מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כמה שאלות והערות בקינות

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
זנב לאריות
הודעות: 171
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי זנב לאריות » ג' אוגוסט 01, 2017 2:38 pm

בס"ד
תוך כדי אמירת הקינות התעוררתי לכמה הערות, ובעיקר אי הבנה בפי' המילות, אשמח לעזרת האריות חו"ר הפורום.

קינה יד' - "ולעקודו סוד זה פענח,עששה מכעס עינו ולא נח וכו'" האם מצאנו מקור לזה שיצחק אבינו כהתה עינו מבכיו על צער בניו ?
קינה כב' - "והאבות אשר היו רחמנים,נהפכו לאכזר כיענים" לא מוסבר כאן בקינה במה היו האבות אכזרים לבניהם ?
קינה כד' - "ונמת אכה כף אל כף ואשאג הידד" מה המובן של המילה הידד כאן, האם אין קריאת הידד קריאה מתוך שמחה ? וכאן מדברים על שאגת ישראל ולא של האויבים ?
קינה כד' - "דץ לביא ופקח עיניו, והנה מיכאל מהלך לפניו" האם יש מקור בחז"ל לכך שנבוכדנאצר ראה את המלאך מיכאל ?
קינה כז' - "הן לא שד אני ולא גלם פחת, ידועה הייתי בשובה ונחת, הן לאחד אני ולשלשה וששים ואחת, ולשנים עשר ולשבעים ואחת" ואח"כ כ' "זה האחד אברהם היה, ובין השלשה אבות שלישיה, חק שנים עשר הן הן שבטי יה, וששים רבוא ושבעים ואחד סנהדרי יה", מבואר כאן כל המספרים מלבד הששים רבוא שהם כלל ישראל ובתחילה כ' ששים ואחת ומה זה המספר הזה?
קינה כח' - לא הבנתי את "בשצף חרישית" מה המובן של חרישית כאן? וכן ההמשך "בתה להשית" מה פי' המילים כאן?
קינה כט' - "עם לויתן" מיהו ומהו לויתן זה?

המשך יבוא אי"ה...

טור תלגא
הודעות: 183
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' אוגוסט 01, 2017 3:28 pm

קינה כד' - "ונמת אכה כף אל כף ואשאג הידד" מה המובן של המילה הידד כאן, האם אין קריאת הידד קריאה מתוך שמחה ? וכאן מדברים על שאגת ישראל ולא של האויבים ?

ישעיה ט"ז ט' ועל קציריך הידד נפל וברש"י - קול שודדים ובוזזים.

קינה כט' - "עם לויתן" מיהו ומהו לויתן זה?

ע"פ איוב פרק ג' פסוק ז' או ח' (תלוי בדפוס) העתידים עורר לויתן עי'"ש שהוא ענין אבלות. וברמב"ן ואבן עזרא פירשו על לויתן ממש.
נערך לאחרונה על ידי טור תלגא ב ג' אוגוסט 01, 2017 7:01 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 2942
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' אוגוסט 01, 2017 3:32 pm

זנב לאריות כתב:קינה כד' - "דץ לביא ופקח עיניו, והנה מיכאל מהלך לפניו" האם יש מקור בחז"ל לכך שנבוכדנאצר ראה את המלאך מיכאל ?

כשהוא הפיל את חנניה מישאל ועזריה לכבשן האש בא מלאך להצילם, ונ"נ ראה אותו (עי' דניאל ג כה), אלא שלפו"ר גבריאל (שר האש) נשלח להצילם ולא מיכאל.

זנב לאריות
הודעות: 171
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי זנב לאריות » ג' אוגוסט 01, 2017 3:45 pm

חד ברנש כתב:
זנב לאריות כתב:קינה כד' - "דץ לביא ופקח עיניו, והנה מיכאל מהלך לפניו" האם יש מקור בחז"ל לכך שנבוכדנאצר ראה את המלאך מיכאל ?

כשהוא הפיל את חנניה מישאל ועזריה לכבשן האש בא מלאך להצילם, ונ"נ ראה אותו (עי' דניאל ג כה), אלא שלפו"ר גבריאל (שר האש) נשלח להצילם ולא מיכאל.

יש"כ על ההתייחסות, הנה מלבד שזה מיכאל בקינה זו, כמו"כ משמע[וכן כ' בפי' שבידי]שנ"נ ראה למיכאל מהלך לפניו בביהמ"ק ולא שייך למעשה של כבשן האשץ
מה שהבאת על הלויתן, עדיין לא הבנתי מה המשמעות של לויתן כאן?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' אוגוסט 01, 2017 3:54 pm

זנב לאריות כתב:קינה כב' - "והאבות אשר היו רחמנים,נהפכו לאכזר כיענים" לא מוסבר כאן בקינה במה היו האבות אכזרים לבניהם ?

גם בקינה כט שנתקנה על גזירות תתנו כתוב כבש האב רחמיו לזבח ילדיו השלים ככרים לטבח.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' אוגוסט 01, 2017 4:03 pm

זנב לאריות כתב:קינה כז' - "הן לא שד אני ולא גלם פחת, ידועה הייתי בשובה ונחת, הן לאחד אני ולשלשה וששים ואחת, ולשנים עשר ולשבעים ואחת" ואח"כ כ' "זה האחד אברהם היה, ובין השלשה אבות שלישיה, חק שנים עשר הן הן שבטי יה, וששים רבוא ושבעים ואחד סנהדרי יה", מבואר כאן כל המספרים מלבד הששים רבוא שהם כלל ישראל ובתחילה כ' ששים ואחת ומה זה המספר הזה?


נראה שצ"ל אחת והולך על הכל ופירושו אני אחת לאברהם ולג' אבות וכו', אבל בקינות של גולדשמידט גורס ואחד.

עוד הגהה, בקינה שבת סורו מני "צור נצרת" צ"ל "צוד נצרת" (ע"ש צוד צדוני).

זנב לאריות
הודעות: 171
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי זנב לאריות » ג' אוגוסט 01, 2017 4:16 pm

מיכאל1 כתב:
זנב לאריות כתב:קינה כב' - "והאבות אשר היו רחמנים,נהפכו לאכזר כיענים" לא מוסבר כאן בקינה במה היו האבות אכזרים לבניהם ?

גם בקינה כט שנתקנה על גזירות תתנו כתוב כבש האב רחמיו לזבח ילדיו השלים ככרים לטבח.

רק לברר, כנראה המילה "גם"בתחילת הודעתך היא טעות ואז בעצם באת ליישב את שאלתי שהאכזריות היא במה שהגישו את בניהם לטבח.
אך ב' הערות ע"פ הקינות שבידי שנקרא "קינות נחמו עמי לתשעה באב מבוארות" [נמכר בדוכני בלוי] הוצאת יפה נוף(לא נראה שזה "יפה נוף פלדהיים)
א. כ' על קינה כט' שזה קינה על גזירות יון בימי אנטיוכוס, ואמנם התקשיתי שאין לזה רמז בקינה עצמה.
ב. פי' על "כבש האב וכו'" וזל' "ה' כבש את רחמיו ומסרנו לטבח וכו'" וא"כ לא שייך כלל למש"כ בקינה כב' ששם פשוט דאיירי על האבות כפשוטם.

דעת_האברך
הודעות: 530
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי דעת_האברך » ג' אוגוסט 01, 2017 4:21 pm

בקינת שאלי שרופה באש של מהר"ם מרוטנבורג זצ"ל (קינה מ"א בסדר הקינות האשכנזי) נמצא ביאור חדש למה ניתנה התורה על הר סיני שהוא הר נמוך יחסית ולא על הר גבוה [ולא מצד שהיה עניו מכל ההרים וכדומה], והטעם שכותב הוא שהקב"ה ראה מראש את חורבן המקדש וחורבן התורה, ולכן מראש נתנה התורה על הר נמוך כדי לסמל דבר זה:

עוד תגזור לשרוף דת אש וחוקים. ולכן אשרי שישלם לך את גמוליך:

צורי בלפיד ואש. הלבעבור זה נתנך. כי באחריתך תלהט אש בשוליך: - [למה נתנה התורה באש, כי סופה להשרף באש!]

סיני העל כן בך בחר אלוקים. ומאס בגדולים וזרח בגבוליך:

להיות למופת לדת. כי תתמעט ותרד מכבודה, והן אמשול משליך:

משל למלך. אשר בכה למשתה בנו. צפה אשר יגוע. כן את במילייך:



האם יש לכל זה מקור במדרש או שזה חידוש של מהר"ם מרוטנבורג דרך קינה?

כדכד
הודעות: 3938
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 01, 2017 4:23 pm

אני חושב שמהר"ם מקונן כך על השריפה ולא נותן פרוש חדש לכך שהתורה ניתנה על הר סיני
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' אוגוסט 07, 2017 6:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צבי שץ
הודעות: 75
הצטרף: א' יוני 11, 2017 9:48 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי צבי שץ » ג' אוגוסט 01, 2017 4:29 pm

בענין ה"שישים ואחת" שבקינה כז, עיין בפירוש קול ברמה בהערות למטה שעמדו בזה.
בקינה כד דץ לביא יעויי"ש שצינו כמה מקורות לכך ולא עיינתי במקורות.

זנב לאריות
הודעות: 171
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי זנב לאריות » ג' אוגוסט 01, 2017 5:04 pm

המשך שאלות ואי הבנות:
קינה יז' "אלוחים" מה פי' המילה?
קינה ל' - "במקור הנפתח,ומעלה על שפה"מה הפי' כאן על שפה?
קינה לב' -"נוי ים הנחושת" אולי זה שאלה של בורות, אך מהו ים הנחושת?
קינה לב' - "ושרי העשרות" אולי זה שאלה של בורות, אך מי הם שרי העשרות?
קינה לב' - "רובים ופרחים" בפי' שבידי פי' רובים - נערים, מה המקור לזה?
קינה לב' - "זדים בני עדינה" ובפי' שבידי זה נסוב על בני בבל, מה הסיבה שזה שמם, בני עדינה?
קינה לג' - "בקו ארמאי" מה פי' מילים אלו?
קינה לה' - "השליכי תפיך" ובפי' שבידי פי' כ' וזל' "השליכי את תכשיטיך מעליך" ותמהתי דלא ידעתי ד"תפיך" זה ל' תכשיט, והיה מקום לבאר שר"ל להשליך את כלי הנגינה, אמנם נדמה לי שפעמים המילה "פוך" היא כלי איפור, אך הכא שיש גם ת' נראה שהוא כלי נגינה?
קינה לה' - "וצעקי לפני ה' על חרבן ספיך. על חורב ספיך וכו'" ובפי' שבידי" וצעקי לפני ה' על חורבן שערי ביהמ"ק. ועל חורבן כלי המקדש וכו'" והנה לא הבנתי איך המילה ספיך מתפרשת לב' המשמעויות הנ"ל, ובפשוטו שורשו הוא "סף" והפי' שער מובן, אבל עדיין צ"ב הכפילות של "ספיך" ב"פ ?
קינה לה' - "שקופיך"ובפי' שבידי וזל' "הפתחים והחלונות של ביהמ"ק שהיו שקופים ואטומים" ולא זכיתי להבין אם שקופים או אטומים" ?

עושה חדשות
הודעות: 7861
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 01, 2017 5:18 pm

סליחה על ניצול האשכול,
היכן מוזכר שם שמי שלא נקבר ונספד כהלכה זה סימן יפה לו?
והיכן זה כתוב בחז"ל?

צבי שץ
הודעות: 75
הצטרף: א' יוני 11, 2017 9:48 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי צבי שץ » ג' אוגוסט 01, 2017 5:37 pm

הוכפל בטעות
נערך לאחרונה על ידי צבי שץ ב ג' אוגוסט 01, 2017 5:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צבי שץ
הודעות: 75
הצטרף: א' יוני 11, 2017 9:48 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי צבי שץ » ג' אוגוסט 01, 2017 5:37 pm

לקינה לב, רביא נמצא בתרגום אונקלוס כתרגום של נער, יעויין בראשית פכ"א.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' אוגוסט 01, 2017 6:46 pm

זנב לאריות כתב:
מיכאל1 כתב:
זנב לאריות כתב:קינה כב' - "והאבות אשר היו רחמנים,נהפכו לאכזר כיענים" לא מוסבר כאן בקינה במה היו האבות אכזרים לבניהם ?

גם בקינה כט שנתקנה על גזירות תתנו כתוב כבש האב רחמיו לזבח ילדיו השלים ככרים לטבח.

רק לברר, כנראה המילה "גם"בתחילת הודעתך היא טעות ואז בעצם באת ליישב את שאלתי שהאכזריות היא במה שהגישו את בניהם לטבח.
אך ב' הערות ע"פ הקינות שבידי שנקרא "קינות נחמו עמי לתשעה באב מבוארות" [נמכר בדוכני בלוי] הוצאת יפה נוף(לא נראה שזה "יפה נוף פלדהיים)
א. כ' על קינה כט' שזה קינה על גזירות יון בימי אנטיוכוס, ואמנם התקשיתי שאין לזה רמז בקינה עצמה.
ב. פי' על "כבש האב וכו'" וזל' "ה' כבש את רחמיו ומסרנו לטבח וכו'" וא"כ לא שייך כלל למש"כ בקינה כב' ששם פשוט דאיירי על האבות כפשוטם.


בקינות שבידי עם פירושו של הרב שישא מבואר שהיא קינה על גזירת תתנו.
וכמדומני זוהי ההנחה המקובלת עי' גם אצל שוורץ בקובץ זכור ח' כמדומני, ועוד.
ולפי"ז גם להערה ב' אין מקום כי מוכח מתוכו לכאורה שהולך על האבות כפשוטו.

מאור עינים
הודעות: 159
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי מאור עינים » ג' אוגוסט 01, 2017 7:15 pm

טור תלגא כתב:
קינה כד' - "ונמת אכה כף אל כף ואשאג הידד" מה המובן של המילה הידד כאן, האם אין קריאת הידד קריאה מתוך שמחה ? וכאן מדברים על שאגת ישראל ולא של האויבים ?


אולי הוא מכוון לקרא בירמיהו פכ"ה ל' "ואתה֙ תנב֣א אליה֔ם א֥ת כל־הדבר֖ים הא֑לה ואמרת֣ אליה֗ם יקו֞ק ממר֤ום ישאג֙ וממע֤ון קדשו֙ ית֣ן קול֔ו שא֤ג ישאג֙ על־נו֔הו הידד֙ כדרכ֣ים יֽענ֔ה א֥ל כל־ישב֖י האֽרץ. יעוי"ש במפרשים

טור תלגא
הודעות: 183
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' אוגוסט 01, 2017 7:17 pm

קינה כט' - "עם לויתן" מיהו ומהו לויתן זה?

ע"פ איוב פרק ג' פסוק ז' או ח' (תלוי בדפוס) העתידים עורר לויתן עי'"ש שהוא ענין אבלות. וברמב"ן ואבן עזרא פירשו על לויתן ממש.

מה שהבאת על הלויתן, עדיין לא הבנתי מה המשמעות של לויתן כאן?

בקינות - עם לויתן העתידים לעורר, לישנא דקרא באיוב נקט - העתידים עורר לויתן. עי'"ש במפרשים שלויתן הוא כמו לויתם במ"ם וענינו אבלות.

טור תלגא
הודעות: 183
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' אוגוסט 01, 2017 7:37 pm

קינה לב' -"נוי ים הנחושת" אולי זה שאלה של בורות, אך מהו ים הנחושת?

ים שעשה שלמה מלכים ז' כ"ג

קינה לב' - "זדים בני עדינה" ובפי' שבידי זה נסוב על בני בבל, מה הסיבה שזה שמם, בני עדינה?

ע"פ ישעיה מ"ז ח' ועתה שמעי זאת בני עדינה וקאי על בבל.

זנב לאריות
הודעות: 171
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי זנב לאריות » ג' אוגוסט 01, 2017 7:45 pm

קינה לב' - "זדים בני עדינה" ובפי' שבידי זה נסוב על בני בבל, מה הסיבה שזה שמם, בני עדינה?

ע"פ ישעיה מ"ז ח' ועתה שמעי זאת בני עדינה וקאי על בבל.[/quote]

יש"כ על המקור, ועדיין לא נתבאר מדוע נתכנו בני בבל בשם זה?

לייטנר
הודעות: 4869
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 01, 2017 8:01 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ג' אוגוסט 15, 2017 5:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 2942
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' אוגוסט 01, 2017 8:58 pm

עושה חדשות כתב:סליחה על ניצול האשכול,
היכן מוזכר שם שמי שלא נקבר ונספד כהלכה זה סימן יפה לו?
והיכן זה כתוב בחז"ל?

סנהדרין מז ע"א: "רבי נתן אומר: סימן יפה למת שנפרעין ממנו לאחר מיתה. מת שלא נספד ולא נקבר, או שחיה גוררתו או שהיו גשמים מזלפין על מטתו - זהו סימן יפה למת".

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוגוסט 02, 2017 12:39 am

צופר הנעמתי כתב:
נראה שצ"ל אחת והולך על הכל ופירושו אני אחת לאברהם ולג' אבות וכו', אבל בקינות של גולדשמידט גורס ואחד.



טעיתי, ולגירסת גולדשמידט לק"מ כמ"ש ברזילי כאן

עושה חדשות
הודעות: 7861
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 23, 2018 12:27 am

דעת_האברך כתב:בקינת שאלי שרופה באש של מהר"ם מרוטנבורג זצ"ל (קינה מ"א בסדר הקינות האשכנזי) נמצא ביאור חדש למה ניתנה התורה על הר סיני שהוא הר נמוך יחסית ולא על הר גבוה [ולא מצד שהיה עניו מכל ההרים וכדומה], והטעם שכותב הוא שהקב"ה ראה מראש את חורבן המקדש וחורבן התורה, ולכן מראש נתנה התורה על הר נמוך כדי לסמל דבר זה:

עוד תגזור לשרוף דת אש וחוקים. ולכן אשרי שישלם לך את גמוליך:

צורי בלפיד ואש. הלבעבור זה נתנך. כי באחריתך תלהט אש בשוליך: - [למה נתנה התורה באש, כי סופה להשרף באש!]

סיני העל כן בך בחר אלוקים. ומאס בגדולים וזרח בגבוליך:

להיות למופת לדת. כי תתמעט ותרד מכבודה, והן אמשול משליך:

משל למלך. אשר בכה למשתה בנו. צפה אשר יגוע. כן את במילייך:



האם יש לכל זה מקור במדרש או שזה חידוש של מהר"ם מרוטנבורג דרך קינה?

מצטרף לשאלה.

וחכ"א אמר שזה בלשון תמיהה: הלבעבור זה נתנך; העל כן בך בחר אלוקים.

מה דעתכם?

לבי במערב
הודעות: 1289
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: כמה שאלות והערות בקינות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 14, 2019 10:59 pm

עושה חדשות כתב: . . וחכ"א אמר שזה בלשון תמיהה: הלבעבור זה נתנך; העל כן בך בחר אלוקים. מה דעתכם?

לי הק' פשוט הי' שכ"ה.
וראה לעיל:
כדכד כתב:אני חושב שמהר"ם מקונן כך על השריפה ולא נותן פרוש חדש לכך שהתורה ניתנה על הר סיני


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד