המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
תורה בטהרה
הודעות: 39
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2016 10:49 am

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

הודעהעל ידי תורה בטהרה » ה' אוקטובר 19, 2017 2:14 am

צורב מתחיל כתב:אם לבחורים היו ד' מינים, מי היה מחזיק את הספר תורה בעת ההושענות?? אולי אפשר לדון לכף זכות.


אז היו משימין הספר תורה על הבימה. האם יש קפידא דוקא שיחזיקוהו בידים?[/quote]
בהליכות שלמה, מובא שלא.
אבל יש מדרש [תנחומא?] שכתוב בו שחזן הכנסת עומד באמצע וס"ת בידו ודומה למלאך. משהוו כזה.[/quote]
דוקא לאור דברי המדרש הזה ראוי לתת למישהו מכובד (כובד רוחני אמיתי) להחזיק את הספר תורה. ולא לחפש איזה "מתנדב" להיות דומה למלאך.[/quote]


הבעיה היא שלא מנענעים בהלל [זה הדינא דגמרא, משא"כ ההקפות], בהקפות אפשר להניח בצד את הלולב ולהחזיק ספר תורה.

תורה בטהרה
הודעות: 39
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2016 10:49 am

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

הודעהעל ידי תורה בטהרה » ה' אוקטובר 19, 2017 2:24 am

שף ויתיב כתב:לגבי קניית ד' מינים, לא הבנתי מה המניעה לשאול ד' מינים גם להלל.

אמנם באמת ברור לי אשר הן פותח האשכול והן המגיב המחוצף שהוציא לעז על עדה כשרה מישראל (וכי מישהו אמר שאין מצווה לישון בסוכה? וכי כל הפוסקים שהתירו לא לישון בסוכה מחמת שאין אשתו עמו שם 'עקרו מצווה מדאורייתא?), לא התכוונו לשאול על מנהג זה או אחר, אלא רק להפוך בגנותם של ישראל, ולכן אין לי מושג מדוע אני עונה.

אין בעיה לשאול גם להלל, הבעיה שכמעט אין מי שעושה את זה. [וכמעט הייתי אומר שפטורים מזה משום כבוד הבריות]
התכוונו לעורר שיעשו את המצוה כתיקונה ולא לגנות ח"ו.
הפוסקים שהתירו לא לישון בסוכה מחמת שאין אשתו עמו שם, אמרו שפטור מדין מצטער או מדין תשבו כעין תדורו, מה הקשר בין זה לבין מצטער שאינו מצטער, שלכן אוסרים לישון בסוכה.
[בכל מקרה יש הבדל גדול שבסוכה ידוע שגדול בישראל הקפיד ע"ז שלא ישנו, לעומת זאת בד' מינים נראה שסתם נגרם מסיבות חיצוניות ואין קפידא ובכ"ז לא נוטלים]

לבי במערב
הודעות: 465
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוקטובר 27, 2017 3:11 am

תורה בטהרה כתב:התכוונו לעורר שיעשו את המצוה כתיקונה ולא לגנות ח"ו . .

אבקש מחילת כת"ר אבל נראה שהוא תמים מאד-מאד.
ב' סוגי החסידים שנזכרו לעיל, ממש לא מחכים לעצתך ופוערים פיהם לשמוע אמרותיך המחכימות מה עליהם לעשות. יש להם רבותיהם שלהם. ודי בזה.
תורה בטהרה כתב:[בכל מקרה יש הבדל גדול שבסוכה ידוע שגדול בישראל הקפיד ע"ז שלא ישנו, לעומת זאת בד' מינים נראה שסתם נגרם מסיבות חיצוניות ואין קפידא ובכ"ז לא נוטלים]

[עד כמה שזה נראה ממהלך האשכול - גם בד' מינים הוא ע"פ הוראת גדולים שבישראל, ובודאי יש להם על מה שיסמוכו. וראוי שלא יתערב האחד במנהגי חברו המקובלים בידו מצדיקים וגאונים מצוקי ארץ].
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ו' נובמבר 03, 2017 3:09 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תורה בטהרה
הודעות: 39
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2016 10:49 am

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

הודעהעל ידי תורה בטהרה » ו' אוקטובר 27, 2017 4:00 am

מה זה משנה עם ניק פלוני או אלמוני מחכים לעצתי או לא, לעורר לעשות את המצווה כתיקונה וודאי כולם צריכים.
יש כאלה שבודקים בשו"ע מה עליהם לעשות ורק כשלא מובן, מחפשים מישהו שיותר חכם מהם, לשאול מה לעשות.
א"א לזלזל בהלכה פסוקה רק כי נראה ממהלך האשכול שזה עפ"י הוראת גדולים.

תורה בטהרה
הודעות: 39
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2016 10:49 am

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

הודעהעל ידי תורה בטהרה » ו' אוקטובר 27, 2017 4:06 am

ויש אומרים שיותר פשוט לשאול את הגדולים מדוע כך וכך, ואם ידחו אותך בקש ידע שהם לא גדולים.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים