מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

בענין האושפיזין

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
הודו לה' כי טוב
הודעות: 23
הצטרף: ה' יוני 09, 2011 12:45 am

בענין האושפיזין

הודעהעל ידי הודו לה' כי טוב » ב' אוקטובר 10, 2011 11:13 pm

למה האושפיזין רק באים בסוכות ולא בפסח או שבועות? מה היחס בין האושפיזין לסוכות?
שאלה נוסף: איך להבין המושג בכלל של אושפיזין בימינו ? ואיך מגיד הענין להילדים?

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 10, 2011 11:22 pm

הודו לה' כי טוב כתב:למה האושפיזין רק באים בסוכות ולא בפסח או שבועות? מה היחס בין האושפיזין לסוכות?
שאלה נוסף: איך להבין המושג בכלל של אושפיזין בימינו ? ואיך מגיד הענין להילדים?

א.לא חקרתי בנושא אך ראיתי שיש קשר בנושא המים. בחג נידונים על המים ובזמן המקדש היו עושים ניסוך המים וכן כל האושפיזין קשורים למים ובאר. עיין בספר שפתי צדיקים (מישור) סוף עמ' 230:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?60756&&page=230
60756230271144224-10102011.gif.png
60756230271144224-10102011.gif.png (31.26 KiB) נצפה 2112 פעמים

ב.מה יש להבין ולהגיד לילדים? בדיוק כמו אליהו הנביא בליל הסדר...

לייטנר
הודעות: 4669
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוקטובר 10, 2011 11:25 pm

באותה מידה, אם היו אומרים שהאושפיזין מגיעים בפסח, היה אפשר להסביר את הקשר של כל אחד מהאושפיזין לתבואה.

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 10, 2011 11:28 pm

לייטנר הסגנון מזכיר לי מישהו אך לא חשוב...
אשמח אם תואיל למצוא ולהביא לכאן את הסיבה האמיתית לכך שאנו מזמינים את האושפיזין בסוכות.
גם אני באמת זקוק למידע הזה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' אוקטובר 10, 2011 11:39 pm

עיינו בנתיבות שלום ח"ב עמוד רו שמביא ב' אופנים לבאר מדוע דוקא בסוכות יש אושפיזין, האופן הראשון באריכות יותר אך ברור יותר, השני יותר קצר אך יותר פנימי. ובכל אופן הדברים נפלאים ומאירים. [קשה לי כעת לסרוק ולהעלות לכאן, אולי מישהו יוכל לעזור בזה.]
מה הקושי שלך להבין את ענין האושפיזין, עד כמה שאנו מבינים שיש אצלנו מלאכים בכל קיום מצוה או בכל מיני זמנים שבאים מלאכים וכו', והרי הדברים רוחניים ואין לנו הבנה אמיתית בהם, וה"ה לאבות הקדושים שמגיעים אלינו לסוכה. וכנ"ל לענין איך להסביר לילדים; כמו שמסבירים להם כל שבת ב"שלום עליכם" איפוא המלאכים שמגיעים איתנו מבית הכנסת...

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 10, 2011 11:50 pm

עשוי לנחת תוכל לתמצת בקצרה את האופנים שכן הספר אינו בהישג ידי.
תודה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוקטובר 11, 2011 12:19 am

יאיר כתב:עשוי לנחת תוכל לתמצת בקצרה את האופנים שכן הספר אינו בהישג ידי.
תודה.

זאת לא פעם ראשונה, יאיר, אולי תקנה כבר את הספר ותוכל לחסוך עוד כמה הודעות...?!
אין לי כעת מוחין לזה, אולי בהמשך בעז"ה.
וכאן המקום לפנות למנהלי האויצר לאוי"ט, מדוע אין את ספרי הנתיבות שלום באויצר, מסתמא ניסו להשיגם, מדוע לא קבלום?
[אולי כבר דברו מזה פעם, יאיר, יש קישור??..]

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 11, 2011 12:26 am

איני קנין ספרים אך תודה בכל אופן.
viewtopic.php?f=4&t=2265
viewtopic.php?f=4&t=882

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' אוקטובר 11, 2011 12:35 am

אני הרגשתי בענין האושפיזין, שבגלל שאנחנו נמצאים לא בביתנו, אלא תחת צילא דהימנותא, הרי הם ואנחנו אורחים של השכינה.
ולכן רק "אזמן לסעודתי" ולא לסוכתי, כי גם אני בחינת אורח כאן.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' אוקטובר 11, 2011 12:42 am

וכעת ראיתי שמפורש כך בזוה"ק (אמור, קג, ב- קד, א) שהאושפיזין הם "אושפיזין דמהמנותא", וכמהלך שכתבתי מקודם, שהם אורחי השכינה והזימון הוא רק לסעודתי.

הודו לה' כי טוב
הודעות: 23
הצטרף: ה' יוני 09, 2011 12:45 am

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי הודו לה' כי טוב » ג' אוקטובר 11, 2011 1:33 am

תודה לכל
אי יש קשר בין אליהו בליל פסח והאושפיזין?

חיס
הודעות: 1095
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי חיס » ג' אוקטובר 11, 2011 9:45 am

יש קשר לאליהו הנביא עם סוכות ואושפזין ראה מנהג מרוקו בספר נתיבות מערב עמוד 87 ראה צילום
קבצים מצורפים
נתיבות המערב.gif
נתיבות המערב.gif (5.03 KiB) נצפה 2070 פעמים

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' אוקטובר 12, 2011 7:39 am

יש כאלו שרק אומרים בקיצור את ההזמנה לאושפיזין,
ויש חכמי לב שגם עושים "עסק" בכל יום מהאורח, מדברים ביום הראשון מענינו של אברהם, וכהנה.

ונעיר שבזוהר במקור על האושפיזין, הדגש הוא על נתינת חלק מסעודתו לעניים (או לפני החג לדאוג גם להם), שאחרת האושפיזין מקפידים מאד על בעל הבית!

אורייתא!
הודעות: 546
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי אורייתא! » ד' אוקטובר 12, 2011 1:57 pm

זה לשון הרב החידא בס' עבודת הקודש - מורה באצבע - [סימן ט אות רפט] "אור החג הקדוש ילך לסוכה. ויצוה להביא כסא ומעיל מפואר על גבה לזכר ז' אושפיזין עילאין קדישין, מעין דוגמא שעושין ביום המילה כסא לאליהו הנביא זכור לטוב. וכתוב בזוהר הקדוש דאי לא מתקנין לי' כסא לא אתי. זאת היתה להחרדים לדבר ה' להזמין כסא לז' אושפיזין עילאין קדישין. וכל לילה יאמר בפה צח בסוכה עולו אושפיזין כו'. ויקדש ויכוין בברכת שהחיינו לפטור גם מצות סוכה".

י. אברהם
הודעות: 1373
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' אוקטובר 14, 2016 12:26 am

דברי הגאון בעל הנודע ביהודא בספר דרושי הצל"ח בענין האושפיזין:
והקב"ה מקבל תשובתנו ברחמים, ופורס עלינו סוכת שלום,
וראוי לאדם לשבת בסוכה בקדושה ובטהרה כי הוא חופף בכנפי השכינה, ושבעה צדיקים אבות העולם המה אושפיזים עמנו בסוכה.
וראוי לכבד אורחים חשובים כאלו, להכין להם מעדנים טובים אשר אהבו, ומה הם המטעמים הנאהבים להם, הוא לשמח נפש האומללים האביונים. זהו עיקר השמחה, אבל מאן דחדי בלחודוהי, ולא יהיב למסכנא, עליו נאמר וזריתי פרש על פניכם פרש חגיכם, אבל כשמשמח העניים בחלקם הוא שמחה לפני השכינה.
גם ליזהר אחרי שהסוכה מרמזת על דברים גדולים, לעשותה במקום נקי, וכשיעור הכשר, ולא ימצא סביבה בסמוך לה שום טינופת, שלא יבא ח"ו ריח רע לסוכה ויברחו כל האושפיזין קדישין. ומה גם שהוא אומר שם דברי קדושה קידוש וברכת המזון.

שלמה בן חיים
הודעות: 535
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ו' אוקטובר 14, 2016 1:23 am

לי הקושיא לא קשה, אינני מבין בנסתרות.
אך הדימוי לאליהו הנביא קשה מאד, אליהו הנביא חי וקיים וכמו שמצינו שהגמרא דנה ממנו להוכיח שאין תחומין למעלה מעשרה, מה שאין כן האושפיזין.

עושה חדשות
הודעות: 7589
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בענין האושפיזין

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 16, 2016 1:15 pm

על כל פנים, כדאי להיזהר מאד שלא יקללו...
שפתי כהן עה"ת כתב:...הרי השבעה צדיקים רמוזים שהם באים עם שאר הצדיקים ויושבים בסוכה, על כן צריך לשבת בה באימה ויראה בבושה וענוה, ולא ימשך אחר האכילה ושתיה שלא יבוא לידי דברי נבילה ולא יכניס לתוכה עובדי גלולים שהסוכה היא צלא דמהימנותא ועובד גלולים לית ליה מהימנותא ואז בורחת הקדושה ושבעה הצדיקים מקללים קללות נמרצות, אם כשאינם נותנים להם חלקם שהוא חלק העניים מקללים אותם קללות שכתב הזוהר עיין שם, כל שכן אם בא כותי ובפרט שהוא עובד עבודת גלולים שהוא אל קנא, וכמה בני אדם חושבים שיושבים בצל סוכה והם חוץ ממנה, שמי שהוא אזרחי ושורשו וענפיו מישראל ומכוון לישב בצילא דמהימנותא סוכה קלטתו, ואם לאו סוכה פולטתו, זהו כל האזרח בישראל ישבו וגו' שמחלה פניהם, כל האזרח בישראל ישבו בסוכות, סופי תיבות לחלות, וקיבלנו שתשמיש המטה אסור בסוכה...


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים