מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עריכה תורנית בתשעה באב

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יולי 18, 2017 1:54 pm

מה דין עריכה תורנית בתשעה באב? האם נחשב כלימוד ואסור, או שמותר?

נא לענות עם מקורות / נימוקים.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי צולניק » ג' יולי 18, 2017 2:01 pm

מה זה עריכה תורנית אם לא ללמוד תורה ולערכה כראוי

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יולי 18, 2017 2:03 pm

צולניק כתב:מה זה עריכה תורנית אם לא ללמוד תורה ולערכה כראוי

אם סברא היא - אחליט אם לקבלה או לא. מקורות, יש?

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' יולי 18, 2017 2:19 pm

מותר לעבוד בת"ב?

מה שנכון נכון
הודעות: 11666
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 18, 2017 2:22 pm

יש כאן שתי בעיות.
א. מלאכה (אפי' בכתיבה במחשב, מצד השכר). וראה א"ר תקנד,כו "והמעתיק ספרים בשכר נראה להתיר, ובמג"א מסיק דאסור. וצ"ע בהרא"ש [סל"ו] וברמזים (פ"ק) [פ"ב] דתענית". [ואם כונתו להקל בספרים משום מצוה, לא ברור ששייך זה בכל עריכת ספר].
ב. ת"ת. אם עוסק רק להגיה ט"ס, ראה מרדכי תענית רמז תרלו "ולכתוב בט' באב צ"ע אם היא מלאכה. ואומר ר' יעקב שרבינו יצחק הגיה ס"ת שלו בט' באב והגיה בו הסופר טעיות עכ"ל ר' יחיאל מפריש. הג"ה מ"י. אמנם ראה בשע"ת ס"ס תקנד שכתב "וצ"ל לפע"ד דאפשר שעשה כן שלא להשהות ספר שאינו מוגה או שהי' צריך אליו לקרות בו היום".
ואם עורך גם את התוכן או אפי' רק את הסגנון, מסברא נראה שאסור. (לענין כתיבת חדו"ת בדברים המותרים ראה בשע"ת שם ובכה"ח ס"ק קי).
ונ"מ מהנ"ל גם לענין ברכה"ת.

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 7:12 pm

לכאורה זה תלוי אם אתה עובד בשביל שוטנשטיין או מישהו פרטי בשכר הולם ומקבל יחס הוגן זה אסור ואם אתה עובד בשביל...זה מותר.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יולי 18, 2017 7:14 pm

שווארצעוואלף כתב:לכאורה זה תלוי אם אתה עובד בשביל שוטנשטיין או מישהו פרטי בשכר הולם ומקבל יחס הוגן זה אסור ואם אתה עובד בשביל...זה מותר.

1. אני מבין מדבריך שחשש תלמוד תורה אין בכך כלל.

2. למי כוונת בשלוש הנקודות?

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 7:17 pm

ארזי ביתר כתב:1. אני מבין מדבריך שחשש תלמוד תורה אין בכך כלל.

2. למי כוונת בשלוש הנקודות?


בעריכה לשונית אין לכאורה ת"ת.

למי הכוונה? לאלו שנותנים שכר צער ובושת, עדיף לא להיכנס לפרטים..

כדכד
הודעות: 8408
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 18, 2017 7:37 pm

פשוט שאסור כי מסיח דעתו מן האבלות גם אם בכללים של מלאכה או לימוד תורהזה לא נכנס (לא הבנתי למה)

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 7:38 pm

כדכד כתב:פשוט שאסור כי מסיח דעתו מן האבלות גם אם בכללים של מלאכה או לימוד תורהזה לא נכנס (לא הבנתי למה)


מדובר אחרי חצות.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יולי 18, 2017 7:44 pm

שווארצעוואלף כתב:
כדכד כתב:פשוט שאסור כי מסיח דעתו מן האבלות גם אם בכללים של מלאכה או לימוד תורה זה לא נכנס (לא הבנתי למה)


מדובר אחרי חצות.

ואז מותר להסיח דעת מן האבלות?

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 7:50 pm

שו"ע תקנ"ד

מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב, עושין; במקום שנהגו שלא לעשות, אין עושין. ובכל מקום תלמידי חכמים בטלים. וכל הרוצה לעשות עצמו תלמיד חכם לעניין זה, עושה.

ואפילו במקום שנהגו שלא לעשות, מותר על ידי נוכרי, אפילו בביתו.

ופרקמטיא להרוויח ולהשתכר, במקום שנהגו שלא לעשות מלאכה, אסור; ובמקום שנהגו לעשות, מותר, אלא שממעט, שאפילו משנכנס אב ממעטין מלישא וליתן.

הגה: ולא נהגו באיסור מלאכה כי אם עד חצות (מנהגים).

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יולי 18, 2017 7:57 pm

שווארצעוואלף כתב:שו"ע תקנ"ד

מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב, עושין; במקום שנהגו שלא לעשות, אין עושין. ובכל מקום תלמידי חכמים בטלים. וכל הרוצה לעשות עצמו תלמיד חכם לעניין זה, עושה.

ואפילו במקום שנהגו שלא לעשות, מותר על ידי נוכרי, אפילו בביתו.

ופרקמטיא להרוויח ולהשתכר, במקום שנהגו שלא לעשות מלאכה, אסור; ובמקום שנהגו לעשות, מותר, אלא שממעט, שאפילו משנכנס אב ממעטין מלישא וליתן.

הגה: ולא נהגו באיסור מלאכה כי אם עד חצות (מנהגים).

א. לא כתוב כאן שסיבת האיסור היא משום היסח הדעת. ב. לא כתוב שמחצות והלאה מותר להסיח דעת, אלא שמותר בעשיית מלאכה.

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 8:02 pm

רק הסוחרים לא מסיחים דעתם...הכוונה שלמרות המלאכה לא יסיח דעתו לגמרי.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי דודי צח » ג' יולי 18, 2017 11:34 pm

ובחול המועד מותר?

כדכד
הודעות: 8408
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עריכה תורנית בתשעה באב

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 19, 2017 10:24 am

שווארצעוואלף כתב:
ארזי ביתר כתב:1. אני מבין מדבריך שחשש תלמוד תורה אין בכך כלל.

2. למי כוונת בשלוש הנקודות?


בעריכה לשונית אין לכאורה ת"ת.
.

עד כאן השאלה היתה על עריכה תורנית ולא לשונית.
גם בעריכה לשונית יכולה להיות בעיה של ת"ת כמו שכתב המשנ"ב בהלכות ק"ש שאין לחשוב בבית הכסא אודות דקדוקי לשון כי יבוא להרהר בפסוקים. אמנם כתב הגאון הרב נבנצל בהערותיו למשנ"ב שיתכן שזה ישתנה בימינו


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים

cron