איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
שומר מצווה
הודעות: 83
הצטרף: ג' יולי 26, 2016 11:13 am

איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי שומר מצווה » ה' יולי 28, 2016 2:18 pm

על פי פס' זה לכאו' זמן הגאולה צריך להיות אלפיים שנה ויותר ,ואיך זה מסתדר עם שית אלפי שנין הוי עלמא?
שמעתי על זה איה ישוב מה"לשם" שכל יום יהיה ארוך כפול מקודמו וע"י זה יתקיים הפס',
וחשבתי להציע תירוץ מיוחד במינו, ואשמח לשמוע את דעת הרבים בעניין,
מובא בזוהר בכמה מקומות שאין נשמה באה לעולם יותר מג"פ, על פי הפס' "ועל ארבעה לא אשיבנו" וע"פ הפס' "הן כל אלה יפעל א-ל פעמיים שלש עם גבר"
נמצא שאדם ממוצע החי שבעים שנה (כמבואר בתחילת תפילה למשה), ונניח שחזר בחייו שבעים שנה כפול ג"פ, = 210, וכיוון שיקומו כולם בתחיית המתים ויחיו בשמחה כנגד אותם שנים שהיו פה בעולם,
אשמח לתגובות

ה' הוא המלך
הודעות: 29
הצטרף: א' יולי 24, 2016 2:00 am

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי ה' הוא המלך » ה' יולי 28, 2016 2:23 pm

יישוב יפה מאוד, אך לא נראה שאדם בדורנו יכול להמציא דברים כאלה, אולי אני טועה, מחילה מכת"ר

עושה חדשות
הודעות: 7000
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 20, 2018 12:29 am

רבי מימון הדיין - אגרת הנחמה - כימות עיניתנו.png
רבי מימון הדיין - אגרת הנחמה - כימות עיניתנו.png (409.63 KiB) נצפה 852 פעמים

שום בעל בכי
הודעות: 43
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ב' יולי 23, 2018 2:19 am

מה פירוש "והרגע הוא אחד ממאתיים בשעה", זה משהו ידוע?

סגי נהור
הודעות: 2740
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 23, 2018 2:41 am

שומר מצווה כתב:על פי פס' זה לכאו' זמן הגאולה צריך להיות אלפיים שנה ויותר ,ואיך זה מסתדר עם שית אלפי שנין הוי עלמא?

לא מיותר לציין שההבנה שחורבן העולם לאחר שית אלפי שנין פירושו חורבן כפשוטו איננה מוסכמת לא על הראשונים ולא על האחרונים.

עושה חדשות
הודעות: 7000
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 09, 2018 9:03 pm

שום בעל בכי כתב:מה פירוש "והרגע הוא אחד ממאתיים בשעה", זה משהו ידוע?

בתרגום אחר כתבו "הרגע הוא חלק אחד ממאות בשעה", וציינו לגמ' בברכות ד"ז "וכמה רגע אחד מחמשת רבוא ושמונת אלפים ושמנה מאות ושמנים ושמנה בשעה", ועצ"ע.

דרומי
הודעות: 3932
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 09, 2018 11:02 pm

אגב, בספר 'פנים יפות' (פינחס כז, יב) מביא את הפסוק "ימי שנותינו בהם שבעים שנה, ואם בגבורות שמונים שנה". מזמור זה נאמר על ידי משה כשהיה בן 80, ובהמשכו נאמר "שַמחֵנוּ כימות עניתנו, שנות ראינו רעה". והוא מפרש שלכן משה חי 120 שנה:

משה התפלל לקב"ה שלאחר 80 השנים שעברו עליו בתקופה של עינוי וצער, תקופת גלות מצרים ("שנות ראינו רעה"), יבואו עכשיו, כחויה מתקנת, 80 שנים נוספות במצב החדש והשמח שלאחר הגאולה ("שמחנו – כימות עניתנו"). אולם כלל ידוע קובע ש'תפילה עושה מחצה' – ואף כאן, משה התפלל וביקש על 80 שנה, והצליח לקבל בפועל מחצית מהם: 40 שנה, כך שבסך הכל הוא הגיע למאה ועשרים (80 שנה לפני הגאולה, ועוד 40 לאחריה).

עושה חדשות
הודעות: 7000
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 09, 2018 11:07 pm

יש"כ. אמנם בחז"ל אי' שאמר תפילה זו בהיותו בן מאה ועשרים שנה.
עיין כאן.

דרומי
הודעות: 3932
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 09, 2018 11:08 pm

כמו שהעירו שם, מרש"י נראה לכאורה שאמר מזמור זה בעת חנוכת המשכן. ועוד יש לעיין האם מוכרח הדבר שאמר את כל המזמור או רק הפסוק האחרון ("ויהי נועם גו'"). אבל לכאורה מסתבר שאמר על הסדר וממילא גם אמר הפסוק "ימי שנותינו גו'". וראה גם בהמצו"ב
קבצים מצורפים
עומק הפשט שמיני.pdf
(269.89 KiB) הורד 31 פעמים
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ה' אוגוסט 09, 2018 11:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 624
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: איך יתקיים שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה

הודעהעל ידי אראל » ה' אוגוסט 09, 2018 11:12 pm

בספה"ק ישמח משה להגה"ק מאוהעל, מאריך בזה בכמה מקומות בספרו, (ובמיוחד בפרשת בראשית), ומסיק שהימים יתארכו ביותר
ומפרש בזה הפסוק סוף איכה, למה לנצח תשכחנו תעזבנו 'לאורך ימים' כלומר שתצטרך להאריך הימים דלעתיד

[במקום אחד כותב שיהי' הימים ארוכים, יום לשנה, יום של גאולה כשנה של גלות, ובמקום אחר הוא כותב שיום אחד יהי' כמו שני חדשים וחצי, כי המעת לעת של יום החמה דלעתיד, יהיה קרוב לתרין ופלג מן המזלות, שהוא לערך שני חדשים וחצי]


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים