מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' אוגוסט 01, 2017 7:57 pm

צריך להבין ענין הויכוח בין אהליבה לאהלה, מה משנה מי סבל יותר, שניהם סבלו, ומה הנידון מי סבל יותר מחבירו, ואולי כן דרך המקונן והמצטער ברוב צערו שבטוח הוא שלא שייך צער גדול יותר משלו, והוא סבל הרעה הגדולה ביותר, ומתוך הויכוח - שכפי שנראה הוא מסתיים ב'נצחונה' של אהליבה ניתן לב להבין גודל החורבן שלא היה כמוהו וגול מכל גלות י' השבטים.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' אוגוסט 01, 2017 8:33 pm

שייף נפיק כתב:הויכוח - שכפי שנראה הוא מסתיים ב'נצחונה' של אהליבה ניתן לב להבין גודל החורבן שלא היה כמוהו וגול מכל גלות י' השבטים.

באמת לא זכיתי להבין איך אהליבה מנצחת, הרי ודאי שאהלה סבלה יותר, שנכרתו לגמרי מעם ישראל, ולא זכו לבית שני וכו', ואיך אומרת אהליבה "דמי אהלה כי יגוני זכרתי נדדת את אחת ורבות נדדתי" וכו', ואטו היה עדיף לנו שלא ייבנה בית שני כלל ונשאר עד היום בגלות בבל?

יראה- שלם
הודעות: 157
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 9:35 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי יראה- שלם » ג' אוגוסט 01, 2017 10:41 pm

שש ושמח כתב:
שייף נפיק כתב:הויכוח - שכפי שנראה הוא מסתיים ב'נצחונה' של אהליבה ניתן לב להבין גודל החורבן שלא היה כמוהו וגול מכל גלות י' השבטים.

באמת לא זכיתי להבין איך אהליבה מנצחת, הרי ודאי שאהלה סבלה יותר, שנכרתו לגמרי מעם ישראל, ולא זכו לבית שני וכו', ואיך אומרת אהליבה "דמי אהלה כי יגוני זכרתי נדדת את אחת ורבות נדדתי" וכו', ואטו היה עדיף לנו שלא ייבנה בית שני כלל ונשאר עד היום בגלות בבל?

קודם כל לפי משמעות הקינה נראה ששניהם נוצחים ולכן מסיימים 'החומל על דל חמול על דלותם' היינו בין אהליבה ובין אהלה.
אבל בעצם הויכוח נראה שאהלה סבלה פחות. כפי שנראה מקורות דברי הימים יש להם חיים יהודיים עם מורים ומדריכים ללא עול על ראשם. ומאז מאה שנה לפני חורבן בית ראשון יושבים הם בשלווה. עם סנהדרין וכל טוב ברוחניות וגשמיות, האם הם עברו כל הצרות והעינויים שעברו על גולי בית שני?
ורק כשיבוא לציון גואל במהרה ישובו הם וכל אשר להם בשמחה וטוב לבב.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אוגוסט 01, 2017 11:07 pm

קינה אחרת על אהלה ואהליבה
קבצים מצורפים
א.jpg
א.jpg (84.53 KiB) נצפה 4232 פעמים
ב.jpg
ב.jpg (88.75 KiB) נצפה 4232 פעמים
ג.jpg
ג.jpg (39.13 KiB) נצפה 4232 פעמים

ונתנו ידידים
הודעות: 1121
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוגוסט 01, 2017 11:25 pm

שייף נפיק כתב:צריך להבין ענין הויכוח בין אהליבה לאהלה, מה משנה מי סבל יותר, שניהם סבלו, ומה הנידון מי סבל יותר מחבירו, ואולי כן דרך המקונן והמצטער ברוב צערו שבטוח הוא שלא שייך צער גדול יותר משלו, והוא סבל הרעה הגדולה ביותר, ומתוך הויכוח - שכפי שנראה הוא מסתיים ב'נצחונה' של אהליבה ניתן לב להבין גודל החורבן שלא היה כמוהו וגול מכל גלות י' השבטים.

באמת לא משנה מי סבל יותר אלא שהוא דרך להגדיל הקינה והיגון

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אוגוסט 02, 2017 12:13 am

ונתנו ידידים כתב:
שייף נפיק כתב:צריך להבין ענין הויכוח בין אהליבה לאהלה, מה משנה מי סבל יותר, שניהם סבלו, ומה הנידון מי סבל יותר מחבירו, ואולי כן דרך המקונן והמצטער ברוב צערו שבטוח הוא שלא שייך צער גדול יותר משלו, והוא סבל הרעה הגדולה ביותר, ומתוך הויכוח - שכפי שנראה הוא מסתיים ב'נצחונה' של אהליבה ניתן לב להבין גודל החורבן שלא היה כמוהו וגול מכל גלות י' השבטים.

באמת לא משנה מי סבל יותר אלא שהוא דרך להגדיל הקינה והיגון

ברוך שכוונת לדברי

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' אוגוסט 02, 2017 12:20 am

שייף נפיק כתב:צריך להבין ענין הויכוח בין אהליבה לאהלה, מה משנה מי סבל יותר, שניהם סבלו, ומה הנידון מי סבל יותר מחבירו, ואולי כן דרך המקונן והמצטער ברוב צערו שבטוח הוא שלא שייך צער גדול יותר משלו, והוא סבל הרעה הגדולה ביותר,

כדבריך כן נראה, אמנם כמדומה שצריך להוסיף בזה יותר, כשמישהו בוכה על שטויות הוא מוזיל בזה את ערך הבכי, מי שמקונן על דבר של מה בכך הוא פוגע בקינה האמיתית כשהיא באמת ראויה לבוא. כשאהלה אומרת דומי אהליבה, משמעות הדברים היא כי בכי חורבנה של אהליבה מקטין את ערך הבכי והקינה הראויים באמת. וכן להיפך.

לכאו' מגוף הקינה עצמה אין הוכחה מי ה"מנצחת" בויכוח, [ואוי לניצחון שכזה], אבל הרי כמעט כל הקינות מתייחסות בייחוד למה שהיה עם אהליבה וא"כ מבחינה זו נראה לכאו' שאכן אהליבה היא המנצחת. אא"כ נאמר שבהיותינו מבני אהליבה חובתינו לקונן עליה אף אם הקינה האמיתית ראוי' לבני אהלה.

(בקינות עם פי' לב אהרן, יש מהלך שלם בקינה זו, אלא שלא התיישבו הדברים על ליבי, אולי יהנו מזה אחרים).

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' אוגוסט 02, 2017 8:42 pm

עוד יש להעיר בקינה זו, מה שמשיבה אהליבה, הנה ביד כשדים פעמים נלכדתי, וכוונת הדברים שגלות הראשונה היה בב' שלבים תחילה גלות יכניה ואח"כ גלות צדקיה.
וצ"ב טובא דהרי גם גלות עשרת השבטים [=אהלה] גם היא לא היתה בבת אחת דמתחילה גלו שבט גד ושבט ראובן ואח"כ גלו שאר שבטים (כדכת' רש"י בפרש' מסעי). וא"כ מה הרבותא דאהליבה על אהלה.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי אבא יודן » א' יולי 01, 2018 9:54 pm

עיין עוד זוהר חדש לאיכה.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי י. אברהם » א' יולי 01, 2018 10:00 pm

צורב מתחיל כתב:(בקינות עם פי' לב אהרן, יש מהלך שלם בקינה זו, אלא שלא התיישבו הדברים על ליבי, אולי יהנו מזה אחרים).

לב אהרן.PDF
(392.11 KiB) הורד 246 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה עח

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יולי 22, 2018 9:13 pm

וזה אשר נתחדש השנה בס"ד
צריך להבין ענין הויכוח ביניהם, מהו הענין שכל אחת מתווכחת עם השניה שצרתה גדולה, אמנם נראה, שכידוע אם יש מי שמצטער כמותו הרי מתנחם בזה, וכאן אמרו זל"ז שאין שברם דומה לזה, ואם כן אין בכלל שום שייכות בין זל"ז שתהיה נחמה מזה שאף להם אירע כך. ודוק.
וכמוש"כ ב' יג ''מה אעידך מה אדמה לך הבת ירושלים מה אשוה לך ואנחמך כי גדול כים שברך מי ירפא לך'' ועיי"ש בביאור רבינו יוסף שם טוב מה שפירש הפסוק עד"ז,
ומה שאומרת אהליבה 'ולשבעים שנה בבבל נפקדתי ושבתי לציון והיכל יסדתי'' הוא ביטוי לעומק הצער המיוחד של אהליבה, שכביכול נעשה נסיון נוסף והיא לא עמדה בו, ולשומרון – אהלה – לא ניתן כלל הזדמנות נוספת, ולהחמיץ הזדמנות של פעם שניה הוא דבר נורא יותר.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' יולי 22, 2018 9:38 pm

אבא יודן כתב:עיין עוד זוהר חדש לאיכה.

שם דומני הויכוח בין בני אר"י לבני בבל/חו"ל?

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: קינה ד' הויכוח בין אהליבה לאהלה עח

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' יולי 22, 2018 10:37 pm

שייף נפיק כתב:וזה אשר נתחדש השנה בס"ד
צריך להבין ענין הויכוח ביניהם, מהו הענין שכל אחת מתווכחת עם השניה שצרתה גדולה, אמנם נראה, שכידוע אם יש מי שמצטער כמותו הרי מתנחם בזה, וכאן אמרו זל"ז שאין שברם דומה לזה, ואם כן אין בכלל שום שייכות בין זל"ז שתהיה נחמה מזה שאף להם אירע כך. ודוק.
וכמוש"כ ב' יג ''מה אעידך מה אדמה לך הבת ירושלים מה אשוה לך ואנחמך כי גדול כים שברך מי ירפא לך'' ועיי"ש בביאור רבינו יוסף שם טוב מה שפירש הפסוק עד"ז,
ומה שאומרת אהליבה 'ולשבעים שנה בבבל נפקדתי ושבתי לציון והיכל יסדתי'' הוא ביטוי לעומק הצער המיוחד של אהליבה, שכביכול נעשה נסיון נוסף והיא לא עמדה בו, ולשומרון – אהלה – לא ניתן כלל הזדמנות נוספת, ולהחמיץ הזדמנות של פעם שניה הוא דבר נורא יותר.

הכיוון עצמו נראה טוב, השאלה היא אם המתנחם מחפש לדמות אחרים אליו, ולהתנחם בצרתם. או להיפך שמנסה לדחות הדמיון איליו שלא ינחמוהו?


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים