שימת אבן מראשותיו בלי ת"ב

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
נוטר הכרמים
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

שימת אבן מראשותיו בלי ת"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 23, 2018 11:44 pm

איתא בשולחן ערוך (הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנה סעיף ב),
ויש מי שנוהג לשכב בליל תשעה באב מוטה על הארץ, ומשים אבן תחת ראשו. הגה: ויש לאדם להצטער בענין משכבו בליל תשעה באב, שאם רגיל לשכב בב' כרים לא ישכב כי אם באחד (תוספות סוף תענית); ויש בני אדם משימים אבן תחת מראשותיהם, זכר למה שנאמר ויקח מאבני המקום (בראשית כח, יא) שראה החורבן (מרדכי דמועד קטן).

וראיתי מובא בשם הגאון הצדיק רבי שריה דבליצקי זצוק"ל להעיר, מפני מה שב הרמ"א ושנה את הדין המבואר כבר בדברי המחבר לשים אבן תחת ראשו. ואין נראה שבא לבאר רק טעם שימת האבן המבואר במרדכי, שאם כן הוא לא היה לו להפסיק בהלכה אחרת של צער במקום משכבו.

ואשר יראה לנכון בס"ד, דבאמת יש כאן מקום עיון בדברי המחבר, שנראה מלשונו שענין שימת האבן תחת ראשו מישך שייכא לשכיבה על הארץ, ובאמת שתי הלכות נפרדות המה, ושתי מקורות להם, וכמו שהעתיק בבית יוסף, שהדין של מוטה על הארץ מקורו הוא בדברי הכל בו (סי' סב) וז"ל, ה"ר שמואל מאויר"א היה מחמיר על עצמו לשכב מוטה על הארץ. ואילו הדין של שימת אבן מקורו בהגהות מרדכי (מו"ק סי' תתקלד), וז"ל, יש בני אדם שמשימין אבן תחת ראשם ליל תשעה באב ורמז לדבר (בראשית כח יא) ויקח מאבני המקום ובית המקדש ראה דכתיב (שם פסוק יז) מה נורא המקום הזה וחורבן ראה ממעשה הגאונים מצאתי.

ובלשון המחבר היה משמע ששימת האבן הוא ג"כ ענין של צער וניהוג אבילות, וכענין השכיבה על הארץ וכפיית המטה האמורה באבל, ונראה שמזה בא הרמ"א להוציא שיש בזה ענין נפרד של זכר ורמז למה שנאמר אצל יעקב אבינו ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו.

ונפק"מ פשוטה בזה באופן שאינו שוכב על הארץ אלא על מיטה שיניח ג"כ אבן חתחת לראשותיו, או באופן שהאבן היא קטנה ואינה גורמת צער ועינוי.

ש. ספראי
הודעות: 749
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: שימת אבן מראשותיו בלי ת"ב

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' יולי 24, 2018 2:28 am

אגב:
לשון התוספות בתענית הוא כך:

וחייב אדם לצער ולמעט בכבודו ובהנאותיו שאם היה רגיל לשכב על שני כרים לא ישכב כי אם על אחד.

ומה קורה באחד שישן על כר אחד? מדוע התוספות לא כתבו שאחד כזה ישן בת"ב ללא כר כלל? הלא יותר מצוי שאדם רגיל ישן על כר אחד, ומדוע נקטו התוס', וכן השו"ע, שרק מי שישן תמיד עם ב' כרים, ימעט לכר אחד?
האם עולה מכאן שדוקא מיעוט לכר אחד נצרך, אך לישון כלל ללא כר, זה כבר לא נדרש אליבא דהתוס'? (בפרט אם הנושא של האבן הוא דין נוסף, וכנ"ל).
מוזר להפליא.

ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: שימת אבן מראשותיו בלי ת"ב

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' יולי 25, 2018 1:55 am

ש. ספראי כתב:הלא יותר מצוי שאדם רגיל ישן על כר אחד, ומדוע נקטו התוס', וכן השו"ע, שרק מי שישן תמיד עם ב' כרים, ימעט לכר אחד?

מי אמר שבזמנם היה יותר מצוי כך?

קראקובער
הודעות: 2406
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שימת אבן מראשותיו בלי ת"ב

הודעהעל ידי קראקובער » ד' יולי 25, 2018 3:18 am

ש. ספראי כתב:האם עולה מכאן שדוקא מיעוט לכר אחד נצרך, אך לישון כלל ללא כר, זה כבר לא נדרש אליבא דהתוס'? (בפרט אם הנושא של האבן הוא דין נוסף, וכנ"ל).
מוזר להפליא.

מה בדיוק מוזר?


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים