גאולה בקרוב כתב:ונראה שקשור לזה הנהגת מהרא"י (לקט יושר עמ'106, מהד' עמ' רמב) שבתשעת הימים לא אכל גלוסקאות.
והיינו שאמנם מצד הדין והמנהג צריך להמנע רק מבשר ויין, וניתן "חוקית" לאכול גלידה/ פלאפל, אבל מי שיש לו גם את ההרגשה של הימים האלו ממילא אין לו חילוק בין הדברים.
הרב 'גאולה בקרוב' כתב:...בד"כ "אבלות" על קרובים מחייבת רק דינים מעשיים ולא צער הלב, כדברי רש"י בסוכה כו על "טירדא דרשות"...
גאולה בקרוב כתב:לא ידע מאי קאמר, לא סותר בדוקא "התעוררות הלב", כמצוי באמירת תהילים שיש אנשים ונשים שלא מבינים פשט הפסוקים, ומ"מ מלאים בריגשת הלב בטהרה.
גאולה בקרוב כתב:אבל יעיין מר ב"רשימות שיעורים" של הגריד"ס זצ"ל, על סוכה כה, א, שמבאר את שיטת רש"י הנ"ל שאין חיוב צער באבלות על קרובים.
וכעת אינו תחת ידי לראות אם מבאר גם שיטה שחולקת.
גאולה בקרוב כתב:הנה ידועים דברי בית הבחירה למאירי (מסכת תענית דף ל עמוד ב):
"כל שנוהג ביום זה דרך מצוה מלומדה ואינו מעורר את ליבו להתאבל על ירושלים- אינו רואה בשמחתה".
והוא לכאורה חידוש בשתי נקודות:
א. בד"כ "מלומדה" הוא חסרון בהידור המצוה, וכאן נחשב לחסרון מהותי, שלכן לפי המאירי נחשב ש"אינו מתאבל על ירושלים" ולא יראה בשמחתה ח"ו.
ב. בד"כ "אבלות" על קרובים מחייבת רק דינים מעשיים ולא צער הלב, כדברי רש"י בסוכה כו על "טירדא דרשות", ובאבלות החורבן נצרכת גם הרגשת הלב. וטעם החילוק ברור.
גאולה בקרוב כתב:הנה ידועים דברי בית הבחירה למאירי (מסכת תענית דף ל עמוד ב):
"כל שנוהג ביום זה דרך מצוה מלומדה ואינו מעורר את ליבו להתאבל על ירושלים- אינו רואה בשמחתה".
והוא לכאורה חידוש בשתי נקודות:
א. בד"כ "מלומדה" הוא חסרון בהידור המצוה, וכאן נחשב לחסרון מהותי, שלכן לפי המאירי נחשב ש"אינו מתאבל על ירושלים" ולא יראה בשמחתה ח"ו.
ב. בד"כ "אבלות" על קרובים מחייבת רק דינים מעשיים ולא צער הלב, כדברי רש"י בסוכה כו על "טירדא דרשות", ובאבלות החורבן נצרכת גם הרגשת הלב. וטעם החילוק ברור.
צביב כתב:גאולה בקרוב כתב:אבל יעיין מר ב"רשימות שיעורים" של הגריד"ס זצ"ל, על סוכה כה, א, שמבאר את שיטת רש"י הנ"ל שאין חיוב צער באבלות על קרובים.
וכעת אינו תחת ידי לראות אם מבאר גם שיטה שחולקת.
בספר אביר הרועים על האבני נזר מסופר
שכתוב ברש"י שאונן מצטער בליבו ולא במעשה
ולומד כאן רבי אברהם מסוכוטשוב
שעל אבל יש הלכות של אבילות במעשה
ואין לו חיוב להצטער בליבו
ולכן אבל ר"ת איך בין לוסטיג
הכהן כתב:וכבר אמרו בטעם החילוק בין תשעת הימים שאסור בבשר ומותר בת"ת, לאבל המותר בזה ואסור בזה, שבתשעת הימים צריך לעורר האבלות, וזה יבוא ע"י הימנעות מבשר ולא על ידי איסור ת"ת, ואילו אבל צריך לא להסיח דעת מאבלותו, דבר שלא יקרה לו מאכילת שניצל...
גאולה בקרוב כתב:הנה ידועים דברי בית הבחירה למאירי (מסכת תענית דף ל עמוד ב):
"כל שנוהג ביום זה דרך מצוה מלומדה ואינו מעורר את ליבו להתאבל על ירושלים- אינו רואה בשמחתה".
גאולה בקרוב כתב:המסר מובן
הא לחמא עניא כתב:גאולה בקרוב כתב:המסר מובן
כדאי לקרוא את הקובץ המצורף, לדעת האיך אנחנו כהורים משמשים דוגמא אישית לילדים.
מומלץ מאוד!!!
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים