עמוד 2 מתוך 3

Re: איך ישנים בסוכה של ז טפחים

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2020 6:14 pm
על ידי גל של אגוזים
מלבב כתב:האיך ישנים בסוכה של ז טפחים, בשכיבה או בישיבה? לכאורה בשכיבה אין מקום יותר מהראש עד בערך אמצע הבטן או קצת יותר, יוצא שרוב הגוף מחוץ לסוכה, האם זה לא צער לישון בישיבה? או שנאמר שרוב הגוף זה חוץ מהרגלים?


לייטנר כתב:יודעני על אחד מב"ב ששאל אחד מגדולי הדור כיצד יישן בסוכה כזו, והרב פטר אותו משינה בסוכה!


עי' ברמ"א סי' תר"מ בשם התרוה"ד שבכהאי גוונא חייב לישון בסוכה ולא מקרי מצטער, והדבר צ"ע. עי' מה שדנו בדבריו במאמרים המצורפים כאן ולהלן שם ועדיין צ"ע למעשה.

Re: נפל סוכתו בחו"ל המועד

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2020 6:26 pm
על ידי גל של אגוזים
מלבב כתב:מי שנפל סוכתו ביום השביעי, האם חייב לבנות סוכה חדשה, ומה אם נעשה מצב של מצטער, האם חייב לבנות סוכה חדשה באופן שלא יהיה לא צער.


לכאו' כוונתך לשאול על חוה"מ דביו"ט ודאי אסור לבנות.
והנה עי' רמ"א דאם הוא מצטער אי"צ לילך לסוכת חבירו [ובפשטות משמע אפילו אינו מצטער לילך שם כגון סוכת אביו וכו']. ובהגהת חת"ס שם משמע שמחלק דקודם יו"ט מחוייב כאו"א לבנות סוכה אך בתוך החג כיון שכבר בנה סוכה ועכשיו הוא מצטער אין מחייבין אותו. אך אם לא בנה סוכה כלל אע"פ שאם יבנה עכשיו סוכה יהיה מצטער [כגון שיש לו רק סכך עם סירחא דגרגושתא] צריך לילך לסוכת חבירו [לכאו' באופן שאינו מצטער בכך]. ע"ש היטב. כן נראה לי בכוונתו אך לא עיינתי כה"צ כדבעי ואולי טעיתי.
לפי"ז לענין שאלתך נראה דאינו חייב לבנות סוכה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ו' אוקטובר 09, 2020 8:56 am
על ידי מה שנכון נכון
האם יש ראיה שטפוח ורקוד מותרים בש"ת גם במקום שאין ס"ת?

פירוק הסוכה לצורך שמחת תורה

פורסם: ו' אוקטובר 09, 2020 3:39 pm
על ידי סופר-סתם
האם מותר לפרק את דפנות הסוכה (שאין בהם חלונות כלל)
שהמרפסת - בהו"ר מן המנחה ולמעלה, כדי שיוכלו להצטרף משם למנין בשמחת תורה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ו' אוקטובר 09, 2020 4:07 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אם זה מעשה הדיוט למה שיהיה אסור?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ש' אוקטובר 10, 2020 9:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אם זה מעשה הדיוט למה שיהיה אסור?

השאלה היא מהם גבולות איסור פירוק הסוכה בהושע"ר.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 9:30 pm
על ידי שומע ומשמיע
יש חשש בל תוסיף בטיול ולימוד בסוכה ביום השמיני, או רק באכילה ושתיה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 10:37 am
על ידי שומע ומשמיע
בשיבולי הלקט [שיבולת שמז] הביא תשו' הגאונים
וגם בשם ר' נטרונאי גאון ז"ל מצאתי, שאין בני העיר יכולין לסמוך על סוכה שבבית הכנסת לצאת בה ידי חובתן, ואין יוצאין אלא בסוכה שעושה כל אחד ואחד בחצירו, לפיכך אסור לברך בסוכה של בית הכנסת. ואני שאלתי מלפני מורי הרב ר' אביגדור כהן צדק נר"ו בלשון הזה, ילמדנו רבינו על מה שנוהגין במקומינו להשתתף הצבור יחד ולעשות סוכה בחצר בית הכנסת, אותם בני אדם שלא עשו סוכה בבתיהן ואין אוכלין ושותין בתוכה ומברכין לישב בסוכה ויושבין שם ישיבה מועטת ויוצאין מיד, אם ראוי לגעור באותן שמברכין משום ברכה לבטלה. והשיב לי בכתב גלילי ידיו, סוכת השותפין כשירה דכל ישראל ראוין לישב בסוכה אחת (סוכה כז:), ותשבו כעין תדורו אמר רחמנא, אוכל ושותה בסוכה וישן בסוכה ומשנן בסוכה ומטייל בסוכה, ואין מעכבין זה את זה, הלכך אותה ישיבה מועטת אם תימצי לומר דלא גרעה מטיול אין כאן ברכה לבטלה, כל שכן אם ידברו דברי תורה זה עם זה דהוי ליה שינון, ואכילת עראי נמי ביום טוב ואפילו שתיה חשיבה כקבע הואיל ואדם קובע סעודתו ביין ומברך זה אינו ראוי לגערה, אלא האוכל והשותה חוץ לסוכה דעבירה הוא בידו דעבר אדאוריתא. וגלי עמיקתא ומסתרתא שמיה מברך כל ברכתא ליסייען על כל מילתא, לאסוקי אליבא דהלכתא, ונזכי לעלמא דאתי והיית בריתו אתנו החיים והשלום.
על מה הנידון כאן, לאכול שם מותר אבל לא לברך? [יעויין גם בדברי השיבולי הלקט עצמו לפני שהביא את השובה]

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 9:34 pm
על ידי שומע ומשמיע
מישהו יכול לעזור?

Re: נפל סוכתו בחו"ל המועד

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 5:48 pm
על ידי מלבב
גל של אגוזים כתב:
מלבב כתב:מי שנפל סוכתו ביום השביעי, האם חייב לבנות סוכה חדשה, ומה אם נעשה מצב של מצטער, האם חייב לבנות סוכה חדשה באופן שלא יהיה לא צער.


לכאו' כוונתך לשאול על חוה"מ דביו"ט ודאי אסור לבנות.
והנה עי' רמ"א דאם הוא מצטער אי"צ לילך לסוכת חבירו [ובפשטות משמע אפילו אינו מצטער לילך שם כגון סוכת אביו וכו']. ובהגהת חת"ס שם משמע שמחלק דקודם יו"ט מחוייב כאו"א לבנות סוכה אך בתוך החג כיון שכבר בנה סוכה ועכשיו הוא מצטער אין מחייבין אותו. אך אם לא בנה סוכה כלל אע"פ שאם יבנה עכשיו סוכה יהיה מצטער [כגון שיש לו רק סכך עם סירחא דגרגושתא] צריך לילך לסוכת חבירו [לכאו' באופן שאינו מצטער בכך]. ע"ש היטב. כן נראה לי בכוונתו אך לא עיינתי כה"צ כדבעי ואולי טעיתי.
לפי"ז לענין שאלתך נראה דאינו חייב לבנות סוכה.

על זה אני שואל, מה זה שונה מנפל סוכות שחייב לבנות סוכה חדשה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 6:04 pm
על ידי שומע ומשמיע
לשיטה שחובת לולב שבעה נוהגת בכל ירושלים, לכאורה אין כ"כ נפק"מ מהפטור בגבולים, שהרי כל זכר צריך להיות לפחות זמן מסוים ביום בירושלים כדי לאכול שלמי שמחה.
אכן?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ה' דצמבר 24, 2020 10:13 am
על ידי עזריאל ברגר
שומע ומשמיע כתב:לשיטה שחובת לולב שבעה נוהגת בכל ירושלים, לכאורה אין כ"כ נפק"מ מהפטור בגבולים, שהרי כל זכר צריך להיות לפחות זמן מסוים ביום בירושלים כדי לאכול שלמי שמחה.
אכן?

א. לא כל יום חייבים לאכול שלמים.
ב. יש זכרים רבים שפטורים מעליה לרגל.
ג. נפק"מ גם שאם נטל לולב בביתו ואח"כ בא לירושלים - לכאורה חייב ליטול שוב.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ה' דצמבר 24, 2020 3:08 pm
על ידי שומע ומשמיע
א. ? השמחה שמונה
ב-ג זה מענין שהדין הזה לא מתקיים במצב לכתחילה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 3:00 am
על ידי לבי במערב
א. בפשטות, מצוה קיומית היא (ולא חיובית), כאכילת מצה שבעת ימים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 8:40 pm
על ידי עושה חדשות
שער הציון סימן תרלט.png
שער הציון סימן תרלט.png (36.92 KiB) נצפה 14550 פעמים


א. האם ידוע מיהו אותו גדול שאמר כן.

ב. לא מובן לי בכלל למה זה נקרא מתעסק, אטו אם להיכנס לסוכה היה 'עבירה' והיה נכנס שם רק כדי לגבות חובו, האם יהיה פטור כדין מתעסק?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 9:03 pm
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:ב. לא מובן לי בכלל למה זה נקרא מתעסק, אטו אם להיכנס לסוכה היה 'עבירה' והיה נכנס שם רק כדי לגבות חובו, האם יהיה פטור כדין מתעסק?

לכאורה י"ל שכניסה לסוכה איננה מעשה כלל, כיון שהסוכה רק מקיפתו, ואם אין לו נפק"מ בהיקף זה הוי כמהלך בעלמא. ולא דמי לעושה מעשה בידיו וכדומה.
לשאלתך "אטו אם ליכנס לסוכה היה עבירה" - יש להעיר שאכן מצינו שאסור להכנס לבית ע"ז לגבות חובו, אבל גם זה אינו דומה, כי שם האיסור הוא מצד המקום, וכאן המצוה היא מצד מעשה הישיבה (ואם נאמר שהברכה היא מצד קדושת הסוכה, אכן לא שנא...).
כ"ז מסברא בעלמא בלי עיון.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 11:16 pm
על ידי מקדש מלך
עושה חדשות כתב:
שער הציון סימן תרלט.png


א. האם ידוע מיהו אותו גדול שאמר כן.

ב. לא מובן לי בכלל למה זה נקרא מתעסק, אטו אם להיכנס לסוכה היה 'עבירה' והיה נכנס שם רק כדי לגבות חובו, האם יהיה פטור כדין מתעסק?

הוא לא אומר שזה מתעסק, אלא "דלא עדיף" ממתעסק. והיינו שכיון שאין לו נפקא מינא בסוכה, אינו נחשב שיושב בה.
ואכן אם היה עבירה דכוותה, היה נפטר כמו הדין דמתעסק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2021 1:13 am
על ידי עושה חדשות
היה מונח לי בסתמא, שאם עושה דבר מתוך מודעות גמורה לכל הנעשה, רק שאין לו ענין בזה אלא מצד אחר, אי"ז שייך כלל להלכה של מתעסק. ולכן הוקשה לי מה טעם מי שנכנס לסוכה למרות שאין לו ענין בזה, הוי כמתעסק. אבל אולי ההנחה הראשונה היא טעות. כי בלש' הרמב"ם בפי"ד ממאכ"א הי"ב, וכן בפ"ב משגגות ה"ז, משמע לכאו' שהידיעה אינה מקלקלת את הפטור של מתעסק. וצ"ע בזה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: א' ספטמבר 12, 2021 10:53 am
על ידי בית צדיקים
א. האם ידוע מיהו אותו גדול שאמר כן.

ב. לא מובן לי בכלל למה זה נקרא מתעסק, אטו אם להיכנס לסוכה היה 'עבירה' והיה נכנס שם רק כדי לגבות חובו, האם יהיה פטור כדין מתעסק?[/quote]
ברגע שנכנס לסוכה הוי מקיים מצוה רק שנכנס לסוכה ולכן הוי כמתעסק, ואם יושב בסוכה בטל אפשר לומר שהוה עכשיו עוסק במצוה ופטור מן המצוה כי רק כניסתו לשם הוא כבר מצוה

סכך במבוק

פורסם: א' ספטמבר 12, 2021 6:32 pm
על ידי שומר
מוכרים בחנויות נגריה במבוק מושחל בחוט ברזל מיועד בעיקר למרפסות וחצרות שמעמידים כדי להסתיר . בלי הכשר האם כשר לסכך .
מדובר שיכול לעמוד גם בלי הברזל

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 9:24 am
על ידי עושה חדשות
נחלקו הראשונים אם קי"ל כמ"ד דבעינן ג' הדסים או כמ"ד דסגי בא'. ופסק הרמ"א בסי' תרנ"א דבשעת הדחק סגי בא'. והמשנ"ב הביא דאפשר לסמוך ע"ז גם לענין ברכה. מאידך לגבי ערבה אחת פסק המשנ"ב בשם ברכ"י וכנה"ג דאם לקח בד אחד ערבה יחזור ויטול ויברך. וצ"ע דהרי הצד לפסוק דסגי בהדס אחד הוא משום דקי"ל כר"ע כמש"כ הרמב"ן, והוא סובר גם דסגי בערבה אחת, ואיך יתכן דעל הדס אחד אפשר לסמוך ולברך, ומאידך אם לקח ערבה אחת יחזור ויטול ויברך.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 9:30 am
על ידי עושה חדשות
לגבי הישן תחת המיטה בסוכה דלא יצא יד"ח, מבואר בסי' תרכז דכילה עם גג טפח גם פוסלת.
אבל במשנ"ב שם סקי"ב לגבי סדין המופלג מן הסכך כ' דהשיעור הוא ד"ט. וצ"ע. (ושמא אם אין מחיצות שאני).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 5:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:לגבי הישן תחת המיטה בסוכה דלא יצא יד"ח, מבואר בסי' תרכז דכילה עם גג טפח גם פוסלת.
אבל במשנ"ב שם סקי"ב לגבי סדין המופלג מן הסכך כ' דהשיעור הוא ד"ט. וצ"ע. (ושמא אם אין מחיצות שאני).

כנראה מחיצות הכילה מצטרפות להשלים רוחב ד"ט.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ש' ספטמבר 18, 2021 9:46 pm
על ידי מן הדרום
לא הבנתי להיכן נעלם האיסור לאכול שלא בסוכה , בשני המ"ב דלקמן, מדוע הוא מתיחס לזה כמצוה בלבד?
משנה ברורה סימן תרלא ס"ק לד
תב הפמ"ג כל מקום שיש פלוגתא דרבוותא בסוכה אם הוא בדאורייתא אזלינן לחומרא ואי לית ליה סוכה אחריתא אוכל שם בלי ברכה
משנה ברורה סימן תרלב ס"ק יט
(יט) יש להסתפק וכו' - ולכן אם אפשר לתקן יתקן [טו] ואם א"א לתקן ואין לו סוכה אחרת ישב בה ולא יברך דספק ברכות להקל:

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ש' ספטמבר 18, 2021 9:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
מן הדרום כתב:לא הבנתי להיכן נעלם האיסור לאכול שלא בסוכה , בשני המ"ב דלקמן, מדוע הוא מתיחס לזה כמצוה בלבד?
משנה ברורה סימן תרלא ס"ק לד
תב הפמ"ג כל מקום שיש פלוגתא דרבוותא בסוכה אם הוא בדאורייתא אזלינן לחומרא ואי לית ליה סוכה אחריתא אוכל שם בלי ברכה
משנה ברורה סימן תרלב ס"ק יט
(יט) יש להסתפק וכו' - ולכן אם אפשר לתקן יתקן [טו] ואם א"א לתקן ואין לו סוכה אחרת ישב בה ולא יברך דספק ברכות להקל:

כי אין לו סוכה אחרת, אז מה אתה מצפה ממנו? שיצום?!
"תשבו כעין תדורו" וכמו שאין דרכו של אדם לצום כשאין לו בית - כך אינו מחויב לצום כשאין לו סוכה כשרה.
(הדגשתי "מחויב", כי יש הידור מצוה בהימנעות מאכילה מחוץ לסוכה גם למהלכי דרכים וכיו"ב, ופעם הראו לי מקור לזה בירושלמי (כמדומני סיפור על רב הונא שהיה צמא ולא שתה עד שהגיע לסוכה), ואינני מצליח למצאו כעת בקלות)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ש' ספטמבר 18, 2021 11:07 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:ופעם הראו לי מקור לזה בירושלמי (כמדומני סיפור על רב הונא שהיה צמא ולא שתה עד שהגיע לסוכה)
הוא בירושלמי סוכה פ"ב ה"ה: "רב חונה [היינו רב הונא, ויש הגורסים כן להדיא (פנ"מ שם)] אזל לעייני טב ל[מ]ימנה, מי אתי צחא גו איסרטא ולא קביל עלוי מיטעום כלום עד דעל לי' למטללתי' דר' יוחנן ספרה דגופתא" (הובא במג"א סי' תרמ ס"ק טז, ועוד).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2021 9:46 am
על ידי עושה חדשות
רש"י בפרשת פנחס -
פרי החג ע' הם כנגד ע' אומות עו"ג שמתמעטים והולכים סימן כליה להם ובימי המקדש היו מגינין עליהם מן היסורין
זה סימן כליה להם או הגנה מן הייסורים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 9:15 pm
על ידי אריק
בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 9:59 pm
על ידי יבנה
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

קריאת שאר המגילות היא רק מנהג.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 10:01 pm
על ידי אריק
יבנה כתב:
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

קריאת שאר המגילות היא רק מנהג.


אז מדוע אתה מברך וצוונו?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 10:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

אף בקריאת מגילת אסתר - מעיקר הדין זה תלוי במנהג אם לברך אחריה או לא.
והברכה שאחריה איננה ברכת המגילה אלא סוג של ברכת הנס.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 10:07 pm
על ידי אריק
עזריאל ברגר כתב:
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

אף בקריאת מגילת אסתר - מעיקר הדין זה תלוי במנהג אם לברך אחריה או לא.
והברכה שאחריה איננה ברכת המגילה אלא סוג של ברכת הנס.


מסכים על מגילת אסתר, רק אני שואל מאי שנא כתובים מתורה ונביאים.

כילה נגד יתושים בתוך הסוכה

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 10:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
יש נידונים רבים על שימוש בכילה בתוך הסוכה, החל מדין המשנה, המחלקת בין הפורס על הקינוף לבין הפורס על נקליטי המיטה.
ולמעשה קשה להשתמש בהיתר של "נקליטי המיטה", כאשר עומדת עליו דרישת המג"א שאפילו בג' הטפחים הסמוכים לגג לא יהיה רוחב טפח.

אלא ששמעתי הצעה לומר, שהכילה המדוברת בחז"ל וברוב הפוסקים - היתה עשויה מסתמא מבד צפוף שעושה צל, ואילו הכילות המודרניות עשויות מבד שקוף כמעט-לגמרי, שאי אפשר כלל לומר עליו שהוא עושה צל.
וע"פ דברי שו"ע הרב (תרכז, א-ב) שעיקר הבעיה בכילה היא "כדי שיהיה יושב בצל סוכה ולא בצל אוהל ... ונמצא שאינו ישן בצל סוכה אלא בצל אוהל" (ומקורו מבעל המאור (סוכה י,א ד"ה תרגמה), ר"ן (שם, שם), וט"ז (תרכז,א)) - הדעת נותנת שדבר שאינו עושה צל - אינו אמור לפסול את הסוכה.

אלא שקצת קשה לסמוך על סברא מחודשת כזאת לענין דאורייתא.
האם יש מי שדן בזה בפירוש?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 10:27 pm
על ידי יבנה
אריק כתב:
יבנה כתב:
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

קריאת שאר המגילות היא רק מנהג.


אז מדוע אתה מברך וצוונו?

רמ"א סימן תצ סעיף ט
ונוהגין לומר שיר השירים בשבת של חול המועד, ואם שבת ביום טוב האחרון אומרים אותו באותו שבת; וכן הדין בסוכות עם קהלת. ונוהגין לומר רות בשבועות (אבודרהם). והעם נהגו שלא לברך עליהם על מקרא מגילה ולא על מקרא כתובים.
משנה ברורה סימן תצ ס"ק יט
(יט) והעם נהגו וכו' - וכן הסכים הט"ז ומ"א הסכים עם אותן הפוסקים המצריכין לברך על כולם חוץ מקהלת והגר"א בביאורו כתב דאף על קהלת יש לברך. ולכן הנוהג לברך עכ"פ כשכתובין על קלף בודאי אין למחות בידו.

המברכים נמשכים אחרי מנהג אשכנז שמברכים וציוונו על מנהגים.

Re: כילה נגד יתושים בתוך הסוכה

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2021 10:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
מקורות נוספים בנושא רשת מעל/מתחת הסוכה - אך הם לא דנו בסברא הזאת שדבר שאינו מצל אינו אמור לפסול:
https://din.org.il/2014/10/02/%D7%A9%D7 ... %99%D7%9D/

https://ask-dh.org/2020/10/07/%d7%9c%d7 ... %95%d7%9b/

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2021 12:07 am
על ידי מי אנוכי
עושה חדשות כתב:רש"י בפרשת פנחס -
פרי החג ע' הם כנגד ע' אומות עו"ג שמתמעטים והולכים סימן כליה להם ובימי המקדש היו מגינין עליהם מן היסורין
זה סימן כליה להם או הגנה מן הייסורים?

גם וגם.
זה אמנם מגין עליהן מן הייסורים שלא יהיו להם במשך השנה, אבל זה סימן כליה להם שבסוף יתמעטו ויתכלו.
ואולי אפש"ל שהרי ידוע שיסורים מכפרים את המיתה אצל עמ"י והקרבנות החג האלה מגינים על הגוים מן הייסורים ולכן הם מתחייבים כליה... כי אין יסורים שיצילו אותם ממיתה...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2021 7:58 pm
על ידי אריק
יבנה כתב:
אריק כתב:
יבנה כתב:
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

קריאת שאר המגילות היא רק מנהג.


אז מדוע אתה מברך וצוונו?

רמ"א סימן תצ סעיף ט
ונוהגין לומר שיר השירים בשבת של חול המועד, ואם שבת ביום טוב האחרון אומרים אותו באותו שבת; וכן הדין בסוכות עם קהלת. ונוהגין לומר רות בשבועות (אבודרהם). והעם נהגו שלא לברך עליהם על מקרא מגילה ולא על מקרא כתובים.
משנה ברורה סימן תצ ס"ק יט
(יט) והעם נהגו וכו' - וכן הסכים הט"ז ומ"א הסכים עם אותן הפוסקים המצריכין לברך על כולם חוץ מקהלת והגר"א בביאורו כתב דאף על קהלת יש לברך. ולכן הנוהג לברך עכ"פ כשכתובין על קלף בודאי אין למחות בידו.

המברכים נמשכים אחרי מנהג אשכנז שמברכים וציוונו על מנהגים.


גם על מנהג שלא התקבל על ידי כל ישראל?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2021 8:09 pm
על ידי לבי במערב
[אף שיש מקום לחלק:] הלל דר"ח (שבזמן הגמ' לא נהגו כולם בו), הפטרת מנחת ת"צ ועוד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 2:11 pm
על ידי יבנה
אריק כתב:
יבנה כתב:
אריק כתב:
יבנה כתב:
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

קריאת שאר המגילות היא רק מנהג.


אז מדוע אתה מברך וצוונו?

רמ"א סימן תצ סעיף ט
ונוהגין לומר שיר השירים בשבת של חול המועד, ואם שבת ביום טוב האחרון אומרים אותו באותו שבת; וכן הדין בסוכות עם קהלת. ונוהגין לומר רות בשבועות (אבודרהם). והעם נהגו שלא לברך עליהם על מקרא מגילה ולא על מקרא כתובים.
משנה ברורה סימן תצ ס"ק יט
(יט) והעם נהגו וכו' - וכן הסכים הט"ז ומ"א הסכים עם אותן הפוסקים המצריכין לברך על כולם חוץ מקהלת והגר"א בביאורו כתב דאף על קהלת יש לברך. ולכן הנוהג לברך עכ"פ כשכתובין על קלף בודאי אין למחות בידו.

המברכים נמשכים אחרי מנהג אשכנז שמברכים וציוונו על מנהגים.


גם על מנהג שלא התקבל על ידי כל ישראל?

כן מבואר בדברי ר"ת בברכות יד. תוד"ה ימים, שבזמן רב רק אנשי בבל נהגו לומר הלל בר"ח, וכתב שהם ברכו. וכן בהדלקת נר של יו"כ שתלוי במנהג המקומות מברכים. ואף בזה לא נהגו כולם לקרוא את כל המגילות, ובכ"ז יש שמברכים וציוונו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 5:02 pm
על ידי דרומי
כשרואים מישהו מבני הבית וכו' שקורא או צופה בחומר לא 'חלק' - האם יש ענין לעוררו שיעשה זאת בסוכה?