מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על מה חרבה ירושלים?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' יולי 06, 2018 6:13 pm

א"ר יהודה: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד (אין) [לאין] מרפא. מאי עד לאין מרפא? - אמר רב יהודה אמר רב: כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי דרומי » ש' יולי 07, 2018 9:59 pm

מקור?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי לייטנר » ש' יולי 07, 2018 10:32 pm

(שבת קיט ע"ב)
הגר"א שפירא זצוק"ל שאל למה מי שמבזה ת"ח אין לו רפואה למכתו? ותירץ ע"פ הגמרא בקידושין (ל:), האומרת "בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין." "משל למי שהכה את בנו מכה גדולה והניח לו רטייה על מכתו." התורה היא הרטייה, היא הרפואה לכל מכה. מי שמבזה תלמיד חכם – התורה לא נותנת לו רפואה, אין לו את ההגנה שיש לכל יהודי ויהודי.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 406
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ש' יולי 07, 2018 10:53 pm

קדמו הג"ר משה דנושבסקי אב"ד סלבודקה בהקדמה לבאר משה תרס"ה בארוכה (ואולי אמר בשמו?)

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי לייטנר » ש' יולי 07, 2018 11:54 pm

ייתכן

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 21, 2020 1:01 am

אגב, יש בדברי הרמב"ם תוספת ביאור בפסוק הנ"ל.


דברי הימים ב לו -
בֶּן עֶשְׂרִים וְאַחַת שָׁנָה צִדְקִיָּהוּ בְמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם: וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְיָ אֱלֹהָיו לֹא נִכְנַע מִלִּפְנֵי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא מִפִּי יְיָ: וְגַם בַּמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר מָרָד אֲשֶׁר הִשְׁבִּיעוֹ בֵּאלֹהִים וַיֶּקֶשׁ אֶת עָרְפּוֹ וַיְאַמֵּץ אֶת לְבָבוֹ מִשּׁוּב אֶל יְיָ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: גַּם כָּל שָׂרֵי הַכֹּהֲנִים וְהָעָם הִרְבּוּ למעול לִמְעָל מַעַל כְּכֹל תֹּעֲבוֹת הַגּוֹיִם וַיְטַמְּאוּ אֶת בֵּית יְיָ אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ בִּירוּשָׁלִָם: וַיִּשְׁלַח יְיָ אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם עֲלֵיהֶם בְּיַד מַלְאָכָיו הַשְׁכֵּם וְשָׁלוֹחַ כִּי חָמַל עַל עַמּוֹ וְעַל מְעוֹנוֹ: וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים וּבוֹזִים דְּבָרָיו וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו עַד עֲלוֹת חֲמַת יְיָ בְּעַמּוֹ עַד לְאֵין מַרְפֵּא: וַיַּעַל עֲלֵיהֶם אֶת מֶלֶךְ כשדיים כַּשְׂדִּים וַיַּהֲרֹג בַּחוּרֵיהֶם בַּחֶרֶב בְּבֵית מִקְדָּשָׁם וְלֹא חָמַל עַל בָּחוּר וּבְתוּלָה זָקֵן וְיָשֵׁשׁ הַכֹּל נָתַן בְּיָדוֹ: וְכֹל כְּלֵי בֵּית הָאֱלֹהִים הַגְּדֹלִים וְהַקְּטַנִּים וְאֹצְרוֹת בֵּית יְיָ וְאֹצְרוֹת הַמֶּלֶךְ וְשָׂרָיו הַכֹּל הֵבִיא בָבֶל: וַיִּשְׂרְפוּ אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים וַיְנַתְּצוּ אֵת חוֹמַת יְרוּשָׁלִָם וְכָל אַרְמְנוֹתֶיהָ שָׂרְפוּ בָאֵשׁ וְכָל כְּלֵי מַחֲמַדֶּיהָ לְהַשְׁחִית:

רמב"ם תשובה ו,ג -
ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעין ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטאו שיעשה, הוא שהקב"ה אמר על ידי ישעיהו השמן לב העם הזה וגו', וכן הוא אומר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד לאין מרפא, כלומר חטאו ברצונם והרבו לפשוע עד שנתחייבו למנוע מהן התשובה שהיא המרפא, לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה...


ולכאו' כל זמן שהנביא ירמיה היה מתנבא על החורבן ומעורר את העם לחזור בתשובה, בהכרח לא ננעלו דלתות התשובה, וצריך לבאר אם כן מתי נגזרה גזירת מניעת התשובה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי צביב » ג' יולי 21, 2020 8:21 am

עושה חדשות כתב:אגב, יש בדברי הרמב"ם תוספת ביאור בפסוק הנ"ל.


דברי הימים ב לו -
בֶּן עֶשְׂרִים וְאַחַת שָׁנָה צִדְקִיָּהוּ בְמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם: וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְיָ אֱלֹהָיו לֹא נִכְנַע מִלִּפְנֵי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא מִפִּי יְיָ: וְגַם בַּמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר מָרָד אֲשֶׁר הִשְׁבִּיעוֹ בֵּאלֹהִים וַיֶּקֶשׁ אֶת עָרְפּוֹ וַיְאַמֵּץ אֶת לְבָבוֹ מִשּׁוּב אֶל יְיָ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: גַּם כָּל שָׂרֵי הַכֹּהֲנִים וְהָעָם הִרְבּוּ למעול לִמְעָל מַעַל כְּכֹל תֹּעֲבוֹת הַגּוֹיִם וַיְטַמְּאוּ אֶת בֵּית יְיָ אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ בִּירוּשָׁלִָם: וַיִּשְׁלַח יְיָ אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם עֲלֵיהֶם בְּיַד מַלְאָכָיו הַשְׁכֵּם וְשָׁלוֹחַ כִּי חָמַל עַל עַמּוֹ וְעַל מְעוֹנוֹ: וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים וּבוֹזִים דְּבָרָיו וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו עַד עֲלוֹת חֲמַת יְיָ בְּעַמּוֹ עַד לְאֵין מַרְפֵּא: וַיַּעַל עֲלֵיהֶם אֶת מֶלֶךְ כשדיים כַּשְׂדִּים וַיַּהֲרֹג בַּחוּרֵיהֶם בַּחֶרֶב בְּבֵית מִקְדָּשָׁם וְלֹא חָמַל עַל בָּחוּר וּבְתוּלָה זָקֵן וְיָשֵׁשׁ הַכֹּל נָתַן בְּיָדוֹ: וְכֹל כְּלֵי בֵּית הָאֱלֹהִים הַגְּדֹלִים וְהַקְּטַנִּים וְאֹצְרוֹת בֵּית יְיָ וְאֹצְרוֹת הַמֶּלֶךְ וְשָׂרָיו הַכֹּל הֵבִיא בָבֶל: וַיִּשְׂרְפוּ אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים וַיְנַתְּצוּ אֵת חוֹמַת יְרוּשָׁלִָם וְכָל אַרְמְנוֹתֶיהָ שָׂרְפוּ בָאֵשׁ וְכָל כְּלֵי מַחֲמַדֶּיהָ לְהַשְׁחִית:

רמב"ם תשובה ו,ג -
ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעין ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטאו שיעשה, הוא שהקב"ה אמר על ידי ישעיהו השמן לב העם הזה וגו', וכן הוא אומר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד לאין מרפא, כלומר חטאו ברצונם והרבו לפשוע עד שנתחייבו למנוע מהן התשובה שהיא המרפא, לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה...


ולכאו' כל זמן שהנביא ירמיה היה מתנבא על החורבן ומעורר את העם לחזור בתשובה, בהכרח לא ננעלו דלתות התשובה, וצריך לבאר אם כן מתי נגזרה גזירת מניעת התשובה.


לכאורה קושיית הרב עו''ש שישעיהו הנביא התנבא ( כמ''ש הרמב''ם) שיהיה כך לעתיד,
וזה לאחר נבואת ירמיהו.
אכן מבואר במדרש שה' חיכה כל הזמן לתשובתם.
נ''ל שהיו עשר גלויות של השכינה, ובכל גלות קשה יותר לחזור בתשובה שלימה.
( כתב רבינו יונה בתחילת שע''ת ''והתבאר בתורה כי יעזור ה' לשבים כאשר אין יד טבעם משגת ויחדשבקרבם רוח טהורה להשיג מעלת אהבתו'' הרי שתשובה שלימה מביאה לאהבת ה' . ונראה שבזה השלמת התשובה)

גם ברמב''ם מבואר שלא ננעלו דלתי התשובה, אלא ננעל הלב מלהבין דרכי ההבנה והתשובה,
( וזה לפי דרגות הריחוק מהשכינה)

( וגם י''ל ברמב''ם שאין מניחין לו לעלות בדרכי התשובה,
ולא מונעים אותו מלפרוש מהחטא עצמו,
(( וכשפורש החטא גם כשלא מבין כלל את טהרת הנפש שבריחוק מהחטא ( כי מונעין ממנו הרגשה זו)
וגם כשאינו מובטח כלל על עתיד רוחני ואמיתי, הרי יש בפרישתו מהחטא קידוש ה' כמ''ש הרמב''ם בפ''ה מה' יסודי התורה סוף הלכה י'. וי''ל שבזה יכול לזכות לתשובה, וכעין מ''ש הרמב''ם בפ''ג הלכה ב' מהל' תשובה - ''יען כי נמצא בו דבר טוב'' ))

( וכתבו הספרים, אדם שחוזר בתשובה ויש תקופה שלא מרגיש הרגשה רוחנית במעשים מתוקנים,
נחשב לו תרופה זו במקום עונש מיתה ח''ו)

מי שסבור שדברי כאן נכונים, יכול לאומרם ולהעתיקם בלא להזכיר שמי

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' יולי 21, 2020 11:24 am

מובא בגמ' לפחות חמש עשרה סיבות על חורבן ירושלים
גיטין נה
שבת קיט
יומא ט
נדרים פ
כל פעם סיבה אחרת..האם ידוע לחלק בין מקדש ראשון שעל זה נימנו כל הסיבות. ומקדש שני זה רק בעוון שנאת חינם?
לא מצאתי מישהו שמחלק בזה להדיא
אשמח למקורות..

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 22, 2020 12:58 am

עושה חדשות כתב:ולכאו' כל זמן שהנביא ירמיה היה מתנבא על החורבן ומעורר את העם לחזור בתשובה, בהכרח לא ננעלו דלתות התשובה, וצריך לבאר אם כן מתי נגזרה גזירת מניעת התשובה.
שו"ר דברי רש"י בשיר השירים ה,ו -
"בקשתיו ולא מצאתיו" - ואם תאמר והלא ירמיהו עומד ומתנבא בימי יהויקים וצדקיהו שובו אלי ואשובה אליכם לא לבטל את הגזירה אלא להקל הפורענות ולהכין מלכותם בשובם מן הגולה לנוטעם מאין נטישה ולבנותם מאין הורס.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 22, 2020 6:53 pm

עליך עיננו כתב:מובא בגמ' לפחות חמש עשרה סיבות על חורבן ירושלים
גיטין נה
שבת קיט
יומא ט
נדרים פ
כל פעם סיבה אחרת..האם ידוע לחלק בין מקדש ראשון שעל זה נימנו כל הסיבות. ומקדש שני זה רק בעוון שנאת חינם?
לא מצאתי מישהו שמחלק בזה להדיא
אשמח למקורות..


לי זכורה מימרא של רבי יוחנן לא חרבה ירושלים עד שנעשו בה כ"ד כתות של מינים (יכול להיות שזו לא הלשון המדוייקת). וזה על מקדש שני

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 23, 2020 2:28 am

הוא בירושלמי סנהדרין פ"י ה"ה, ומשמע שם דבבית ראשון מיירי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 23, 2020 4:20 pm

לבי במערב כתב:הוא בירושלמי סנהדרין פ"י ה"ה, ומשמע שם דבבית ראשון מיירי.


אמת, כדבריכם כן הוא.
ואכן כך משמע שם במפורש (ומההקשר משמע שמדובר על עשרת השבטים)
אולם, זכורני שראיתי שמצטטים את דברי רבי יוחנן על בית שני (ולכאורה גם חלק מהעבירות האחרות שנזכרו לעיל באשכול מהגמ')

אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' יולי 28, 2020 10:26 pm

ראו בספר בצאתי מירושלים שיצא לאור בשנה זו
ובו דן בנושא המדובר [ובעוד נושאים דומים].

[נהנתי מהספר - יסודי וגם בהיר]

מצורף הספר
קבצים מצורפים
ספר בצאתי מירושלים.pdf
(7.82 MiB) הורד 222 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 29, 2020 1:24 pm

ייש"כ רב!

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: על מה חרבה ירושלים?

הודעהעל ידי פולסברג » ג' יוני 22, 2021 8:05 am

הרב בעלסקי זצ''ל מביא בתשובותיו, שכולם יודעים הטעמים שבגמ' על מה בא החורבן, אבל צריכים לזכור גם דברי ירמיהו הנביא (ירמיהו יז, יט-כז)-

כֹּה אָמַר ה’ אֵלַי: הָלֹךְ וְעָמַדְתָּ בְּשַׁעַר בְּנֵי הָעָם אֲשֶׁר יָבֹאוּ בוֹ מַלְכֵי יְהוּדָה וַאֲשֶׁר יֵצְאוּ בוֹ, וּבְכֹל שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלָיִם. וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם: שִׁמְעוּ דְבַר ה’ מַלְכֵי יְהוּדָה וְכָל יְהוּדָה וְכֹל יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלָיִם הַבָּאִים בַּשְּׁעָרִים הָאֵלֶּה. כֹּה אָמַר ה’: הִשָּׁמְרוּ בְּנַפְשׁוֹתֵיכֶם וְאַל תִּשְׂאוּ מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וַהֲבֵאתֶם בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלָיִם. וְלֹא תוֹצִיאוּ מַשָּׂא מִבָּתֵּיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ, וְקִדַּשְׁתֶּם אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם. וְלֹא שָׁמְעוּ וְלֹא הִטּוּ אֶת אָזְנָם, וַיַּקְשׁוּ אֶת עָרְפָּם לְבִלְתִּי שְׁמוֹעַ וּלְבִלְתִּי קַחַת מוּסָר. וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּן אֵלַי נְאֻם ה’ לְבִלְתִּי הָבִיא מַשָּׂא בְּשַׁעֲרֵי הָעִיר הַזֹּאת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, וּלְקַדֵּשׁ אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת בּוֹ כָּל מְלָאכָה. וּבָאוּ בְשַׁעֲרֵי הָעִיר הַזֹּאת מְלָכִים וְשָׂרִים יֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא דָוִד רֹכְבִים בָּרֶכֶב וּבַסּוּסִים, הֵמָּה וְשָׂרֵיהֶם אִישׁ יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלָיִם, וְיָשְׁבָה הָעִיר הַזֹּאת לְעוֹלָם. וּבָאוּ מֵעָרֵי יְהוּדָה וּמִסְּבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם וּמֵאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּמִן הַשְּׁפֵלָה וּמִן הָהָר וּמִן הַנֶּגֶב מְבִאִים עוֹלָה וְזֶבַח וּמִנְחָה וּלְבוֹנָה, וּמְבִאֵי תוֹדָה בֵּית ה’. וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלַי לְקַדֵּשׁ אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וּלְבִלְתִּי שְׂאֵת מַשָּׂא וּבֹא בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת – וְהִצַּתִּי אֵשׁ בִּשְׁעָרֶיהָ וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם וְלֹא תִכְבֶּה


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים