מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הפשט בדברי הגמ' הללו לא חרבה ירושלים

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

מה הפשט בדברי הגמ' הללו לא חרבה ירושלים

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' יולי 19, 2015 6:24 pm

זכור שכבר היה על זה אשכול בפשט הגמ' אך לא מצאתי אותי.

אמרינן בגמ' שבת קי"ט,ב

אמר רבי אבהו: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו קריאת שמע שחרית וערבית, שנאמר +ישעיהו ה+ הוי משכימי בבקר שכר ירדפו וגו' וכתיב (ישעיהו ה) והיה כנור ונבל תף וחליל ויין משתיהם ואת פעל ה' לא יביטו וכתיב +(ישעיהו ה) לכן גלה עמי מבלי דעת. אמר רב המנונא: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו בה תינוקות של בית רבן, שנאמר: (ירמיהו ו) שפך על עולל בחוץ וגו' מה טעם שפך - משום דעולל בחוץ. אמר עולא: לא חרבה ירושלים אלא מפני שלא היה להם בושת פנים זה מזה, שנאמר (ירמיהו ו) הובישו כי תועבה עשו גם בוש לא יבושו וגו'. אמר רבי יצחק: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושוו קטן וגדול, שנאמר (ישעיהו כד) והיה כעם ככהן וכתיב בתריה הבוק תבוק הארץ. אמר רב עמרם בריה דרבי שמעון בר אבא אמר רבי שמעון בר אבא אמר רבי חנינא: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה, שנאמר (איכה א) היו שריה כאילים לא מצאו מרעה. מה איל זה ראשו של זה בצד זנבו של זה - אף ישראל שבאותו הדור, כבשו פניהם בקרקע ולא הוכיחו זה את זה. אמר רבי יהודה: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר (דברי הימים ב לו) ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד (אין) [לאין] מרפא. מאי עד לאין מרפא? - אמר רב יהודה אמר רב: כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו.


ובאשכול ההוא הביאו שבהכרח ומוכח כם מתוכו שאינם חלוקים זה עם, ולפי"ז מתעצמת הקושיא מה הפשט במחלוקת זו לא חרבה ירושלים אלא וכו'.
מה באו להוסיף החולקים, שהרי ברור הוא שלא מפני זוטות אלו חרבה ירושלים. וגליתי מארצינו כבר כאלפיים שנה וטרם נושענו. ונחרבה אלא מפני שהיה בהם רוצחים ומגלי עריות ועובדי ע"ז וכמבואר בכמה גמרות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה הפשט בדברי הגמ' הללו לא חרבה ירושלים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 19, 2015 6:27 pm

בפשטות התירוץ הוא שאילו לא היה בהם חטא זה ג"כ לא היתה חריבה. ולכן אין מחלוקת דכל אחד מהם היה יכול להציל. והכוונה לא חרבה אלא היינו לא חרבה אלא משום שהיה זה ג"כ.
והוא לימוד ומוסר גדול כמה צריך להקפיד במצוות אפילו הנראות קלות שאילו היו מקפידים באחת המצוות האלו לא היתה ירושלים חריבה.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים