עמוד 6 מתוך 6

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 2:21 pm
על ידי הרע במיעוטו
כמדומה שיש לקחת בחשבון הן את האקלים בארץ מגורם של הפוסקים והן את תדירות הרחיצה שבה היו נוהגים באותם זמנים.

ואם נראה פוסק בארץ ישראל שאינו יוצא כמעט מביתו והורגל כל ימיו לרחוץ רק בערב שבת וכלאחר יד בלא סבון (לא מחמת מניעת תענוג אלא שכך הורגל מילדות ואינו חסר לו כלל) יש לדון אם דבריו אמורים גם לאלו שמרגישים נורא לאחר יום עבודה בחוץ, וממש מתביישים לצאת בפני בני אדם. כמו כן להיראות כך בפני חילוני הוא חילול ה' שאין כדוגמתו.

כבר העירו כמה פעמים כאן שאם היינו מרגישים את החורבן כדבעי היו לנו פחות שאלות בנושא ובכל זאת...
פשיטא שאין לחלק מסברא ח"ו ורק אציע זאת לפני החכמים.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 3:20 pm
על ידי אש משמים
הרע במיעוטו כתב:כמדומה שיש לקחת בחשבון הן את האקלים בארץ מגורם של הפוסקים והן את תדירות הרחיצה שבה היו נוהגים באותם זמנים.

ואם נראה פוסק בארץ ישראל שאינו יוצא כמעט מביתו והורגל כל ימיו לרחוץ רק בערב שבת וכלאחר יד בלא סבון (לא מחמת מניעת תענוג אלא שכך הורגל מילדות ואינו חסר לו כלל) יש לדון אם דבריו אמורים גם לאלו שמרגישים נורא לאחר יום עבודה בחוץ, וממש מתביישים לצאת בפני בני אדם. כמו כן להיראות כך בפני חילוני הוא חילול ה' שאין כדוגמתו.

כבר העירו כמה פעמים כאן שאם היינו מרגישים את החורבן כדבעי היו לנו פחות שאלות בנושא ובכל זאת...
פשיטא שאין לחלק מסברא ח"ו ורק אציע זאת לפני החכמים.

אל יבוש מהמלעיגים עליו בעבודת ה'.
אל יבוש וידאג מהחילונים שאינם מתביישים מעצמם במעשיהם המכוערים.
אין זה חילול ה' אדרבה זהו קידוש ה' גדול.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 3:31 pm
על ידי צבי שץ
עקביה כתב:מעודי לא הבנתי מה עניין 'איבר איבר'. האם יש עניין שלא להדליק אור בחדר האמבטיה כדי למעט בתענוג? האם יש עניין להעמיד מחוץ לחדר רמקול המשמיע חריקות צורמות בווליום גבוה כדי למעט בתענוג בעת הרחיצה?


כאן זה בעצם צורת הרחיצה, ופשוט.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 4:02 pm
על ידי צבי שץ
הרע במיעוטו כתב:כמדומה שיש לקחת בחשבון הן את האקלים בארץ מגורם של הפוסקים והן את תדירות הרחיצה שבה היו נוהגים באותם זמנים.

ואם נראה פוסק בארץ ישראל שאינו יוצא כמעט מביתו והורגל כל ימיו לרחוץ רק בערב שבת וכלאחר יד בלא סבון (לא מחמת מניעת תענוג אלא שכך הורגל מילדות ואינו חסר לו כלל) יש לדון אם דבריו אמורים גם לאלו שמרגישים נורא לאחר יום עבודה בחוץ, וממש מתביישים לצאת בפני בני אדם. כמו כן להיראות כך בפני חילוני הוא חילול ה' שאין כדוגמתו.

כבר העירו כמה פעמים כאן שאם היינו מרגישים את החורבן כדבעי היו לנו פחות שאלות בנושא ובכל זאת...
פשיטא שאין לחלק מסברא ח"ו ורק אציע זאת לפני החכמים.

אני לא כ"כ מבין מדוע סיימת "ובכל זאת", היטבת להגדיר בסוף דבריך את הענין בדיוק.
אף אחד לא אמר שאין שאלות, אלא שיהיו פחות שאלות, ולעצם הענין, מצאנו היתר ברמ"א בסי' תקנ"ד בת"ב עצמו לנעילת נעלים להולכים בין העכו"ם והטעם בזה כתב המ"ב ס"ק ל"ד משום העכו"ם שמלעיגים עלינו, ובס"ק לו בד"ה וכן נהגו כתב "כתב החיי אדם ההולכים בין העכו"מ ונוהגין ללבוש המנעלים, אף שאין למחות בידם שיש גדולים המתירים, מכל מקום אין לזה טעם, דמה בכך שילעיגו עלינו בלאו הכי מלעיגים עלינו", ולכן פשיטא שבכל ענין צריך לשאלת רב.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 4:12 pm
על ידי נהר שלום
צורב מתחיל כתב:
נהר שלום כתב:מתי הזיעה כבר בגדר לכלוך שמותר להתקלח אף בט' באב?
[לא הספקתי לקרא את כל התגובות בין מצד ההלכה בין מצד הרגש אבל לא ראיתי שדנו בזה].

אינני מורה הוראה, אבל כמדומני שיש המורים שאם קשה לו להירדם מחמת הזיעה מותר. (כמובן שצריך להתארגן מראש כדי שזה לא יקרה)

יש אשכול אחר על כך ונ"ל שהגיעו למסקנה אחרת.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 5:43 pm
על ידי דורשי יחודך
בקשר למה שמביאים שוב פעם ושוב פעם מהרב שך זצ"ל, רציתי להעלות כאן נקודה בעדינות, ולא לקנטר אלא לבירור העניין.

ידוע המכתב של הגרע"א שנכתב כמדומה כמה חודשים לאחר פטירת רעייתו ע"ה, בו מתבטא שהוא בקושי מסוגל לתפקד עקב אבידתו הנוראה, ע"ש. האם בתשעת הימים כל שנה בקושי תפקד?

אינני זוכר היכן ראיתי, אבל מסופר שכשהגרש"ז אויערבאך זצ"ל ישב שבעה על אשתו הרבנית, הגיע הרב שך לנחם ואמר לו שכשנפטרה רעייתו הוא, חשב שלא יוכל להמשיך, אבל עם הזמן ראה שאפשר. והגרשז"א התבטא שאף אחד לא ניחם אותו כמו שהרב שך ניחם.

האם בכל שנה בתשעת הימים הרב שך זצ"ל חשב שאי אפשר להמשיך?

אם אני לא טועה, ולא יכלתי לבדוק את הדברים כעת, ואשמח אם יעמידו אותי על טעותי, יש במכתבים ומאמרים מכתב מהרך שך זצ"ל כבר כמה חודשים לאחר פטירת אשתו ע"ה וכותב שקשה לו להתרכז בדבר בלימוד ולכן איננו עונה כו'. האם בתשעת הימים לא מסר הרך שך שיעורים בישיבה?

ידוע שלאחר פטירתה של רעייתו של הגרי"י רודרמן זצ"ל, שכל ימיו לא פסק פומיה מגירסא בבבלי וירושלמי וכל הראשונים והשותי"ם סדורים לו על לשונו, כמעט נואש, והיה קשה לו להמשיך, בן דודו הגר"י קמינצקי זצ"ל בא אליו לעודד אותו שצריך להמשיך כו'. האם גם בתשעת הימים היה צריך עידוד מידי שנה בשנה להמשיך בלימוד?

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 6:10 pm
על ידי שווארצעוואלף
צבי שץ כתב:אף אחד לא אמר שאין שאלות, אלא שיהיו פחות שאלות, ולעצם הענין, מצאנו היתר ברמ"א בסי' תקנ"ד בת"ב עצמו לנעילת נעלים להולכים בין העכו"ם והטעם בזה כתב המ"ב ס"ק ל"ד משום העכו"ם שמלעיגים עלינו, ובס"ק לו בד"ה וכן נהגו כתב "כתב החיי אדם ההולכים בין העכו"מ ונוהגין ללבוש המנעלים, אף שאין למחות בידם שיש גדולים המתירים, מכל מקום אין לזה טעם, דמה בכך שילעיגו עלינו בלאו הכי מלעיגים עלינו", ולכן פשיטא שבכל ענין צריך לשאלת רב.


היום השר הכי פופולרי במדינה הוא חרדי למהדרין וכנראה שרוב מנין ובניו של החילונים לא צוחקים עלינו בניגוד לתקופת החיי אדם.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 7:35 pm
על ידי נשר
דורשי יחודך כתב:בקשר למה שמביאים שוב פעם ושוב פעם מהרב שך זצ"ל, רציתי להעלות כאן נקודה בעדינות, ולא לקנטר אלא לבירור העניין.

ידוע המכתב של הגרע"א שנכתב כמדומה כמה חודשים לאחר פטירת רעייתו ע"ה, בו מתבטא שהוא בקושי מסוגל לתפקד עקב אבידתו הנוראה, ע"ש. האם בתשעת הימים כל שנה בקושי תפקד?

אינני זוכר היכן ראיתי, אבל מסופר שכשהגרש"ז אויערבאך זצ"ל ישב שבעה על אשתו הרבנית, הגיע הרב שך לנחם ואמר לו שכשנפטרה רעייתו הוא, חשב שלא יוכל להמשיך, אבל עם הזמן ראה שאפשר. והגרשז"א התבטא שאף אחד לא ניחם אותו כמו שהרב שך ניחם.

האם בכל שנה בתשעת הימים הרב שך זצ"ל חשב שאי אפשר להמשיך?

אם אני לא טועה, ולא יכלתי לבדוק את הדברים כעת, ואשמח אם יעמידו אותי על טעותי, יש במכתבים ומאמרים מכתב מהרך שך זצ"ל כבר כמה חודשים לאחר פטירת אשתו ע"ה וכותב שקשה לו להתרכז בדבר בלימוד ולכן איננו עונה כו'. האם בתשעת הימים לא מסר הרך שך שיעורים בישיבה?

ידוע שלאחר פטירתה של רעייתו של הגרי"י רודרמן זצ"ל, שכל ימיו לא פסק פומיה מגירסא בבבלי וירושלמי וכל הראשונים והשותי"ם סדורים לו על לשונו, כמעט נואש, והיה קשה לו להמשיך, בן דודו הגר"י קמינצקי זצ"ל בא אליו לעודד אותו שצריך להמשיך כו'. האם גם בתשעת הימים היה צריך עידוד מידי שנה בשנה להמשיך בלימוד?


גם אני חשבתי על זה.

ברור שכוונת הרב שך היתה שכמו שדיני אבלות על קרובים, אנשים לוקחים ברצינות ולא מחפשים היתרים. כך אין לחפש היתרים באבלות על החורבן. גם באבלות שבעה אם לא היה דין שאסור להתקלח אנשים היו מתקלחים אם היו מזיעים. אבל כשכתוב שאסור אנשים לא בודקים כל רגע אם הם כבר מזיעים מספיק.

הוא לא התכוון למה שרוצים חלק מהאנשים כאן לטעון שגם כאשר מותר ואין ענין הלכתי יש ענין רגשי. לא נראה לי שיש מישהו מהכותבים כאן שלא היה מתרחץ אפילו אם לא היה כזה איסור מעוצם הרגשת החורבן. אפילו היה בעל נפש גדול מאד.



אני לא מבין למה כל כך מתבלבלים בהלכה זו,

אסור להתרחץ, וכאשר אין ברירה,מתרחצים באופן המותר שגם הוא המינימום שבתענוג. וכל אדם בוגר מבין מה זה אין ברירה. ויתכן שיש שוני בין בני אדם. ומי שמיקל יותר מדי יש לחזקו בשמירת ההלכה ולא ברגש החורבן.

גם הרוצה להחמיר על עצמו, מחמיר כדי לקיים ההלכה בדקדוק, כמו שיש הרב הלכות שאפשר להקל וירא שמים מחמיר. ולא כדי לעורר האבלות על ידי הריח כמו שכתבו כאן.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 8:35 pm
על ידי צבי שץ
שווארצעוואלף כתב:
צבי שץ כתב:אף אחד לא אמר שאין שאלות, אלא שיהיו פחות שאלות, ולעצם הענין, מצאנו היתר ברמ"א בסי' תקנ"ד בת"ב עצמו לנעילת נעלים להולכים בין העכו"ם והטעם בזה כתב המ"ב ס"ק ל"ד משום העכו"ם שמלעיגים עלינו, ובס"ק לו בד"ה וכן נהגו כתב "כתב החיי אדם ההולכים בין העכו"מ ונוהגין ללבוש המנעלים, אף שאין למחות בידם שיש גדולים המתירים, מכל מקום אין לזה טעם, דמה בכך שילעיגו עלינו בלאו הכי מלעיגים עלינו", ולכן פשיטא שבכל ענין צריך לשאלת רב.


היום השר הכי פופולרי במדינה הוא חרדי למהדרין וכנראה שרוב מנין ובניו של החילונים לא צוחקים עלינו בניגוד לתקופת החיי אדם.

אכן, ציפתי לתגובה הזאת, ולכן סיימתי שבכל ענין צריך לשאול רב. (יש לכאו' מקום לעוד חילוקים כמו בין עכו"ם ליהודים, בין ל"הכעסיניקים" לבין אחרים, ולכן יש לדון כל מקום לגופו של ענין, עכ"פ חזינן דהפוסקים דנו על כל ענין ומקרה לגופו).

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ו' יולי 28, 2017 2:13 am
על ידי מאור עינים
צבי שץ כתב:
עקביה כתב:מעודי לא הבנתי מה עניין 'איבר איבר'. האם יש עניין שלא להדליק אור בחדר האמבטיה כדי למעט בתענוג? האם יש עניין להעמיד מחוץ לחדר רמקול המשמיע חריקות צורמות בווליום גבוה כדי למעט בתענוג בעת הרחיצה?


כאן זה בעצם צורת הרחיצה, ופשוט.

המושג רחיצה אינו רק ניקיון, אלא תחושת העונג בה כל כולו בזרימת מים וכו' , [כנראה גם מי שמשתדל לקיים את ההלכה בתשעת הימים יודע מה זה מקלחת...] ואבר אבר ענינו נקיון ספציפי, ובעיקרון מנקה הוא כל אבר בנפרד, אבל מה לעשות שצריך הוא לרחוץ את כל אבריו,
לע"ע לא בדקתי לגופו של הלכה

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ו' יולי 28, 2017 6:37 am
על ידי סעדיה
נשר כתב:
דורשי יחודך כתב:בקשר למה שמביאים שוב פעם ושוב פעם מהרב שך זצ"ל, רציתי להעלות כאן נקודה בעדינות, ולא לקנטר אלא לבירור העניין.

ידוע המכתב של הגרע"א שנכתב כמדומה כמה חודשים לאחר פטירת רעייתו ע"ה, בו מתבטא שהוא בקושי מסוגל לתפקד עקב אבידתו הנוראה, ע"ש. האם בתשעת הימים כל שנה בקושי תפקד?

אינני זוכר היכן ראיתי, אבל מסופר שכשהגרש"ז אויערבאך זצ"ל ישב שבעה על אשתו הרבנית, הגיע הרב שך לנחם ואמר לו שכשנפטרה רעייתו הוא, חשב שלא יוכל להמשיך, אבל עם הזמן ראה שאפשר. והגרשז"א התבטא שאף אחד לא ניחם אותו כמו שהרב שך ניחם.

האם בכל שנה בתשעת הימים הרב שך זצ"ל חשב שאי אפשר להמשיך?

אם אני לא טועה, ולא יכלתי לבדוק את הדברים כעת, ואשמח אם יעמידו אותי על טעותי, יש במכתבים ומאמרים מכתב מהרך שך זצ"ל כבר כמה חודשים לאחר פטירת אשתו ע"ה וכותב שקשה לו להתרכז בדבר בלימוד ולכן איננו עונה כו'. האם בתשעת הימים לא מסר הרך שך שיעורים בישיבה?

ידוע שלאחר פטירתה של רעייתו של הגרי"י רודרמן זצ"ל, שכל ימיו לא פסק פומיה מגירסא בבבלי וירושלמי וכל הראשונים והשותי"ם סדורים לו על לשונו, כמעט נואש, והיה קשה לו להמשיך, בן דודו הגר"י קמינצקי זצ"ל בא אליו לעודד אותו שצריך להמשיך כו'. האם גם בתשעת הימים היה צריך עידוד מידי שנה בשנה להמשיך בלימוד?


גם אני חשבתי על זה.

ברור שכוונת הרב שך היתה שכמו שדיני אבלות על קרובים, אנשים לוקחים ברצינות ולא מחפשים היתרים. כך אין לחפש היתרים באבלות על החורבן. גם באבלות שבעה אם לא היה דין שאסור להתקלח אנשים היו מתקלחים אם היו מזיעים. אבל כשכתוב שאסור אנשים לא בודקים כל רגע אם הם כבר מזיעים מספיק.

אם מצד ההלכה - ולא מצד ההרגש - וודאי שאין מקום לדמות הלכה למנהג.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ו' יולי 28, 2017 7:39 am
על ידי גימפעל
א.jpg
א.jpg (119.77 KiB) נצפה 13515 פעמים
דברי תורה דברים עז.pdf
(1.19 MiB) הורד 447 פעמים

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ו' יולי 28, 2017 9:50 am
על ידי שווארצעוואלף
עכשיו מובן מש"כ למעלה שרח"ק לא דעת יחיד בזה.

יש לציין שאביו בשו"ת שלו טוען שבזמנינו שמחליפים כל יום יומיים יתכן שגם חולצה הוי כבגדי זיעה. (ראיתי לפני שנים ויתכן שהוא רק מצדד כך)

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ו' יולי 28, 2017 10:12 am
על ידי ניים ושכיב
עקביה כתב:מעודי לא הבנתי מה עניין 'איבר איבר'. האם יש עניין שלא להדליק אור בחדר האמבטיה כדי למעט בתענוג? האם יש עניין להעמיד מחוץ לחדר רמקול המשמיע חריקות צורמות בווליום גבוה כדי למעט בתענוג בעת הרחיצה?
לענ"ד הענין הוא הבדל בין צורת תענוג לצורת ניקוי.

דהיינו שיש תרי גווני של רחיצה (אקצר בתיאור, וצריך קצת לדמיין איך זה היה לפני שהיו מקלחות), אחד הוא כשבא להתענג במרחץ, שנכנס כל גופו למרחץ וכדו' ויושב שם ומתענג על זה, ושני הוא כשבא לנקות את פניו או ידיו וכדו' שנתלכלכו, שלוקח מים בידו מכלי וכדו' ומשפשף רק את המקום שהתלכלך.

וע"ז אמרו שגם אם התלכלך כל גופו מ''מ ירחוץ באופן של ניקוי ולא באופן של תענוג, והיינו שיקח מים וינקה כל מקום מלולכך.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 1:41 pm
על ידי רון
אני לא מתכוון להתבדח בערב תשעה באב,

אבל,
אתמול ישנתי בב"ב,
וכמעט שהוכרע אצלי כל הנידון הנ"ל,

לא פליגי הא לן והא להו

כמעט יצאתי מדעתי בב"ב, רק בלילה אחד, ולצאת מדעתו לא חייבו חז"ל ללא ספק!

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 2:04 pm
על ידי זנב לאריות
רון כתב:אני לא מתכוון להתבדח בערב תשעה באב,

אבל,
אתמול ישנתי בב"ב,
וכמעט שהוכרע אצלי כל הנידון הנ"ל,

לא פליגי הא לן והא להו

כמעט יצאתי מדעתי בב"ב, רק בלילה אחד, ולצאת מדעתו לא חייבו חז"ל ללא ספק!

הבעיה היא שזה בדיוק להיפך, דפוסקי ב"ב (מרן החזו"א, הגרח"ק והגרנ"ק] החמירו בזה יותר מפוסקי ירושלים וחו"ל.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 2:23 pm
על ידי עובדיה חן
רון כתב:אני לא מתכוון להתבדח בערב תשעה באב,

אבל,
אתמול ישנתי בב"ב,
וכמעט שהוכרע אצלי כל הנידון הנ"ל,

לא פליגי הא לן והא להו

כמעט יצאתי מדעתי בב"ב, רק בלילה אחד, ולצאת מדעתו לא חייבו חז"ל ללא ספק!

עם לא היה מיזוג בבית המארח פשיטא שצודק.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 2:27 pm
על ידי רון
טענת הרב זנב לאריות, במקומה עומדת, שהרי רבותינו שבב"ב לא סבורים כן,
איני יודע איך הדבר מתאפשר לא לצאת מהדעת, בכה"ג דב"ב, ממש הבנתי דברי חז"ל ג' ארצות יהודה וגליל וכו'

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 6:20 pm
על ידי משולש
זנב לאריות כתב:
רון כתב:אני לא מתכוון להתבדח בערב תשעה באב,

אבל,
אתמול ישנתי בב"ב,
וכמעט שהוכרע אצלי כל הנידון הנ"ל,

לא פליגי הא לן והא להו

כמעט יצאתי מדעתי בב"ב, רק בלילה אחד, ולצאת מדעתו לא חייבו חז"ל ללא ספק!

הבעיה היא שזה בדיוק להיפך, דפוסקי ב"ב (מרן החזו"א, הגרח"ק והגרנ"ק] החמירו בזה יותר מפוסקי ירושלים וחו"ל.

ולא זו בלבד, אלא שהם לא משתמשים בחשמל בשבת, זאת אומרת שהם בלי מאוורר ומה לדבר על מזגן (ובלדרמן [היו?] מדליקים אור בליל שבת ע"י אש של גז, וע"ז אמר הגר"י גלינסקי שבכ"ז בגיהנם יותר חם אפי' מלדרמן של ליל שבת).

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 6:36 pm
על ידי משולש
יש בנותן טעם להביא את דברי הרמב"ם בפ"ד מהל' דעות:
"דֶּרֶךְ הָרְחִיצָה. שֶׁיִּכָּנֵס אָדָם לַמֶּרְחָץ מִשִּׁבְעָה יָמִים לְשִׁבְעָה יָמִים"

ושמא ע"ז תיקנו חז"ל את תקנתם...

ולפי זה ברור לכל שבימינו השתנו הטבעים לחלוטין.

(יש לציין גם שמזג האויר הרגיל באירופה בתשעת הימים מקביל למזג האויר כאן בעונת האביב).

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 10:40 pm
על ידי ידידיה
משולש כתב:יש בנותן טעם להביא את דברי הרמב"ם בפ"ד מהל' דעות:
"דֶּרֶךְ הָרְחִיצָה. שֶׁיִּכָּנֵס אָדָם לַמֶּרְחָץ מִשִּׁבְעָה יָמִים לְשִׁבְעָה יָמִים"

ושמא ע"ז תיקנו חז"ל את תקנתם...

ולפי זה ברור לכל שבימינו השתנו הטבעים לחלוטין.

(יש לציין גם שמזג האויר הרגיל באירופה בתשעת הימים מקביל למזג האויר כאן בעונת האביב).

ודאי לא בכל אירופה
קרקא (36 מעלות מחר...)

www.google.co.il/search?safe=strict&ei= ... NvRK1cBlGc
פרשבורג:
https://www.google.co.il/search?safe=st ... PWlm6vjViE

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 10:48 pm
על ידי שווארצעוואלף
חבל שאתה חוזר על זה שוב.

viewtopic.php?f=43&t=10616&start=40#p383840

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 10:56 pm
על ידי ידידיה
שווארצעוואלף כתב:חבל שאתה חוזר על זה שוב.

viewtopic.php?f=43&t=10616&start=40#p383840

קבל את התנצלותי.
היות ושוב ושוב חוזר כאן השקטת המצפון ש"להם באירופא לא עלתה השאלה", למה כבודו לא יעיר להם שחבל לחזור על זה שוב?

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 11:09 pm
על ידי שווארצעוואלף
מן הסתם הם לא ראו את כל התגובות וחוץ מזה לפחות הם כותבים נכון.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 31, 2017 11:12 pm
על ידי ידידיה
שווארצעוואלף כתב:מן הסתם הם לא ראו את כל התגובות וחוץ מזה לפחות הם כותבים נכון.

?

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:27 pm
על ידי דרומי
אם אני זוכר נכון בשולחן ערוך סימן שיז מדובר על מצב רגיל אצל תלמידי חכמים שהם פושטים את נעליהם פעם בשבוע!

לא נראה לי שיש היום כזאת מציאות לפחות בימי הקיץ בארצנו החמה

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:37 pm
על ידי אש משמים
לא מדובר שם על החגורה??

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:53 pm
על ידי דרומי
אני מתעצל לפתוח, אבל זכור לי כמעט בוודאות שהמדובר הוא (גם) על הנעליים.

בכל מקרה, לעניננו אין נפקא מינה - ברור שאותם ת"ח היו רוחצים את גופם פעם בשבוע ותו לא

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 10:04 pm
על ידי אש משמים
יש חילוק בין לא להסיר את הנעליים שבוע לבין לא לרחוץ שבוע.
אני לא רחצתי כל שבוע שעבר ולא קרה לי כלום!!!
ושאלתי לאשתי אם מפריע לה משהו וענתה שלא.
אגב, כמדומה שגם בצבא לא כולם רוחצים יותר מפעם בשבוע.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 10:10 pm
על ידי דרומי
סתם כדרך אגב, ידוע שהנשים לפעמים אומרות מה שבעליהן רוצות לשמוע, 'נחת רוח עשיתי לבעלי'...

והראיה מהצבא מתאימה למצבים בלתי רגילים אך בשו"ע שם זה מופיע כמצב רגיל וקבוע

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 10:57 pm
על ידי משולש
אני מתאר לעצמי שמזג אויר של 33 בקרקא הוא קיצוני מאוד. אם אני זוכר טוב באופן כללי באיזורים האלו מזג האויר הממוצע באוגוסט הוא עד 25.
תוכל להעלות כאן פרטים על הממוצעים של א"י ואירופה בחודשי יולי אוגוסט?

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 12:32 am
על ידי שווארצעוואלף
אל תשכח את הלחות שאין בקראקוב.

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 12:34 am
על ידי צופר הנעמתי
אש משמים כתב:אני לא רחצתי כל שבוע שעבר ולא קרה לי כלום!!!


קרה לך שלא התרחצת שבוע.

איזה דבר אחר צפית שיקרה?

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' ספטמבר 04, 2017 2:09 pm
על ידי מעט דבש
משולש כתב:
זנב לאריות כתב:הבעיה היא שזה בדיוק להיפך, דפוסקי ב"ב (מרן החזו"א, הגרח"ק והגרנ"ק] החמירו בזה יותר מפוסקי ירושלים וחו"ל.

ולא זו בלבד, אלא שהם לא משתמשים בחשמל בשבת, זאת אומרת שהם בלי מאוורר ומה לדבר על מזגן (ובלדרמן [היו?] מדליקים אור בליל שבת ע"י אש של גז, וע"ז אמר הגר"י גלינסקי שבכ"ז בגיהנם יותר חם אפי' מלדרמן של ליל שבת).

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=398268#p398268

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ד' יולי 26, 2023 10:02 pm
על ידי פולסברג
הגריד''ס היה אומר מאביו הגר''מ, דהנה הראבי''ה הביא דלא מתרחצים תוך שלושים לאבילות, ואנו עושים מר''ח אב כמו בשלושים. אך היום אין לנו עוד המנהג לא להתרחץ לשלושים יום, וע''כ גם בתשעת הימים אין לנו עוד מנהג כזה [אפי' של תענוג גמור], ומי שרוצה להחמיר שלא להתרחץ יכול להחמיר מערב ת''ב אחר חצות... [שמעתי מהגרצ(ה)''ש, ואולי נדפס גם בספריו].

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ו' יולי 28, 2023 9:18 am
על ידי בינה להבין
פולסברג כתב:הגריד''ס היה אומר מאביו הגר''מ, דהנה הראבי''ה הביא דלא מתרחצים תוך שלושים לאבילות, ואנו עושים מר''ח אב כמו בשלושים. אך היום אין לנו עוד המנהג לא להתרחץ לשלושים יום, וע''כ גם בתשעת הימים אין לנו עוד מנהג כזה [אפי' של תענוג גמור], ומי שרוצה להחמיר שלא להתרחץ יכול להחמיר מערב ת''ב אחר חצות... [שמעתי מהגרצ(ה)''ש, ואולי נדפס גם בספריו].


המנהג שלא לרחוץ [בחמין] בשבוע שחל בו ת"ב מובא גם ברמב"ם הגם דבשלושים מתיר

ואולי יש מקום לדברי הגריד"ס בצונן [שלדעת הרמב"ם מותר כמ"ש התרה"ד סי' קנ] או מר"ח עד השבת [שלדעת הרמב"ם מותר כמ"ש המהרש"ל סי' צב]

ובכלל, שבת שחל בו ת"ב חמור בכמה דברים מגזירת שלושים, כמבו' בגמ' יבמות, ואנו מחמירים בכ"ז מר"ח [דהרי אוסרים כיבוס אפי' במים לבד דלכו"ע מותר בשלושים]