מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת התורה בשמחת תורה - אין דין ואין דיין?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

קריאת התורה בשמחת תורה - אין דין ואין דיין?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אוקטובר 02, 2018 2:59 pm

בביהכ"נ שהתפללתי בו קראו חמשה קרואים, ואח"כ כהן לתחילת המחזור השני של וזאת הברכה, לאחריו ישראל (לא היה עוד לוי), ולאחריו כהן נוסף. מצד שני הקפידו להפריד בין אחים.

האם יש עניין לקרוא בכל תחילת מחזור לכהן?

האם במחזור השני אין דין לקרוא ללוי או להעלות כהן פעם שניה במקום לוי?

האם יש בעיה לשלב כהן באמצע מחזור?

האם יש עניין להפריד בין אחים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת התורה בשמחת תורה - אין דין ואין דיין?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 02, 2018 3:03 pm

אפרקסתא דעניא כתב:בביהכ"נ שהתפללתי בו קראו חמשה קרואים, ואח"כ כהן לתחילת המחזור השני של וזאת הברכה, לאחריו ישראל (לא היה עוד לוי), ולאחריו כהן נוסף. מצד שני הקפידו להפריד בין אחים.

האם יש עניין לקרוא בכל תחילת מחזור לכהן?

האם במחזור השני אין דין לקרוא ללוי או להעלות כהן פעם שניה במקום לוי?

האם יש בעיה לשלב כהן באמצע מחזור?

האם יש עניין להפריד בין אחים?


א. אצלנו היה לוי אחד (וחמישה כהנים). בסבב הראשון עלה אחד הכהנים ואז הלוי ובסבב השני עלה כהן אחר (אני הקטן) ואז הלוי הנ"ל (בהוראת המרא דאתרא שליט"א)
יצויין, בהוראת המרא דאתרא שליט"א קראו רק פעמיים, כך שהיו עשר עליות (מלבד חתנים).
ב. כהן באמצע מחזור- לכאורה הבדל בין העדות.
ג. בין אחים- זה הרי עניין של עין הרע ולכן מקפידים טפי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קריאת התורה בשמחת תורה - אין דין ואין דיין?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 02, 2018 3:08 pm

בברכה המשולשת כתב:ב. כהן באמצע מחזור- לכאורה הבדל בין העדות.

יעוי' מ"ב קלה, לז.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת התורה בשמחת תורה - אין דין ואין דיין?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 02, 2018 3:18 pm

מה שנכון נכון כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. כהן באמצע מחזור- לכאורה הבדל בין העדות.

יעוי' מ"ב קלה, לז.


ייש"כ גדול ותודה רבה לכתר"ה על שהעמיד אותי על טעותי

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת התורה בשמחת תורה - אין דין ואין דיין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 02, 2018 5:46 pm

וע"ע משיב דבר ב, מח.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קריאת התורה בשמחת תורה - אין דין ואין דיין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 02, 2018 8:48 pm

מתוך שיחת השבוע גליון שחוהמ"ס תשע"ט - http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=2324
שאלה: מי שנתכבד בנשיאת ספר תורה בהקפות, האם הוא רשאי לסרב (כי הוא חושב שיש ראויים ממנו, או מכל סיבה אחרת)?

תשובה: הדין הוא שמי שקוראים לו לעלות לתורה ואינו עולה, הרי זה זלזול בספר התורה ויש עליו קטרוג; אבל אין דין כזה על המסרב לשאת ספר תורה בהקפות. ובכל-זאת, גם בסירוב זה יש משום זלזול מסוים.

אם הסיבה לסירובו היא שקשה לו לאחוז את הספר, מפני חולשה פיזית (ובפרט בספרים כבדים), הרי זה עצמו כבוד התורה, שיש למנוע כל חשש שהספר ייפול חלילה. אבל אם הסיבה היא כדי שיכבדו אנשים גדולים וחשובים ממנו, הוא יכול תמיד לשאת את הספר לסיבוב אחד וכדומה, ואז להניחו או להעבירו לאדם אחר.

שאלה: האם בקריאות החוזרות של פרשת ברכה צריך לתת את העליות הראשונות לכוהן וללוי, או לבקשם שייצאו החוצה ולומר "אין כאן כוהן"?

תשובה: כל עוד יש כוהנים ולוויים, מעלים אותם לתורה תחילה, ואחר-כך ישראלים. כוהנים ולוויים שכבר עלו לתורה יכולים להישאר ואין הם צריכים לצאת. אם בהמשך נשאר כוהן שטרם עלה, מעלים אותו ראשון בסבב הבא. אם אין לוי, או שהלוי כבר עלה לתורה, אפשר להעלות ישראל מייד אחרי הכוהן (ואין צורך להעלות את הכוהן שוב, כמו בקריאה רגילה).

מקורות: ברכות נה,א. שו"ע סי' קלט ס"א ונו"כ. שו"ת משיב דבר ח"ב סי' מח.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים