מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' אוגוסט 01, 2014 5:43 pm

תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות וכ' של כלל ישראל?

יערות דבש (חלק שני דרוש יד) ואמרו [ב"ב ס ע"ב] משחרב בית המקדש ראוי היה שלא לשתות יין, והיינו כי אין לנו לשמוח לאחר חורבן, כי אף שאחד אשר קיימא ליה שעתא ורואה טובה בעמלו ומתת ה' היא לו, הלא כל ישראל כאיש אחד וגוף אחד, ובגולה רוב ישראל הם בצער ודוחק

והמשך דבריו כתב כי עיקר גלותינו וכאב נפשנו הוא שהסתלק מאתנו רוח הקדש ואנו בהסתרת פנים מהבורא, זהו תכלית הצער וכובד הגלות, וזולתו אין עוד, כי מה נפקא מינה אם אנו כבני מלכים מעונגים ומפונקים בשבתנו על סיר בשר ומעדנים עלי תולע, או שנחיה בפת ולחם צר ומים לחץ ונחבוק אשפתות, הלא ימינו כצל עובר ונשכח השובע ומקרה אחד לזה ולזה, רק כל המדוה הסתלקות השכינה,


ראיתי מביאים -מגילת איכה אינה מתייחסת כלל לחורבן בית-המקדש ; בכל קנ"ד פסוקיה יש אולי פסוק אחד הניתן להתפרש כרמז על חורבן בית-המקדש ("על הר ציון שחרב"). מהותה ועיקרה של מגילת-איכה היא הזעקה המרה על זוועות מצור ירושלים וכיבושה בידי זרים, על נפילת המלך בשבי, על תרועת נצחון האויב וגאוותו, על השפלות והענות של העם בגולה ובשבי, אולי גם על סבלו של היחיד המשתייך לעם הגולה והמושפל תמציתה של איכה – "הביטה וראה את חרפתנו", השפלת כבוד ישראל, שהיא גם השפלת השם הגדול והנכבד הנקרא עליו.
במשך עשרות דורות אחרי החורבן, עד ל-1200 שנה ויותר לאחריו, הוסיפו עם-ישראל ודובריו כהנה וכהנה על מגילת-איכה כקינות לתשעה- באב, . הקינות ברובן אינן מסתפקות בהעלאת זכר חורבן בית-המקדש, אלא דנות בעיקר בהווה של יוצרי הקינות, בזוועה ובאימה ובחרפת הגלות. 10 הרוגי מלכות, גזרות תתנ"ו וקידוש-השם של קהילות אשפירא, מגנצא וורמיזה (1000 שנה אחרי החורבן), שריפת התורה בפריס (כ-1200 שנה אחרי החורבן) – תופסים לא פחות מקום מאשר מאורע חורבן-הבית עצמו. הקינות נוסח-אשכנז הן מגילה של קהילות-הקודש של מחוזות הריינוס ופרנקויה שנהרגו ונשרפו ונטבחו ונחנקו, עד לגזירת המוות השחור במאה ה-14 ; הקינות נוסח-ספרד – מגילה של קהילות קסטיליה וארגון וצפון- אפריקה אשר עליהן עברה כוס הגלות וההשמדות.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי שליטא » ב' אוגוסט 04, 2014 12:44 pm

תודה יישר כוח!!

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אוגוסט 04, 2014 12:48 pm

רש"י דברי הימים ב פרק לה פסוק כה
ויתנם לחוק - כשמזדמן להם שום צער ובכיה שהם מקוננים ובוכים על המאורע הם מזכירים זה הצער עמו דוגמא בתשעה באב שמזכירים קינות על ההרוגים בגזירות שאירעו בימינו וכו'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 04, 2014 1:36 pm

ההערה ממגילת איכה אינה מוכיחה על מהות האבל, שכן מגילת הקינות היא מכלל ה'כתובים' שנאמר לירמיהו בנבואה, וזוהי קינת הקב"ה שמיצר בצרת עמו ישראל, ומקדים צרתן לצרתו כביכול, ומקונן יותר על הבנים שגלו מעל שולחן אביהן מאשר על האב שאף הוא נסתלק כביכול מעם השולחן, ועשר גלויות גלתה שכינה עד שבה אל מקומה, ודוק.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' אוגוסט 04, 2014 1:51 pm

נוטר הכרמים כתב:ההערה ממגילת איכה אינה מוכיחה על מהות האבל, שכן מגילת הקינות היא מכלל ה'כתובים' שנאמר לירמיהו בנבואה, וזוהי קינת הקב"ה שמיצר בצרת עמו ישראל, ומקדים צרתן לצרתו כביכול, ומקונן יותר על הבנים שגלו מעל שולחן אביהן מאשר על האב שאף הוא נסתלק כביכול מעם השולחן, ועשר גלויות גלתה שכינה עד שבה אל מקומה, ודוק.


מה עם הראייה מהקינות?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' אוגוסט 04, 2014 2:47 pm

חלקים מאיכה נאמרים מפי הקב"ה כביכול, בגוף ראשון, ואחרים מפי ישראל, כולל פניה אל הקב"ה. אלה ואלה עוסקים בצרתם של ישראל - ראה ד' והביטה למי עוללת כה וכו'

ולענין זה, עי' תנדב"א (רבה ד) "כל חכם מישראל שיש בו דבר תורה ומתאנח על כבודו של הקדוש ברוך הוא ועל כבודן של ישראל כל ימיו ומתאווה ומצר לכבוד ירושלים ולכבוד בית המקדש ולישועה שתצמח בקרוב ולכנוס גלויות - זוכה לרוח הקודש וכו'" והאריך בענין זה במס"י פרק יט עיי"ש ובין הדברים כתב "שהרי אי אפשר לכבוד העליון להתרבות אלא בגאולתן של ישראל ובריבוי כבודם, שזה תלוי בזה באמת"

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 04, 2014 3:50 pm

כעת ראיתי בבית הכנסת ספר חדש הכולל פי' קדמון על פיוטי הקלירי, ונוספו בו עוד מטמוניות רבות, יו"ל ע"י מכון על הראשונים של משפ' הולצר.
בין המבואות המחכימים מבוא על יסודות הקינות ומגילת איכה, בו עומד על שאלה זו ומבארה בטוטו"ד. הכיוון הוא כמו שכתב החכם ברזילי בהערה הקודמת.
בכל אופן, הרושם העולה מבין החיבור כי רוב ברכה בו. [מחירו נקוב עשרים גרה השקל].

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 09, 2017 12:47 am

בענין "כביכול מיצר":
חולין סה..png
חולין סה..png (66.37 KiB) נצפה 3754 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' יולי 26, 2017 10:49 pm

לנושא האשכול,ראה עוד כאן:
viewtopic.php?t=28165#p289841

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: תשעה באב אבל על חרבן בית המקדש או על הצרות של כלל ישראל?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אוגוסט 02, 2017 6:09 pm

בשם הגר"ח קניבסקי

דברי שיח - פרשת דברים תשע''ז.GIF
דברי שיח - פרשת דברים תשע''ז.GIF (16.4 KiB) נצפה 3401 פעמים


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים