מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקרבנות החג - עולות קודמים לחטאת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בקרבנות החג - עולות קודמים לחטאת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ספטמבר 25, 2021 9:27 pm

כתב הרמב"ם הלכות תמידין ומוספין פרק ט הלכה ז: בקרבנות החג אינו כן אלא קריבין על סדר הכתוב שנאמר כמשפטם, כיצד בתחלה פרים, ואחריהם אילים, ואחריהם כבשים, ואחריהם שעירים, אף על פי שהשעירים חטאת, וכל אלו שקדמו אותן עולות, ומקורו בסוגיא דזבחים צ, ב.

ולפלא שבסידור הגריעב"ץ לא נקט חילוק זה בין מוספי החג לשאר מוספי המועדים, ובכל דבריו בסידורו נתעלם פרט חשוב זה (ולא נזכר מאומה אודות מקום הקרבת שעירי החטאת).

שוב ראיתי בהגהות הרש"ש בזבחים שם שעלה ונסתפק "לכאורה נראה דבשאר רגלים דלא כתיב בהו כמשפט. החטאות קודמין. וכן ברמב"ם פ"ט מהל' תומ"ס ה"ז לא כתב רק בקרבנות החג אינו כן, וכ"נ להדיא מהתוי"ט פ"ד דמנחות מ"ד ד"ה ולא המוספין. ודלא כתורע"ק אות ע"ז שכ' סתם וברגל כבשים קודמין. ואולי סברתו מדרשה דבמועדיכם הוקשו כל המועדים זל"ז. אבל ז"א דהא מכמשפט ילפינן נמי דקרבנות החג מעכבין זה את זה ובשאר רגלים אין מעכבין כמבואר במנחות (סוף ד' מד ור"ד מה). ואפשר דדבר זה מתמ"ר לא למדנו מדברי יחזקאל למדנו כמו שדרשו שם מקרא דוביום החדש כו'. ורש"י ביחזקאל פי' נמי ג"כ בשארי רגלים ע"ש (מ"ה כ"ג. ומ"ו ד')".

אכן יעויין בהגהות טל תורה שם שמביא חידוש יתירה על זו, "ע' בטה"ק שכ' דנראה דביום ראשון דחג דלא כתיב בי' כמשפט הי' חטאת קודם והרמב"ם פ"ט מתו"מ סתם דבקרבנות החג אינו כן משמע אף ביום ראשון וצ"ע מנ"ל זה. ולענ"ד הדבר מוכרח מלשון הש"ס כמשפטם כתיב בהו והו"ל לומר כמשפט דבכל ימי החג מלבד יום הראשון כתוב כמשפט רק בשביעי כתוב כמשפטם וע"כ דמייתי קרא כמשפטם לשון רבים דכולל כל קרבנות החג אף דיום ראשון וגם הרמב"ם שם כתב הטעם דכתיב כמשפטם עי"ש".

אליהו חיים
הודעות: 968
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: בקרבנות החג - עולות קודמים לחטאת

הודעהעל ידי אליהו חיים » א' ספטמבר 26, 2021 2:36 pm

נוטר הכרמים כתב:כתב הרמב"ם הלכות תמידין ומוספין פרק ט הלכה ז: בקרבנות החג אינו כן אלא קריבין על סדר הכתוב שנאמר כמשפטם, כיצד בתחלה פרים, ואחריהם אילים, ואחריהם כבשים, ואחריהם שעירים, אף על פי שהשעירים חטאת, וכל אלו שקדמו אותן עולות, ומקורו בסוגיא דזבחים צ, ב.

ולפלא שבסידור הגריעב"ץ לא נקט חילוק זה בין מוספי החג לשאר מוספי המועדים, ובכל דבריו בסידורו נתעלם פרט חשוב זה (ולא נזכר מאומה אודות מקום הקרבת שעירי החטאת).

שוב ראיתי בהגהות הרש"ש בזבחים שם שעלה ונסתפק "לכאורה נראה דבשאר רגלים דלא כתיב בהו כמשפט. החטאות קודמין. וכן ברמב"ם פ"ט מהל' תומ"ס ה"ז לא כתב רק בקרבנות החג אינו כן, וכ"נ להדיא מהתוי"ט פ"ד דמנחות מ"ד ד"ה ולא המוספין. ודלא כתורע"ק אות ע"ז שכ' סתם וברגל כבשים קודמין. ואולי סברתו מדרשה דבמועדיכם הוקשו כל המועדים זל"ז. אבל ז"א דהא מכמשפט ילפינן נמי דקרבנות החג מעכבין זה את זה ובשאר רגלים אין מעכבין כמבואר במנחות (סוף ד' מד ור"ד מה). ואפשר דדבר זה מתמ"ר לא למדנו מדברי יחזקאל למדנו כמו שדרשו שם מקרא דוביום החדש כו'. ורש"י ביחזקאל פי' נמי ג"כ בשארי רגלים ע"ש (מ"ה כ"ג. ומ"ו ד')".

אכן יעויין בהגהות טל תורה שם שמביא חידוש יתירה על זו, "ע' בטה"ק שכ' דנראה דביום ראשון דחג דלא כתיב בי' כמשפט הי' חטאת קודם והרמב"ם פ"ט מתו"מ סתם דבקרבנות החג אינו כן משמע אף ביום ראשון וצ"ע מנ"ל זה. ולענ"ד הדבר מוכרח מלשון הש"ס כמשפטם כתיב בהו והו"ל לומר כמשפט דבכל ימי החג מלבד יום הראשון כתוב כמשפט רק בשביעי כתוב כמשפטם וע"כ דמייתי קרא כמשפטם לשון רבים דכולל כל קרבנות החג אף דיום ראשון וגם הרמב"ם שם כתב הטעם דכתיב כמשפטם עי"ש".

כבר הקשה ה'חקרי לב' או"ח סי' ע"ב על השמטת הרמ"ע מפאנו בסדר עבודה וה'שלטי גיבורים' שהמשמיטו דין זה, ומצטרף הג' היעב"ץ להם, ועי' בס' הדרת קודש הל' תמידין ומוספין שם (חיבות הקודש ע' תע"ז) דנראה דלדעתם קיי"ל כרבא בר מרי בסוגיא שם דלא דורש כמשפט ורק לענין קרבנות על עבודה זרה דרשינן להקדים עולה לחטאת מדכתיב חטתם חסר א' ולא דרשינן כמשפט דכתיב הן בע"ז והן בקרבנות החג לזה [אך עדיין יש לברר טעם הדבר להכריע כתי' זה ודלא כהרמב"ם].
ולענין מה דלא כתיב כמשפט ביום א' עי' במשך חכמה בפ' פנחס חידוש נשגב דמלמדנו דשינוי הסדר להקדים כמו דכתיב בקרא הוא דוקא כשנקרב כהלכה עם המנחות ונסכים כמספרם הראוי אבל אם חסר אפילו מקצת מהנסכים חוזרים לסדר הרגיל [ולכן לא כתיב ביום א' דעלול להיות מחמת ריבוי הפרים שלא יהא כנגד כל קרבן נסכיו בזמנו], ובאו"ש בפ"ח הל' כ' מהל' תו"מ כתב כ'חצי הדרך' מהחידוש הזה דדוקא כשקיים כל מספר הפרים ואילים [ומסתמא גם הכבשים וצע"ק בזה ועי' שם בלשונו] ולא כשחסר מקצתן, אבל שם לא כתב כשחסר הנסכים והמנחות כן, ומבואר דלא כה'טל תורה' דאין חילוק בין יום א' לשאר הימים, ובפרט לדעת הרמב"ם דמשמע דגם בשאר חגים כן. ובטעם הדבר לומר דתלוי בשיעור נסכים כראוי עי' בס' הדה"ק חיבת הקודש ד"ה ואחריהם ע' ת"פ.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים