מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רחיצת קטנים

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

רחיצת קטנים

הודעהעל ידי שמר » ד' יולי 26, 2017 2:02 pm

שח לי ידיד, יש לי ילד בן 4 אכן אין הוא מחוייב בחינוך לנהוג מנהגי אבילות ואינו מבין העניין כלל אולם איני מאכילו בשר בדווקא ואיני עושה לו אמטיה כבכל יום אלא ט(ד)וש קצר ומהיר (כמובן עם סבון ומים חמים - אבל טוש) האם צודק?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רחיצת קטנים

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 26, 2017 5:53 pm

מה השאלה, במה הוא צודק או לא? האם הוא צודק שמותר לו לרחוץ או השאלה אם הוא צודק בשלא באמבטיה ואם צודק שאינו מאכילו בשר?

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: רחיצת קטנים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' יולי 26, 2017 6:37 pm

לגבי אכילת בשר שמעתי הוראה מרב גדול שאפילו קטן בן יומו אסור להאכילו בשר.
ולגבי רחיצה, אה"נ שיש למעט במה שאפשר, כמובן כשזה נצרך כגון לנקותו אזי יהיה לכאו' מותר.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: רחיצת קטנים

הודעהעל ידי שמר » ד' יולי 26, 2017 8:23 pm

הא לחמא עניא כתב:לגבי אכילת בשר שמעתי הוראה מרב גדול שאפילו קטן בן יומו אסור להאכילו בשר.
ולגבי רחיצה, אה"נ שיש למעט במה שאפשר, כמובן כשזה נצרך כגון לנקותו אזי יהיה לכאו' מותר.

מה העניין אילו היה לי כלב היה אסור להאכילו בשר? או לקלחו? מה ההבדל בין תינוק בן יומו לבע"ח לגבי זה.

שים-שלום
הודעות: 387
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: רחיצת קטנים

הודעהעל ידי שים-שלום » ד' יולי 26, 2017 8:59 pm

מותר לתת בשר לקטנים גם אחר חודש אב, בזמן הזה שירדה חולשה לעולם, ואפי' הגיעו לחינוך, ובפרט אם הוא קטן שאינו בריא כל כך, ורק כשהגיע הקטן לגיל שתים עשרה שנה ויום אחד, שהוא בגדר מופלא הסמוך לאיש, טוב להחמיר עליו שלא יאכל מאכלי בשר בימים אלה עד אחר יום ט' באב. (חזו"ע עמ' קצ).

לעניין רחיצת הקטן, הנה הותר אפילו בט' באב רחיצה להעביר הלכלוך (שו"ע תקנד ט). ולא יהיה חמור דין הקטן בט' הימים מדין הגדול בט' באב. והוא פשוט.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רחיצת קטנים

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 27, 2017 11:20 am

הא לחמא עניא כתב:לגבי אכילת בשר שמעתי הוראה מרב גדול שאפילו קטן בן יומו אסור להאכילו בשר.
.

מי מאכיל בשר תינוק בן יומו?

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: רחיצת קטנים

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' יולי 31, 2017 12:19 am

א. קטן שלא הגיע לחינוך גם אסור באכילת בשר ושתיית יין, וכמבואר במשנה ברורה תקנא ס"ק ע וראה שם בשער הציון ס"ק עו שיש חולקים בזה, אך דעת רוב הפוסקים להחמיר בזה, ואין חילוק בזה בין יום או בן ארבע, ומה שתמיה אחד הרבנים דלעיל מה ההבדל בין ילד קטן לכלב [אחר המחאה של בני הקט שאינו מוכן להשוואה הזו בשום אופן...] לכאורה הוא משום עוגמת נפש כמו שמצינו עוד כמה דברים שאסרו בקטן שלא הגיע לחינוך. אמנם לכאורה לפי מה שמבואר במשנה ברורה ס"ק פב בשם החיי אדם להקל בכיבוס ורחיצה בקטן שהגיע לחינוך עד שבוע שחל בו, כל שכן הכא שיש להקל עד שבוע שחל בו. וקצת צ"ע שלא הוזכר בפוסקים דבר זה.
ב. לגבי רחיצת קטנים הנה כמו שלגבי כיבוס ותספורת כתב המשנה ברורה ס"ק פב בשם החיי אדם להקל עד שבוע שחל בו אפילו בהגיעו לחינוך הכא נמי יש להקל ובלא הגיע לחינוך צ"ע, ולכאורה כיון שלא מצינו בפוסקים שאסור אלא גבי שתיית יין לא מסתבר לחדש מלבינו על כל ניהוגי האבלות. אמנם שו"ר שבמשנ"ב ס"ק צג כתב להתיר בקטנים שיש להם חטטין בראשם ומשום רפואה אלא שיתכן שזה דווקא בהגיעו לחינוך.
אמנם לכאורה יש לדון דדווקא בתספורת וכיבוס שייך עוגמת נפש דהעוגמת נפש היינו עוגמת נפש לרואים כמבואר בדברי רש"י (מועד קטן כו ב) לגבי מקור דין עוגמת נפש שמצינו שקורעים לקטן שמת משום עוגמת נפש, ופירש רש"י (שם) כדי להרבות בהספד שיבכו הרואים שאף בגד קטן נקרע, ועד כאן לא מצינו אלא בבגדים ותספורת, אבל מנא לן דגם לגבי רחיצה אמרינן כן. ועיקר הדין דאסור משום עוגמת נפש הוא חידוש של התרומת הדשן (סימן קנב) והוא גופיה לא ברירא ליה אם האיסור משום עוגמת נפש או משום אבילות, אבל גם אם אמרינן כן מנין שנאמר דבר זה גם באיסור רחיצה, ואם כן יש לומר דברחיצה כלל לא שייך משום עגמת נפש.
אכן היה מקום לומר שכיון שמצינו דבר אחד שאסרו משום עוגמת נפש מנין לחלק בזה, אמנם מצינו במגן אברהם (סימן תקנא ס"ק לא) שהתיר בשר ויין לתינוק הרי דלא כל מה שאסרו נאסר משום עוגמת נפש. אכן דעת האליהו רבה (שם ס"ק כד) והדגול מרבבה (על השולחן ערוך תקנא סעיף י) שגם בבשר ויין אסור לתינוק שלא הגיע לחינוך משום עוגמת נפש ודימוהו לתספורת, וכן הכריע המשנה בורה (סימן תקנא ס"ק ע) הרי דסבירא להו שאין לחלק בזה, ולכאורה בשר ויין הוי פחות עגמת נפש מרחיצה, ואם בשר ויין אסור כל שכן רחיצה, וצ"ע. וביותר שגם לדעת המגן אברהם יש לומר דסבירא ליה דאין לחלק בין הדברים והכל נאסר משום עוגמת נפש אלא דאיסור בשר ויין בשבוע שחל בו שאינו אלא ממנהגא סבירא ליה דלא נאסר משום עוגמת נפש, וכן משמע בפרי מגדים (שם אשל אברהם ס"ק לא) ולפי זה דבר האסור מדינא אסור גם לתינוק שלא הגיע לחינוך משום עוגמת נפש.
אלא שיש מקום לדון דאף אם אסור משום עגמת נפש יש לומר שלא בכל גיל נאסר משום עגמת נפש, ובגיל שאינם מבינים כלום לא שייך עגמת נפש, ולפי זה בפחות מבן שלוש שנים ודאי שאפשר לרוחצם, שו"ר בספרו של הגאון ר' יעקב בלוי (חנוך לנער פרק כא סעיף א) שמתיר רחיצה בפחות מג' וד' שלא שייך בזה משום עוגמת נפש על פי דברי הלבוש שכתב (אורח חיים סימן תקנא סעיף יד) 'ואפילו לקטנים אסור הגדול לספר אותו, וכן אסור לכבס כסותן של קטנים שלא יסיח דעתו מן האבל כדלעיל, ודוקא כסות של קטנים כגון בני ג' וד' שנים, אבל בגדי הקטנים המטנפים עצמם ומוציאין רעי ומשתינים אותו, הנהו משרי שרי לכבס שאין בכיבוס זה משום שמחה', עכ"ל.
וקשה מאי טעמא נקט בני ג' וד' שנים הרי בחינוך אין חייב אלא בני שש ושבע, וכן הקשה הפרי מגדים (א"א ס"ק לח). ואולי כוונתו משום עוגמת נפש וזה שייך רק מבן ג' וד', וצ"ע. ומסברא לא מסתבר שיש בגיל קטן מאד משום עוגמת נפש, וכל זה שבקריעה לא מצאנו בפוסקים שחילקו בזה כי קריעה הוי עוגמת נפש גם כשקורעים לתינוק קטן ביותר, אבל רחיצה וכיבוס ותספורת לקטן מאד לכאורה לא שייך בזה עגמת נפש כלל, ועדיין צריך עיון למעשה בדבר אף שמסתבר מאד להקל.
אמנם לכאורה אחר ההתבוננות לא מובן קושיית הפרי מגדים על הלבוש וממילא לא מובן דקדוקו של הגר"י בלוי זצ"ל שאין כוונת הלבוש שבני ג' וד' לא שייך עוגמת נפש, אלא שבני ג' וד' בגדיהם נקיים ואינם מטנפים עצמם מה שאין כן בני פחות מג' וד' שמטנפים עצמם יש לדון להתיר, ואין כונתו כי קודם לזה אינם בני חינוך או שלא שייך בהו עוגמת נפש. וראה שו"ת קנה בושם (חלק א סמן לב) שאסר גם בקטני קטנים כל שאין הדבר מצערם שאז יש להתיר.

שקט
הודעות: 40
הצטרף: ב' אוקטובר 29, 2012 8:48 pm

Re: רחיצת קטנים

הודעהעל ידי שקט » ב' יולי 31, 2017 10:15 pm

קטן שלא הגיע לחינוך גם אסור באכילת בשר ושתיית יין, וכמבואר במשנה ברורה תקנא ס"ק ע וראה שם בשער הציון ס"ק עו שיש חולקים בזה, אך דעת רוב הפוסקים להחמיר בזה, ואין חילוק בזה בין יום או בן ארבע


מדברי המ"ב אין הכרע לענין לא הגיע לחינוך דאדרבא מיירי התם דוקא בתינוק שהגיע לחינוך אלא שלא הגיע לכדי להתאבל על ירושלים, אכן

לכאורה הוא משום עוגמת נפש כמו שמצינו עוד כמה דברים שאסרו בקטן שלא הגיע לחינוך


מדברי המג"א שהוא הדעה המתרת להאכיל בשר ויין לקטן [אפילו שהגיע לחינוך] מבואר שהס"ד לאסור הוא משום ספינן כו' דאסור להאכיל להם דבר אסור בידים, אלא שהוכיח להיתר משום דא"כ איך הותר לתת לו מיין הבדל דאף במקום מצוה אסור לספות בידים, ובאליה רבה השיג עליו דלמצוה כן ספינן וכ"ש היכא דאינו אסור אלא משום מנהגה ע"ש וא"כ משמע דאינו משום עוגמת נפש אלא איסר בחפצא ואכן לפי"ז אין להקל אפילו לתינוק בן יומו, דלענין ספינן אף קטן שלא הגיע לחינוך בכלל כמבואר בסי' שמ"ג.

[במש"ב דרשו הביאו מהגר"ש וואזנר להתיר עד גיל שנתיים שלוש, ומהגרי"ש אלישיב להתיר -בזמנינו? - עד גיל ט']


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים