עמוד 1 מתוך 1

מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 8:48 pm
על ידי יזל מדליו
צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 8:55 pm
על ידי עובדיה חן
אם הוא יודע שזה זמני וקרב קץ הגלות זה נחמה.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
מעין דברי מרנא הגר"ח מוואלז'ין על כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
(מה גם שצריך להכיר הרבה הרבה טובה לקב"ה על מצבינו היום, וההשוואה לשואה חסרת כל טעם, עם כל הכבוד)

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:43 pm
על ידי יזל מדליו
בברכה המשולשת כתב:מעין דברי מרנא הגר"ח מוואלז'ין על כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
(מה גם שצריך להכיר הרבה הרבה טובה לקב"ה על מצבינו היום, וההשוואה לשואה חסרת כל טעם, עם כל הכבוד)


אינני יודע את דברי הגר"ח מוולוזין.

והנחמה היא ביחס לגלות של עכשיו, ואם עכשיו עדיין אנו בוכים על הגלות כגון שאין בית המקדש וכעין זה, הנחמה היחידה לכאורה שצריכה להיות זה שיבנה בית המקדש וכדו'. [ואין זה קשור לחוסר הכרת טובה על מצבינו היום.]

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:53 pm
על ידי יזל מדליו
עובדיה חן כתב:אם הוא יודע שזה זמני וקרב קץ הגלות זה נחמה.


אם ידע שזה זמני והתנחם בזה, אז למה ישב על הארץ וקונן? אלא פשוט שקונן על הצרות שבינתיים וא"כ מה שייך נחמה.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:55 pm
על ידי דרומי
גם בנין בית המקדש אינו בגדר נחמה אמיתית. נחמה אמיתית היא הבנה שכל מה שאירע לרעה הביא בעצם לטובה עוד יותר גדולה, וכמו הסיפור על נחום איש גמזו

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:59 pm
על ידי יזל מדליו
מצאתי מאמר נפלא של הג"ר יחזקאל סרנא זצ"ל בדליות יחזקאל חלק ג' עמ' רצ"ז הכותרת "האנק דום". שעונה ע"ז.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 10:28 pm
על ידי מענה איש
נחמה בעיקרה איננה עניין שכלי אף שאפשר להסבירה

מי שבקינות ובאיכה ישב ובכה
כשהוא מגיע לנחמו הוא מתנחם ואל תשאל אותו למה

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 10:34 pm
על ידי יראה- שלם
החת"ס מבאר. שעצם הדבר שאחרי כ"כ הרבה שנים יכולים עם ישראל לישב על הארץ ולבכות על חורבן שאירע לפני קרוב לאלפייים שנה. היא עצמה הנחמה שעוד יבוא יום ונגאל גאולת עולמים בקרוב בימינו.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 11:04 pm
על ידי צבי שץ
בברכה המשולשת כתב:מעין דברי מרנא הגר"ח מוואלז'ין על כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
(מה גם שצריך להכיר הרבה הרבה טובה לקב"ה על מצבינו היום, וההשוואה לשואה חסרת כל טעם, עם כל הכבוד)

ביחס להערה בסוגריים.
גם בשואה קראו נחמו נחמו עמי, וחז"ל כשתקנו תקנה זו, תקנו זאת לכל הדורות בכל המצבים,
וכבדרך אגב, דורינו, במצבו, הוא החריג בהסטוריה, כמובן, בסייעתא דשמיא, וכמו שהגדירו זאת (כמדומה, הגרש"ד פינקוס זצ"ל) בגדר "סוכריה" שאחרי המכה, אולם דורינו לא משקף את ההיסטוריה היהודית בכללותה, ותקנת נחמו נחמו עמי לא נתקנה רק לדורינו.
בכל אופן אין צורך לזה כמו שכבר כתבו כאן, גם היום אנו בגלות ואין לנו ביהמ"ק וצריכים נחמה.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 9:00 am
על ידי בברכה המשולשת
צבי שץ כתב:
בברכה המשולשת כתב:מעין דברי מרנא הגר"ח מוואלז'ין על כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
(מה גם שצריך להכיר הרבה הרבה טובה לקב"ה על מצבינו היום, וההשוואה לשואה חסרת כל טעם, עם כל הכבוד)

ביחס להערה בסוגריים.
גם בשואה קראו נחמו נחמו עמי, וחז"ל כשתקנו תקנה זו, תקנו זאת לכל הדורות בכל המצבים,
וכבדרך אגב, דורינו, במצבו, הוא החריג בהסטוריה, כמובן, בסייעתא דשמיא, וכמו שהגדירו זאת (כמדומה, הגרש"ד פינקוס זצ"ל) בגדר "סוכריה" שאחרי המכה, אולם דורינו לא משקף את ההיסטוריה היהודית בכללותה, ותקנת נחמו נחמו עמי לא נתקנה רק לדורינו.
בכל אופן אין צורך לזה כמו שכבר כתבו כאן, גם היום אנו בגלות ואין לנו ביהמ"ק וצריכים נחמה.


ההערה בסוגריים באה רק בגלל ההשוואה לשואה (אם כי יש גם מה להעיר על דברים נוספים בזה, אך אין רצוני לצער חלק מהת"ח באתרא קדישא הדין)

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 9:10 am
על ידי גביר
האריך בזה רבי עזריה פיגו ב'בינה לעתים' שלו [אינו כעת תח"י, אך דומני שנמצא בחלק הנקרא 'עת קץ' - דרשות לשבתות שאחר תשעה באב וביניהן ארבע דרשות לשבת נחמו] ואף הוא הקשה איך אנו קוראים 'נחמו נחמו עמי' ובית המקדש טרם נבנה וחלק גדול מעם ישראל עודנו בחו"ל וכתב שעצם זה שאנו עדיין מתאבלים על החורבן ואין אנו מתייאשים מן הגאולה ח"ו הוא כבר התחלת הגאולה.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 3:01 pm
על ידי מעט דבש

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 4:10 pm
על ידי שלמה בן חיים
מאמר עמוק ויפה על האבל ועל הנחמה

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 9:26 pm
על ידי אש משמים
לרב פייבלזון יש ע"ז שיחה מעניינת, אם אני זוכר יסוד ההסבר הוא בכך שהנחמה באה מהאמונה שכשם שנחרב כך עתיד להיבנות וכעין שחוק על ששועלים הילכו בו.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ש' אוגוסט 05, 2017 10:34 pm
על ידי יונת אלם
תשעה באב תש"ז ישיבת פוניב'ז. זה עתה הסתיימו אמירת הקינות ולפני קבוצת בחורים אמר מרן הרב זצוק"ל: אמרנו כעת את הקינה: "אלי ציון ועריה" ואנחנו מקוננים על מה שאבד לנו, בעוד המשל שהפייטן מביא הוא על אשה בציריה שבוכה אמנם מרוב כאבים אבל זוהי הקדמה לשמחה הצפויה לה עם הלידה?
אלא, גם הקינות אינם יאוש. אנחנו מאמינים שהחורבן הוא הכנה לגאולה. גם בה בשעה שאנו מתאבלים על ציון ועריה, זוהי אנקת כאב כאשה בצירי לידה שבעקבותיהם תגיע שמחה גדולה

Re: מה שייך נחמה

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 12:12 am
על ידי שלמה בן חיים
יונת אלם כתב:תשעה באב תש"ז ישיבת פוניב'ז. זה עתה הסתיימו אמירת הקינות ולפני קבוצת בחורים אמר מרן הרב זצוק"ל: אמרנו כעת את הקינה: "אלי ציון ועריה" ואנחנו מקוננים על מה שאבד לנו, בעוד המשל שהפייטן מביא הוא על אשה בציריה שבוכה אמנם מרוב כאבים אבל זוהי הקדמה לשמחה הצפויה לה עם הלידה?
אלא, גם הקינות אינם יאוש. אנחנו מאמינים שהחורבן הוא הכנה לגאולה. גם בה בשעה שאנו מתאבלים על ציון ועריה, זוהי אנקת כאב כאשה בצירי לידה שבעקבותיהם תגיע שמחה גדולה

ברוך שכיוונתי. ראה מה שכתבתי כאן. ומצו"ב כתוב מנוסח יותר בבהירות
viewtopic.php?f=43&t=35401&p=388202#p388202

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 6:06 pm
על ידי לא נורא
ייש"כ על כל הדברים הנפלאים.
בענין זה חשבתי, שכן אפשר לשאול מה שייך לנחם אבלים, מה כל ענין הנחמה אצלם, הרי המת עדיין מת?
וביתר עומק, כל ענין 'נחמה' צריך רק כשעדיין צריך 'להתנחם' על מה שאין, משא"כ כשיש כבר הדבר לא שייך נחמה, כי יש את זה.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 9:07 pm
על ידי שלמה בן חיים
לא נורא כתב:ייש"כ על כל הדברים הנפלאים.
בענין זה חשבתי, שכן אפשר לשאול מה שייך לנחם אבלים, מה כל ענין הנחמה אצלם, הרי המת עדיין מת?
וביתר עומק, כל ענין 'נחמה' צריך רק כשעדיין צריך 'להתנחם' על מה שאין, משא"כ כשיש כבר הדבר לא שייך נחמה, כי יש את זה.

אם מעניין אותך דברים מעניינים בביאור הנחמה על המת, והנחמה על אבלות ירושלים ומה שביניהם הנה מצו"ב עוד מאמר שכתבתי.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 9:58 pm
על ידי ישא ברכה
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?


השאלה איננה ברורה, מי שנמצא במחנה ההשמדה והוא יודע שאינו נמצא לנצח אלא הוא מובטח שיום יבוא והוא יצא משם, יהיה שמח מאד כשהוא ישמע את הבשורות האלו וגם כשהוא יחשוב על כך. וזה בדיוק מצבינו מצד אחד אנחנו היום במצב מאד לא מתוקן אבל הקב"ה בורא העולם מבטיח לנו שהמצב לא ימשך לנצח ויש תקוה לאחריתך.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 10:49 am
על ידי שים-שלום
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?



אינני זוכר בשם מי, אך הסביר שלפעמים אנו בקטנות אמונה כזו שכבר כמעט מתייאשים מן הגאולה, שוב יושבים על הקרקע ובוכים ורואים את המצב של עמ"י, ומתגנבת מחשבה שח"ו משאול תחתית שכזה לא נצא. או אז קוראים 'נחמו נחמו עמי', וכעין הסטת הפרגוד לרגע אחד ולהבין ש'הכל בשליטה' וברגע כמימרא יכול הקב"ה להסיר מעלינו את כל הנגעים ולגאלנו. וזהו נחמו עמי.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 11:47 pm
על ידי החתן סופר
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?


באמת בשואה רח"ל אני מניח שהיה קשה לחגוג פורים, פסח, לומר נחמו וכן על זה הדרך, אבל ב"ה יצאנו משאול תחתיות, הגענו לארץ הקודש לשלטון יהודי שלאט לאט מתקרב לגאולה השלימה, שהרי אנו עמוק בתהליך של גאולה אלא שהיא לא שלימה בלי הבניין הקדוש שייבנה במהרה בימנו (וידוע כבר שיטת רש"י בראש השנה יח: דסגי בשלטון ישראל ודלא כהר"ח ושאר ראשונים דבעינן בית, בכדי לבטל צומות הקלים) וכבר אמרו חזל בירושלמי ריש ברכות כך היא גאולתם של ישראל קימעא קימעא, וכבר הזכרנו פעם שהגר"א ניסה להנחיל לתלמידיו שהגאולה העתידית והשלימה לא תהיה ניסית אלא טבעית ויש בזה עוד אריכות, ואפשר לשאול להיפוך איך אפשר שלא לומר נחמו אחרי שחוזרים אחורה 80 שנה שיהודים הלכו כצאן לטבח והיום ישתבח שמו נוחלים ומנחילין בארץ קדשנו

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 1:24 am
על ידי צבי שץ
יעויין שלהי מכות "עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו", ומבואר שהתנחמו בהבטחת הגאולה אע"ג דהיה עדיין חורבן.
ויש להעמיק בזה עפ"י ביאור נפלא דה"אילת השחר" בסוגיא שם, יעויי"ש, ועפי"ז י"ל דכל ענין החורבן היה לתועלתם של ישראל כמאמרם ז"ל שפך חמתו על עצים ואבנים, והיינו שהחורבן היה סיבה להמשך קיומם של ישראל, וא"כ החורבן עצמו יש בו משום נחמה, שהרי בחורבן עצמו נתגלה אהבת הקב"ה לישראל ורצונו בהמשך קיומם, ובזה גופא מונחת האמונה בקיום ההבטחה לגאולה העתידה בב"א.
ובזה ייושב התמיהה הגדולה מה שקמים לישב על ספסל גבוה בחצות ט"ב אע"ג דעיקר חורבן ביהמ"ק בפועל היה לעת ערב, ולהנ"ל י"ל דעיקר האבלות הוא על סיבת החורבן, והיינו, על דרגת ישראל שמחמתה נחרב ביהמ"ק (ויעויין בביאר היטב סי' תצד בענין חג השבועות) אבל החורבן בפועל, היה כבר בגדר "קמח טחון טחנת" אלא שעד שנחרב היה אפשרות לתקן יותר בקל, והחורבן עצמו היה לתועלתן של ישראל והבטחה על הגאולה
העתידה, וכבר ת"ב איקרי מועד, ולכן דוקא אז קמים.
ואף כל הצרות, תכליתם לטוב, וכידוע שלעתיד לבא הכל הטוב והמטיב, שאז יראה האדם בחוש שהכל היה לטובה, אלא שבזמן ההסתר אדם מברך דין האמת, ולכן בכל צרה שלא תבא ג"כ יש ענין נחמה (נ.ב. ידוע ההבדל בין "כל מה דעביד רחמנא לטב עביד" לבין "גם זו לטובה", ואכ"מ להאריך).
ואין ספק, כי גם בשואה האיומה, המאמינים בחי העולמים, קמו בת"ב בחצות לישב על גבוה מתוך נחמה, וקראו ז' דנחמתא, וחז"ל שקבעו כן קבעו כן לכל הדורות, וכבר קבעו בהגדה "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם", ואדרבה, ידוע ידעו כי מצבם הקשה סיבה גדולה לקירוב הגאולה, וכל מה דעביד רחמנא לטב עביד, וכל הדורות היו מלאים צרות, והנהגתם בענין הנחמה לא השתנתה, ועל כן אין לנו אלא להעמיק בענין הבנת "סוגית הנחמה" וללמדה בעיון, ונסיים בדברי ר"ג וראב"ע ור"י שהיו בוכין וראו ר"ע משחק ולמשמע דברי ר"ע אמרו לו "עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו".

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 6:19 pm
על ידי שים-שלום
החתן סופר כתב:
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?


באמת בשואה רח"ל אני מניח שהיה קשה לחגוג פורים, פסח, לומר נחמו וכן על זה הדרך, אבל ב"ה יצאנו משאול תחתיות, הגענו לארץ הקודש לשלטון יהודי שלאט לאט מתקרב לגאולה השלימה, שהרי אנו עמוק בתהליך של גאולה אלא שהיא לא שלימה בלי הבניין הקדוש שייבנה במהרה בימנו (וידוע כבר שיטת רש"י בראש השנה יח: דסגי בשלטון ישראל ודלא כהר"ח ושאר ראשונים דבעינן בית, בכדי לבטל צומות הקלים) וכבר אמרו חזל בירושלמי ריש ברכות כך היא גאולתם של ישראל קימעא קימעא, וכבר הזכרנו פעם שהגר"א ניסה להנחיל לתלמידיו שהגאולה העתידית והשלימה לא תהיה ניסית אלא טבעית ויש בזה עוד אריכות, ואפשר לשאול להיפוך איך אפשר שלא לומר נחמו אחרי שחוזרים אחורה 80 שנה שיהודים הלכו כצאן לטבח והיום ישתבח שמו נוחלים ומנחילין בארץ קדשנו


גדול המחטיאו יותר מן ההורגו....

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ש' אוגוסט 12, 2017 9:18 pm
על ידי החתן סופר
שים-שלום כתב:
החתן סופר כתב:
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?


באמת בשואה רח"ל אני מניח שהיה קשה לחגוג פורים, פסח, לומר נחמו וכן על זה הדרך, אבל ב"ה יצאנו משאול תחתיות, הגענו לארץ הקודש לשלטון יהודי שלאט לאט מתקרב לגאולה השלימה, שהרי אנו עמוק בתהליך של גאולה אלא שהיא לא שלימה בלי הבניין הקדוש שייבנה במהרה בימנו (וידוע כבר שיטת רש"י בראש השנה יח: דסגי בשלטון ישראל ודלא כהר"ח ושאר ראשונים דבעינן בית, בכדי לבטל צומות הקלים) וכבר אמרו חזל בירושלמי ריש ברכות כך היא גאולתם של ישראל קימעא קימעא, וכבר הזכרנו פעם שהגר"א ניסה להנחיל לתלמידיו שהגאולה העתידית והשלימה לא תהיה ניסית אלא טבעית ויש בזה עוד אריכות, ואפשר לשאול להיפוך איך אפשר שלא לומר נחמו אחרי שחוזרים אחורה 80 שנה שיהודים הלכו כצאן לטבח והיום ישתבח שמו נוחלים ומנחילין בארץ קדשנו


גדול המחטיאו יותר מן ההורגו....


לא נראה לי שהמצב הרוחני באירופה היה כל כך טוב ובעלייה רבה בכל זאת לא כולם למדו בוואלוזין מיר פוניבז ועוד, לא נראה לי שהבניין ציון החדשות כג דיבר באוויר עוד הרבה הרבה לפני השואה וכן על זה הדרך, לא נראה לי שההתבוללות בגלות שווה להתבוללות בארה"ק וכו’
לא נראה ששלטון הכופרים כל כך רוצה בהחטאת הרבים והשמדה רוחנית, יש אמנם שרצו ורוצים אבל לא רוב היהודים הקדושים שמתנוצצת בהם נשמת ישראל רוח קדישין.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ש' אוגוסט 12, 2017 10:38 pm
על ידי שים-שלום
החתן סופר כתב:לא נראה לי שהמצב הרוחני באירופה היה כל כך טוב ובעלייה רבה בכל זאת לא כולם למדו בוואלוזין מיר פוניבז ועוד, לא נראה לי שהבניין ציון החדשות כג דיבר באוויר עוד הרבה הרבה לפני השואה וכן על זה הדרך, לא נראה לי שההתבוללות בגלות שווה להתבוללות בארה"ק וכו’
לא נראה ששלטון הכופרים כל כך רוצה בהחטאת הרבים והשמדה רוחנית, יש אמנם שרצו ורוצים אבל לא רוב היהודים הקדושים שמתנוצצת בהם נשמת ישראל רוח קדישין.


כבודו לא השיב על דברי, אני טענתי על המחטיאו, והתשובה היא על החוטאים...
שלטון יהודי לא צריך להתנהג כמו גוי כדי להיות גרוע, מספיק שהוא לא יהודי, ומתנכל ליהדות ולדת. הדרישה מהיהודי גדולה בהרבה מהדרישה מגוי וזה פשוט. אמנם ישנו שיפור גדול מהגלות, אך לא מספיק כדי להתנחם [ואולי סיבה לבכות יותר... כשהיו אבותינו בגלות והתנכלו להם גוים התפללו לעלות לארה"ק ולחיות תחת שלטון יהודי, ומה נען אנחנו שנמצאים תחת שלטון יהודי שמחלל את כבוד השבת, שולח יהודים כצאן לטבח, מגרש יהודים מבתיהם, מחריב אותם ומוסר אותם לאויבינו בצירוף כלי נשק, כספים, ועוד? סוטים צועדים בגאווה בעיר הקודש ומחללים את כבודה?, על אלה אני בוכייה...]

Re: מה שייך נחמה

פורסם: ש' אוגוסט 12, 2017 11:39 pm
על ידי החתן סופר
שים-שלום כתב:
החתן סופר כתב:לא נראה לי שהמצב הרוחני באירופה היה כל כך טוב ובעלייה רבה בכל זאת לא כולם למדו בוואלוזין מיר פוניבז ועוד, לא נראה לי שהבניין ציון החדשות כג דיבר באוויר עוד הרבה הרבה לפני השואה וכן על זה הדרך, לא נראה לי שההתבוללות בגלות שווה להתבוללות בארה"ק וכו’
לא נראה ששלטון הכופרים כל כך רוצה בהחטאת הרבים והשמדה רוחנית, יש אמנם שרצו ורוצים אבל לא רוב היהודים הקדושים שמתנוצצת בהם נשמת ישראל רוח קדישין.


כבודו לא השיב על דברי, אני טענתי על המחטיאו, והתשובה היא על החוטאים...
שלטון יהודי לא צריך להתנהג כמו גוי כדי להיות גרוע, מספיק שהוא לא יהודי, ומתנכל ליהדות ולדת. הדרישה מהיהודי גדולה בהרבה מהדרישה מגוי וזה פשוט. אמנם ישנו שיפור גדול מהגלות, אך לא מספיק כדי להתנחם [ואולי סיבה לבכות יותר... כשהיו אבותינו בגלות והתנכלו להם גוים התפללו לעלות לארה"ק ולחיות תחת שלטון יהודי, ומה נען אנחנו שנמצאים תחת שלטון יהודי שמחלל את כבוד השבת, שולח יהודים כצאן לטבח, מגרש יהודים מבתיהם, מחריב אותם ומוסר אותם לאויבינו בצירוף כלי נשק, כספים, ועוד? סוטים צועדים בגאווה בעיר הקודש ומחללים את כבודה?, על אלה אני בוכייה...]


עדיין לא ראיתי מישהו שהוציאו אותו מהכולל או ישיבה בכוח בלי שום היגיון, ודאי לא ראיתי ולא נראה ששלטון הכופרים ישמיד בגזרות שמד עוסקים בתורה, ודאי לא ידרוש להירג על ג עבירות, אמנם יש פעמים שהדברים נראים קשים ושחורים אבל בהסתכלות כללית אנחנו בתחילתה של גאולה ב"ה, והכל תלוי איך מסתכלים.

כנראה שכבודו הושפע מתורת רבו שחווה על בשרו את הגירוש הנורא

Re: מה שייך נחמה

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 8:06 am
על ידי שים-שלום
החתן סופר כתב:
שים-שלום כתב:
החתן סופר כתב:לא נראה לי שהמצב הרוחני באירופה היה כל כך טוב ובעלייה רבה בכל זאת לא כולם למדו בוואלוזין מיר פוניבז ועוד, לא נראה לי שהבניין ציון החדשות כג דיבר באוויר עוד הרבה הרבה לפני השואה וכן על זה הדרך, לא נראה לי שההתבוללות בגלות שווה להתבוללות בארה"ק וכו’
לא נראה ששלטון הכופרים כל כך רוצה בהחטאת הרבים והשמדה רוחנית, יש אמנם שרצו ורוצים אבל לא רוב היהודים הקדושים שמתנוצצת בהם נשמת ישראל רוח קדישין.


כבודו לא השיב על דברי, אני טענתי על המחטיאו, והתשובה היא על החוטאים...
שלטון יהודי לא צריך להתנהג כמו גוי כדי להיות גרוע, מספיק שהוא לא יהודי, ומתנכל ליהדות ולדת. הדרישה מהיהודי גדולה בהרבה מהדרישה מגוי וזה פשוט. אמנם ישנו שיפור גדול מהגלות, אך לא מספיק כדי להתנחם [ואולי סיבה לבכות יותר... כשהיו אבותינו בגלות והתנכלו להם גוים התפללו לעלות לארה"ק ולחיות תחת שלטון יהודי, ומה נען אנחנו שנמצאים תחת שלטון יהודי שמחלל את כבוד השבת, שולח יהודים כצאן לטבח, מגרש יהודים מבתיהם, מחריב אותם ומוסר אותם לאויבינו בצירוף כלי נשק, כספים, ועוד? סוטים צועדים בגאווה בעיר הקודש ומחללים את כבודה?, על אלה אני בוכייה...]


עדיין לא ראיתי מישהו שהוציאו אותו מהכולל או ישיבה בכוח בלי שום היגיון, ודאי לא ראיתי ולא נראה ששלטון הכופרים ישמיד בגזרות שמד עוסקים בתורה, ודאי לא ידרוש להירג על ג עבירות, אמנם יש פעמים שהדברים נראים קשים ושחורים אבל בהסתכלות כללית אנחנו בתחילתה של גאולה ב"ה, והכל תלוי איך מסתכלים.

כנראה שכבודו הושפע מתורת רבו שחווה על בשרו את הגירוש הנורא


על הרישא כבר עניתי...

על הסיפא, כמובן שכן, אך אני משתדל להאמין שגדולי תורה אינם מכניסים בשיקול תורני את מה ש'חוו על בשרם', החוויה מוסיפה מידע גרידא, ואם פסק הלכה נפסק מתוך רגש, יש לעיין האם הוא יכול לשמש כפוסק.

אציע לך להציץ בקונטרס שמסכם את העניין כפי שפורסם באשכול הנ"ל: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=33549

Re: מה שייך נחמה

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 9:54 am
על ידי החתן סופר
כבודו לא השיב על דברי, אני טענתי על המחטיאו, והתשובה היא על החוטאים...
שלטון יהודי לא צריך להתנהג כמו גוי כדי להיות גרוע, מספיק שהוא לא יהודי, ומתנכל ליהדות ולדת. הדרישה מהיהודי גדולה בהרבה מהדרישה מגוי וזה פשוט. אמנם ישנו שיפור גדול מהגלות, אך לא מספיק כדי להתנחם [ואולי סיבה לבכות יותר... כשהיו אבותינו בגלות והתנכלו להם גוים התפללו לעלות לארה"ק ולחיות תחת שלטון יהודי, ומה נען אנחנו שנמצאים תחת שלטון יהודי שמחלל את כבוד השבת, שולח יהודים כצאן לטבח, מגרש יהודים מבתיהם, מחריב אותם ומוסר אותם לאויבינו בצירוף כלי נשק, כספים, ועוד? סוטים צועדים בגאווה בעיר הקודש ומחללים את כבודה?, על אלה אני בוכייה...][/quote]

עדיין לא ראיתי מישהו שהוציאו אותו מהכולל או ישיבה בכוח בלי שום היגיון, ודאי לא ראיתי ולא נראה ששלטון הכופרים ישמיד בגזרות שמד עוסקים בתורה, ודאי לא ידרוש להירג על ג עבירות, אמנם יש פעמים שהדברים נראים קשים ושחורים אבל בהסתכלות כללית אנחנו בתחילתה של גאולה ב"ה, והכל תלוי איך מסתכלים.

כנראה שכבודו הושפע מתורת רבו שחווה על בשרו את הגירוש הנורא[/quote]

על הרישא כבר עניתי...

על הסיפא, כמובן שכן, אך אני משתדל להאמין שגדולי תורה אינם מכניסים בשיקול תורני את מה ש'חוו על בשרם', החוויה מוסיפה מידע גרידא, ואם פסק הלכה נפסק מתוך רגש, יש לעיין האם הוא יכול לשמש כפוסק.

אציע לך להציץ בקונטרס שמסכם את העניין כפי שפורסם באשכול הנ"ל: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=33549[/quote]

לפסוק מתוך רגש יהיה בעייתי כשעומדת מולך עגונה בוכייה ותהפך בחררה כדי למצוא היתר לעגינותה, עליו נאמר מה שנאמר בקידושין יג. ועוד. לנקוט דעה ומחשבה והשקפה מתוך מה שאדם מרגיש זה ממש מזכיר את מה שכתבו בספרים שבני ישראל חוו על בשרם כשהלכו ביבשה בתוך הים את יד ה‘ הגדולה וממילא ויאמינו בה‘ ובמשה עבדו.

וכבר נקטו הרצי"ה הגר"א שפירא והגר"ש גורן זצ"ל דהקורע היום על ירושלים הוי מעין כפיות טובה חס ושלום, ובמקום לראות הדברים הפחות טובים יש לראות עין בעין יפה את גאולת ה‘ אשר הוציאנו מכור הגלות ואיפשר ליהודים (הרוצים להיגאל, הגע בעצמך מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך...ובפן הפרטי והמצומצם יותר, מי הוא שירצה לקיים מצוות רק בתורת הציבי לך ציונים ממש בפרשתנו האחרונה ברש"י וברמב"ן, ובכתובות קיא ועוד..)

בע"ה עוד נגיע לגאולה שלימה, אבל לבטל בהנף יד את התהליך הגדול שקורה כאן, זה מעין מה שאמרנו בדעת הגדולים הנ"ל, ע"כ.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 10:31 am
על ידי שים-שלום
החתן סופר כתב:לפסוק מתוך רגש יהיה בעייתי כשעומדת מולך עגונה בוכייה ותהפך בחררה כדי למצוא היתר לעגינותה, עליו נאמר מה שנאמר בקידושין יג. ועוד. לנקוט דעה ומחשבה והשקפה מתוך מה שאדם מרגיש זה ממש מזכיר את מה שכתבו בספרים שבני ישראל חוו על בשרם כשהלכו ביבשה בתוך הים את יד ה‘ הגדולה וממילא ויאמינו בה‘ ובמשה עבדו.

וכבר נקטו הרצי"ה הגר"א שפירא והגר"ש גורן זצ"ל דהקורע היום על ירושלים הוי מעין כפיות טובה חס ושלום, ובמקום לראות הדברים הפחות טובים יש לראות עין בעין יפה את גאולת ה‘ אשר הוציאנו מכור הגלות ואיפשר ליהודים (הרוצים להיגאל, הגע בעצמך מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך...ובפן הפרטי והמצומצם יותר, מי הוא שירצה לקיים מצוות רק בתורת הציבי לך ציונים ממש בפרשתנו האחרונה ברש"י וברמב"ן, ובכתובות קיא ועוד..)

בע"ה עוד נגיע לגאולה שלימה, אבל לבטל בהנף יד את התהליך הגדול שקורה כאן, זה מעין מה שאמרנו בדעת הגדולים הנ"ל, ע"כ.




ה'חתן' סופר, אם אינני טועה בזיהוי, כבודו היה חד יותר בעבר
הרי בני ישראל שחוו על בשרם את את ידו הגדולה וכו' הם הם שעבדו לעגל, ודרשו הדרשנים שעדיף אמונה מתוך הבנה לימוד ועבודה, מ'חוויות' רוחניות שאינן מחזיקות מעמד. לא הבנתי את ההקשר לקידושין יג. כי עיקר דרשת רב אסי היא על חוסר האמת ולעומתו הכחש והכזב.

לסיפא, אמנם יש לראות את הטובה, ומי שאינו רואה את הטובה ואינו מודה לה הוי ככופר בטובתו של מקום, אך כעי"ז הוא שאינו רואה את הרעה ומתעלם ממנה, ואולי אף גרוע יותר.

(הגע בעצמך... מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך... כיצד יגיב שלטון הערב רב? אם אתה לא מפחד בוא תצטרף אלינו)

Re: מה שייך נחמה

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 1:06 pm
על ידי החתן סופר
שים-שלום כתב:
החתן סופר כתב:לפסוק מתוך רגש יהיה בעייתי כשעומדת מולך עגונה בוכייה ותהפך בחררה כדי למצוא היתר לעגינותה, עליו נאמר מה שנאמר בקידושין יג. ועוד. לנקוט דעה ומחשבה והשקפה מתוך מה שאדם מרגיש זה ממש מזכיר את מה שכתבו בספרים שבני ישראל חוו על בשרם כשהלכו ביבשה בתוך הים את יד ה‘ הגדולה וממילא ויאמינו בה‘ ובמשה עבדו.

וכבר נקטו הרצי"ה הגר"א שפירא והגר"ש גורן זצ"ל דהקורע היום על ירושלים הוי מעין כפיות טובה חס ושלום, ובמקום לראות הדברים הפחות טובים יש לראות עין בעין יפה את גאולת ה‘ אשר הוציאנו מכור הגלות ואיפשר ליהודים (הרוצים להיגאל, הגע בעצמך מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך...ובפן הפרטי והמצומצם יותר, מי הוא שירצה לקיים מצוות רק בתורת הציבי לך ציונים ממש בפרשתנו האחרונה ברש"י וברמב"ן, ובכתובות קיא ועוד..)

בע"ה עוד נגיע לגאולה שלימה, אבל לבטל בהנף יד את התהליך הגדול שקורה כאן, זה מעין מה שאמרנו בדעת הגדולים הנ"ל, ע"כ.




ה'חתן' סופר, אם אינני טועה בזיהוי, כבודו היה חד יותר בעבר
הרי בני ישראל שחוו על בשרם את את ידו הגדולה וכו' הם הם שעבדו לעגל, ודרשו הדרשנים שעדיף אמונה מתוך הבנה לימוד ועבודה, מ'חוויות' רוחניות שאינן מחזיקות מעמד. לא הבנתי את ההקשר לקידושין יג. כי עיקר דרשת רב אסי היא על חוסר האמת ולעומתו הכחש והכזב.

לסיפא, אמנם יש לראות את הטובה, ומי שאינו רואה את הטובה ואינו מודה לה הוי ככופר בטובתו של מקום, אך כעי"ז הוא שאינו רואה את הרעה ומתעלם ממנה, ואולי אף גרוע יותר.

(הגע בעצמך... מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך... כיצד יגיב שלטון הערב רב? אם אתה לא מפחד בוא תצטרף אלינו)


לא יודע במי אתה חושדני, אבל הייתי שמח להכיר (הבנתי מה מקורך אחרי שהזכרת רבות בקונטרס את הרב צוריאל, כבר ראיתיו כאן..)

זאת מחלוקת שמהותה לחדד עמדות ולא לשכנע כמו רוב מחלוקות הנוגעות להשקפה, ולכן משכתי ידי.

רק לגבי קידושין התכוונתי מתירים אשת איש שם בלי ידע מספיק וכמו שתרגם שם בשם רב יוסף וכו ודרשת רב אסי קאי עלה ולא מדבריו גופם

Re: מה שייך נחמה

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 2:44 pm
על ידי צבי שץ
אני חושש שעוד מעט יורו לומר הלל ביום העצמאות, אין כאן לא גאולה ולא אתחלתא דגאולה, יש כאן חבלי משיח בדיוק כמו שכבר אמרו גדולי ישראל לפני מאה שנה, ואין בכל הנ"ל כוונה שלא להכיר טובה להקב"ה על המצב הטוב יחסית, אבל יעוין עוד הרחבה באשכול "החרבה מבלי בניה" ותעתיק לכאן.

Re: מה שייך נחמה

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 2:45 pm
על ידי שים-שלום
החתן סופר כתב:
שים-שלום כתב:
החתן סופר כתב:לפסוק מתוך רגש יהיה בעייתי כשעומדת מולך עגונה בוכייה ותהפך בחררה כדי למצוא היתר לעגינותה, עליו נאמר מה שנאמר בקידושין יג. ועוד. לנקוט דעה ומחשבה והשקפה מתוך מה שאדם מרגיש זה ממש מזכיר את מה שכתבו בספרים שבני ישראל חוו על בשרם כשהלכו ביבשה בתוך הים את יד ה‘ הגדולה וממילא ויאמינו בה‘ ובמשה עבדו.

וכבר נקטו הרצי"ה הגר"א שפירא והגר"ש גורן זצ"ל דהקורע היום על ירושלים הוי מעין כפיות טובה חס ושלום, ובמקום לראות הדברים הפחות טובים יש לראות עין בעין יפה את גאולת ה‘ אשר הוציאנו מכור הגלות ואיפשר ליהודים (הרוצים להיגאל, הגע בעצמך מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך...ובפן הפרטי והמצומצם יותר, מי הוא שירצה לקיים מצוות רק בתורת הציבי לך ציונים ממש בפרשתנו האחרונה ברש"י וברמב"ן, ובכתובות קיא ועוד..)

בע"ה עוד נגיע לגאולה שלימה, אבל לבטל בהנף יד את התהליך הגדול שקורה כאן, זה מעין מה שאמרנו בדעת הגדולים הנ"ל, ע"כ.




ה'חתן' סופר, אם אינני טועה בזיהוי, כבודו היה חד יותר בעבר
הרי בני ישראל שחוו על בשרם את את ידו הגדולה וכו' הם הם שעבדו לעגל, ודרשו הדרשנים שעדיף אמונה מתוך הבנה לימוד ועבודה, מ'חוויות' רוחניות שאינן מחזיקות מעמד. לא הבנתי את ההקשר לקידושין יג. כי עיקר דרשת רב אסי היא על חוסר האמת ולעומתו הכחש והכזב.

לסיפא, אמנם יש לראות את הטובה, ומי שאינו רואה את הטובה ואינו מודה לה הוי ככופר בטובתו של מקום, אך כעי"ז הוא שאינו רואה את הרעה ומתעלם ממנה, ואולי אף גרוע יותר.

(הגע בעצמך... מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך... כיצד יגיב שלטון הערב רב? אם אתה לא מפחד בוא תצטרף אלינו)


לא יודע במי אתה חושדני, אבל הייתי שמח להכיר (הבנתי מה מקורך אחרי שהזכרת רבות בקונטרס את הרב צוריאל, כבר ראיתיו כאן..)

זאת מחלוקת שמהותה לחדד עמדות ולא לשכנע כמו רוב מחלוקות הנוגעות להשקפה, ולכן משכתי ידי.

רק לגבי קידושין התכוונתי מתירים אשת איש שם בלי ידע מספיק וכמו שתרגם שם בשם רב יוסף וכו ודרשת רב אסי קאי עלה ולא מדבריו גופם


ייש"כ
המקום ינחם אותנו בבניין ביהמ"ק במהרה...