עמוד 3 מתוך 6

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 1:39 pm
על ידי מאור עינים
אוצר החכמה כתב:מה שאני לא מבין הוא. שרבים פה טוענים שהשתנה המנהג ואנשים רוחצים. לכאורה האיסור הוא רק מחמת מנהג ואם השתנה המנהג השתנה.

מנהג שהונהג ע"י רבותינו ועדיין מתקיים הוא ע"י הרבה אנשים יראי ה', וגם האנשים המתקלחים עדיין צריכים להצדיק את עצמם בדיונים כ"כ ארוכים, קשה לי להאמין שזה נחשב שהמנהג השתנה, [מלבד שהרבה מתקלחים מפני צרכים מיוחדים, ופעמים מפני זיעה מרובה שיש מצבים שגם ביוהכ"פ מותר ואינו לתענוג]

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 2:55 pm
על ידי חיימשה
אוצר החכמה כתב:מה שאני לא מבין הוא. שרבים פה טוענים שהשתנה המנהג ואנשים רוחצים. לכאורה האיסור הוא רק מחמת מנהג ואם השתנה המנהג השתנה.

האמנם? מנהג שהובא בשו''ע ורמ''א מתבטל בגלל שכמה מפנקים בני דורינו לא נהגו בו?

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 3:15 pm
על ידי אוצר החכמה
אם כמה אנשים לא נוהגים לא השתנה המנהג.
אם רוב הציבור לא נוהגים השתנה המנהג.

תבדוק בבקשה כמה מנהגים המוזכרים בשו"ע וברמ"א שלא נהוגים כי אצל חסידים , ליטבאקעס יוצאי מזרח אירופה יוצאי מערב אירופה יוצאי מרוקו יוצאי ... אינם נהוגים.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 3:16 pm
על ידי חיימשה
ראיתי עכשיו ספר ויאמר שמואל [גנוט] סי' נ''ח ושם כותב שהמבחן לדעת אם מתרחץ מחמת צער או מחמת תענוג, היא שיבדוק במחשבתו אם גם בת''ב היה מתרחץ מחמת צער זה

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 3:20 pm
על ידי חיימשה
אוצר החכמה כתב:אם כמה אנשים לא נוהגים לא השתנה המנהג.
אם רוב הציבור לא נוהגים השתנה המנהג.

עזה תקוותי, שרוב היראים לדבר ד' אינם נוהגים לרחוץ, ואני גם משער שכן הוא, וכדאי הוא בית אלקינו להצטער עליו פעם אחת בשנה.

ברור שאיני דן במקרים מיוחדים, אלא באנשים רגילים שיש באפשרותם לקיים ההלכה, אם ע''י שימוש במונעי זיעה למיניהם, אם ברחיצה אבר אבר כפי הצורך. חושבני שדי בשימוש במגבונים לחים כדי לא להגיע למצבים של כבוד הבריות וכיו''ב. אעכו''כ שאין הכרח לרחוץ בסבון ובחמין עבור זה.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 3:30 pm
על ידי פלגינן
חיימשה כתב:ראיתי עכשיו ספר ויאמר שמואל [גנוט] סי' נ''ח ושם כותב שהמבחן לדעת אם מתרחץ מחמת צער או מחמת תענוג, היא שיבדוק במחשבתו אם גם בת''ב היה מתרחץ מחמת צער זה

כמובן, לחשוב שת"ב היה תשעה ימים, רק לשם הגינות המבחן.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 3:34 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא יודע מה המנהג. רק הערתי שאם השתנה המנהג כטענת הכותבים פה (כמדומני שאתה כתבת שכולם במקווה רוחצים) אז השתנה הדין.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 3:36 pm
על ידי אוצר החכמה
כל הזמן מזכירים פה את הטענה מאבלים. אבל הטענה הזאת היא הרי להיפך. אתם מכירים אבלים שלא רוחצים כלל כל שלושים?

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 8:07 pm
על ידי סטפנסקי
[/b] כבוד הבריות לא שייך עד כמה שזה גופא חז''ל רצו שיהיה מבוזה וכן בין אדם לחברו ג''כ לא שייך מהאי
טעמא כי אולי רצו שהסביבה תסבול קצת

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ב' יולי 24, 2017 9:00 pm
על ידי שווארצעוואלף
כבר קדמוך בזה הניק אש מהשמים שיש מצוות עשה מדבריהם להסריח.

והיות שאנחנו עומדים בתשעת הימים כדאי להפוך בזכותם של ישראל למצוא איזה פתח היתר למה לא נאמר גדול כבוד הבריות שדוחה גם איסור שבת החמור.

א) אנחנו לא בקיאים בריחות.

ב)כבוד הבריות זה רק מה שאמרו חז"ל והבו דלא לוסיף עלה.

ג) שאנשים מתוך שהם מושקעים באבלות לא מודעים לזה שהם מפריעים לאחרים.

ד) לא עדיף תשעת הימים משאר ימות השנה.

יש לכם עוד לימוד זכות?

כמובן שכל אחד יעשה כמו רבותיו ולא לסמוך על זה הלכה למעשה.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:02 am
על ידי צבי שץ
איני רוצה להכניס ראשי בין ההרים הרמים ובין אש ומים, אבל אשתף את הרבנים ברגשותי.
לצערי, אם יקחו לנו את האיסור להתקלח, במה ישאר לנו להרגיש את החורבן?...
בנוסף, יש לי הזדהות רגשית עם הרב בעל האש, שאינו רגיש לחום הניתך עליו למרות שאינו יכול לצנן עצמו בצונן בימים אלו, נראה לענ"ד כי המושג "כבוד הבריות" אינו מושג פשטני לכל מצב לא נעים, מדובר במצב שבו נגרם לאדם בושה, ובימים אלו, רוב המצבים אינם ניתנים לבושה אלא להבנה.
בנוסף, ובהקשר לזאת, בעיני שיור "אמה על אמה" בלא טיח בבית אינו "כיעור" אלא "קישוט", סמל גאוה כי יהודי אני וקשור רגשית לבית המקדש, וה"ה לעניננו.

ובאותו ענין במבחן עיוני, כמדומני שיש כאן ערבוב נושאים, סבל לסביבה אינו ענין ל"כבוד" הבריות אלא ל"סבל" הבריות, ובעניננו, כמו שכבר הקדימוני, מותר לסבול קצת למען כבודו יתברך שמשגיח עלינו בכל רגע ורגע ומסובב את "כל העולם" רק בשביל לשמור עלינו.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:32 am
על ידי יאיר
יש אפשרות לקיים את זכרון החורבן כל השנה (או"ח תק"ס-גי' שירים)

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:38 am
על ידי צבי שץ
דברתי על "להרגיש" את החורבן, ואין ענין ימים אלו כענין כל השנה.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:40 am
על ידי יאיר
כתבתי לאו דוקא בקשר להודעתך

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:39 am
על ידי שווארצעוואלף
צבי שץ כתב:ובאותו ענין במבחן עיוני, כמדומני שיש כאן ערבוב נושאים, סבל לסביבה אינו ענין ל"כבוד" הבריות אלא ל"סבל" הבריות, ובעניננו, כמו שכבר הקדימוני, מותר לסבול קצת למען כבודו יתברך שמשגיח עלינו בכל רגע ורגע ומסובב את "כל העולם" רק בשביל לשמור עלינו.

קיי"ל דבודקין לכסות ואין בודקין למזונות כי צער הגוף יותר חמור מבזיונא ואם התירו משום כבוד הבריות וודאי מותר משום סבל הבריות ואין פה שום ערבוב נושאים ובוודאי שמותר לאדם לסבול למען כבודו יתברך אבל לא על חשבון אחרים וזה כל הדיון פה.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:14 am
על ידי צבי שץ
שווארצעוואלף כתב:
צבי שץ כתב:ובאותו ענין במבחן עיוני, כמדומני שיש כאן ערבוב נושאים, סבל לסביבה אינו ענין ל"כבוד" הבריות אלא ל"סבל" הבריות, ובעניננו, כמו שכבר הקדימוני, מותר לסבול קצת למען כבודו יתברך שמשגיח עלינו בכל רגע ורגע ומסובב את "כל העולם" רק בשביל לשמור עלינו.

קיי"ל דבודקין לכסות ואין בודקין למזונות כי צער הגוף יותר חמור מבזיונא ואם התירו משום כבוד הבריות וודאי מותר משום סבל הבריות ואין פה שום ערבוב נושאים ובוודאי שמותר לאדם לסבול למען כבודו יתברך אבל לא על חשבון אחרים וזה כל הדיון פה.


מנין לכת"ר ק"ו זה, האם צער וסבל הגוף דוחה בשוא"ת מה שנאמר בכבוד הבריות?, ותו, בכסות ליכא משום כבוד הבריות?.
ותו, זה גופא שאדם מרגיש "שזה על חשבונו" זה גופא הטענה, הוא לא חלק מהיהדות?.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:20 am
על ידי כדכד
סטפנסקי כתב:[/b] כבוד הבריות לא שייך עד כמה שזה גופא חז''ל רצו שיהיה מבוזה וכן בין אדם לחברו ג''כ לא שייך מהאי
טעמא כי אולי רצו שהסביבה תסבול קצת

לא מסתבר שאיסור הרחיצה נועד כדי שאדם ירגיש מבוזה או כדי שהסביבה תסבול אלא שהוא עצמו יסבול וירגיש את החורבן. אם זה מגיע למצב של בזיון או גרימת צער לאחרים אז בהחלט יש מקום לברר נקודה זו

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:41 am
על ידי שווארצעוואלף
צבי שץ כתב:מנין לכת"ר ק"ו זה, האם צער וסבל הגוף דוחה בשוא"ת מה שנאמר בכבוד הבריות?, ותו, בכסות ליכא משום כבוד הבריות?.
ותו, זה גופא שאדם מרגיש "שזה על חשבונו" זה גופא הטענה, הוא לא חלק מהיהדות?.


לא הבנת, השאלה איזה מהם יותר חמור ובכסות עכ"פ גבאי צדקה בודקים אם אכן הוא נצרך אבל לא במזונות.

המקור בשו"ע יו"ד רנ"א סעיף י'.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:06 am
על ידי צבי שץ
שווארצעוואלף כתב:
צבי שץ כתב:מנין לכת"ר ק"ו זה, האם צער וסבל הגוף דוחה בשוא"ת מה שנאמר בכבוד הבריות?, ותו, בכסות ליכא משום כבוד הבריות?.
ותו, זה גופא שאדם מרגיש "שזה על חשבונו" זה גופא הטענה, הוא לא חלק מהיהדות?.


לא הבנת, השאלה איזה מהם יותר חמור ובכסות עכ"פ גבאי צדקה בודקים אם אכן הוא נצרך אבל לא במזונות.

המקור בשו"ע יו"ד רנ"א סעיף י'.


האחרונים כבר נתקשו מהא דגדול כבוד הבריות, ויעוין בזה בחוות יאיר בקו"ש ובעוד, ולכן קודם שמביאים משם ראיה צריך להביא את כל הדרכים שנאמרו בזה ולכל התירוצים שראיתי אין ראיה, ואדרבה, (לא למדתי בעיון לכן אינני מביא את הדברים).

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:15 am
על ידי שווארצעוואלף
גם אם לא ניחא לך בקל וחומר מפורש שאיסור תחומים נדחה מפני כבוד הבריות אם עשה צרכיו יש לו רשות להתרחק משם בגלל הסירחון גם מחוץ לד' אמותיו.

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:32 am
על ידי אש משמים
חשבתי לעצמי האם היה אדם בעולם שהיה מעיז לפתוח כזה אשכול עם כזו כותרת כשבית המקדש היה נשרף ונחרב לעיניו ממש???
או שכולם היו מבינים שכשרואים כזה חורבן אין שאלות וטענות ומתאבלים במלא מובן המילה ללא 'היתרים' ו'קולות'???
כל דור שלא נבנה בו ביהמ"ק כאילו נחרב בו!!
אנו רואים לעינינו את ביהמ"ק נחרב אבן אחר אבן, בית ה' מחולל בצורה הקשה ביותר, אין כהן ואין מזבח, אין מנורה ואין ריצוי אך אנו עסוקים בסוגית 'כבוד הבריות', לדעתי זה פשוט מזעזע, ואין אני מדבר מהפן ההלכתי ואין אני מפקפק בהיתרים, אך זה ממש לא לעניין לדון בסוגיא זו כאשר בית אלוקינו נחרב ושכינה מסתלקת מאיתנו.
לא חידשתי כלום במה שכתבתי אך קשה לי לראות את הכותרת.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:10 am
על ידי יאיר
האמת שרק כעת שמתי לב בדיוק לכותרת ואכן כבודו צודק

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:18 am
על ידי שווארצעוואלף
[quote="אש משמים"] מזעזע, ואין אני מדבר מהפן ההלכתי ואין אני מפקפק בהיתרים, אך זה ממש לא לעניין לדון בסוגיא זו כאשר בית אלוקינו נחרב ושכינה מסתלקת מאיתנו.
לא חידשתי כלום במה שכתבתי אך קשה לי לראות את הכותרת. [/quote

נכון מאד, אתה מדבר מפן הרגשי ואסור לערב את זה להלכה, מי שהולך לשחוט את פסחו ויש מת מצווה רצון התורה שיטמא מפני כבוד הבריות למרות שהרגש אומר אחרת.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:22 am
על ידי דרומי
הרב אש משמים, דבריך נכוחים, אולם שים לב לעוד דבר.

אם בנוגע לביהמ"ק הרי אנו צריכים להשתמש בסגנון של "כאילו נחרב בימיו", הרי בנוגע לעם הקודש, בני אברהם יצחק ויעקב ובנות שרה רבקה רחל ולאה, לא צריך להגיע ל"כאילו", כי בכל יום ויום ממש נשמות 'נשרפות' בכל קצוי תבל והמפורסמות אין צריך ראיה.

אחד הדברים שלצערנו מעכבים פה ושם יהודים תינוקות שנשבו מלהתקרב אל אור ה' ולבנות מחדש את נשמותיהם, הוא כאשר יש להם טענות כאילו החרדים לדבר ה' אינם מספיק מכובדים ונקיים וכו', ומי יודע אם אין אפילו יהודים מתוכנו שגדלו בישיבות וכו' ואח"כ שנו ופירשו רח"ל בגלל שהפריעו להם ענינים דומים. (כמובן שלא רק זה, אבל לפעמים חזי לאיצטרופי וזה מספיק לא טוב).

על כן דוקא בשביל למנוע את המשך החורבן הנורא, עלינו לשמור מכל משמר על כבוד היהדות החרדית ועל כבודו של כל יהודי חרדי, ומצבים כמו שתיארו כאן לעיל של ת"ח גדול שבמשך יותר משבוע קשה להתקרב אליו בגלל ריח הגוף וכו', הם ממש חילול השם ומי יודע לאן זה עלול להוביל. אפילו אם "במקרה" יכנס לאותו בית מדרש יהודי אורח שאינו מספיק חזק בעניני המצוות וזה יגרום לו ריחוק מסויים - זה ממש יצא שכרו בהפסדו.

ומעניין הדבר שדוקא בסוגיית החורבן מוצאים אנו בסיפור של קמצא ובר קמצא שהיו בבית המקדש כאלה שהנהגתם היתה "צודקת" יותר מאשר "חכמה", ודו"ק, וזה מה שהביא (בדרך הטבע) לחורבן

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:27 am
על ידי שווארצעוואלף
ומי שלא עוזב רחובות בני ברק? לא ידוע לי על שום פוסק שמתיר דבר כזה וכדאי שריפת בית אלוקינו שנגרם משנאת חינם להיזהר בכבוד חבירו.

נ.ב. כמדומני שהניק למעלה כבר יצא ידי חובת זעזוע..

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:31 am
על ידי דרומי
פשוט שאתה צודק שכבוד הבריות נוהג בכל מקום ובכל זמן ובכל אדם, ואין בכך שום ספק וספק ספיקא. התכוונתי רק למנוע את הסברא שיגידו ש"סבר וקיבל" - כל מי שמתגורר בב"ב קיבל על עצמו להריח במשך כל תשעת הימים... כמובן שזה לא נכון, אולם כדי לשלול סברא זו לגמרי הוספתי וכתבתי שבכל מקום יש אורחים ויש נערים שמתלבטים וכו' והדברים הללו עלולים להשפיע עליהם לרעה ח"ו

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:34 am
על ידי יאיר
שווארצעוואלף כתב:
אש משמים כתב: מזעזע, ואין אני מדבר מהפן ההלכתי ואין אני מפקפק בהיתרים, אך זה ממש לא לעניין לדון בסוגיא זו כאשר בית אלוקינו נחרב ושכינה מסתלקת מאיתנו.
לא חידשתי כלום במה שכתבתי אך קשה לי לראות את הכותרת.


נכון מאד, אתה מדבר מפן הרגשי ואסור לערב את זה להלכה, מי שהולך לשחוט את פסחו ויש מת מצווה רצון התורה שיטמא מפני כבוד הבריות למרות שהרגש אומר אחרת.

הרגש אומר לקבור את המת

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:47 am
על ידי שווארצעוואלף
וואו! שמחתי שהפעם הרגש שלך מסכים לרצון התורה....

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:49 am
על ידי אש משמים
מי שאין בליבו רגש לצער השכינה וכבוד בית אלוקינו איני יודע האם יכול לפסוק בדינים אלו את ההלכה, הפוסק צריך לפסוק ע"פ הלכה אך עם רגש גדול מאוד לה' ולתורתו.
תשובות הגרח"ק שליט"א:
984.PNG
984.PNG (9.04 KiB) נצפה 12892 פעמים
986.PNG
986.PNG (27.42 KiB) נצפה 12892 פעמים
903.PNG
903.PNG (20.34 KiB) נצפה 12892 פעמים

עפי"ז נראה דאין לחוש לכבוד הבריות בהלכות אלו.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:06 pm
על ידי שווארצעוואלף
ומה נעשה שהוא ממש דעת יחיד בזה ואתה יודע את זה היטיב, עכ"פ זה לימוד זכות לאלו שסומכים על זה ותיתי לך שהפכת בזכותם, אשריך! viewtopic.php?f=43&t=35126&start=80#p385146

(בהנחה שבשאר דברים הם שומעים אליו ולדוגמא viewtopic.php?f=17&t=35195)

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:20 pm
על ידי אש משמים
זו לא דעת יחיד, ועכ"פ נראה יחס אחר לדינים אלו מאשר היחס הצונן שהובא באשכול זה ומצדיק את שינוי הכותרת לנושא זה.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:30 pm
על ידי שווארצעוואלף
אין שום צורך לשנות כלום ולא אחזור על דברי, מי שרוצה להקל בכבוד הבריות יש לו על מי לסמוך בתנאי שהוא עושה הכל לפי פסקי הנ"ל.

אשמח אם מישהו יסביר מה בין זה לזה viewtopic.php?f=43&t=35126&start=80#p385418
כמו בכל דיון בהלכה, אחרת אין מה להמשיך.

(רק אם נאמר שאין לנו אלא הסירחון שכתוב בפוסקים... או שאנו לא בקיאים בריחות...וכמש"כ למעלה)

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:42 pm
על ידי אש משמים
דרומי כתב:הרב אש משמים, דבריך נכוחים, אולם שים לב לעוד דבר.

אחד הדברים שלצערנו מעכבים פה ושם יהודים תינוקות שנשבו מלהתקרב אל אור ה' ולבנות מחדש את נשמותיהם, הוא כאשר יש להם טענות כאילו החרדים לדבר ה' אינם מספיק מכובדים ונקיים וכו', ומי יודע אם אין אפילו יהודים מתוכנו שגדלו בישיבות וכו' ואח"כ שנו ופירשו רח"ל בגלל שהפריעו להם ענינים דומים. (כמובן שלא רק זה, אבל לפעמים חזי לאיצטרופי וזה מספיק לא טוב).

על כן דוקא בשביל למנוע את המשך החורבן הנורא, עלינו לשמור מכל משמר על כבוד היהדות החרדית ועל כבודו של כל יהודי חרדי, ומצבים כמו שתיארו כאן לעיל של ת"ח גדול שבמשך יותר משבוע קשה להתקרב אליו בגלל ריח הגוף וכו', הם ממש חילול השם ומי יודע לאן זה עלול להוביל. אפילו אם "במקרה" יכנס לאותו בית מדרש יהודי אורח שאינו מספיק חזק בעניני המצוות וזה יגרום לו ריחוק מסויים - זה ממש יצא שכרו בהפסדו.


כתבתי לך תשובה ארוכה אך היא נמחקה לי משום מה, אשיב שוב בקצרה.

קשה להסכים אם דבריך אע"פ שלבינו דואב על מצב הנוער (והבוגרים) כיום.
כל אדם מבין שיש סיבות לצער ויש נוהג מסוים בשעת אבל אם זה בפטירת אדם או בחורבן ביתו (עמונה) אלא שיש שאולי לא יודעים או לא מרגישים את הצער ולכן לועגים, אך אנו נצטער על כבוד ה' ובית אלוקינו שחרב עד אשר יערה ה' עלינו רוח חדשה ויבנה לנו את ביהמ"ק וישיב שכינתו עלינו בב"א.

אין קידוש שם ה' בעולם יותר גדול מלהצטער בצער השכינה ואין כבוד כי אם כבוד ה' ואין לחוש ל'כבוד הבריות' בזה כלל וזה שאמר דוד למיכל שבזה לו בליבה שהכבוד הגדול ביותר הוא לכבד את ה' בלי לחוש לכבוד עצמו כלל (ויש להאריך הרבה בזה) אך ע"כ פשוט שהמתרחקים הם הצריכים להשתנות ולא פסיק אחד של מנהג הכי קטן באבילות החורבן.

(אגב, יש לברר סוגיא זו עד כמה אנו צריכים להחניף לרחוקים כדי להשיבם לאביהם שבשמים שהרי רובם יודעים את היסודות אלא שלא רוצים לעזוב דרכם)

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:48 pm
על ידי יאיר
אש משמים כתב:(אגב, יש לברר סוגיא זו עד כמה אנו צריכים להחניף לרחוקים כדי להשיבם לאביהם שבשמים שהרי רובם יודעים את היסודות אלא שלא רוצים לעזוב דרכם)

מלבד זה שכבר פורסם ע"י זילברשלג וד"ל...

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:57 pm
על ידי סגי נהור
אש משמים כתב:(אגב, יש לברר סוגיא זו עד כמה אנו צריכים להחניף לרחוקים כדי להשיבם לאביהם שבשמים שהרי רובם יודעים את היסודות אלא שלא רוצים לעזוב דרכם)

גם כאן אפשר להעיר על היחס הצונן לקירוב יהודים לאביהם שבשמים, והרי הקב"ה שפך חמתו על העצים ועל האבנים כדי שלא לשפוך חמתו על ישראל.
וגם כאן תוכל להביא ראיות לדרכך מהכא ומהתם, אבל במטבע שהשבת נשיב לך, שהשאלה היא לא גדר החיוב אלא עצם היחס, ובדיוק כמו בדוגמא שלך של ימי השבעה - איך היית מתייחס אם אותם רחוקים היו בנך ובתך?
אלא מאי, כנראה לכל אחד ה"זהיר טפי" שלו... זה מעלה סרחון לכבוד אביו שבשמים, וזה משיב בנים אובדים לכבוד אביו שבשמים.

כל זה בלי שום קשר לשאלת הרחיצה בט' הימים.

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 1:11 pm
על ידי שווארצעוואלף
אש משמים כתב:
(אגב, יש לברר סוגיא זו עד כמה אנו צריכים להחניף לרחוקים כדי להשיבם לאביהם שבשמים שהרי רובם יודעים את היסודות אלא שלא רוצים לעזוב דרכם)


זה כבר נושא אם יש תינוק שנשבה היום וב"ה איכשר דרא ואין חילוני רחוק ככל שיהיה שלא שמע על חרדים ובפרט לאחרונה שרבנים יוצאים ונכנסים לכלא...

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 1:15 pm
על ידי אש משמים
סגי נהור כתב:
אש משמים כתב:(אגב, יש לברר סוגיא זו עד כמה אנו צריכים להחניף לרחוקים כדי להשיבם לאביהם שבשמים שהרי רובם יודעים את היסודות אלא שלא רוצים לעזוב דרכם)

גם כאן אפשר להעיר על היחס הצונן לקירוב יהודים לאביהם שבשמים, והרי הקב"ה שפך חמתו על העצים ועל האבנים כדי שלא לשפוך חמתו על ישראל.
וגם כאן תוכל להביא ראיות לדרכך מהכא ומהתם, אבל במטבע שהשבת נשיב לך, שהשאלה היא לא גדר החיוב אלא עצם היחס, ובדיוק כמו בדוגמא שלך של ימי השבעה - איך היית מתייחס אם אותם רחוקים היו בנך ובתך?
אלא מאי, כנראה לכל אחד ה"זהיר טפי" שלו... זה מעלה סרחון לכבוד אביו שבשמים, וזה משיב בנים אובדים לכבוד אביו שבשמים.

כל זה בלי שום קשר לשאלת הרחיצה בט' הימים.


אין שום יחס צונן לנושא חשוב זה של קירוב יהודים לאביהם שבשמים ואם כך הובנתי הריני להודיע בזה את חשיבות העניין!
אלא שיש לברר טוב את הדרך לילך בה וכיצד לנהוג בזה כמו כל חלק בתורה והמצוות.

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 1:20 pm
על ידי אש משמים
אש משמים כתב:זו לא דעת יחיד, ועכ"פ נראה יחס אחר לדינים אלו מאשר היחס הצונן שהובא באשכול זה ומצדיק את שינוי הכותרת לנושא זה.

להלן דברי הגרשז"א:
הליכות שלמה.PNG
הליכות שלמה.PNG (6.52 KiB) נצפה 12826 פעמים

הליכות שלמה 2.PNG
הליכות שלמה 2.PNG (36.08 KiB) נצפה 12826 פעמים

Re: יש חיוב לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות!!!

פורסם: ג' יולי 25, 2017 1:51 pm
על ידי מה שנכון נכון
ועוד כתוב שם בהליכות שלמה:

1.GIF
1.GIF (15.37 KiB) נצפה 12811 פעמים

2.GIF
2.GIF (29.71 KiB) נצפה 12811 פעמים

3.GIF
3.GIF (25.44 KiB) נצפה 12811 פעמים


[הלשון תקון חכמים (שהובא בקטעים שבהודעה הקודמת) אינו מדוייק, שכן מדובר על מנהג].

Re: יש היתר לא להתקלח בתשעת הימים בארצות החמות?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 2:11 pm
על ידי דרומי
יש כאן שני נידונים - מצד ההלכה הטהורה ומצד הרגש היהודי.

אני כתבתי את דבריי לעיל מצד הרגש היהודי, שמצידו יש לנו לחוס על כבוד התורה וכבוד נושאי דגלה, וכבוד ישראל בכלל.

מצד ההלכה ה'יבשה' - כבר האריכו לעיל שיש מקילים ויש מחמירים וכו'.

ואסיים בדברי הרמב"ם (הל' שבת פ"ב)

"הא למדת שאין משפטי התורה נקמה בעולם, אלא רחמים וחסד ושלום בעולם. ואלו .. שאומרים שזה חילול ואסור, עליהם הכתוב אומר: וגם אני נתתי לכהם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם".

והאמת והשלום אהבו.