מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

הקפות בחג הסוכות ובהו"ר במגבלות הקורנה

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ב' אוקטובר 05, 2020 6:09 pm

קיים פולמוס גדול בבתי המדרשות בארה"ק עד כמה לעמוד על ענין ההקפות.
שמעתי שהגר"ד מורגנשטרן הורה שעדיף שיעמוד כל אחד במקומו (לפחות לגבי מקום שהתיאור היה של צפיפות).
בכמה מקומות יוצאים לאויר הפתוח להקפות ולקריאת התורה שלאחריהם ובחלק מהמקומות עושים רגיל כאשר מזהירים לשמור מרחק ובחלק מהמקומות מציעים שמי שרוצה ישאר במקומות ובכך מרווחים את האנשים שמשתתפים בהקפה. יצויין כי שני החלופות הללו גורמים לערבוב בין הקפסולות ולחשיפה שלא היתה לא בר"ה ולא ביוה"כ (מלבד משך הזמן שכאן הוא לא ארוך)
אודה למי שיביא בפנינו את המנהגים השונים בארה"ק לעת הזו, ואני מדבר בעיקר על כאלו שחילקו בקפסולות ושעוטים את פניהם במסכות עפ"י הכללים. חשוב לי ומן הסתם לרבים מכלל הציבור לדעת כצד יש לנהוג.
מעניינת גם ההתייחסות לחשיבות ההקפות. אולי יש גם בזה דעות שונות וכידוע זהו הלכה פסוקה (והפליגו רבותינו בה) ומ"מ סברו כנ' אחרים שבשה"ד זו יש לנהוג אחרת.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הקפות בחג הסוכות ובהו"ר במגבלות הקורנה

הודעהעל ידי לענין » ב' אוקטובר 05, 2020 6:12 pm

אני הקטן ניגש כאשר הש"ץ אומר 'למענך דורשנו' [ואז כל השטח עדיין ריק], ומקיף בזריזות סיבוב שלם ושב למקומי לאמירת ההושענות.
זה הזכיר לי שפעם עמדתי בבית הכנסת בשעת ההושענות דהושענא רבה [אחרי ההקפות, בשעת ה'תתננו'], ופתאום נכנס תלמיד חכם חשוב ביותר [ראש ישיבה, ומקובל בסדר גודל, מתפלל בכוונות הרש"ש] עם ארבעת המינים, והקיף שבע הקפות בנשימה אחת. לכל הפחות לפי הקבלה ענין ההקפות הוא לעצמם - בלא שייכות לאמירת ההושענות.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: הקפות בחג הסוכות ובהו"ר במגבלות הקורנה

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ב' אוקטובר 05, 2020 7:43 pm

שאלתי כוונה למי שיכול להחכמני במנהגי הקהילות והוראת הרבנים בזה. כמו"כ אם יש למאן דהוא לומר בהיבט ההלכתי בזה

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2534
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: הקפות בחג הסוכות ובהו"ר במגבלות הקורנה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' אוקטובר 05, 2020 7:53 pm

לא יודע מה נוהגים (מה שאני ראיתי שכולם דחוסים ורובם המוחץ בלי מסיכות... מר כי אתריה ומר כי אתריה).
אבל למעשה ראוי לדעת שעיקר ההקפות צריכות להיות סביב הבימה, ומי שחושש מפני סכנה וכדו' ילך לחדר הסמוך בביהכ"נ ויעשה שם ההקפות, וז"ל כף החיים סי' תרס אות ב:
ב) שם. נוהגין להעלות ספר תורה וכו'. מיהו הרמב"ם פרק ז' מהלכות לולב הלכה כ"ג לא הזכיר זה המנהג להעלות ספר תורה על התיבה רק להניח תיבה יעו"ש. וכן בשער הכוונות דף ק"ה ע"ג לא הזכיר שצריך להעלות ספר תורה על התיבה ולהקיף שכתב וז"ל ואחר כך מקיפין את המזבח או את התיבה פעם אחת בכל יום עם הלולב ומיניו והכוונה היא להמשיך החסדים הנזכרים מבחינת אור מקיף אל המלכות הנקראת מזבח או תיבה וכו' יעו"ש. וכן כתב בן איש חי פרשת האזינו אות ט"ו דהקפות בלולב בכל ימות החג יוכל להקיף את התיבה שבבית הכנסת אף על פי שאין עליה ספר תורה דאין הנחת ספר תורה על התיבה מעכבת בדבר ההקפות כי העיקר לפי הסוד בזה הוא התיבה, מיהו אותם בני אדם שאין הולכין לבית הכנסת מחמת אונס ומניחין כסא אחד מן הבית ומקיפין אותו אין זה כלום דאין זה נחשב לתיבה, ועם כל זה נראה לי מי שהוא חולה ואי אפשר לו להקיף תיבה בבית הכנסת יניח כסא בביתו ויניח עליו ספר תנ"ך ויקיף כדי שלא לבטל מצות ההקפה וכו' עכ"ל. ומשמע אבל אם מניח שלחן שפיר דמי לתיבה ומאיזה סיבה יכול להקיף השלחן כגון שמתפללין בבית מאיזה סיבה או כדי לעשות ההקפות בסוכה וכדומה, אבל בלתי סיבה אין לבטל המנהג שנהגו להניח ספר תורה על התיבה ולהקיף:


וע"ע כה"ח סי' קנ אות מא.

אגב, אני מכיר מישהו שקשה לו להתפלל שחרית + הלל + הושענות + קריה"ת + מוסף ברציפות.
ועל כן הוא נוהג להתפלל שחרית, ואחרי חזרת הש"ץ של שחרית הוא הולך ללמוד, ושב לקראת סו"ז מוסף.
(איני יודע אם זה ראוי לעכב וכו', ובכל אופן אסור בקביעת סעודה, אבל ברור שכאשר הרצף בא על חשבון הכוונה והשמחה והחיות במצוה, זה עדיף).
אולי אפשר להקיש מזה לבוא למנין מאוחר יותר שבו אפשר בקלות להקיף מבלי סכנה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הקפות בחג הסוכות ובהו"ר במגבלות הקורנה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' אוקטובר 05, 2020 9:09 pm

בביהכ"נ בו אני מתפלל, הורה הרב שליט"א שרק הש"ץ יקיף את הבימה, ושאר הציבור יעמוד במקומו.

מן הדרום
הודעות: 715
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' אוקטובר 05, 2020 9:29 pm

ושולחן ערוך אורח חיים הלכות לולב סימן תרס סעיף א
נוהגים להעלות (א) ספר תורה על (הבימה) ולהקיפה [א] א'} פעם אחד בכל יום; ובשביעי מקיפים אותה שבעה פעמים, <א> א> זכר למקדש. הגה: ומוציאים שבעה ס"ת על הבימה ביום שביעי (מהרי"ל), ויש מקומות מוציאים ב> כל ס"ת שבהיכל (מנהגים), (והכי נוהגין במדינות אלו), (ב) שהיו מקיפים ג> את המזבח וההקפות (ג) א ד> לצד ב'} ימין. (ד) (ב ובשבת א'] אין מקיפים) (טור), ((ה) ה> ואין מוציאין ס"ת (ו) על הבימה).
כאן מוזכרות ההקפות בלי אמירת הושענות- וכעי"ז ברמב"ם
הב"ח כותב
ולפיכך נוהגין להקיף בלולב כל שבעה ואומרים הושענא זכר למקדש
שאלתי- השנה לאור הנסיבות עדיף לכאורה שנקיף בהושענא רבה במהירות ואח"כ נאמר כל אחד במקומו את ההושענות, האם זו בעיה?
אזכיר שהרב צבי שכטר פרסם-
. מפני הסכנה, אולי עדיף שרק הש"ץ (או הרב) יקיף לבדו בהושענות (זכר למקדש), וכן בשמחת תורה, רק הש"ץ (או הרב יקיף פעם אחת לכל הקפה, ועדיף שלא ירקדו כלל, פן יבואו לידי מכשול בעניני ההרחקות, וכשיקיף - לא יניחו הספר על השולחן אלא יקיף עם הס"ת בידו.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: הקפות בחג הסוכות ובהו"ר במגבלות הקורנה

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ב' אוקטובר 05, 2020 9:43 pm

יהודה בן יעקב כתב:בביהכ"נ בו אני מתפלל, הורה הרב שליט"א שרק הש"ץ יקיף את הבימה, ושאר הציבור יעמוד במקומו.

זה לא לפרסום? כי אם אפשר כן לנקוב בשם, אז אולי עדיף.
א. כבר שמעתי שיש רבנים שכך נהגו כגון הגר"ד מורגנשטרן
ב. אם הספרדים חלקם הגדול בחוץ עאכו"כ לנוהגים בפנים שיש להם מקום להקל בזה

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' אוקטובר 05, 2020 10:11 pm

במנין קטן יש עוד אפשרות לחלק את ההקפות כל פעם עשר אנשים וכדו'

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי אור עולם » ב' אוקטובר 05, 2020 10:13 pm

במקום מגורי הוראת המד"א שליט"א לשמור על מרחקים ועטיית מסיכות כפי האפשר (אין "קפסולות" וחלק מהתפילות מתקיימות בחוץ), כך שהמציאות שבכל מניין ישנם כ25 אנשים בבית כנסת (לא שטיבל וכיוצ"ב), וע"כ ההקפות נעשות כרגיל.
לגבי ש"ת, איני יודע מה יהיה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 05, 2020 10:18 pm

יש לי פתרון פשוט מאוד. לבנות את בית הכנסת על ציר מרכזי שיעמוד בדיוק מתחת לבימה, שיסובב את בית הכנסת על מתפלליו סביב הבימה, כך שהמתפללים לא יזוזו מן המקום. ובא לציון גואל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 05, 2020 11:02 pm

חד ברנש כתב:יש לי פתרון פשוט מאוד ... ובא לציון גואל.

זהו באמת הפתרון הכי פשוט!

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אוקטובר 05, 2020 11:03 pm

מי שחושש מפקוח נפש פטור גם מהקפה, ואף מת"ת ותפילה ומכל המצוות מלבד ג' חמורות.. (אבל שלא ילך למכולת, אלא יזמין משלוח).
זה שהש"ץ מקיף מהני רק לש"ץ

ולכותרת האשכול המאוחרת: בפשטות ההושענות נתקנו לעת הקפת הס"ת. מה שייך להפריד? נכון שגם בשבת אומרים תפילה ללא הקפה, אבל רק בשבת שאין הושענא.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי אור עולם » ג' אוקטובר 06, 2020 8:00 am

במקום ששייך מצד גודל וצורת ביהכנ"ס - אפשר להקיף בב' מעגלים (או יותר) זה לפנים מזה.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי גבול ים » ג' אוקטובר 06, 2020 9:17 am

קו ירוק כתב:
ולכותרת האשכול המאוחרת: בפשטות ההושענות נתקנו לעת הקפת הס"ת. מה שייך להפריד? נכון שגם בשבת אומרים תפילה ללא הקפה, אבל רק בשבת שאין הושענא.

כמדומני שהחזון איש היה מקיף בשתיקה ואחר כך בשובו למקומו היה אומר את ההושענות
וכך מתבאר בפשיטות ביסוש"ה.

צורב מתחיל
הודעות: 805
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: הפרדה בין אמירת ההושענות להקפת הבימה

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' אוקטובר 06, 2020 2:22 pm

גבול ים כתב:וכך מתבאר בפשיטות ביסוש"ה.

יסוד ושורש העבודה, שער האיתון פרק ט"ו פיסקא ז' הקפות כתב:ומזה האדם יפיק תבונה, שגודל מעלת אמירת ההושענות היא דוקא בשעת ההקפה, כי אז נעשים ג' בחינות ביחד א' ד' ם'. וכן נוהגים בכמה בתי כנסיות, ולא כמו שנוהגים רוב העולם לומר ההושענות כל א' על מקומו ואחר גמר אמירת ההושענא מקיף בלולב שבידו בשתיקה, ואין נכון לעשות כן.
ובקצת בתי כנסיות נוהגין אף בכל ימות החג לומר ההושענא בשעת ההקפה ולא מקודם. וכן ראוי לנהוג כי נכון הוא.

כפי הנראה ראית רק דבריו בפרק הקודם שכותב שם נוסח לומר בשעת ההקפה, כי עיקר התיקון הוא בדיבור דוקא. וכנראה כתב כן עפ"י מנהג רוב העולם לומר ההושענא מקודם.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים