עושה חדשות כתב:
ואמרתי בליבי, היתכן שישנם לפנינו מספר בגדים, ואין אדם יכול להבחין מי מהם מכובס ומי משומש, ומ"מ המכובס אסור בלבישה, והאחרים מותרים כי היו מונחים על כתיפו כמחצית השעה, אע"ג שלא ניכר בהם מאומה?
אבוא ביתך כתב:נאה דרש הרב עושה חדשות, וכבר מילתי אמורה (בגו ביתי שם פרושה מצודתי) שלא יחשב בגד למשומש אלא אם כן מצבו הוא כזה שכשנערבו עם מכובסים, לכל הפחות בעלת הבית תדע להכירו...
אבל עדות אני מגיד מפי בת גדולים תליט"א, שבבית אביה היו הילדים מכינים את כותנות האב בלבישה זה על גב זה במשך זמן קצר, זו שמעתי ואין לי לפרש.
עושה חדשות כתב:שמעתי היום מחכ"א שליט"א, שהאריך הרבה במעשה שהיה שהכינו בגדים לתשעת הימים, ונתערב בהם בגד מכובס שלא הכינוהו.
ומחד גיסא י"ל ביטול ברוב.
אבל מאידך לכאו' הוי דבר שבמנין ולא בטיל.
גם יל"ע בהל' דבר שיש לו מתירים.
ואפי' לשי' הצל"ח דעיכוב של שימוש ל"ח כיל"מ, מ"מ כאן יכול להתירו בהשלכה על הריצפה.
ויל"ע עוד האם שייך ביטול ברוב בכה"ג שאינו איסור בחפצא אלא רק איסור בלבישה.
ואמנם ברמב"ם מבו' ביטול ברוב גם לגבי איסור שבועה.
עוד יל"ע האם מותר לבטל לכתחילה.
ואולי יש לחלק בכל זה בין תשעת הימים לשבוע שחל בו, כי בדרבנן מחמרי' ביל"מ ודבר שבמנין וביטול לכתחי', אבל ב'מנהג' בעלמא שמא יש להקל.
ופלפל טובא בחכמה.
ישנו כתב:נראה פשוט של"ש לדון כלל ביטול ברוב כה"ג, שהרי אין איסור על הבגד, ובוודאי אין הבגד חפצא דאיסורא, אלא האיסור הו אלשמוח בתשעת הימים וכל מידי המביא לידי שמחה אסור, וא"כ מה לי שנתבטל, הרי בל"ה האיסור הוא במעשה הלבישה שמביאה שמחה ולא בגופו של הבגד. (אבל לכאו' דל מהכא ביטול ברוב יש להתיר מטעם ספק לקולא).
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יל"ע אי חולצות הוי דבר שבמנין?
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים