עמוד 3 מתוך 3

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 19, 2017 2:14 am
על ידי תורה בטהרה
צורב מתחיל כתב:אם לבחורים היו ד' מינים, מי היה מחזיק את הספר תורה בעת ההושענות?? אולי אפשר לדון לכף זכות.


אז היו משימין הספר תורה על הבימה. האם יש קפידא דוקא שיחזיקוהו בידים?[/quote]
בהליכות שלמה, מובא שלא.
אבל יש מדרש [תנחומא?] שכתוב בו שחזן הכנסת עומד באמצע וס"ת בידו ודומה למלאך. משהוו כזה.[/quote]
דוקא לאור דברי המדרש הזה ראוי לתת למישהו מכובד (כובד רוחני אמיתי) להחזיק את הספר תורה. ולא לחפש איזה "מתנדב" להיות דומה למלאך.[/quote]


הבעיה היא שלא מנענעים בהלל [זה הדינא דגמרא, משא"כ ההקפות], בהקפות אפשר להניח בצד את הלולב ולהחזיק ספר תורה.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 19, 2017 2:24 am
על ידי תורה בטהרה
שף ויתיב כתב:לגבי קניית ד' מינים, לא הבנתי מה המניעה לשאול ד' מינים גם להלל.

אמנם באמת ברור לי אשר הן פותח האשכול והן המגיב המחוצף שהוציא לעז על עדה כשרה מישראל (וכי מישהו אמר שאין מצווה לישון בסוכה? וכי כל הפוסקים שהתירו לא לישון בסוכה מחמת שאין אשתו עמו שם 'עקרו מצווה מדאורייתא?), לא התכוונו לשאול על מנהג זה או אחר, אלא רק להפוך בגנותם של ישראל, ולכן אין לי מושג מדוע אני עונה.

אין בעיה לשאול גם להלל, הבעיה שכמעט אין מי שעושה את זה. [וכמעט הייתי אומר שפטורים מזה משום כבוד הבריות]
התכוונו לעורר שיעשו את המצוה כתיקונה ולא לגנות ח"ו.
הפוסקים שהתירו לא לישון בסוכה מחמת שאין אשתו עמו שם, אמרו שפטור מדין מצטער או מדין תשבו כעין תדורו, מה הקשר בין זה לבין מצטער שאינו מצטער, שלכן אוסרים לישון בסוכה.
[בכל מקרה יש הבדל גדול שבסוכה ידוע שגדול בישראל הקפיד ע"ז שלא ישנו, לעומת זאת בד' מינים נראה שסתם נגרם מסיבות חיצוניות ואין קפידא ובכ"ז לא נוטלים]

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 3:11 am
על ידי לבי במערב
תורה בטהרה כתב:התכוונו לעורר שיעשו את המצוה כתיקונה ולא לגנות ח"ו . .

אבקש מחילת כת"ר אבל נראה שהוא תמים מאד-מאד.
ב' סוגי החסידים שנזכרו לעיל, ממש לא מחכים לעצתך ופוערים פיהם לשמוע אמרותיך המחכימות מה עליהם לעשות. יש להם רבותיהם שלהם. ודי בזה.
תורה בטהרה כתב:[בכל מקרה יש הבדל גדול שבסוכה ידוע שגדול בישראל הקפיד ע"ז שלא ישנו, לעומת זאת בד' מינים נראה שסתם נגרם מסיבות חיצוניות ואין קפידא ובכ"ז לא נוטלים]

[עד כמה שזה נראה ממהלך האשכול - גם בד' מינים הוא ע"פ הוראת גדולים שבישראל, ובודאי יש להם על מה שיסמוכו. וראוי שלא יתערב האחד במנהגי חברו המקובלים בידו מצדיקים וגאונים מצוקי ארץ].

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 4:00 am
על ידי תורה בטהרה
מה זה משנה עם ניק פלוני או אלמוני מחכים לעצתי או לא, לעורר לעשות את המצווה כתיקונה וודאי כולם צריכים.
יש כאלה שבודקים בשו"ע מה עליהם לעשות ורק כשלא מובן, מחפשים מישהו שיותר חכם מהם, לשאול מה לעשות.
א"א לזלזל בהלכה פסוקה רק כי נראה ממהלך האשכול שזה עפ"י הוראת גדולים.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 4:06 am
על ידי תורה בטהרה
ויש אומרים שיותר פשוט לשאול את הגדולים מדוע כך וכך, ואם ידחו אותך בקש ידע שהם לא גדולים.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 9:26 pm
על ידי פלוריש
האמת שהייתי מופתע לראות את האשכול הזה, וכמדומני שעד עתה לא שמתי לב שיש כזה מנהג, ואל הקהילות הדת"ליות הוא בכלל לא חדר (וגם המנהג לא ללבוש טלית לרווקים נתערער מאוד ובמגזר הסרוג רבים שהוריהם נהגו כך שינו זאת).

אבל חשבתי על דוגמא נוספת. מנהג חלק מיהודי טוניסיה שכהנים רווקים לא נושאים כפיהם, וכבר הוזכר מנהג זה כמנהג גאוני א"י ברשימת חילופי המנהגים. ולכאורה גם כאן יש לתמוה על שמבטלים מצוותם.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 3:23 am
על ידי ידידיה
פלוריש כתב:האמת שהייתי מופתע לראות את האשכול הזה, וכמדומני שעד עתה לא שמתי לב שיש כזה מנהג, ואל הקהילות הדת"ליות הוא בכלל לא חדר (וגם המנהג לא ללבוש טלית לרווקים נתערער מאוד ובמגזר הסרוג רבים שהוריהם נהגו כך שינו זאת).

אבל חשבתי על דוגמא נוספת. מנהג חלק מיהודי טוניסיה שכהנים רווקים לא נושאים כפיהם, וכבר הוזכר מנהג זה כמנהג גאוני א"י ברשימת חילופי המנהגים. ולכאורה גם כאן יש לתמוה על שמבטלים מצוותם.

זו דעה המובאת בשוע
:כהן אף על פי שהוא פנוי נושא את כפיו.

הגה: ויש אומרים דאינו נושא כפיו דהשרוי בלא אשה שרוי בלא שמחה והמברך יש לו להיות בשמחה (מרדכי פרק הקורא עומד). ונהגו שנושא כפיו אף על פי שאינו נשוי ומכל מקום הרוצה שלא לישא כפיו אין מוחין בידו רק שלא יהא בבית הכנסת בשעה שקורין כהנים או אומרים להם ליטול ידיהם.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 12:33 pm
על ידי הרואה
ע"פ הלכה לא צריך ללבוש ט"ג כ"ש שלא קיטל.
ד' מינים צריך.

אם כבר משווים אפשר להשוות גם את ההבדל במנהג שנשואים ישנים ע"ג מזרן קפיצים ובחורים ע"ג מזרן ספוג שיסודתו בהררי קודש וכמה מרבותינו הקו"ט הנהיגו כך בבתיהם.
(ומי שמזלזל, וכי מצוות עונג שבת קלה בעיניך? וכבר אמרו שינה בשבת תענוג וגו')

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 1:39 pm
על ידי ביקורת תהיה
הכל בכתב כתב:האם יש קפידא שיחזיקו את ספר התורה בידים בעת ההושענות?
זה לשון 'משבצות זהב' סימן תרס:
מקיפין אלמימר"א, ועומד שם איש ואוחז ס"ת בידו (ובלבוש 'ומניחים ס"ת על הבימה', לאו דוקא, אלא אוחז אותו, יעוין שם) בכל יום פעם אחת, כי הס"ת מכפרת עלינו.
מן ההערה המוסגרת יש להבין כי לדעת הרב 'פרי מגדים' הקפדה יש בהחזקת הס"ת בידים. והרמז 'יעוין שם' רומז לאמוּר בלבוש שם:
וההקפה תהיה דרך ימין: מזרח צפון מערב דרום. כי בסדר הקפה זו מקיפין על פי מעמד האוחז הספר תורה על העמוד לכבוד הספר תורה, שהוא עומד עם הספר תורה ופניו למזרח.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 2:01 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
ביקורת תהיה כתב:
הכל בכתב כתב:האם יש קפידא שיחזיקו את ספר התורה בידים בעת ההושענות?
זה לשון 'משבצות זהב' סימן תרס:
מקיפין אלמימר"א, ועומד שם איש ואוחז ס"ת בידו (ובלבוש 'ומניחים ס"ת על הבימה', לאו דוקא, אלא אוחז אותו, יעוין שם) בכל יום פעם אחת, כי הס"ת מכפרת עלינו.
מן ההערה המוסגרת יש להבין כי לדעת הרב 'פרי מגדים' הקפדה יש בהחזקת הס"ת בידים. והרמז 'יעוין שם' רומז לאמוּר בלבוש שם:
וההקפה תהיה דרך ימין: מזרח צפון מערב דרום. כי בסדר הקפה זו מקיפין על פי מעמד האוחז הספר תורה על העמוד לכבוד הספר תורה, שהוא עומד עם הספר תורה ופניו למזרח.

לפי דרך הפמ"ג דומה שאין כוונתו להקפיד בדבר, אלא לתאר שכך המנהג.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 2:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
וכעת נזכרתי שכדאי לעיין בספר החשוב הזה:
viewtopic.php?f=7&t=12141&p=114164&hilit=%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%9F#p114164

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 2:52 pm
על ידי חיימשה
כשהיה נידון אם להוסיף קינות על השואה הנוראה, מה שהיה נראה כדבר מתבקש ומובן מאליו, וכן סברו גם רוב הגדולים, קם הרב שך ונלחם בחרוף נפש, שאין אנו בדורנו ראויים להוסיף שום דבר.
ובכך בעצם נקבר העניין, בניגוד לדעתם של גדולים רבים שטרחו וכתבו קינות.
על אותו משקל, למרות שאין זה דומה לגמרי, יש קהילות שאבותיהם סבורים שאין אנו ראויים לשנות ממנהג אבותינו כמלוא נימה, גם במקום שנראה לנו שאנו יודעים בברור את מקור השתלשלות המנהג, ואת הסיבות ההלכתיות לבטלו.
לדעתם זו הערובה הטובה ביותר לשמר את החינוך היהודי השורשי.
אינני נמנה על הסוברים כן,
אבל לפחות כל עוד לא נושאים כפיים בחו''ל בימי החול, ועוד כו"כ מנהגים מחודשים כאלו שנהוגים אצל כל ישראל, אין מקום לזלזל באותם קהילות.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 3:13 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
חיימשה כתב:כשהיה נידון אם להוסיף קינות על השואה הנוראה, וכן סברו גם רוב הגדולים?, קם הרב שך ונלחם בחרוף נפש, שאין אנו בדורנו ראויים להוסיף שום דבר.
ובכך בעצם נקבר העניין, בניגוד לדעתם של גדולים רבים? שטרחו וכתבו קינות.

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 8:09 pm
על ידי חיימשה
מכון חכמי ליטא כתב:
חיימשה כתב:כשהיה נידון אם להוסיף קינות על השואה הנוראה, וכן סברו גם רוב הגדולים?, קם הרב שך ונלחם בחרוף נפש, שאין אנו בדורנו ראויים להוסיף שום דבר.
ובכך בעצם נקבר העניין, בניגוד לדעתם של גדולים רבים? שטרחו וכתבו קינות.

כתבתי רוב כדי להשאיר מקום של כבוד... אם לדייק, אז לא 'רוב' אלא כמעט 'כל' גדולי ישראל סברו כן.
להלן רשימה חלקית, לא כולל אדמו"רים :
הגריש"א
הגרשז''א
רמ''ב וייסמנדל
ר''מ פיינשטיין
ר''י קמינצקי
הגר''יי רודרמן
רח''פ שיינברג
הגרש וואזנר
גאבד ערלוי
הגרנ גשטטנר
הגהצ מנייטרא

Re: המנהג המוזר שבחורים אינם נוטלים ד' מינים

פורסם: ה' אוקטובר 17, 2019 8:14 pm
על ידי בברכה המשולשת
חיימשה כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:
חיימשה כתב:כשהיה נידון אם להוסיף קינות על השואה הנוראה, וכן סברו גם רוב הגדולים?, קם הרב שך ונלחם בחרוף נפש, שאין אנו בדורנו ראויים להוסיף שום דבר.
ובכך בעצם נקבר העניין, בניגוד לדעתם של גדולים רבים? שטרחו וכתבו קינות.

כתבתי רוב כדי להשאיר מקום של כבוד... אם לדייק, אז לא 'רוב' אלא כמעט 'כל' גדולי ישראל סברו כן.
להלן רשימה חלקית, לא כולל אדמו"רים :
הגריש"א
הגרשז''א
רמ''ב וייסמנדל
ר''מ פיינשטיין
ר''י קמינצקי
הגר''יי רודרמן
רח''פ שיינברג
הגרש וואזנר
גאבד ערלוי
הגרנ גשטטנר
הגהצ מנייטרא


יעויין בהרחבה בספר "זכור הנאקות ורעש הצעקות- קינות לתשעה באב לזכר השואה"