מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' אפריל 23, 2013 11:14 pm

תוך כי לימודי בהלכות תפילין התעוררתי לשאלה במי שבראשו בלורית החוצצת בתפילין של ראש, האם מותר לו לקצצה בימי ספירת העומר או בין המצרים.

הנה הסכמת הפוסקים דבלורית הויא חציצה לתפילין וכמ"ש המשנ"ב סי' כ"ז ס"ק ט"ו בשם מחצית השקל, וא"כ מה יהיה הדין באחד שנודע לו שבלורית זו מעכבתו מלקיים מצות תפילין כדינה, האם מותר לו בימי ספירת העומר או בין המצרים לקצצה, ויש לדון האם תספורת כהאי גוונא בחלק מהראש ג"כ נאסרה, והאם מותר במקום מצוה כבמקרה זה.
ואת"ל שמותר לקצצה בימי ספירת העומר ובין המצרים, יש לדון האם מותר גם לקצצה בימי חוה"מ.

אלו שיש להם הוכחות כלשהם מספרי הפוסקים שהבלורית אינה נחשבת חציצה יבואו גם הם ויחוו את דעתם, וכן בענין המילה "בלורית" שבלשון חז"ל במשנה ובגמרא מוכח לכאורה שהכוונה היא שיער שאחורי הראש, ומהיכן לקחו הפוסקים לשון זו לקרוא כך לקבוצת השערות הנמצאת מעל המצח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 23, 2013 11:46 pm

לכאורה דומה להיתר לאשה לספר שערה בימי ספיה"ע ובין המיצרים בגלל דיני שער באשה ערוה.

מצפה לרחמי שמים
הודעות: 103
הצטרף: ה' אפריל 25, 2013 8:33 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי מצפה לרחמי שמים » ו' אפריל 26, 2013 3:27 pm

זכורני שקראתי בעבר זכרונות שכתב אביו של רמ"ד נויגרשל על ישיבת שוראן, ובתוך הדברים סיפר שם שהתיר הרב וראש הישיבה שם ר' מאיר לייב פרייא הי"ד [ בעל הספר 'שבט מישור', ומחשובי הרבנים בהונגריה], לבחורים שבאו לישיבתו בתחילת זמן קיץ, לגלח הבלורית בימי הספירה.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ה' יולי 24, 2014 10:50 pm

הגרמ"מ קארפ בספרו הלכות חג בחג כותב דמצוה קעביד וחובה היא.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' יולי 24, 2014 11:20 pm

ק"ו מזקן המעכב את האכילה

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' יולי 28, 2014 9:21 pm

מחולת המחנים כתב:תוך כי לימודי בהלכות תפילין התעוררתי לשאלה במי שבראשו בלורית החוצצת בתפילין של ראש, האם מותר לו לקצצה בימי ספירת העומר או בין המצרים.

הנה הסכמת הפוסקים דבלורית הויא חציצה לתפילין וכמ"ש המשנ"ב סי' כ"ז ס"ק ט"ו בשם מחצית השקל, וא"כ מה יהיה הדין באחד שנודע לו שבלורית זו מעכבתו מלקיים מצות תפילין כדינה, האם מותר לו בימי ספירת העומר או בין המצרים לקצצה, ויש לדון האם תספורת כהאי גוונא בחלק מהראש ג"כ נאסרה, והאם מותר במקום מצוה כבמקרה זה.
ואת"ל שמותר לקצצה בימי ספירת העומר ובין המצרים, יש לדון האם מותר גם לקצצה בימי חוה"מ.

אלו שיש להם הוכחות כלשהם מספרי הפוסקים שהבלורית אינה נחשבת חציצה יבואו גם הם ויחוו את דעתם, וכן בענין המילה "בלורית" שבלשון חז"ל במשנה ובגמרא מוכח לכאורה שהכוונה היא שיער שאחורי הראש, ומהיכן לקחו הפוסקים לשון זו לקרוא כך לקבוצת השערות הנמצאת מעל המצח.

לא הוסכם בפוסקים עי' ילקוט יוסף הלכות תפילין סימן כ''ז הערה יב וביחוה דעת ח''ב סימן ובשו''ת קרן דוד סימן י ובשו''ת שארית יוסף חלק א עמ' שצא

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יוני 01, 2016 2:45 pm

בנטעי גבריאל בשם מהר"י מבעלז להתיר למי שהסתפר במספריים (ז"א לא באופן שנעשית כקרחת) ורוצה להתחזק ולהסתפר כדין עד שרשי השערות, מותר לו גם בספיה"ע וגם בבין המצרים.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי שיר ורננים » ב' יולי 25, 2016 9:05 am

לעומקו של דבר כתב:בנטעי גבריאל בשם מהר"י מבעלז להתיר למי שהסתפר במספריים (ז"א לא באופן שנעשית כקרחת) ורוצה להתחזק ולהסתפר כדין עד שרשי השערות, מותר לו גם בספיה"ע וגם בבין המצרים.

בשלמא להסיר בלוריתו מובן . אך עד שרשי השער היכן מצינו שמוגדר "כדין"? דבר זה הוא שורשו בקבלה ולא בהלכה למיטב זכרוני.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יולי 25, 2016 11:16 am

שיר ורננים כתב:
לעומקו של דבר כתב:בנטעי גבריאל בשם מהר"י מבעלז להתיר למי שהסתפר במספריים (ז"א לא באופן שנעשית כקרחת) ורוצה להתחזק ולהסתפר כדין עד שרשי השערות, מותר לו גם בספיה"ע וגם בבין המצרים.

בשלמא להסיר בלוריתו מובן . אך עד שרשי השער היכן מצינו שמוגדר "כדין"? דבר זה הוא שורשו בקבלה ולא בהלכה למיטב זכרוני.

גם לא קבלה. ע"פ מנהג ישראל והרחקה מחוקות הגויים.


חיים שיש בהם
הודעות: 197
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ג' אוגוסט 02, 2016 1:52 am

בברכה המשולשת כתב:לכאורה דומה להיתר לאשה לספר שערה בימי ספיה"ע ובין המיצרים בגלל דיני שער באשה ערוה.

יעויי' בשו"ת פנים מאירות ח"ג סו"ס לז שמבסס ההיתר על קולת הרי"ף והרמב"ם באבלות לגבי אשה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי קראקובער » ה' מאי 18, 2017 1:22 pm

מחולת המחנים כתב:תוך כי לימודי בהלכות תפילין התעוררתי לשאלה במי שבראשו בלורית החוצצת בתפילין של ראש, האם מותר לו לקצצה בימי ספירת העומר או בין המצרים.

הנה הסכמת הפוסקים דבלורית הויא חציצה לתפילין וכמ"ש המשנ"ב סי' כ"ז ס"ק ט"ו בשם מחצית השקל, וא"כ מה יהיה הדין באחד שנודע לו שבלורית זו מעכבתו מלקיים מצות תפילין כדינה, האם מותר לו בימי ספירת העומר או בין המצרים לקצצה, ויש לדון האם תספורת כהאי גוונא בחלק מהראש ג"כ נאסרה, והאם מותר במקום מצוה כבמקרה זה.
ואת"ל שמותר לקצצה בימי ספירת העומר ובין המצרים, יש לדון האם מותר גם לקצצה בימי חוה"מ.

אלו שיש להם הוכחות כלשהם מספרי הפוסקים שהבלורית אינה נחשבת חציצה יבואו גם הם ויחוו את דעתם, וכן בענין המילה "בלורית" שבלשון חז"ל במשנה ובגמרא מוכח לכאורה שהכוונה היא שיער שאחורי הראש, ומהיכן לקחו הפוסקים לשון זו לקרוא כך לקבוצת השערות הנמצאת מעל המצח.


אם זה לא מסורק וגודל באופן טבעי למה שיחצוץ? הרי זה חלק מהגוף.

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי אש משמים » א' מאי 21, 2017 10:38 pm

ראיתי בשם הגרח"ק דאם כל ראשו מגודל אין זה חציצה וכמו נזיר שאין שערותיו חוצצות אך אם מגדל מקדימה יותר ממאחורה הרי זו חציצה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יולי 17, 2017 9:07 pm

נהר שלום כתב:
מחולת המחנים כתב:תוך כי לימודי בהלכות תפילין התעוררתי לשאלה במי שבראשו בלורית החוצצת בתפילין של ראש, האם מותר לו לקצצה בימי ספירת העומר או בין המצרים.

הנה הסכמת הפוסקים דבלורית הויא חציצה לתפילין וכמ"ש המשנ"ב סי' כ"ז ס"ק ט"ו בשם מחצית השקל, וא"כ מה יהיה הדין באחד שנודע לו שבלורית זו מעכבתו מלקיים מצות תפילין כדינה, האם מותר לו בימי ספירת העומר או בין המצרים לקצצה, ויש לדון האם תספורת כהאי גוונא בחלק מהראש ג"כ נאסרה, והאם מותר במקום מצוה כבמקרה זה.
ואת"ל שמותר לקצצה בימי ספירת העומר ובין המצרים, יש לדון האם מותר גם לקצצה בימי חוה"מ.

אלו שיש להם הוכחות כלשהם מספרי הפוסקים שהבלורית אינה נחשבת חציצה יבואו גם הם ויחוו את דעתם, וכן בענין המילה "בלורית" שבלשון חז"ל במשנה ובגמרא מוכח לכאורה שהכוונה היא שיער שאחורי הראש, ומהיכן לקחו הפוסקים לשון זו לקרוא כך לקבוצת השערות הנמצאת מעל המצח.

לא הוסכם בפוסקים עי' ילקוט יוסף הלכות תפילין סימן כ''ז הערה יב וביחוה דעת ח''ב סימן ובשו''ת קרן דוד סימן י ובשו''ת שארית יוסף חלק א עמ' שצא


וכ"כ ב'הליכות שלמה' (תפילה) בהערות ('דבר הלכה') שבלורית הראש אף שהתריעו עליה הפוסקים וגם כתב עליה המחה"ש דהוי חציצה, "מ"מ למעשה נראה דכיוון שכך דרכן של אותם האנשים לא חשיב חציצה" [המקור מכתבי תלמידים].



ולגוף השאלה של בעל האשכול כתב שם שמי ששערות ראשו מגודלים ביותר עד שחוצצים בתפילין (דהיינו כל השערות, בלי קשר לבלורית), מותר לו לגלח במקום התפילין (דהיינו מקום התפילין והרצועות, אבל לא בכל הראש! ['דבר הלכה' שם] ) בימי בין המצרים, וגם בימי חוה"מ לנוהג להניח בהם תפילין [ג"ז מכתבי תלמידים].

בהערות שם דן שעקרונית חוה"מ חמיר טפי שהרי יתכן דהוי איסור תורה (דהתוס' מו"ק הסתפקו אי גילוח במועד משום מלאכה או משום ניוול), אך מסיק שלדינא העיקר כפשטות הגמ' שהטעם הוא משום ניוול וליכא בזה איסור תורה כיוון שהוא צורך גופו ולכן לצורך מצוות תפילין שרי בזה אפי' אם כיוון תגלחתו למועד.

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יולי 17, 2017 9:11 pm

לעומקו של דבר כתב:
שיר ורננים כתב:בשלמא להסיר בלוריתו מובן . אך עד שרשי השער היכן מצינו שמוגדר "כדין"? דבר זה הוא שורשו בקבלה ולא בהלכה למיטב זכרוני.

גם לא קבלה. ע"פ מנהג ישראל והרחקה מחוקות הגויים.

גם אי"ז מנהג והרחקה, כ"א הנהגה שהפכה להיות מקובלת אצל החסידים בעיקר בשני הדורות האחרונים (ובדור האחרון קיבלה משנה תוקף).
בתמונות רבות ממזרח אירופה של לפני השואה אפשר לראות בעליל שגם אצל החסידים לא היו מקפידים לגדל את השיער רק עד שרשי השערות, ופעמים הרבה היו השערות נופלות על המצח באופן שהחסידים מכנים היום 'בלורית'. אלא שלא היו מגדלים את השערות על המצח באופן מופרז כפי שהיה אז צו האופנה (כמו שהיו מצוי אז אצל הבחורים הליטאים).

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: תספורת בלורית בימי ספירת העומר ובין המצרים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יולי 17, 2017 11:11 pm

מחולת המחנים כתב:אלו שיש להם הוכחות כלשהם מספרי הפוסקים שהבלורית אינה נחשבת חציצה יבואו גם הם ויחוו את דעתם, וכן בענין המילה "בלורית" שבלשון חז"ל במשנה ובגמרא מוכח לכאורה שהכוונה היא שיער שאחורי הראש, ומהיכן לקחו הפוסקים לשון זו לקרוא כך לקבוצת השערות הנמצאת מעל המצח.

יש לי שאלה נוספת:
אם בלורית הוי חציצה, האם פירושו שהיות ומסרקה לצד ונופלות שערותיה ע"ג שערות אחרות, להכי הוי חציצה. וא"כ, אם יקפיד לפני הנחת התפילין ליישר את הבלורית ולסרקה קדימה כדרך גדילתה, הרי שאין בכך כל בית מיחוש.
או דפירושו שהיות וכל שערות ראשו מסופרות באותו מספר, ורק באזור הנופל על המצח העליון הוא מגדל את השערות במספר גבוה יותר, הרי שאי"ז דרך גדילתן והוי חציצה (ומכאן ההקבלה בין בלורית אחורית לקדמית, שהרי העיקרון הוא זהה).
ואי הכי, מדוע כשמספר את כל הראש במספר אחת או שתיים, ורק את הפאות מגדל ביותר (או אף לא מקצץ את עוביין לעולם), מדוע לא הוי חציצה (לרצועות)?
אמנם פשוט ששיעור השערות שמחוייב בו מצד הדין להשאיר בפאותיו, בוודאי אין בו חציצה. אבל במה שמהדרים לגדל את הפאות הרבה יותר ממה שצריך עפ"י הדין, מדוע לא יהיה בזה חציצה לרצועות תש"ר?


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים