מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בקינות

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

תמיהה בקינות

הודעהעל ידי שמר » ג' אוגוסט 01, 2017 10:20 pm

קינה כז "הן לאחד אני ולשלושה ושישים ואחת ולשנים עשר ולשבעים ואחת" ומיד ההסבר "זה האחד אברהם וכו' וששים ריבוא" א"כ מהו האחד/ת שמופיע למעלה?.
נערך לאחרונה על ידי שמר ב א' אוגוסט 11, 2019 12:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 01, 2017 11:02 pm

וְהֵן לְאֶחָד אֲנִי וְלִשְׁלֹשָׁה וְשִׁבְעִים וְאֶחָד. וּשְׁנֵים עָשָׂר וְשִׁשִּׁים וְאַחַת: זֶה הָאֶחָד אַבְרָהָם הָיָה. וּבֵין הַשְּׁלֹשָׁה אָבוֹת שְׁלִישִׁיָּה. חֹק שְׁנֵים עָשָׂר וְהֵן שִׁבְטֵי יָהּ. וְשִׁשִּׁים רִבּוֹא (שהם אומה אחת) וְשִׁבְעִים וְאֶחָד סַנְהֶרְדֵי יָהּ:

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוגוסט 02, 2017 12:00 am

עי' במקורות שבסוף קינות עם פי' קול ברמה, בשם הגרח"ק ובשם הגרג"נ.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי ברזילי » ד' אוגוסט 02, 2017 12:11 am

אצל גולדשמידט הנוסח "והן לשלש אני ולשבעים ואחד/ ולשנים עשר וששים ואחד" ולק"מ

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוגוסט 02, 2017 12:32 am

למה לק"מ?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוגוסט 02, 2017 12:36 am

שש ושמח כתב:למה לק"מ?


כי ה"אחד" של הששים ואחד הוא אברהם (בניגוד לנוסח שלנו הן לאחד אני, שזה אברהם, וחוץ מזה ששים ואחד), וגם אני טעיתי בזה באשכול הסמוך.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי כח הטענה » ד' אוגוסט 02, 2017 8:19 am

אבל ע"פ החרוז צריך להיות 'ואחת' ולא 'ואחד'. לא כך? וא"כ א"א לפרש על אברהם.

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי שמר » ד' אוגוסט 02, 2017 11:06 am

צופר הנעמתי כתב:
שש ושמח כתב:למה לק"מ?


כי ה"אחד" של הששים ואחד הוא אברהם (בניגוד לנוסח שלנו הן לאחד אני, שזה אברהם, וחוץ מזה ששים ואחד), וגם אני טעיתי בזה באשכול הסמוך.

קצת קשה לומר כן:
א. כוונת הפייטן לסדר המספרים בסדר עולה.
ב. מדוע בפירוש הפייטן התחיל לומר האחד זה אברהם הרי ב"חידה" הוא מופיע שלישי.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוגוסט 02, 2017 12:35 pm

שמר כתב:
צופר הנעמתי כתב:
שש ושמח כתב:למה לק"מ?


כי ה"אחד" של הששים ואחד הוא אברהם (בניגוד לנוסח שלנו הן לאחד אני, שזה אברהם, וחוץ מזה ששים ואחד), וגם אני טעיתי בזה באשכול הסמוך.

קצת קשה לומר כן:
א. כוונת הפייטן לסדר המספרים בסדר עולה.
ב. מדוע בפירוש הפייטן התחיל לומר האחד זה אברהם הרי ב"חידה" הוא מופיע שלישי.


סדר עולה בכל מקרה אין כאן, כי שנים עשר אחרי ששים (ואחת). והסיבה שה"אחד" מופיע בסוף היא בגלל החרוז (ובכל מקרה, שתי הקושיות האלו חלשות בהרבה מהקושיה המקורית...)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוגוסט 02, 2017 12:37 pm

כח הטענה כתב:אבל ע"פ החרוז צריך להיות 'ואחת' ולא 'ואחד'. לא כך? וא"כ א"א לפרש על אברהם.


להיפך, לגירסתנו "שבעים ואחת" בגלל החרוז, אבל לשון הנקבה כאן לא קשורה. ולנוסח גולדשמידט אחד ושבעים ואחד והכל א"ש הן מבחינת הענין והן מבחינת החרוז.

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי שמר » ד' אוגוסט 02, 2017 6:49 pm

בקינות המופרש של הרב וינטרוב (?) מבואר שאחד הכוונה למרע"ה ששקול כנגד כל ישראל.

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי שמר » ד' אוגוסט 02, 2017 6:50 pm

שש ושמח כתב:עי' במקורות שבסוף קינות עם פי' קול ברמה, בשם הגרח"ק ובשם הגרג"נ.

בבקשה תוכל נא להעלותם.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: תמיהה בקינות

הודעהעל ידי כח הטענה » א' אוגוסט 20, 2017 8:48 am

צופר הנעמתי כתב:
כח הטענה כתב:אבל ע"פ החרוז צריך להיות 'ואחת' ולא 'ואחד'. לא כך? וא"כ א"א לפרש על אברהם.


להיפך, לגירסתנו "שבעים ואחת" בגלל החרוז, אבל לשון הנקבה כאן לא קשורה. ולנוסח גולדשמידט אחד ושבעים ואחד והכל א"ש הן מבחינת הענין והן מבחינת החרוז.
אני כיוונתי לשורה הראשונה של הבית: הן לא שד אני ולא גלם פחת, ידועה הייתי בשובה ונחת. אמנם יש עוד בית אחד בקינה זו שלא מתחרז על ארבעת רבעיו (האחד לפני האחרון) ובית אחד שחציו בשי"ן ימנית וחציו בשמאלית.
אבל טעיתי מסיבה אחרת, גם על סנהדרין כתוב אצלינו שבעים ואחת.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים