מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכניס עצמו להיתר

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי שמר » ד' יולי 26, 2017 2:09 pm

בהנחה שאכן האקלים בא"י מתירים רחיצה בתשעת הימים וכו' ואכמ"ל, האם יש עניין להימנע מלעשות פעולת המביאות את הזיעה כדי שלא יצטרך להתקלח - דוגמא אם בכל השנה אדם רגיל ללכת ברגל ולהזיע, בתשעת הימים האם כדאי שייסע רק ברכב או אוטובוס (בלי להתייחס שיש לזה שיקול כלכלי שאולי פושט את הספק).

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 26, 2017 5:51 pm

לא

חיים שמעון
הודעות: 138
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 1:56 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי חיים שמעון » ה' יולי 27, 2017 1:52 am

אין היתר! להתרחץ מלכלוך
זה פשוט לא רחיצה של תענוג ומעולם לא נאסר
לא שייך לדון בזה משום מכניס עצמו להיתר

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי שמר » ה' יולי 27, 2017 2:16 am

כדכד כתב:לא

מקור יש?

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי שמר » ה' יולי 27, 2017 2:17 am

חיים שמעון כתב:אין היתר! להתרחץ מלכלוך
זה פשוט לא רחיצה של תענוג ומעולם לא נאסר
לא שייך לדון בזה משום מכניס עצמו להיתר

מקורות ונימוקים בבקשה!

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי שמר » ה' יולי 27, 2017 2:19 am

שמר כתב:
חיים שמעון כתב:אין היתר! להתרחץ מלכלוך
זה פשוט לא רחיצה של תענוג ומעולם לא נאסר
לא שייך לדון בזה משום מכניס עצמו להיתר

א. מקורות ונימוקים בבקשה!

ב. כמדומני שסתירה יש בדבריך בין שורה א לשורה ב.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 27, 2017 10:50 am

אם הבנתי נכון את חיים שמעון אז אין סתירה בין השורות אלא השורות לא מחולקות לפי איך שהן מפוסקות.
כוונתו "אין היתר" דהיינו שזה לא "היתר" שמכניס עצמו אליו כי "להתרחץ מלכלוך זה פשוט לא רחיצה של תענוג ומעולם לא נאסר" ולכן אין סיבה לא להתלכלך כדי שיהיה מותר להתרחץ מלכלוך ולכן "לא שייך לדון בזה משום מכניס עצמו להיתר" כי אין זה "היתר" לדבר שנאסר אלא מעולם לא נאסר

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 27, 2017 10:54 am

שמר כתב:
כדכד כתב:לא

מקור יש?

איני ייודע מקור אבל זה פשוט שאדם אינו חייב לשנות את הרגליו כדי שלא ייאסר עליו משהו.
מלבד זאת, הסברה שכתב חיים שמעון לפי איך שהסברתי אותה היא גם נכונה

חיים שמעון
הודעות: 138
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 1:56 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי חיים שמעון » א' יולי 30, 2017 7:41 pm

כדכד כתב:אם הבנתי נכון את חיים שמעון אז אין סתירה בין השורות אלא השורות לא מחולקות לפי איך שהן מפוסקות.
כוונתו "אין היתר" דהיינו שזה לא "היתר" שמכניס עצמו אליו כי "להתרחץ מלכלוך זה פשוט לא רחיצה של תענוג ומעולם לא נאסר" ולכן אין סיבה לא להתלכלך כדי שיהיה מותר להתרחץ מלכלוך ולכן "לא שייך לדון בזה משום מכניס עצמו להיתר" כי אין זה "היתר" לדבר שנאסר אלא מעולם לא נאסר

פשוט שזו הכונה
ומשל למה הדבר דומה האם מותר להכניס עצמו לעשות מלאכה ביום חול
הרי מכניס עצמו להיתר שהרי בשבת אסור לעשות מלאכה ואילו ביום חול הותר
והתשובה זה לא היתר! זה פשוט מעולם לא נאסר

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' יולי 30, 2017 8:38 pm

נחדד יותר את השאלה של פותח האשכול:

ההולך להקביל פני רבו ועובר בנהר מותר כשאיכא דרכא אחרינא?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 31, 2017 1:07 pm

זו לא השאלה של פותח האשכול. זו שאלה אחרת

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יולי 31, 2017 2:02 pm

לכאורה שאלת פותח האשכול במהותה האם רחיצה שאין בה תענוג היא הותרה או דחוייה, ומשו"ה עלה ונסתפ"ק האם יש להמנע מפעולות המביאות זיעה דשמא הותרה היא. ואני הקטן הוספתי האם יש להמנע מללכת להקביל פני רבו במים שאינם לתענוג, ודא ודא אחת היא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 31, 2017 2:04 pm

על זה יש ראייה שהוא סוג של דחויה שהרי הגמרא מסתפקת רב אצל תלמיד מהו.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מכניס עצמו להיתר

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יולי 31, 2017 2:14 pm

אם כך הרי דברים ק"ו שרחיצה להסיר הזיעה היא דחוייה לכאורה, ואם אפשר לו לעשות טצדקי להמנע ממנה כך ראוי לעשות.
אא"כ נאמר כעין סברת הגרשז"א שאין חיוב לאדם לשנות מהרגליו בשאר הימים, וכן מסתבר. אך עדיין אם יבוא השואל לשאול למשל שנחה עליו הרוח לעשות ריצה בצהרי היום של תשעה באב לכאורה יהיה לו להמנע מזה.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים