מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי אברהם » ו' יולי 27, 2012 12:26 am

האם יש מי ששמע על סברא (או על דחיה לזה) שהטעם שהספרדים לא החמירו שלא לרחוץ מר"ח, משום שארצותיהם היו חמות והיו מוכרחים לרחוץ מפני הזיעה (ואולי גם הכיבוס היה נצרך יותר בדחיפות בגלל זה)
משא"כ בארצות אשכנז שהאקלים נוח יותר ועיקר הרחיצה לתענוג, ושפיר החמירו למנוע מכך מר"ח אב.

אמנם טעם זה אינו שייך במנהגי אכילת בשר וכדו', ואולי כיון שלא החמירו ברחיצה וכיבוס לא החמירו גם בשאר דברים.

עכ"פ אשמח למקורות בענין.
וסליחה על הניסוח החפוז.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יולי 27, 2012 12:31 am

.
נערך לאחרונה על ידי עשוי לנחת ב א' יולי 29, 2012 3:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי אברהם » ו' יולי 27, 2012 12:34 am

נו, אדרבה, כתוב את דעתך ועדיף בחריפות יתירה...

את הרעיון הציע לפני מישהו נכבד שאני אמור להשיב לו בקרוב ממש
לכן דבריך יהיו לתועלת.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ו' יולי 27, 2012 12:51 am

אברהם כתב:האם יש מי ששמע על סברא (או על דחיה לזה) שהטעם שהספרדים לא החמירו שלא לרחוץ מר"ח, משום שארצותיהם היו חמות והיו מוכרחים לרחוץ מפני הזיעה (ואולי גם הכיבוס היה נצרך יותר בדחיפות בגלל זה)
משא"כ בארצות אשכנז שהאקלים נוח יותר ועיקר הרחיצה לתענוג, ושפיר החמירו למנוע מכך מר"ח אב.

אמנם טעם זה אינו שייך במנהגי אכילת בשר וכדו', ואולי כיון שלא החמירו ברחיצה וכיבוס לא החמירו גם בשאר דברים.

עכ"פ אשמח למקורות בענין.
וסליחה על הניסוח החפוז.



כעין זה ממש עי' בערוה"ש יו"ד סו"ס ר"א. והוא בעניין אחר אבל היסוד זהה.
שוב מצאתי שבאמת רמזו לחילוק זה גם בדיני ת"ב, והוא במג"א סי' תקנ"א סק"מ, שכתב "ואין להקל בזה דאין אנו רגילין כ"כ ברחיצה". ר"ל בארצות הקרות שבלא"ה אין רוחצים הרבה. אבל בארצות החמות שרבים רוחצים כל יום, שאני. ואף שדבריו הנ"ל קאי איולדת (עיי"ש), דון מינה ואוקים באתרא, דמצד הסברא מאי שנא.

ובאמת מצד הלכה - בלי נגיעה לחילוקי מקומות - לכאו' אין שום פנים להחמיר למי שרוחץ (בצונן) כדי להסיר הזיעה, שמעיקר הדין י"א שמותר זה אפילו ביוה"כ (כדעת המשנ"ב סי' תרי"ג סק"ב), ונהי דלמעשה נזהרים מזה, אצ"ל ביוה"כ שהוא דאורייתא (ולדעת הערוה"ש שם העברת זיעה אסורה מעיקר הדין) אלא גם בת"ב שהוא דרבנן, אולם עכ"פ בתשעת הימים מי שמרגיש סרוח מחמת הזעה, לא ע"ז גזרו חכמים.
נערך לאחרונה על ידי תוך כדי דיבור ב ו' יולי 27, 2012 1:20 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 27, 2012 1:10 am

האם המקור הראשון לאיסור רחיצה הוא לא ראבי"ה? (המספר על מנהג שראה בנעוריו).

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי יורה דעה » ו' יולי 27, 2012 1:19 am

איש_ספר כתב:האם המקור הראשון לאיסור רחיצה הוא לא ראבי"ה? (המספר על מנהג שראה בנעוריו).

מי יכול לדעת יותר טוב ממך?

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי יורה דעה » ו' יולי 27, 2012 1:32 am

בס' הרוקח (ר"ס שיב) וז"ל: אלו שאלות שאלתי אני יקר מרבינו קלונימוס איש רומי, מאימתי חייב אדם למנוע מלרחוץ וכו', והשיב: חייב אדם למנוע מלרחוץ מר"ח אב, ובר"ח עצמו אסור, משום שנא' חגה חדשה ושבתה, אבל קודם ר"ח מותר לרחוץ. וכ"כ המרדכי (סוף תענית), וז"ל: ט"ב אסור ברחיצה וסיכה, ומשמע דוקא בט"ב, ומיהו נהגו אבותינו שלא לרחוץ מר"ח אב, ועלינו לקיים, דכתיב ואל תטוש תורת אמך. וכ"כ בראבי"ה (סי' תתפב, עמוד תרנד), שאין איסור בזה רק ממנהג, וכדמוכח מתענית (ל) דלכ"ע קודם סעודה המפסקת מותר ברחיצה. ע"ש. וכ"כ האור זרוע ח"ב (סי' תיד), שנהגו אבותינו שלא לרחוץ מר"ח ואין אנו רשאין לשנות ממנהג אבותינו וכדאמרי' כה"ג בירושלמי פ' מקום שנהגו וכו'. ע"

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי אברהם » ו' יולי 27, 2012 1:37 am

רבי אי"ס
בבורותי כי רבה, לא הבנתי כוונתך, מה בכך שמקורו מהראבי"ה, הראבי"ה איננו מארצות אשכנז?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי יאיר » ו' יולי 27, 2012 1:43 am

[כהיום יש גם שיטות מעולות להימנעות מזיעה - בפרטי . (רציתי לנצל ההזדמנות, אולי יש ענין להשתמש בזה לפחות בשלושת השבועות)]

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי אברהם » ו' יולי 27, 2012 1:50 am

תוך כדי דיבור כתב:ובאמת מצד הלכה - בלי נגיעה לחילוקי מקומות - לכאו' אין שום פנים להחמיר למי שרוחץ (בצונן) כדי להסיר הזיעה, שמעיקר הדין י"א שמותר זה אפילו ביוה"כ (כדעת המשנ"ב סי' תרי"ג סק"ב), ונהי דלמעשה נזהרים מזה, אצ"ל ביוה"כ שהוא דאורייתא (ולדעת הערוה"ש שם העברת זיעה אסורה מעיקר הדין) אלא גם בת"ב שהוא דרבנן, אולם עכ"פ בתשעת הימים מי שמרגיש סרוח מחמת הזעה, לא ע"ז גזרו חכמים.


אכן, אותו ת"ח הציע את הצעתו באופן זה, דכיון דבארצות הספרדים היתה הזיעה מצויה, ורחיצה לצורך הסרת הזיעה בלא"ה שרי, א"כ תו אין מקום לנהוג חומרא, שהרי בלא"ה הרחיצה במקומם היתה מותרת. משא"כ באשכנז שהיה מצוי רחיצה לתענוג, שלא להסרת זיעה, בזה היה מקום להנהיג למנוע מכך.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' יולי 27, 2012 1:56 am

בכלל אינני מבין מדוע דנים כאן על 'הקולא' שנהגו הספרדים, וחיפוש הגורם לקולא. הרי המנהג שלא לרחוץ מר"ח ואילך אינו מדינא דגמרא, אלא מנהג מימות הראשונים. מנהג זה לא נהג מעולם בקהילות הספרדים. ואם באנו לדון, יש לנו לדון - אולי - מדוע לא הנהיגו כן במקומות שלהם, [וכמובן שאין זו קושיא ואין צורך להסביר מדוע לא הונהג מנהג מסויים שמצינו במקום אחר], ולא מדוע הקילו, כאילו הקילו על מנהג קיים מחמת סיבה מסויימת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 27, 2012 2:15 am

אברהם כתב:רבי אי"ס
בבורותי כי רבה, לא הבנתי כוונתך, מה בכך שמקורו מהראבי"ה, הראבי"ה איננו מארצות אשכנז?

אכן. השלמתי רק את הפרט שהיה חסר בדבריך על מקור המנהג.

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי יורה דעה » ו' יולי 27, 2012 2:20 am

ישבב הסופר כתב:בכלל אינני מבין מדוע דנים כאן על 'הקולא' שנהגו הספרדים, וחיפוש הגורם לקולא. הרי המנהג שלא לרחוץ מר"ח ואילך אינו מדינא דגמרא, אלא מנהג מימות הראשונים.

יש משהו אמת בטענת ישבב הסופר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 27, 2012 2:35 am

איש_ספר כתב:האם המקור הראשון לאיסור רחיצה הוא לא ראבי"ה? (המספר על מנהג שראה בנעוריו).

צדק יורה דעה והמקור שהביא, ולפיו המקור הראשון הוא תשו' רבינו קלונימוס שקדם לראבי"ה

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' יולי 27, 2012 2:39 am

אני חושב שזה מובא גם ברבינו ירוחם, או אולי אני מתבלבל עם המנהג לימנע מאכילת בשר?

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ו' יולי 27, 2012 8:40 am

שמעתי שיש קשר למנהג אשכנז גם ל"עידן הקרח הקטן" שנהג באירופה מלקראת סוף תקופת הראשונים עד לפני כמאתיים שנה.
מתוך ויקי':
עידן הקרח הקטן (או תקופת הקרח הקטנה; בראשי תיבות: תק"ה) הייתה תקופה של התקררות שנמשכה בערך מהמאה ה-14 ועד לאמצע המאה ה-19. התקררות זו הביאה לסיום תקופה חמה באופן יוצא דופן הידועה כאופטימום האקלימי הימי-ביניימי. היו שלוש נקודות מקסימום בתקופה זו, בערך ב־1650, 1770 ו־1850, כשביניהן היו תקופות של התחממות קלה.
בתחילה חשבו כי תקופת הקרח הקטנה הייתה תופעה גלובלית; כיום הדבר פחות ברור. יש שאומרים כי היא התרחשה רק בחצי הכדור הצפוני ולא בכל העולם.

המהדיר
הודעות: 274
הצטרף: ג' אוקטובר 11, 2011 3:41 am

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי המהדיר » ו' יולי 27, 2012 10:01 am

ראביה חי במפנה המאות ה12 וה13 ומספר שראה זאת כבר בנעוריו, כלומר המנהג קדם לזמנו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 27, 2012 11:57 am

המהדיר כתב:ראביה חי במפנה המאות ה12 וה13 ומספר שראה זאת כבר בנעוריו, כלומר המנהג קדם לזמנו.

בודאי. אבל אני סברתי בטעות שבכ"ז התיעוד הראשון של המקור הוא אצל ראבי"ה.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי מורה צדק » ש' יולי 28, 2012 11:38 pm

אברהם כתב:האם יש מי ששמע על סברא (או על דחיה לזה) שהטעם שהספרדים לא החמירו שלא לרחוץ מר"ח, משום שארצותיהם היו חמות והיו מוכרחים לרחוץ מפני הזיעה (ואולי גם הכיבוס היה נצרך יותר בדחיפות בגלל זה)
משא"כ בארצות אשכנז שהאקלים נוח יותר ועיקר הרחיצה לתענוג, ושפיר החמירו למנוע מכך מר"ח אב.

אמנם טעם זה אינו שייך במנהגי אכילת בשר וכדו', ואולי כיון שלא החמירו ברחיצה וכיבוס לא החמירו גם בשאר דברים.

עכ"פ אשמח למקורות בענין.
וסליחה על הניסוח החפוז.


א. בדברי הפוסקים לא נזכר כלל חילוק הסבל והחום, אלא עניין שבוע שחל בו ט' באב.
ב. לגבי בשר החומרא מוזכרת מר"ח ולאו דוקא בשבוע שחל בו.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' יולי 29, 2012 12:54 am

אברהם כתב:האם יש מי ששמע על סברא (או על דחיה לזה) שהטעם שהספרדים לא החמירו שלא לרחוץ מר"ח, משום שארצותיהם היו חמות והיו מוכרחים לרחוץ מפני הזיעה (ואולי גם הכיבוס היה נצרך יותר בדחיפות בגלל זה)
משא"כ בארצות אשכנז שהאקלים נוח יותר ועיקר הרחיצה לתענוג, ושפיר החמירו למנוע מכך מר"ח אב.

אמנם טעם זה אינו שייך במנהגי אכילת בשר וכדו', ואולי כיון שלא החמירו ברחיצה וכיבוס לא החמירו גם בשאר דברים.

עכ"פ אשמח למקורות בענין.
וסליחה על הניסוח החפוז.


סבי זצ"ל, שמקורו הוא בהרי האטלס שבמרוקו, ונודע אח"כ לרב חשוב באתריה בא"י, נהג שלא להתקלח כל תשעת הימים - ונ"ל שהביא את זה אתו ממקומו במרוקו. בקריאה בספר תולדויו של הצדיק הנסתר מראש-פינה, הרב מסעוד אדרעי זצ"ל, הוזכר שכן היה מנהגו - וגם הוא מקורו באטלס שבמרוקו. הרי לך שבמקום זה שהוא מהחמים בעולם, נהגו להחמיר [ובעז"ה עוד אתחקה על מנהג זה, אם קיים הוא שהוא חומרא שהחמירו ע"ע בארץ, ואולי כבר בחו"ל].
ולא, כנראה שאין מקורה בשלוחי חב"ד...
נערך לאחרונה על ידי יוסףלוי ב א' יולי 29, 2012 11:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מהנהן
הודעות: 14
הצטרף: א' יולי 29, 2012 4:43 am

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי מהנהן » א' יולי 29, 2012 4:46 am

גם אם עדות מספרד נהגו בחומרא זו, היא נוצרה בתחילה באשכנז , ותיתכן השערה זו.
אך החזו"א, מיאן לשמוע כל קולא בכך, גם למי שסובל הרבה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 30, 2012 11:11 am

כמדומני שבפניני הלכה הביא את החילוק שבתחילת האשכול כדבר פשוט, ולכן הקל לאשכנזים בא"י.

אבי קלמן
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2011 9:06 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי אבי קלמן » ג' יולי 31, 2012 6:39 am

תוך כדי דיבור כתב:ובאמת מצד הלכה - בלי נגיעה לחילוקי מקומות - לכאו' אין שום פנים להחמיר למי שרוחץ (בצונן) כדי להסיר הזיעה, שמעיקר הדין י"א שמותר זה אפילו ביוה"כ (כדעת המשנ"ב סי' תריג סק"ב), ונהי דלמעשה נזהרים מזה, אצ"ל ביוה"כ שהוא דאורייתא (ולדעת הערוה"ש שם העברת זיעה אסורה מעיקר הדין) אלא גם בת"ב שהוא דרבנן, אולם עכ"פ בתשעת הימים מי שמרגיש סרוח מחמת הזעה, לא ע"ז גזרו חכמים.

לפני כמה שנים שלחתי להגרח"ק אם החזו"א שהחמיר בב"ב שלא להתקלח בתשעת הימים חולק על המ"ב, וכתב לי שהמ"ב מדבר במחלה של זיעה, ולא זכיתי להבין דבריו הקדושים, שטעם ההיתר הוא מפני שאי"ז רחיצה של תענוג אלא רק מסיר לכלוך, וא"כ מה אכפ"ל אם הלכלוך נוצר ממחלה או מהחום והלחות שבאזור ת"א-ב"ב?

סמל אישי של המשתמש
סתם
הודעות: 182
הצטרף: ה' יוני 13, 2013 1:20 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי סתם » א' יולי 07, 2013 2:18 pm

{הקפצה עקב עניינא דיומא}
מספרים בשם אחד מראשי הישיבות (אולי הרב שך)
שמעולם לא שאלוהו על קולא באיסור רחיצה באבילות,
ומדוע בתשעת הימים מחפשים קולות?
התשובה - כי לא מתאבלים כנדרש/כלל.

ויש להקשות:
א. אבל אינו יוצא מביתו, משא"כ אנשים רגילים בתשעת הימים.
ב. ישנה התחממות גלובאלית, כידוע {ע"ע מזגן לפני עשרים שנה, והיום.}
ג. (ממתי שואלים ראש ישיבה שאלות הלכתיות?)

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי ברזילי » א' יולי 07, 2013 3:18 pm

סתם כתב:{הקפצה עקב עניינא דיומא}
מספרים בשם אחד מראשי הישיבות (אולי הרב שך)
שמעולם לא שאלוהו על קולא באיסור רחיצה באבילות,
ומדוע בתשעת הימים מחפשים קולות?
התשובה - כי לא מתאבלים כנדרש/כלל.

ויש להקשות:
א. אבל אינו יוצא מביתו, משא"כ אנשים רגילים בתשעת הימים.
ב. ישנה התחממות גלובאלית, כידוע {ע"ע מזגן לפני עשרים שנה, והיום.}
ג. (ממתי שואלים ראש ישיבה שאלות הלכתיות?)

שמא יש לומר באופן אחר קצת, שאף אם הסברה שנזכרה לעיל (להקל ברחיצה בקרים מר"ח אב למי שנוהג ברחיצה כל יום או יומיים) טובה וישרה והיה ראוי לסמוך עליה להקל (במנהג שאינו דין גמור ובמקום צער לו ולסובביו), מאחר ואבלות הלב אין כאן ורק מעשים חיצוניים של אבלות יש אצל רובא דעלמא, בקעה היא וגודרים בה גדר, והקולות יחדלון.

סמל אישי של המשתמש
סתם
הודעות: 182
הצטרף: ה' יוני 13, 2013 1:20 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי סתם » א' יולי 07, 2013 3:52 pm

ברזילי כתב:[/size]שמא יש לומר באופן אחר קצת, שאף אם הסברה שנזכרה לעיל (להקל ברחיצה בקרים מר"ח אב למי שנוהג ברחיצה כל יום או יומיים) טובה וישרה והיה ראוי לסמוך עליה להקל (במנהג שאינו דין גמור ובמקום צער לו ולסובביו), מאחר ואבלות הלב אין כאן ורק מעשים חיצוניים של אבלות יש אצל רובא דעלמא, בקעה היא וגודרים בה גדר, והקולות יחדלון.
[/quote]


מעלת כת"ר העלה נקודה חשובה,
שיש צער לסובבים, וזה עוד סיבה לא לדון ברותחין את המיקל בקרים.

אגב, ניתן לנצל את "טבילת עזרא",
{ולא שמענו שצריך בדווקא בקרים, כמו בש"ק}

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' יולי 07, 2013 7:29 pm

כתבו הפוסקים שמי שמצטער מהזיעה מותר לו להתרחץ אפילו ביום הכיפורים, אז מה כל הנדון כאן בעצם?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 07, 2013 8:16 pm

צודק וברור כך.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי לייטנר » א' יולי 07, 2013 8:20 pm

סתם כתב:{הקפצה עקב עניינא דיומא}
מספרים בשם אחד מראשי הישיבות (אולי הרב שך)
שמעולם לא שאלוהו על קולא באיסור רחיצה באבילות,
[/


אני נשאלתי, ושמעתי גם על אחרים שנשאלו, ואה"נ בהחלט יש קשר לשאר דבריך בנושא, ואכ"מ.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ב' יולי 08, 2013 5:03 pm

סתם כתב:ג. ממתי שואלים ראש ישיבה שאלות הלכתיות?

נראה לי שהועלה כאן בפורום בתקופה האחרונה.

עכ"פ הג"ר שמואל ברוך גנוט, הוציא קונטרס הלכה כרבי אלעזר, בעניין זה שהגראמ"מ שך, אכן היה פוסק.

מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי מאן מלכי » ב' יולי 08, 2013 6:28 pm

אם כבר מדברים על הרב שך ופסיקת הלכות אז יש כאן אחד חריפה

..
קבצים מצורפים
ללא שם.png
ללא שם.png (130.83 KiB) נצפה 9503 פעמים

ויש לומר
הודעות: 32
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 10:30 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי ויש לומר » ד' יולי 10, 2013 1:31 am

עי' בס' שו"ת פאת שדך מש"כ ח"ב סי' ק"כ, בשם הגאון ר' אליהו דושניצר ז"ל להקל, ודעת החזו"א להחמיר
קבצים מצורפים
פאת שדך - בין המצרים.PDF
(147.06 KiB) הורד 319 פעמים

לענד
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:54 am

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי לענד » ה' יולי 11, 2013 10:53 am

וכ"כ הגרח"ק שליט"א במכתבו בריש ספר נחלת אליהו להגה"צ ר' אליהו דושניצר, וז"ל "עוד רשום אצלי שהרר"א זצ"ל רצה להתיר לבני הישיבה שמזיעין ביותר לעשות מקלחת בתשעת הימים, ומרן החזו"א זצ"ל לא הסכים"

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' יולי 29, 2014 10:56 pm

אברהם כתב:האם יש מי ששמע על סברא (או על דחיה לזה) שהטעם שהספרדים לא החמירו שלא לרחוץ מר"ח, משום שארצותיהם היו חמות והיו מוכרחים לרחוץ מפני הזיעה (ואולי גם הכיבוס היה נצרך יותר בדחיפות בגלל זה)
משא"כ בארצות אשכנז שהאקלים נוח יותר ועיקר הרחיצה לתענוג, ושפיר החמירו למנוע מכך מר"ח אב.

אמנם טעם זה אינו שייך במנהגי אכילת בשר וכדו', ואולי כיון שלא החמירו ברחיצה וכיבוס לא החמירו גם בשאר דברים.

עכ"פ אשמח למקורות בענין.
וסליחה על הניסוח החפוז.

לכאורה י"ל דהאשכנזים החמירו דוקא במקומותיהם הקרים, ולא שהספרדים הקלו בגלל שמקומותיהם חמים, אלא ממילא הוא.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' יולי 29, 2014 11:02 pm

קשה קצת לבנות בניינים על זה שהאשכנזים החמיר והספרדים הקלו כי לכאו' כך זה ברוב המקומות, ואכמ"ל.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' יולי 29, 2014 11:03 pm

חשבונות רבים כתב:קשה קצת לבנות בניינים על זה שהאשכנזים החמיר והספרדים הקלו כי לכאו' כך זה ברוב המקומות, ואכמ"ל.

ברור. הכוונה לא בתורת טעם, אלא להגביל את מנהג האשכנזים.

חשבה לטובה
הודעות: 479
הצטרף: ו' מרץ 07, 2014 11:29 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי חשבה לטובה » ה' יולי 31, 2014 9:29 pm

בעל תרומת הדשן ''אמנם כמדומה לי שראיתי בימי חורפי שרוחצים בנהרות מר''ח ואילך ולא מיחו בידם''
קבצים מצורפים
תרומת הדשן.jpg
תרומת הדשן סימן ק''נ
תרומת הדשן.jpg (26.6 KiB) נצפה 9288 פעמים

חשבה לטובה
הודעות: 479
הצטרף: ו' מרץ 07, 2014 11:29 pm

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי חשבה לטובה » א' אוגוסט 03, 2014 12:19 pm

חשבה לטובה כתב:בעל תרומת הדשן ''אמנם כמדומה לי שראיתי בימי חורפי שרוחצים בנהרות מר''ח ואילך ולא מיחו בידם''

דרך אגב באגרו''מ לגבי רחיצה בצונן בשבת מביא חילוק בין רחיצת כל הגוף לבין להשתטף שלא מצינו שגזרו בזה ועיי''ש ויל''ע לגבי תשעת הימים אי שייך חילוק זה.

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי שש משזר » ג' אוגוסט 12, 2014 4:34 am

ישבב הסופר כתב:בכלל אינני מבין מדוע דנים כאן על 'הקולא' שנהגו הספרדים, וחיפוש הגורם לקולא. הרי המנהג שלא לרחוץ מר"ח ואילך אינו מדינא דגמרא, אלא מנהג מימות הראשונים. מנהג זה לא נהג מעולם בקהילות הספרדים. ואם באנו לדון, יש לנו לדון - אולי - מדוע לא הנהיגו כן במקומות שלהם, [וכמובן שאין זו קושיא ואין צורך להסביר מדוע לא הונהג מנהג מסויים שמצינו במקום אחר], ולא מדוע הקילו, כאילו הקילו על מנהג קיים מחמת סיבה מסויימת.

אכן.
וכמו בחומרא דקטניות.

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: האם חילוקי מנהגי הרחיצה מחמת אקלים הארצות?

הודעהעל ידי שש משזר » ג' אוגוסט 12, 2014 4:37 am

אבי קלמן כתב: לפני כמה שנים שלחתי להגרח"ק אם החזו"א שהחמיר בב"ב שלא להתקלח בתשעת הימים חולק על המ"ב, וכתב לי שהמ"ב מדבר במחלה של זיעה, ולא זכיתי להבין דבריו הקדושים, שטעם ההיתר הוא מפני שאי"ז רחיצה של תענוג אלא רק מסיר לכלוך, וא"כ מה אכפ"ל אם הלכלוך נוצר ממחלה או מהחום והלחות שבאזור ת"א-ב"ב?

מחלה של זיעה היא בעיה פרטית לאדם פרטי, להקל בב"ב הוא עקירת הדין [החומרא...]. זה נראה לי החילוק הברור והפשוט.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים