מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

הודעהעל ידי ש. ספראי » ש' ספטמבר 29, 2018 8:27 pm

ידועים דברי הגרח"ס שיטול המהודר והספק מורכב קודם.
אולם שמעתי בשיעור מהגרב"מ אטינגר שהכת"ס כתב שעדיף שיטול הכשר תחילה.
מישהו יודע היכן כתב כן הכת"ס?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ספטמבר 29, 2018 8:40 pm

התעוררות תשובה בעדות על אביו הכת"ס וזקנו החת"ס. וע"ע בשו"ת כת"ס שצויין בהערה.
התעוררות.PDF
(626.41 KiB) הורד 185 פעמים

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

הודעהעל ידי ש. ספראי » ש' ספטמבר 29, 2018 9:41 pm

ישר כח.

אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

בהוספות לשו"ת נפש חיה הנדפס מחדש, כתב שהגר"א סילבר ז"ל מביא בשם הגר"ח מבריסק זצ"ל, במי שיש לו אתרוג מהודר אבל הוא ספק מורכב, ויש לו גם אתרוג שאינו מהודר אבל ודאי אינו מורכב, שיטול מקודם את המהודר שהוא ספק מורכב, שאם יטול תחלה את האתרוג שהוא כשר ודאי, א"כ כשיטול אחר כך את המהודר לאו כלום עבד, דהידור בלא מצוה לאו כלום הוא, והא כבר יצא ידי מצוה כשלקח בראשונה את שאינו מהודר, עי"ש.
ואולם בשו"ת חלקת יואב (או"ח סי' לא) ובשו"ת להורות נתן (ח"ו סי' לח) כתבו דכיון דמצוות לולב כל היום, לכן לא אמרינן שכיון שקיים המצוה בראשון שוב אינו מקיים המצוה במהודר. ובשו"ת אבני נזר חלק או"ח סי' תמח) כתב: "...ממנהג אנשי ירושלים שנוטלין לולביהם כמה פעמים ביום. נכנסין לבקר החולה לולביהם בידיהם [סוכה מא ע"ב]. אף דנטילת לולב אפילו בזמן דחזי למצוה איסור טלטול יש בו. אלא שהותר בשביל מצוה כמו שכתבו התוספות ריש פרק לולב וערבה [מב ע"ב] בהא דקאמר שם מכדי טלטול בעלמא הא ולדחי שבת. דאף דחזי למצוה אסור בטלטול מאחר שאין עשוי כלי, עי"ש. ואיך מותר לטלטלו כל היום. ועל כורחין לומר כיון דקצת מצוה יש בו כל היום ומנהגם של אנשי ירושלים יוכיח. הותר השבות לשם זה. הואיל וכבר דחה", עכ"ל עי"ש.
ובשו"ת התעוררות תשובה (סו"ס לד) כתב: "...וידוע מאא"ז בעל חת"ס וכן ראיתי מכבוד אאמ"ו בעל הכת"ס זצ"ל, שהיו מהדרים אחר אתרוג יענעויער, ואם היה להם כזה היו מברכים קודם עליו, ואח"כ נטלו עוד פעם אתרוג קורפו משום הידורו", עכ"ל. וראה עדותו שם הערה ו.
ובשיעור שמסר הגרב"מ אטינגר פה בקהילתנו, טען כעי"ז והביא כמה ראשונים הסוברים שישנה מצוה בכל פעם שנוטלים הלולב, אפילו מאה פעמים ביום, ולכן גם אם יטול האתרוג השני יקיים בנטילתו מצוה, וכן סבר הכת"ס. ואולם הגר"ח זצ"ל סבר שכיון שכשנוטלים את הלולב בראשונה מקיימים מצוה חיובית ואילו כשנוטלים את הלולב שוב ושוב, מקיימים רק מצוה קיומית, לכן עדיף ליטול האתרוג המהודר והספק מורכב תחילה, כדי שאם איננו אתרוג כשר, ייצא בנטילת האתרוג הכשר מצוה קיומית, עכתו"ד. ואולם לענ"ד קשה לומר שהחת"ס והכת"ס סברו כשיטות ראשונים שלא הוזכרו להלכה בפוסקים.
ולענ"ד הביאור בד' החת"ס והכת"ס וסיעתו הוא, ובהקדם דוגמא לדבר, דהנה מצינו שהמל בשבת אינו חוזר על ציצין שאינן מעכבין את המילה. וכתב השו"ע (או"ח שלא, ב): "כל זמן שלא סילק ידו מן המילה חוזר אפילו על ציצין שאינם מעכבין", וביאר המשנ"ב בשם רש"י כך: "דאף דגמר לחתוך הערלה ובדיעבד יצא ידי מצות מילה אפילו בלא אלו הציצין, מ"מ כל זמן שלא סילק ידו מן המילה מקרי כלכתחלה וכולה חדא מלתא היא דנתנה שבת לדחות אצלה", עכ"ל. והיינו שכל זמן שאדם מקיים המצוה ועוסק בה ולא עזבה, מיקרי שפיר מקיים מצוה אחת.
וה"נ בנידו"ד, שאף שקיים המצוה כהלכתה כשנטל את האתרוג הכשר, מ"מ כיון שמיד תוכ"ד נוטל אתרוג אחר, נחשב שפיר כהמשך המצוה ויכול לצאת י"ח גם באתרוג השני.

שב"ג

גלרשטיין
הודעות: 478
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

הודעהעל ידי גלרשטיין » ש' ספטמבר 29, 2018 10:25 pm

מהחתם סופר (בהגהותיו על השו״ע סי׳ רעא ובשו״ת סי׳ כא) שכתב דיש לכוון שלא לצאת ידי חובת קידוש בברכת ׳מקדש השבת׳ שבתפילה כדי שיוכל לאמר קידוש מדאורייתא על הכוס, משמע מדבריו שא״א להשלים דין ״לכתחילה״ לאחר שכבר יצא בידעבד, וא״כ ה״ה בנידון דידן לעניים האתרוג...
[אומנם מדברי הכתב סופר (סי׳ קלה) משמע להפך שפשוט לו שאפשר להשלים הידור גם לאחר כבר יצא ידי חובה, ודן רק אם שייך לברך על הפעם השניה, ובאמת כ״כ ההתעוררות תשובה בשמו, ומה שכתב כך גם בשם החתם סופר צ״ע מדבריו לעיל, אולם עיין בשו״ת שבט סופר (או״ח סי׳ ג סד״ה ועכשיו) שהרבה להקשות על דברי הכתב סופר הנ״ל והוסיף,דיש בזהאף איסור בל תוסיף) וע״ע באריכות בעניין זה בדעת בקובץ אוצרות הסופר חלק י עמ׳ קמה (מצורף)]
קבצים מצורפים
אוצרות סופר - אתרוג כשר ומהודר אך ספר מורכב.pdf
(790.11 KiB) הורד 196 פעמים


ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 30, 2018 12:35 am

גלרשטיין כתב:מהחתם סופר (בהגהותיו על השו״ע סי׳ רעא ובשו״ת סי׳ כא) שכתב דיש לכוון שלא לצאת ידי חובת קידוש בברכת ׳מקדש השבת׳ שבתפילה כדי שיוכל לאמר קידוש מדאורייתא על הכוס, משמע מדבריו שא״א להשלים דין ״לכתחילה״ לאחר שכבר יצא בידעבד, וא״כ ה״ה בנידון דידן לעניים האתרוג...

כוונתי שאפשר להשלים דין לכתחילה דווקא כשהוא נמצא עדיין בתוך המצוה עצמה ועוסק בה, וא"כ אינו ענין למי שהתפלל ורק לאחר חצי שעה עושה קידוש בביתו, וז"פ.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אתרוג כשר ומהודר פחות ואתרוג מהודר ספק מורכב- מי יטול קודם

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 30, 2018 12:38 am

גלרשטיין כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=42205

גם הנידונים והראיות שהזכרת באשכול זה, מדברים בקיום מצוה לכתחילה לאחר זמן, ולא בא' שאוחז אתרוג דדיעבד ומיד אוחז באתרוג דלכתחילה, וכנ"ל.



חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים