עמוד 1 מתוך 1

דעת 'מגן אברהם' באתרוג גדול

פורסם: ה' יולי 25, 2019 7:44 pm
על ידי חד ברנש
מגן אברהם, סי' תרעב סק"ג:
אבל אין מצוה בנרות ארוכות דהא לאחר שדלקו כשיעור הזה מותר להשתמש בהן ואין שייך הידור מצוה אלא בשעת מצוה ואין ראיה מנרות חנוכה של ב"ה דהתם איכא מצוה להדליק נרות בכל יום כנ"ל עכ"ל ד"מ ונ"ל דודאי בנר של שמן אין הידור מצו' בין רב למעט אבל בנרות שעוה כשהם ארוכי' הם נאים יותר כמו בנרות י"ה ולולב ואתרוג וכיוצא בו וכמדומה לי שכ"כ בכל בו.

כלומר, לדעת מג"א יש הידור מצוה בנטילת אתרוג או לולב גדולים ככל האפשר.
אבל הוא כותב את הדברים רק כאן, בהלכות חנוכה, אבל בהלכות לולב ואתרוג (שיעורו של האתרוג נידון בשו"ע, סי' תרמח סעיף כב), אין המג"א כותב מאומה בנידון.
האם ניתן ללמוד מכך, שגם לדעתו נטילת אתרוג או לולב גדולים אינו ממש הידור מצוה לפי גדרי ההלכה, אלא יותר 'עניין' טוב.

Re: דעת 'מגן אברהם' באתרוג גדול

פורסם: ה' יולי 25, 2019 8:50 pm
על ידי חד ברנש
כעת ראיתי בהגהות מהרצ"ח, חגיגה ז ע"א, המציין למג"א סי' יא ס"ק ו, וסי' כא ס"ק ג.
והמעיין שם יראה, שגם לדעת המג"א אין הידור בהוספה על שיעור הציצית.

Re: דעת 'מגן אברהם' באתרוג גדול

פורסם: ו' יולי 26, 2019 2:33 am
על ידי אור החכמה
ראה דברי מו"א הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בספרו עוז יעקב ח"א סימן י"ב
11.GIF
11.GIF (96.51 KiB) נצפה 1879 פעמים
22.GIF
22.GIF (48.01 KiB) נצפה 1879 פעמים

ועיין עוד בספרו עדות ביעקב ח"ב ס"ס פ"ב

Re: דעת 'מגן אברהם' באתרוג גדול

פורסם: ו' יולי 26, 2019 2:42 am
על ידי חד ברנש
ראיתי את הדברים (והם גם צוינו באשכול אחר, המדבר על לולב ארוך). אבל הם אינם מתייחסים לשאלתי.
ואגב, מה שהגריח"ס הביא מהמג"א, סי' יא ס"ק ו, שיש הידור מצוה בציצית ארוכים, איני יודע כיצד הבין זאת משם.

Re: דעת 'מגן אברהם' באתרוג גדול

פורסם: ו' יולי 26, 2019 9:00 am
על ידי לענין
חד ברנש כתב:מגן אברהם, סי' תרעב סק"ג:
אבל אין מצוה בנרות ארוכות דהא לאחר שדלקו כשיעור הזה מותר להשתמש בהן ואין שייך הידור מצוה אלא בשעת מצוה ואין ראיה מנרות חנוכה של ב"ה דהתם איכא מצוה להדליק נרות בכל יום כנ"ל עכ"ל ד"מ ונ"ל דודאי בנר של שמן אין הידור מצו' בין רב למעט אבל בנרות שעוה כשהם ארוכי' הם נאים יותר כמו בנרות י"ה ולולב ואתרוג וכיוצא בו וכמדומה לי שכ"כ בכל בו.

כלומר, לדעת מג"א יש הידור מצוה בנטילת אתרוג או לולב גדולים ככל האפשר.
אבל הוא כותב את הדברים רק כאן, בהלכות חנוכה, אבל בהלכות לולב ואתרוג (שיעורו של האתרוג נידון בשו"ע, סי' תרמח סעיף כב), אין המג"א כותב מאומה בנידון.
האם ניתן ללמוד מכך, שגם לדעתו נטילת אתרוג או לולב גדולים אינו ממש הידור מצוה לפי גדרי ההלכה, אלא יותר 'עניין' טוב.


המג"א לא מדבר על הידור מצוה, אלא על נוי מצוה.

Re: דעת 'מגן אברהם' באתרוג גדול

פורסם: ו' יולי 26, 2019 11:33 am
על ידי הוגה ומעיין
לא בדעת המג"א, אבל יש בנותן טעם לציין ל"ילקוט פרפאות וטעמי מנהגים", בההדרת רי"י סטל, ירושתנו תשס"ח, עמ' סו והערה 245, על המנהג לקחת אתרוג גדול להידור מצוה ועל ההתנגדות לכך;

לעניין לולב גדול יצויין לדברי רבינו מנוח (פ"ז ה"ט), הובא בחיים וברכה (אות ריא) ובעץ השדה (פוסק, סק"ו), שיש מעלה בלולב גדול לצורך הנענוע. וטעמו של המג"א אינו משום הנענוע, כטעמו של רבינו מנוח, אלא משום שיש נוי בעצם הגובה, ונוי זה הוא אף בשאר חפצי מצוה שאין בהם נענוע. ובצפנת פענח (פ"ז ה"ח) דן אם יש מצוה מן המובחר בד' מינים כשהם ארוכים יותר, והביא כמה ראיות שהגדול במינו יש בו חשיבות. ובאורה ושמחה (פ"ז ה"ח) העיר שמכל מקום נראה פשוט שארוך יותר מדאי אינה מעלה, ואפשר שאינו מהודר.