 2018 1:23 am

בדבר חברון כתב שאסור לישון, לא הובאו שם מקורות אך נאמר שם שפטור הולכי דרכים הוא לאנשים שלא יגיעו לסוכה כל היום

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 28, 2018 8:59 am

יואל שילה כתב:
מלבב כתב:
יואל שילה כתב:מי שמעוניין להיות גיבור כנ"ל, יכול להצטייד בסוכריות ג'ינג'ר - שכחן מעולה לעורר, ואני משתמש בהן בעת נהיגה.
חריף חריף, אבל מעיר, אך אצלי ההשפעה פגה מיידית לאחר שאני מתפתה לבולען ולא להמשיך ללעוס.

זה עובד מיד או שזה לוקח זמן? ומה המינון ואיפה משיגים את זה?

מיידית [אצלי עכ"פ].
את ההמלצה קיבלתי ממוחמית לרפואה טבעית, ואכן היא צדקה.
ניתן לרכוש כמובן בחנויות טבע, אני רכשתי בחנות הפיצוחים ברכסים [מגדל].
יש בהכשר טובק, אבל חריף!
למסקנה שלי - ברכתו האדמה מאחר והעיקר הוא הג'ינג'ר ולא הסוכר, אך מסתמא יש שיחלקו.

מעניין, כי אני מכיר את העצה זאת לגבי ג׳ינג׳ר אבל זה לוקח כמה שעות עד שזה עובד, כנראה שבצורת סוכריה זה עובד מיד, אני לוקח את זה בשביל כאב ראש וזה מאוד עוזר, אך דא עקא שאני צריך לחכות ארבע שעות עד שזה יעבוד, עכשיו אני ינסה בסוכריות אולי זה יעבוד מיד.

גימפעל
הודעות: 2391
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 28, 2018 10:27 am

יואל שילה כתב:מי שמעוניין להיות גיבור כנ"ל, יכול להצטייד בסוכריות ג'ינג'ר - שכחן מעולה לעורר, ואני משתמש בהן בעת נהיגה.
חריף חריף, אבל מעיר, אך אצלי ההשפעה פגה מיידית לאחר שאני מתפתה לבולען ולא להמשיך ללעוס.

מה עדיף לישון מחוץ לסוכה או לאכול מחוץ לסוכה.

חיימשה
הודעות: 1028
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי חיימשה » ו' ספטמבר 28, 2018 11:00 am

גימפעל כתב:
יואל שילה כתב:מי שמעוניין להיות גיבור כנ"ל, יכול להצטייד בסוכריות ג'ינג'ר - שכחן מעולה לעורר, ואני משתמש בהן בעת נהיגה.
חריף חריף, אבל מעיר, אך אצלי ההשפעה פגה מיידית לאחר שאני מתפתה לבולען ולא להמשיך ללעוס.

מה עדיף לישון מחוץ לסוכה או לאכול מחוץ לסוכה.

ברור שעדיף אכילת עראי מחוץ לסוכה שבודאי מותרת מעיקר הדין ללא צורך בפטור של הולכי דרכים , על שינת עראי שאסורה מהדין, אם לא ע"י פטור של הולכי דרכים או מצטער.

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 28, 2018 11:12 am

פלוריש כתב:בדבר חברון כתב שאסור לישון, לא הובאו שם מקורות אך נאמר שם שפטור הולכי דרכים הוא לאנשים שלא יגיעו לסוכה כל היום

מה הסברא בזה?

דודי צח
הודעות: 449
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי דודי צח » ו' ספטמבר 28, 2018 2:13 pm

פוסקי הזמן נקטו כי פטור הולכי דרכים, הוא למי שהולך באמת לדרכים, לצורך פרנסה וכדומה, אבל בזמננו מדברים על הרוב במי שיוזמים לכתחילה להיות 'הולך דרכים' דווקא בחג עצמו - כלומר 'מחמת סוכות', שהוא לדעתם זמן ראוי לטיולים והילוכים. ועל זה הם סוברים, שאסור להשתמש ולנצל את חג "הסוכות" עצמו להכניס עצמו במצב חריג בהווייתו ובאורח חייו, כדי לפרוץ מאידך את דין ישיבת סוכה שהוא המהווה של "חג הסוכות".
כלומר אי אפשר לבוא בשם 'סוכות' ולנסוע כדי לדרוך על מצות 'סוכה'.

דומה הדבר מרחוק, לחילונים שמבקשים לעשות מסילות וגשרים בשבת, כאשר אנחנו המדינה היחידה שבה יש חופשת שבת בגלל מצוות השבת שבתורה, כך נמצא שהם מבקשים לנצל את מצוות השבת כדי לדרוך על מצוות השבת.

ומכל מקום אחרים סוברים, שאף שרובנו לא נוסעים טיולים במשך כל השנה, אבל מכיון שזהו זמננו הפנוי - בימי המועדים - אם כן אריך למיעבד הכי.

החושב
הודעות: 860
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי החושב » א' ספטמבר 30, 2018 10:16 am

כתבתי כאן בפורום באשכול אחר:

אכן האג"מ (או"ח ג-צג) כתב שמסתבר שכל מה שאמרו שהולכי דרכים פטורים מן הסוכה, זהו דווקא אם יצאו לצורך, כגון לצורך מסחר. אבל אם יצאו לתענוג - לא.
אבל מה שזה כ"כ התקבל ונעשה מפורסם, נראה שיש לחקור בטעם הדבר:
צד א': משום שסברתו של האג"מ מאוד פשוטה. כתוב שהולכי דרכים פטורים, כמובן שזה כולל רק מי שיצא לצורך מסחר, אבל לא לתענוג בעלמא.
צד ב': סברתו דווקא מחודשת. אבל יש כאן בעיה חמורה. טיולים בימינו זה דבר מצוי. ואם ייצאו בסוכות בחופשיות לטיולים ויאכלו בחוץ, זה יהיה זלזול גדול, ומכוער הדבר.

ועכ"פ מדובר ביציאה לתענוג בעלמא. מי שיוצא לצורך ממשי, עליו לא דיבר האג"מ.

מלבב
הודעות: 1101
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 30, 2018 12:08 pm

אבל מה ההיגיון בסברא של האגרות משה, וכי בן אדם יכול להיות כלוא בבית תמיד? כל בן אדם יש לו צורך בטיול מדי פעם, אז למה זה יחשב צורך פחות מלהרויח כסף במצב שיש לו כבר מספיק כדי פרנסתו, וכי מה אדם עושה אם קצת כסף מיותר אם לא חופשים וטיולים? ועוד מה לי צורך גדול מה לי צורך קטן, אם ככה גם הדרך לעשות כל השנה למה שלא יהיה בזה תשבו כעין תדורו?

עזריאל ברגר
הודעות: 3956
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 02, 2018 7:22 pm

גימפעל כתב:
יואל שילה כתב:מי שמעוניין להיות גיבור כנ"ל, יכול להצטייד בסוכריות ג'ינג'ר - שכחן מעולה לעורר, ואני משתמש בהן בעת נהיגה.
חריף חריף, אבל מעיר, אך אצלי ההשפעה פגה מיידית לאחר שאני מתפתה לבולען ולא להמשיך ללעוס.

מה עדיף לישון מחוץ לסוכה או לאכול מחוץ לסוכה.

שמעתי לפני כמה שנים על אחד שטס ממקום למקום בחוהמ"ס, וראה שהחב"דניקים ישנו כל הטיסה כפי יכלתם כדי שלא יצטרכו לאכול, ואילו אנשים אחרים אכלו כל הטיסה כדי שלא יצטרכו לישון.
כמובן שהמספר סיפר זאת מתוך זלזול לאחד הצדדים, אך לפענ"ד האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב, וכאו"א מהם עשה כפי יכלתו כדי לקיים את מצוות החג באופן הכי טוב, וא' המרבה וא' הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים.

דעת נעימה
הודעות: 56
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי דעת נעימה » ד' אוקטובר 03, 2018 7:29 pm

עזריאל ברגר כתב:אך לפענ"ד האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב, וכאו"א מהם עשה כפי יכלתו כדי לקיים את מצוות החג באופן הכי טוב, וא' המרבה וא' הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים.


הסתכלות יפה מאוד

דעת נעימה
הודעות: 56
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: שינת עראי בנסיעות

הודעהעל ידי דעת נעימה » ד' אוקטובר 03, 2018 7:31 pm

מלבב כתב:אבל מה ההיגיון בסברא של האגרות משה, וכי בן אדם יכול להיות כלוא בבית תמיד? כל בן אדם יש לו צורך בטיול מדי פעם, אז למה זה יחשב צורך פחות מלהרויח כסף במצב שיש לו כבר מספיק כדי פרנסתו, וכי מה אדם עושה אם קצת כסף מיותר אם לא חופשים וטיולים? ועוד מה לי צורך גדול מה לי צורך קטן, אם ככה גם הדרך לעשות כל השנה למה שלא יהיה בזה תשבו כעין תדורו?


לכאורה זה אחד השינויים המהותיים בין חיינו כיום מבחינת פרנסה לימי חז"ל, כיום פרנסה פעמים רבות משדרגת את רמת החיים וממילא אנו מחפשים לנפוש.
לעומת חז"ל שיתכן ופרנסתם נועדה לחיי נפש.

אם כי סברא זו יכולה לשמש לחומרא, וכולי האי ואולי.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים