מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"אשה בציריה" מול "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

"אשה בציריה" מול "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי הגרח » ד' אוגוסט 02, 2017 10:15 am

זו שאלה שאני מהלך עימה שנים
האשה בציריה היא יוצרת חיים חדשים !
מולה בדיכאון עמוק מבכה הבתולה את האובדן על חיים שלא יחזרו!
להושיבם ביחד גובל בהתעללות!

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אוגוסט 02, 2017 10:21 am

Capture.JPG
Capture.JPG (60.4 KiB) נצפה 6122 פעמים

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ד' אוגוסט 02, 2017 10:54 am

אולי אפשר לומר שהפייטן מרמז כאן למציאות הבכי על החורבן הרצויה המבוארת במעשה דרבי עקיבא בשלהי מכות שחבריו בוכים והוא מצחק, כי עם כל הבכי על החורבן הוא נוסך תקוה של המשך, של מעבר של עוד חולייה אל הגאולה הסופית בביאת גואל צדק. ממש כמו אשה בציריה הממתינה לולד. אך כאן בשונה מאשה בציריה היא גם כבתולת חגורת שק על בעל נעוריה. כלומר המתאבל על החורבן צריך שיהא מונח בדעתו גם הצער על הגלות וגם הצפייה לגאולה.
נערך לאחרונה על ידי שלמה בן חיים ב ד' אוגוסט 02, 2017 3:54 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמחו
הודעות: 278
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי שמחו » ד' אוגוסט 02, 2017 11:01 am

הגרח כתב:זו שאלה שאני מהלך עימה שנים
האשה בציריה היא יוצרת חיים חדשים !
מולה בדיכאון עמוק מבכה הבתולה את האובדן על חיים שלא יחזרו!
להושיבם ביחד גובל בהתעללות!

כנראה שרק בדור האפידוראל ניתן לשאול כאלו שאלות....

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ד' אוגוסט 02, 2017 11:08 am

שמחו כתב:
הגרח כתב:זו שאלה שאני מהלך עימה שנים
האשה בציריה היא יוצרת חיים חדשים !
מולה בדיכאון עמוק מבכה הבתולה את האובדן על חיים שלא יחזרו!
להושיבם ביחד גובל בהתעללות!

כנראה שרק בדור האפידוראל ניתן לשאול כאלו שאלות....

נראה שלא קראת את השאלה!!! טרם האפידוראל צערה של היולדת יכול להיות תחת קורת גג אחת עם בתולה האבלה על בעל נעוריה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 02, 2017 11:10 am

השאלה הזאת כמו עוד שאלות שנשאלו כאן כל כך מוזרות שקשה להבין מה קורה כאן.
דרכו של שיר שעושה הדמיות.
יפה את רעיתי כתרצה נאוה כירושלים. אפשר לשאול איך אפשר לדמות יופי אשה לעיר? הכוונה היא כמו שכל הרואה את תרצה וירושלים מתפעל מיפים כך הרואה את הרעיה אע"פ שזה עניינים אחרים.

אשה בציריה צועקת ובוכה וזו נקודת הדימוי ותו לא. כלומר שציון תבכה כאשה הסובלת מציריה.

אין מקום לשאול האם זה בכי מאותו סוג או האם האשה בסופו של דבר מאושרת אחר הלידה או לא?

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי אורי אגסי » ד' אוגוסט 02, 2017 12:35 pm

השאלה היא בפירוש שאלה חזקה, שמדמים בכי של אבל לבכי של צער זמני, גם לפני האפידוראל אשה בציריה לא אמורה להיות המשל לצער על אבל וחורבן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 02, 2017 12:38 pm

למה אתה לא שואל על לבכות ענותך אני תנים.
מה ריה"ל יילל כמו תן בלי שום פנימיות ועמקות סתם כמו תן רעב או אפילו לא רעב אלא סתם מילל כמו שהם באמת עושים כל לילה?

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אוגוסט 02, 2017 12:43 pm

ירמיהו פרק ו, כד-כו
שָׁמַעְנוּ אֶת שָׁמְעוֹ רָפוּ יָדֵינוּ צָרָה הֶחֱזִיקַתְנוּ חִיל כַּיּוֹלֵדָה: אַל תֵּצְאוּ הַשָּׂדֶה וּבַדֶּרֶךְ אַל תלכי תֵּלֵכוּ כִּי חֶרֶב לְאֹיֵב מָגוֹר מִסָּבִיב: בַּת עַמִּי חִגְרִי שָׂק וְהִתְפַּלְּשִׁי בָאֵפֶר אֵבֶל יָחִיד עֲשִׂי לָךְ מִסְפַּד תַּמְרוּרִים כִּי פִתְאֹם יָבֹא הַשֹּׁדֵד עָלֵינוּ:

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד ניתן להושיב תחת קורת גג אחת ???את "האשה בציריה "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 02, 2017 1:14 pm

גם בעיני זו בהחלט שאלה טובה.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

"אשה בציריה" מול "בתולה חגורת שק על בעל נעוריה"!

הודעהעל ידי הגרח » ד' אוגוסט 02, 2017 2:26 pm

בטרם אשתפכם בכיוון של תשובתי. ברצוני לקבוע עמדה לגבי איך ניגשים לשאלות אלו?
א.מדובר ברגש ומעצם מציאותו הוא אינדוודואלי.
ב.לפיכך כל תשובה היא בעצם תשובה נכונה.
ג.המקוננן נתן רק קווי מיתאר וכ"א יבנה את תשובתייו בכפוף לקווים אלו.
ד.בקצרה.על השאלה למה התכוון המשורר יש יותר מתשובה אחת.
ה.אמרו חזל כל המתאבל וכו זוכה וכו' לא נאמר יזכה בעתיד אלא בהווה .והביאור הוא שלחוות חויה של חסר שמעולם לא היה קיים בפועל עולם הרגש מעצם טבעו מתקשה לבצע זאת.
ו.בנוסף למערכת הרגשית של האדם ישנה התנגדות טבעית לשתף פעולה עם יצירת מועקה ללא תוחלת.
ז.לכך נדרשת הכנה מראש של ג שבועות שמתקיימים בה שני פעולות מקבילות א.העלאת מודעות של חסר ב.הידיעה שעצם תפיסת המציאות כחסרה וכמעיקה יש בה גופא נחמה .
ח.ועומק הדברים הוא. עצם המודעות של חוסר קבלת מציאות הגלות.כעובדת חיים מוחלטת היא היא הבשורה על חיבור רגשי למקום של תיקון עולם במלכות שדי באיתגליא.
ט.אשה בציריה היא תפיסת המציאות א.כקשה ומייסרת מהפן האחד ב.ומלאה תקווה מהפן האחר.
י.לפיכך הקדימה המשורר כדי לתת מוטיווציה לרגש הזה בכלל להתפס.
יא.וכיוון שנתפס רגש הקושי אפשר לתת עוד רובד של עומק הטרגדיה בגלות כמשל האשה חגורת שק שזהו משל עכשוי על השכינתא בגלותא .
יב.ואז הצער הוא גדול עד מאד שנדרשות שבע שבועות כדי להפיגו.
יג.בקיצור פיוט אלי ציון הוא פסגת היגון של האבילות ולא הזמר המבשר על חזל"ש
וזהו צחוקו של ר"ע שהגיע רק לאחר בכיותם של החכמים בבחינת חכם הרואה את הנולד אלפי שנים קדימה ר'ל שלאחר בכייתה של הבתולה היה המשך שנישאה והכירה והרתה כי חלה גם ילדה ציון ה יזכינו בב"א

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: "אשה בציריה" מול "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' אוגוסט 06, 2017 6:10 pm

עדיפא הוה לך לאקשויי, למה נקראת בתולה אם היה לה בעל נעורים.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: "אשה בציריה" מול "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי הרואה » א' אוגוסט 06, 2017 6:41 pm

אני הבנתי תמיד שתצרח כמו אשה בציריה, ותצטער כמו בתולה וכו'.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: "אשה בציריה" מול "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי איש.dot » א' אוגוסט 06, 2017 7:42 pm

בפירוש אמרו חז״ל שניולדת נודרת בעת לידתה שלא תשוב לבעלה. הא למדת, שאשה בציריה אינה חשה את השמחה והחיים הבאים לעולם אלא רק את הצער, ונאה להושיבה לצד הבתולה המקוננת באותו בית ואותו פיוט.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: "אשה בציריה" מול "עם בתולה חגורת שק על בעל נעוריה!

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' יולי 22, 2018 10:30 pm

מערכת לדופקי בתשובה כתבו אלי:
בענין כבתולה חגורת שק וכו' עי' בכלי יקר [לאנייאדו] על יואל א/ח' דמפרש כמו שכתבת שהוא דוחק דמיירי בבעל שעזבה קודם שנבעלה. ועי' בתוספת ברכה דברים י"ז/ ד. דמפרש דמש"כ בעלה הוא ע"ש העתיד שיהיה בעלה אך עדיין לא התחתנה עימו.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים