מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שומע ומשמיע
הודעות: 1938
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אוקטובר 07, 2019 7:44 pm

ספק המצוי: נוטלים ידיים בתוך הבית, ורוצים לשתות קודם הנטילה כדי לצאת ידי שיטת היראים בברכה על משקה בסעודה. להיכנס לסוכה לשתות ואז לחזור לנטילה היא טרחה מרובה. מה עדיף, לחשוש ליראים, או להיות מהמהדרים השותים רק בסוכה?

לענין
הודעות: 2484
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי לענין » ב' אוקטובר 07, 2019 10:06 pm

ספק מצוי. לפעמים שוכחים לברך שהכל לפני הנטילת ידים, וכעת לפני ברכת המזון רוצים לשתות רביעית כדי שיהיה 'ושבעת' לכולי עלמא, האם עדיף שלא לשתות בגלל שיש אומרים שצריך לברך על משקין בתוך הסעודה, או שמא עדיף לסמוך על עיקר הדין ולשתות כדי שתהיה ברכת המזון דאורייתא לכולי עלמא.

איה שוקל איה סופר? יהיו הדברים לעילוי נשמת רבי שריה זצ"ל, אבי 'חשבונות ההידורים'.

גל גל
הודעות: 175
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי גל גל » ד' אוקטובר 09, 2019 7:58 pm

שומע ומשמיע כתב:ספק המצוי: נוטלים ידיים בתוך הבית, ורוצים לשתות קודם הנטילה כדי לצאת ידי שיטת היראים בברכה על משקה בסעודה. להיכנס לסוכה לשתות ואז לחזור לנטילה היא טרחה מרובה. מה עדיף, לחשוש ליראים, או להיות מהמהדרים השותים רק בסוכה?


אני אף פעם לא הבנתי למה יש הידור לשתות בסוכה (כן, אני מכיר את הר''ן), הגדר של סוכה זה תשבו כעין תדורו, כמו שביום רגיל אין בעיה לאדם לשתות מים מחוץ לבית, הוא הדין בסוכות, ולדידי אין שום טעם להחמיר ולשתות מים בסוכה

שומע ומשמיע
הודעות: 1938
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוקטובר 10, 2019 12:33 am

לא הבנתי, אתה חולק על הרמב"ם?

אברך
הודעות: 360
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי אברך » ה' אוקטובר 10, 2019 11:41 am

שומע ומשמיע כתב:ספק המצוי: נוטלים ידיים בתוך הבית, ורוצים לשתות קודם הנטילה כדי לצאת ידי שיטת היראים בברכה על משקה בסעודה. להיכנס לסוכה לשתות ואז לחזור לנטילה היא טרחה מרובה. מה עדיף, לחשוש ליראים, או להיות מהמהדרים השותים רק בסוכה?


ספק מעניין
לכאורה אפשר לשתות פחות מכזית [או רביעית], ואז לכאורה אין ענין להחמיר. או שזה גופא יש להסתפק להמחמירים שלא לשתות חוץ לסוכה, אם יש ענין גם לא לאכול פחות מכזית חוץ לסוכה.

ועיקר החומרה של שתיית מים בסוכה, כבר דיברו בזה, שאין החומרא לשתות בסוכה, כיון שלכאורה לא מקיימים בזה מצוה כיון שזה ארעי, וזה גרע מישיבה בסוכה ללא אכילה או שתיה, שזה קיום מצות טיול, אלא שהחומרא היא "לא" לשתות חוץ לסוכה, וכמו שמבואר בלשון הרמב"ם, דהיינו להקפיד שלא לשתות מחוץ לסוכה, ואפשר שזה כדי שלא יבא לאכול או לשתות קבע מחוץ לסוכה.
[אני ידוע שיש מביאים מהגרי"ז שיש קיום מצוה בשתית מים בסוכה, אך יש שחולקים בזה, וגם בגמרא לכאורה מוכח כן, ששאלו מדוע הקפיד להעלות את המים לסוכה, ואם יש בזה קיום מצוה, אין בזה שום שאלה].

גל גל
הודעות: 175
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי גל גל » ה' אוקטובר 10, 2019 12:34 pm

זאת הייתה כוונתי. אני לא חושב שזה מצד קיום הלכות סוכה, אלא יש סוג של עניין (לא מצווה, עניין) לשהות בסוכה, ללא קשר למה עושים בה..

עזריאל ברגר
הודעות: 6316
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 10, 2019 1:00 pm

האם פשוט לך שברכת המים בבית פוטרת את שתית המים שבסוכה?

צביב
הודעות: 1361
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי צביב » ה' אוקטובר 10, 2019 2:11 pm

רבי שריה דבליצקי כתב שנהג לשתות יין בתוך הסעודה, בשביל היראים.
( בתוך תשובתו על קידושא רבא פעם שניה- לפני אכילת פת )

שומע ומשמיע
הודעות: 1938
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוקטובר 10, 2019 2:47 pm

עזריאל ברגר כתב:האם פשוט לך שברכת המים בבית פוטרת את שתית המים שבסוכה?

למה לא?

עזריאל ברגר
הודעות: 6316
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 10, 2019 10:40 pm

שינוי מקום

החושב
הודעות: 1194
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי החושב » ה' אוקטובר 10, 2019 10:59 pm

שומע ומשמיע כתב:ספק המצוי: נוטלים ידיים בתוך הבית, ורוצים לשתות קודם הנטילה כדי לצאת ידי שיטת היראים בברכה על משקה בסעודה. להיכנס לסוכה לשתות ואז לחזור לנטילה היא טרחה מרובה. מה עדיף, לחשוש ליראים, או להיות מהמהדרים השותים רק בסוכה?


משהו לא מסתדר לי...
מי שנמצא ברמה כזו גבוהה, שאלו הן השאלות שהמטרידות אותו, פלא בעיני שעבורו להיכנס לסוכה לשתות ואז לחזור וליטול ידיים - זה נחשב לטרחה (ועוד מרובה).

יושב ירושלים
הודעות: 823
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' אוקטובר 10, 2019 11:04 pm

הוא חושש מצד איסור טרחה בחוה"מ.

שומע ומשמיע
הודעות: 1938
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוקטובר 10, 2019 11:39 pm

עד היכן תכלית יסורין..

סגי נהור
הודעות: 3664
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוקטובר 10, 2019 11:46 pm

מר כי אתריה ומר כי אתריה. כאן כשהסוכה במרפסת/בחצר, כאן כשצריך לרדת ולעלות ג' קומות...

עזריאל ברגר
הודעות: 6316
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 11, 2019 12:59 am

סגי נהור כתב: כשצריך לרדת ולעלות ג' קומות...

ואז חוזרת במלוא עוזה שאלת ה"שינוי מקום"

פלפלת בחכמה
הודעות: 96
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » א' אוקטובר 13, 2019 5:49 am

אברך כתב:
שומע ומשמיע כתב:ספק המצוי: נוטלים ידיים בתוך הבית, ורוצים לשתות קודם הנטילה כדי לצאת ידי שיטת היראים בברכה על משקה בסעודה. להיכנס לסוכה לשתות ואז לחזור לנטילה היא טרחה מרובה. מה עדיף, לחשוש ליראים, או להיות מהמהדרים השותים רק בסוכה?


ספק מעניין
לכאורה אפשר לשתות פחות מכזית [או רביעית], ואז לכאורה אין ענין להחמיר. או שזה גופא יש להסתפק להמחמירים שלא לשתות חוץ לסוכה, אם יש ענין גם לא לאכול פחות מכזית חוץ לסוכה.

ועיקר החומרה של שתיית מים בסוכה, כבר דיברו בזה, שאין החומרא לשתות בסוכה, כיון שלכאורה לא מקיימים בזה מצוה כיון שזה ארעי, וזה גרע מישיבה בסוכה ללא אכילה או שתיה, שזה קיום מצות טיול, אלא שהחומרא היא "לא" לשתות חוץ לסוכה, וכמו שמבואר בלשון הרמב"ם, דהיינו להקפיד שלא לשתות מחוץ לסוכה, ואפשר שזה כדי שלא יבא לאכול או לשתות קבע מחוץ לסוכה.
[אני ידוע שיש מביאים מהגרי"ז שיש קיום מצוה בשתית מים בסוכה, אך יש שחולקים בזה, וגם בגמרא לכאורה מוכח כן, ששאלו מדוע הקפיד להעלות את המים לסוכה, ואם יש בזה קיום מצוה, אין בזה שום שאלה].


מי מביא כן מהגרי״ז? אדרבה, ראיית מביאים שהגריז לא הקפיד על זה באמרו שהוא אינו מן המחמירין (שעליהם כתב הרמבם שאין שותין אף מים חוץ לסוכה) ומסופר גם כי אביו הגר״ח אמר לו שלא יקפיד על זה ולא יחוש מהחסידים שלעגו עליו מחמת זה.
ובעיקר הדבר לכאורה כיון שעושה כן מחמת הסעודה א״כ יש מקום לומר שחייב לשתות בהסוכה מדינא ועל פי המבואר בשער הציון סימן תרלט סקכ״ט בסוף דבריו

אברך
הודעות: 360
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי אברך » א' אוקטובר 13, 2019 12:05 pm

הגרמ"ש שפירא זצ"ל מביא כן מהגרי"ז, לא מונח כעת לפני המקור.

אין סתירה בין הדברים, אמנם יש קיום מצוה בשתיית מים בסוכה לדעת הגרי"ז, אמנם הענין של לא לשתות מחוץ לסוכה זהו חומרא, וכלשון הרמב"ם, המחמיר שלא לשתות חוץ לסוכה. וכו', והגרי"ז טען שהוא אינו מן המחמירים. [כלומר אינו נוהג בדברים שהם חומרא, אלא רק מדקדק בדברים שהם מעיקר הדין לעשותם על הצד היותר טוב].

פרי יהושע
הודעות: 2964
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 13, 2019 2:09 pm

אין להשוות כל עיקר
שתית מים בתוך הסוכה היא הידור
היראים, (עד כמה שיש לחוש לדבריו), הוא דין.

עזריאל ברגר
הודעות: 6316
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 13, 2019 4:55 pm

פרי יהושע כתב:אין להשוות כל עיקר
שתית מים בתוך הסוכה היא הידור
היראים, (עד כמה שיש לחוש לדבריו), הוא דין.

אין להשוות כל עיקר
שתית מים בתוך הסוכה היא הידור המובא בחז"ל ומוסכם על כל הפוסקים.
שיטת היראים - שנויה במחלוקת, ונקטינן לעיקר דלא ככוותיה!

פרי יהושע
הודעות: 2964
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 13, 2019 5:11 pm

עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:אין להשוות כל עיקר
שתית מים בתוך הסוכה היא הידור
היראים, (עד כמה שיש לחוש לדבריו), הוא דין.

אין להשוות כל עיקר
שתית מים בתוך הסוכה היא הידור המובא בחז"ל ומוסכם על כל הפוסקים.
שיטת היראים - שנויה במחלוקת, ונקטינן לעיקר דלא ככוותיה!

(יודעני שבחב"ד נהגו מאד לדקדק על כך..)
אמנם, הלא כו"ע לא פליגי שאין כאן אלא הידור בעלמא
והיראים כמש"כ עד כמה שנקטינן כוותיה, ועד כמה שאנו חוששים לו (כן או לא), הוא חשש מעיקרא דדינא.

עזריאל ברגר
הודעות: 6316
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: מה עדיף: ה'יראים' או שתיה בסוכה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 14, 2019 7:41 pm

פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:אין להשוות כל עיקר
שתית מים בתוך הסוכה היא הידור
היראים, (עד כמה שיש לחוש לדבריו), הוא דין.

אין להשוות כל עיקר
שתית מים בתוך הסוכה היא הידור המובא בחז"ל ומוסכם על כל הפוסקים.
שיטת היראים - שנויה במחלוקת, ונקטינן לעיקר דלא ככוותיה!

(יודעני שבחב"ד נהגו מאד לדקדק על כך..)
אמנם, הלא כו"ע לא פליגי שאין כאן אלא הידור בעלמא
והיראים כמש"כ עד כמה שנקטינן כוותיה, ועד כמה שאנו חוששים לו (כן או לא), הוא חשש מעיקרא דדינא.

כמובן. כתבתי בסגנון שלך רק בשביל הדמגוגיה.
אבל זו שאלה גדולה שנידונה בריבוי מקומות - האם עדיף הידור כפי השיטה שנפסקה להלכה, או פחות מהודר לפי יותר שיטות.
וכמדומני שאין בזה קו אחיד בפוסקים.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים