מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' נובמבר 03, 2011 1:10 am

קראתי במקום כלשהו, שהגר"ד לנדו נוהג להורות לתלמידיו שבנו סוכה לעצמם ובלילה הראשון לא אכלו בה אלא הלכו לבית הוריהם, שכאשר יכנסו בה בהמשך החג יברכו שהחיינו על פרי חדש ויכוונו לפטור את עשיית הסוכה, היש מישהו שיוכל לאמת שמועה זו?

שחר
הודעות: 171
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי שחר » ה' נובמבר 03, 2011 9:43 am

תנסה אצל תלמידו א. דונט אין ספק שהוא יספק אותך בתשובה
הטלפון שלו הוא: 03-6164926
(ואולי גם: 0777164926)

חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי חצקל » ד' נובמבר 16, 2011 10:18 pm

אני די מבין אותו. נפסק בשו"ע שכיון שמעיקר הדין צריך לברך בשעת בניית הסוכה אלא שהאידנא לא נהגו - צריך לפטור עצמו בשהחיינו כשיושב פעם ראשונה. אם כן ברור שהגר"ד הסתפק אם בסוכה של מישהו אחר יוצאים יד"ח על הסוכה שלך. מעניין לדעת.
[אפשר גם להתקשר לבנו יוסי, הוא מאד אוהב שמתקשרים... למי שמכיר...]

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי פרוזבול » ד' נובמבר 16, 2011 11:14 pm

ואילו אני לא זכיתי להבין כלל, שהרי ברכת שהחיינו על הסוכה, בין אם מברכים אותה בשעת עשייה ובין אם מברכים אותה בישיבה ראשונה, היא ברכה על 'מצוות סוכה', שאנו מברכים על שהחיינו וקיימנו והגיענו לקיים את המצוה הזו. כלומר, הפוסקים לא כתבו שברכת שהחיינו על ישיבת הסוכה בליל ט"ו 'פוטרת' את ברכת שהחיינו על העשייה, אלא רק אמרו שמעיקר הדין היה ראוי לברך ב' פעמים שהחיינו, אחת בשעת עשייה והיא על מצות סוכה ואחת בשעת הקידוש והיא על היו"ט, אלא שאנו סומכים על ברכת שהחיינו של הקידוש לפטור את שניהם, גם את היו"ט וגם את המצוה. ועל כן, מאחר שכבר בירך על מצוה זו בשעה שישב בסוכה בליל ט"ו, א"כ מה מקום יש לברך על סוכתו.
אין לי סבלנות להאריך בזה, אולם דומני שהמצוי בסוגיא זו יבין תמיהתי על נקלה.

שחר
הודעות: 171
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי שחר » ד' נובמבר 16, 2011 11:35 pm

חצקל כתב:[אפשר גם להתקשר לבנו יוסי,]


תרשה לי לתקן: "לבנו ר' יוסי"!

ברוך שאמר
הודעות: 14
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 2:09 am

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי ברוך שאמר » ה' נובמבר 17, 2011 11:23 am

פרוזבול כתב:ואילו אני לא זכיתי להבין כלל, שהרי ברכת שהחיינו על הסוכה, בין אם מברכים אותה בשעת עשייה ובין אם מברכים אותה בישיבה ראשונה, היא ברכה על 'מצוות סוכה', שאנו מברכים על שהחיינו וקיימנו והגיענו לקיים את המצוה הזו. כלומר, הפוסקים לא כתבו שברכת שהחיינו על ישיבת הסוכה בליל ט"ו 'פוטרת' את ברכת שהחיינו על העשייה, אלא רק אמרו שמעיקר הדין היה ראוי לברך ב' פעמים שהחיינו, אחת בשעת עשייה והיא על מצות סוכה ואחת בשעת הקידוש והיא על היו"ט, אלא שאנו סומכים על ברכת שהחיינו של הקידוש לפטור את שניהם, גם את היו"ט וגם את המצוה. ועל כן, מאחר שכבר בירך על מצוה זו בשעה שישב בסוכה בליל ט"ו, א"כ מה מקום יש לברך על סוכתו.
אין לי סבלנות להאריך בזה, אולם דומני שהמצוי בסוגיא זו יבין תמיהתי על נקלה.

חבל שאין לך את הסבלנות להסביר, כי לפי מה שכתבת עד הנה, אין בתמיהתך כלום, הא גופא מניין לך, זה ברור שאם בירך שהחיינו על פרי חדש ודאי לא יצא ידי חובת שהחיינו של החג, ואם כן יש להסתפק כיצד יוצא ידי חובתו בשהחיינו על עשיית הסוכה לגבי השחיינו של מצות קיום סוכה, כאן יש מקום להסביר בשני אופנים, א. שמאחר שעיקר הבניה והעשיה היא על מנת לישב בה, נמצא שהשחיינו של הישיבה כולל במילא את העשיה, ובכלל מאתים מנה, אבל יש מקום להסביר שזה רק באופן שהוא יושב בסוכה זו ואז השהחינו יכול לכלול את שניהם, אבל אם יושב בסוכה אחרת הרי לנו שני סוגי שהחיינו, שאת מה שהיה לו לברך בשעת עשיה לא בירך כלל, ומה שבירך בשעת קיום היא חיוב אחר ומחודש לשעה זו, ומהיכ"ת שיוכל לקיים בברכה אחת את שניהם?

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' נובמבר 17, 2011 6:02 pm

לא הצלחתי להבין תשובתך, לאלו שני סוגי 'שהחיינו' אתה מתכוון, וכי מי שבירך בשעת עשייה מחוייב אח"כ לברך בשעת ישיבה?

חיימקה
הודעות: 814
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי חיימקה » ו' נובמבר 18, 2011 2:15 am

לרוצה להחכים עי' שלמי תודה סוכה

ומסקנתו שאין חשש בזה

שחר
הודעות: 171
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: בירור שמועה מהגר"ד לנדו

הודעהעל ידי שחר » ו' נובמבר 25, 2011 11:06 am

פרוזבול כתב:קראתי במקום כלשהו, שהגר"ד לנדו נוהג להורות לתלמידיו שבנו סוכה לעצמם ובלילה הראשון לא אכלו בה אלא הלכו לבית הוריהם, שכאשר יכנסו בה בהמשך החג יברכו שהחיינו על פרי חדש ויכוונו לפטור את עשיית הסוכה, היש מישהו שיוכל לאמת שמועה זו?


נזכרתי שישנם גליונות היוצאים לאור מדי פעם אשר בשם "חדוותא דאורייתא" יכונו, והם הערות מ'גאון אחד שליט"א'
ה'גאון שלט"א' אינו אחר מאשר הגר"ד לנדו שליט"א, קשה לי להאמין ששם ראית הדברים, כי אין נהוג שם להכניס 'הוראות' משמו, רק נידונים כדרכו, ומה גם שהגרד"ל שליט"א נמנע מלהורות הלכות כידוע.
ואמנם באחד הגליונות שיש ברשותי מצאתי משהו שמזכיר קצת את הנידון, -ומצורף בזה, יעוין שם אות ב'-, למרות שאינו מדבר על השהחיינו, ודבריו שם רק לשיטת הירושלמי דיש ברכה בעשיה, מ"מ הנפק"מ שהוציא משם היא נראית 'לשיטתו' ממה שאתה מביא משמו. ויתכן שבגליון אחר שהוציאו מופיעים הדברים שהבאת.
בכל אופן גם אם טעיתי בקישור הדברים, וכן אם הנך מעונין לברר מהימנות דבריך משמו, הרי שבעמוד השני של הדף המצורף ישנם טלפונים לתגובות וכדומה, שם בטח תוכל למצוא תשובה לשאלתך, הנה הפרטים:
מערכת חדוותא דאורייתא רחוב עזרא 37 ב"ב, טל׳ 03-6761331 052-7628921
קבצים מצורפים
חדוותא דאורייתא.pdf
(631.77 KiB) הורד 151 פעמים

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי פרוזבול » א' ספטמבר 30, 2012 2:43 am

בשנה זו ראיתי דברים מחודשים ביותר בלבוש (סי' תרמא), שהברכה שאנו מברכים על עשיית הסוכה היא מדין עשיית בית חדש שמברכים עליו שהחיינו, ולכאו' לפי"ז אין לה שייכות כלל למצוות סוכה, וא"כ באמת מי שישב בליל א' בסוכת חבירו יצטרך לברך שהחיינו בשובו לסוכתו שלו.
אך כמדומה שבראשונים לא משמע כן.

גילוי
הודעות: 592
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי גילוי » א' ספטמבר 30, 2012 3:06 am

בספר ברכת הזמן של הרב שילוני האריך בזה הרבה ומסיק שאין לברך שנית שהחיינו וכמד' שהביא כן גם בשם הגרשז"א

שחר
הודעות: 171
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי שחר » ה' אוקטובר 04, 2012 3:45 pm

שוב מצאתי מהנ"ל בשו"ת רבבות אפרים ח"ה סי' תקצ"א ומצו"ב:
קבצים מצורפים
רבבות אפרים.pdf
(71.58 KiB) הורד 216 פעמים

אליהוא
הודעות: 1057
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי אליהוא » ו' אוקטובר 05, 2012 1:55 am

בפשוטו אין מקום לטענה כזו, כיון שהשהחינו בעשית הסוכה הוא משום ששהחינו מברכין גם על תחילת המצוה שלא כמו ברכת המצות לדידן [דלא כהירושלמי], וע"כ מי שמברך שהחינו בסוכת חברו למה לא יפטור ג"כ עשית הסוכה, וגם אם כן הול"ל שיברך בעשיה.
אמנם יתכן ע"פ תשו' הגאונים הידועה שבסוכת ביהנ"ס ולכאו' גם בסוכת חברו אינה מצוה שלימה וצ"ע.

גילוי
הודעות: 592
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי גילוי » ש' אוקטובר 06, 2012 9:59 pm

מה כתוב בתשובת הגאונים?

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 16, 2016 12:34 am

גילוי כתב:מה כתוב בתשובת הגאונים?
בגאונים יש הרבה מקורות לכך שהמצווה היא גם בעשיית הסוכה ולא רק בישיבה בה, עד כדי שכתבו שלא יוצאים יד"ח בסוכת ביהכנ"ס וכו'. הגרמ"ש שפירא האריך בזה, (לבסס ע"ז את היסוד של "המצוה לקבוע את דירתו בסוכה" באמצעות אכילה ושינה, וכידוע), במוריה הנוכחי כתב על כך בנו הגרד"י.

עזריאל ברגר
הודעות: 4084
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מי שלא אכל בסוכתו בליל ט"ו חייב לברך אח"כ שהחיינו?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 17, 2016 8:40 pm

עכ"פ אם מזדמן לו לברך שהחינו בסוכה (ובפרט אם מברך בתוכה על הלולב ביום הראשון) - יש מקום לכוון על הסוכה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים