מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ההוא דאמר
הודעות: 1379
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

האם ערבה חבוטה - מוקצה בשמ"ע ושבת

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ספטמבר 30, 2018 11:59 am

מנהג ישראל עם קודש, לחבוט את הערבה ביום הושענא רבה, ולשמרה כסגולה לשמירה מכל פגעים ומרעין בישין שלא יבואו.
ויש לדון, האם ערבה זו הינה מוקצה בשמיני עצרת ושבת.
הצד להחמיר, לפי שאינה כלי, ואין לה כל שימוש המותר בשבת.
הצד להתיר, אולי זה שמחשיבים אותה כשמירה, אם כן שוב אין זה מוקצה, וצ"ע.

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

משמשי מצטער בלי שכר למה חייבים בסוכה

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 30, 2018 12:43 pm

במשנה ברורה פסק שמשמשי חולה פטורים מן הסוכה ומשמשי מצטער חייבים, אבל אם משמש בשכר פטורים כמו שומרי גנות ופרדסים, ולכאורה מה הסברא בזה, הרי הועם הוא משום כעין תדורו אם כן מה לי עובד בשכר מה לי עובד כמתנדב? אטו מי ששומר כל השנה בהתנדבות יהיה חייב בסוכה ויהיה חייב להפקיר את המקום ששומר לגנבים?

תורה מפוארת
הודעות: 312
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

כל הנערים מדוע לא לגדולים

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' אוקטובר 03, 2019 12:48 pm

ארצה לברר ולדעת, מה ענין כל הנערים. ממקדם שמעתי ואו ראיתי שהרעיון זה כאילו כל הנערים כולם מקבלים עליה לתורה, ולסיבה זו רציתי לדעת אם אכן יש עניין בקבלת עליה לתורה, מדוע לא עושים 'כל הנערים' אף לגדולים, כלומר, מדוע המנהג שרק קטנים מקבלים עליה לתורה? ואם לסיבת העניין שרוצים שכולם יקבלו עליה לתורה? הרי למחרת שוב גם הקטנים עולים כולם לתורה ומדוע יגרע חלק הגדולים אף בלילה? ובכלל מהיכן למדנו דבר זה שזה נקרא עליה לתורה כשכולם מתחת לטלית שיכולים לברך על זה, ואף שידעתי כי ישבו על דברי שכל קריאת התורה בלילה זה רק ממנהגא אך עיקר הדבר רציתי לשאול על מה נסמך המנהג.
אשמח מאוד אם יוכלו להרחיב את העניין בעליה תמוהה זו

עתניאל בן קנז
הודעות: 1674
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כל הנערים מדוע לא לגדולים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' אוקטובר 03, 2019 7:14 pm

ראה מג"א תרסט א
שמוכח מדבריו שהיו מקומות שאכן נהגו 'כל הנערים' גם לגדולים, שעלו כמה יחד, וברכו יחד.
המג"א מפקפק במנהג זה, ע"פ ירושלמי ועוד.
הא"ר מיישב המנהג.
והאחרונים למעשה נקטו שעדיף שרק אחד יברך (מ"ב ועוד). ויש שנהגו שכל הילדים מברכים יחד (שערי אפרים ועוד). נהרא נהרא ופשטיה

ומכיון שהדבר תליא בפלוגתא, הרי ביחס לגדולים, העדיפו שכל א' יעלה בפנ"ע, משא"כ לקטנים שלא חמירי כל כך, סמכו על המנהג הנ"ל.

מן הדרום
הודעות: 212
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

חלוקת המילים בהודו כדי לנענע לכל הכיוונים

הודעהעל ידי מן הדרום » א' אוקטובר 13, 2019 1:14 am

בהליכות שלמה עמוד רל ושם בשם החזו"א כתבו שלא נכון לחלק את המילים, כמו למשל הושיעא לשלשה חלקים כדי להספיק שלשה כיוונים
ידוע על התיחסויות נוספות לשאלה זו, לכאן או לכאן?

נוצר תאנה
הודעות: 135
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

נוי סוכה שאינו תלוי בסוכה

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ד' אוקטובר 16, 2019 1:11 pm

העמיד כלים נאים בסוכה כדי לנאותה, האם הם מוקצים משום נוי סוכה, או דוקא כשהם תלויים בסוכה

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 346
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

סוכה שנבנתה מחדש כיון שנפלה בחוה"מ האם יברך שהחיינו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אוקטובר 20, 2019 12:15 pm

שמעתי מאחי בשם הגרא"ד אוירבעך שליט"א שסוכה שנבנתה מחדש עכב רוחות וכדו' צריך שוב לברך שהחיינו.
מה דעת החו"ר דכאן?
יעויין בצל החכמה ח"ה סימן קע"א, מחולשת היום איני יכול להביא דבריו.

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

נפל סוכתו בחו"ל המועד

הודעהעל ידי מלבב » א' אוקטובר 20, 2019 4:07 pm

מי שנפל סוכתו ביום השביעי, האם חייב לבנות סוכה חדשה, ומה אם נעשה מצב של מצטער, האם חייב לבנות סוכה חדשה באופן שלא יהיה לא צער.

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

בעניין השאלה מה נקרא מחיצה שאינה עומדת ברוח מצוייה

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוקטובר 21, 2019 8:56 pm

אם רק שמתבטלת לגמרי ע״י הרוח או רק נעה ברוח, הנה לכאורה הרי מבואר בדף כג שצריך סוכה הראויה לשבעה, א״כ מה צריך לדין מחיצה שאינה עומדת ברוח מצוייה, לכאורה צריך לומר שגם כשאינה מתבטלת לגמרי ע״י הרוח, אבל לכאורה מהריטבא בדף כג משמע שרק כשמתבטלת לגמרי, כי מדמה דין ראוייה לשבעה למחיצה שאינה עומדת ברוח מצוייה, לכן לכאורה צריך לומר שבמחיצה יש חידוש שגם כשספק אם יבוא הרוח גם פסול, משא״כ בסכך, או שדווקא במחיצה מקרי אינה ראוייה לשבעה כשאינה עומדת ברוח מצוייה, אבל בסכך דווקא אם מצד עצמה אינה ראוייה לשבעה ולא מצד אחר כמו רוח או דבר אחר.
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב ב' אוקטובר 21, 2019 9:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

מה גדר מצטער

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוקטובר 21, 2019 9:16 pm

מי שמצטער בסוכה, אבל לא היה יוצא מביתו בגלל צער כזה בגלל שמתבייש לשאול משכנינו שיארח אותו, אבל לולא היה הבושה היה יוצא מביתו, האם פטור מסוכה?

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

אוכל בסוכה בגשם האם יכול לברך

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוקטובר 21, 2019 9:25 pm

מי שיש לו שתי סוכות, באחת יורדים גשמים, ובשנייה לא, ואוכל בסוכה שיורדים גשמים, האם יכול לברך לישב בסוכה?

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

ההולך לבקר חבירו

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוקטובר 21, 2019 9:27 pm

ולאכול שם, ומצא שהסוכה של חבירו פסולה, האם יכול לאכול שם משום הולכי דרכים?

סופר-סתם
הודעות: 90
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

גניזת נרתיק הלולב וקופסת האתרוג

הודעהעל ידי סופר-סתם » ג' אוקטובר 22, 2019 1:31 pm

יש לשים לב שעל נרתיקי הניילון (וכן על קופסאות האתרוג) מופיע הפסוק 'ולקחתם לכם' בכל מיני צורות וחלק מהאופנים טעונים גניזה (לכל הפחות ליטול את מקומם), ולכאורה גם שהתחכמו לכתוב פחות פחות מג' תיבות.

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

איך ישנים בסוכה של ז טפחים

הודעהעל ידי מלבב » ד' אוקטובר 23, 2019 9:49 pm

האיך ישנים בסוכה של ז טפחים, בשכיבה או בישיבה? לכאורה בשכיבה אין מקום יותר מהראש עד בערך אמצע הבטן או קצת יותר, יוצא שרוב הגוף מחוץ לסוכה, האם זה לא צער לישון בישיבה? או שנאמר שרוב הגוף זה חוץ מהרגלים?

לייטנר
הודעות: 4970
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: איך ישנים בסוכה של ז טפחים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוקטובר 23, 2019 10:18 pm

יודעני על אחד מב"ב ששאל אחד מגדולי הדור כיצד יישן בסוכה כזו, והרב פטר אותו משינה בסוכה!

מלבב
הודעות: 2051
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי מלבב » ב' נובמבר 04, 2019 8:24 am

מי שכבו לו הנרות בסוכה בשבת ויש לו נר בביתו מותר לצאת מן הסוכה כדי לאכול במקום נר ואין צריך לילך לסוכת חבירו שיש שם נר אם יש טורח גדול בדבר (תרומת הדשן סימן נ"ג ופסקיו סימן קנ"ח). ואם בא רוח לכבות הנרות בסוכה מותר לפרוס סדין או בגד מן הצד אבל לא תחת הסכך (אור זרוע). מי שלא יוכל לישן בסוכה מחמת שצר לו בפישוט ידיו ורגליו לא מקרי מצטער וחייב לישן שם אף על גב דצריך לכפוף ידיו ורגליו (תרומת הדשן סימן צ"ב

אם יאמרו לאדם תבחר אחד מהעונשים הבאים, א. לאכול ארוחת ערב אחת בחושך ב. לאכול ארוחת ערב אצל השכן ג. לישון במקום שיורד מידי פעם כמה טיפות קטנות של גשם ד. אחרי שכבר נשכבת במטה לישון תקום ותיקים את הכרים וכסתות ולך לחדר אחר לישון ה. תישן שבעה לילות ראשך ורובך בתוך צינוק של אמה על אמה של רא״ח נאה מכופף גב חזק כדי שרוב הגוף יכנס בתוך האמה על אמה, איזה פתי יבחר באופציה ה ויסכים לסבול חודשים או יותר אחרי זה מכאבי גב איומים והוציא הון של כסף על טיפולים, העיקר לא לאכול בלי נר או לעבור באמצע הלילה מחדר לחדר?


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים