עמוד 2 מתוך 2

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ד' יולי 25, 2012 8:46 am
על ידי בברכה המשולשת
יש רק להעיר, שהשנה שתשעה באב נדחה ות"ב בשבת, יש פוסקים רבים שבשבת זו ערב הצום יש ללמוד כרגיל.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ד' יולי 25, 2012 9:18 am
על ידי לייטנר
אליהוא כתב:היו עוד צרות לעם ה' בין חורבן הבית לשואה.
ראה למשל כאן http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?15096& ג' כרכים.


אמת, אך מעולם לא היה אסון כה גדול (ר' קלמן קלונימוס מפיאסצנה).
הערתך מזכירה לי את ספרו הנרגש של אברהם אשר פיינשטיין על עשרות נרצחים בפינסק במלחמת העולם הראשונה 'מגילת פורענות'. ספר שנקרא באור אחר עם הידיעה כי פינסק היהודית הושמדה כליל חצי יובל מאוחר יותר, ברצח של אלפי יהודים.
גם הצצה למקום ההוצאה ושנת ההוצאה של הספר מעניינת - א"י (ת"א) תרפ"ט (!).

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ד' יולי 25, 2012 1:33 pm
על ידי יתר10
לייטנר כתב:
אליהוא כתב:היו עוד צרות לעם ה' בין חורבן הבית לשואה.
ראה למשל כאן http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?15096& ג' כרכים.


אמת, אך מעולם לא היה אסון כה גדול (ר' קלמן קלונימוס מפיאסצנה).
הערתך מזכירה לי את ספרו הנרגש של אברהם אשר פיינשטיין על עשרות נרצחים בפינסק במלחמת העולם הראשונה 'מגילת פורענות'. ספר שנקרא באור אחר עם הידיעה כי פינסק היהודית הושמדה כליל חצי יובל מאוחר יותר, ברצח של אלפי יהודים.
גם הצצה למקום ההוצאה ושנת ההוצאה של הספר מעניינת - א"י (ת"א) תרפ"ט (!).

האדמו"ר מליובאוויץ זצ"ל טען שבמסעי הצלב עם ישראל היה במצב יותר חמור מהשואה, בגלל שבשנות השואה רק יהודי אירופה היו תחת הצורר הנאצי והיישוב הארצי ישראלי וכן יהודי ארה"ב לא היו בסכנה, משא"כ במסעי הצלב שאז כל פזורות ישראל היו במיצר

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ד' יולי 25, 2012 3:59 pm
על ידי צביב
חכם באשי כתב:הספר הנקרא 'יוסיפון' התחבר במאה העשירית לערך, באיטליה, ככל הנראה.
מחברו לא ראה את החורבן שקדם לו בכ-900 שנה, אלא שאב דבריו מספרי יוסיפוס פלאביוס ומקורות שונים.
ואכן, אני יודע מהמקובל אצלנו על ספר יוסיפון, אך מה אעשה שקביעת החוקרים שכנעה אותי יותר, עיינו למשל במבואו של פלוסר למהדורתו החדשה של יוסיפון. (הדברים האחרונים 'יקפיצו' כמה, אך האמת אהובה יותר מכל)

עיין מור וקציעה סימן ש"ז

וכן מבאר שם מה מותר לקרוא בשבת,
ומה מצוה ותועלת

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ד' יולי 25, 2012 10:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
יתר10 כתב:
לייטנר כתב:
אליהוא כתב:היו עוד צרות לעם ה' בין חורבן הבית לשואה.
ראה למשל כאן http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?15096& ג' כרכים.


אמת, אך מעולם לא היה אסון כה גדול (ר' קלמן קלונימוס מפיאסצנה).
הערתך מזכירה לי את ספרו הנרגש של אברהם אשר פיינשטיין על עשרות נרצחים בפינסק במלחמת העולם הראשונה 'מגילת פורענות'. ספר שנקרא באור אחר עם הידיעה כי פינסק היהודית הושמדה כליל חצי יובל מאוחר יותר, ברצח של אלפי יהודים.
גם הצצה למקום ההוצאה ושנת ההוצאה של הספר מעניינת - א"י (ת"א) תרפ"ט (!).

האדמו"ר מליובאוויץ זצ"ל טען שבמסעי הצלב עם ישראל היה במצב יותר חמור מהשואה, בגלל שבשנות השואה רק יהודי אירופה היו תחת הצורר הנאצי והיישוב הארצי ישראלי וכן יהודי ארה"ב לא היו בסכנה, משא"כ במסעי הצלב שאז כל פזורות ישראל היו במיצר


עובדתית- לא נכון. יהודי בבל פרס ותימן לא היו אז במיצר ממסעות הצלב.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ד' יולי 25, 2012 10:55 pm
על ידי חכם באשי
בברכה -
יותר מדוייק: בזמן מסעי הצלב, רוב מניינו ובניינו של העם היהודי לא היה במיצר.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ה' יולי 26, 2012 2:19 am
על ידי למאי_נמ?
יתר10 כתב:
לייטנר כתב:
אליהוא כתב:היו עוד צרות לעם ה' בין חורבן הבית לשואה...

אמת, אך מעולם לא היה אסון כה גדול (ר' קלמן קלונימוס מפיאסצנה)...

האדמו"ר מליובאוויץ זצ"ל טען שבמסעי הצלב עם ישראל היה במצב יותר חמור מהשואה, בגלל שבשנות השואה רק יהודי אירופה היו תחת הצורר הנאצי והיישוב הארצי ישראלי וכן יהודי ארה"ב לא היו בסכנה, משא"כ במסעי הצלב שאז כל פזורות ישראל היו במיצר

בויקישיבה הובאו דברי הרבי מחב"ד ועוד גדולים רבים שכתבו שהשואה הייתה אסון חסר תקדים.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ה' יולי 26, 2012 12:52 pm
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:בברכה -
יותר מדוייק: בזמן מסעי הצלב, רוב מניינו ובניינו של העם היהודי לא היה במיצר.


הואיל והיו מספר מסעות צלב- בסה"כ היה בכך צרה להרבה מעם ישראל (מסע הצלב הראשון- גזרות תתנ"ו בקהילות אשכנז והשמדת הקהילה היהודית בא"י). מסע הצלב השני- בעיקר קהילות צרפת, וכן הלאה.
אבל לסיכום- מבחינת רוב מנין בודאי שכתר"ה צודק.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ב' יולי 30, 2012 10:26 pm
על ידי איש שלו'
א. בדבר חיוב ת"ת בת"ב - בהנהגות מרן רבי יוסף שלו' אלישיב זללה"ה הביאו בשמו שיש חיוב ת"ת [וראויים הדברים למי שאמרן]. איני יודע כעת המקורות.

ב. בדבר ספר יוסיפון - עי' בספר דורות הראשונים להגאון רי"א הלוי זצ"ל, שהאריך להראות סתירות דבריו והיותו מגמתי, וכידוע שכתב ספרו לרומאים וחפץ היה למצוא חן בעיניהם. לדבריו במקומות רבים הוא הציג תמונה חד צדדית ולפעמים אף מעוותת - במודע או מתוך בורות ועם-הארצות, והציג את חכמי ישראל כנגררים אחר אחרים וכאילו לא הנהיגו את כלל העם הפרושים ו'עמי הארצות טבין' שעוד היו באותה עת.
ואכמ"ל, עיי"ש ותרווה נחת.
ומה שרבותינו הקדמונים הביאוהו - א"י אם יש מזה ראיה על כשרותו הכללית. ועוד - מי יימר שכל דבריו היו גלויים לפניהם. וצע"ג.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ג' יולי 31, 2012 4:43 pm
על ידי למאי_נמ?
בעיקר הנידון אם יש חיוב ת"ת בתשעה באב - עי' מעדני יום טוב (להר"ר יו"ט זנגר שליט"א, יש באוצר) ח"ד עמ' תתנד-תתנח, משכ"ב.

וזכורני ששמעתי שיעור בעניין מהג"ר אשר ז. וייס שליט"א ואמר שאע"פ שבשו"ת דברי יציב (או"ח סי' רמ ס"ק ב) מחמיר בזה, ונאים הדברים לאומרם, שחיזק מצות ת"ת בכל עת, מ"מ מדברי הריטב"א מוכח שאין חיוב ת"ת [וכהגרשז"א הנ"ל], ובטעם הדבר י"ל בתרי אנפי: (א) שבדוחק התירו ללמוד, שבעצם היה ראוי שבכל היום יאמר קינות וכיו"ב, (ב) שכל ד"ת "משמחי לב", ובדברים המותרים מחמת שהעניין עצוב יש ג"כ צער יחד עם השמחה, אך עדיין יש שמחה קצת. ואעפ"כ מומלץ שלא לבטל זמנו, שבכל השנה אנו מקיימים ת"ת לשמה בשמחה כשיטת האבנ"ז בהקדמת אג"ט, ובת"ב אפשר לקיים לשמה כדעת החולקים [והזכיר מי הם ואינני זוכר].

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ב' יולי 16, 2018 5:17 pm
על ידי הא לחמא עניא
תולעת ספרים07 כתב:ביביע אומר יש תשובה אם בת"ב חייבים בתלמוד תורה.

ידוע כבר על המחלוקת בין הרב אלישיב לחתנו ר' חיים, בזמן שהרב אלישיב ישב שבעה על אשתו הרבנית, אם יש חיוב ת"ת לאבל ויכול ללמוד דברים הרעים, או שיש לו פטור בת"ת ורשאי ללמוד בדברים הרעים באם רצונו בכך.
הרב אלישיב אחז שיש חיוב ת"ת ולכן לא אחז מזה לשבת כל היום ולקבל תנחומים, משא"כ חתנו ר' חיים סבר שיש פטור.
כמדומני שכל אחד הביא ראיות לשיטתו.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ב' יולי 16, 2018 5:19 pm
על ידי הא לחמא עניא
בברכה המשולשת כתב:יש רק להעיר, שהשנה שתשעה באב נדחה ות"ב בשבת, יש פוסקים רבים שבשבת זו ערב הצום יש ללמוד כרגיל.

כך כותב להדיא הבן איש חי בספרו בן איש חי-הלכות, פר' דברים שנה א'. ומסיים שם בלשונו: וכן אני נוהג.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ב' יולי 27, 2020 1:18 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
א. אפשר לקרוא שה"ג להחיד"א כך היה מנהג החזו"א.
ב.בענין אם יש חיוב בת"ת בט"ב זכרוני שדן הגריח"ס בא' מספריו.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:01 am
על ידי ישראליק
בנין דוד על מגילת איכה, ספר קל ללמוד, בפשט ודרוש

דמעת המלך (לייטער)

מגילת איכה עם ביאור דמעת חיים (שיינין)

מגילת איכה עם פירוש לקחת מוסר; בסוף יש ביאור על מאמרי האגדה סוגיא דחורבן

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:43 am
על ידי אראל
יסור יסרני ג"כ, גיברלטר יצחק אלחנן

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ה' יולי 30, 2020 2:21 am
על ידי מקדש שביעי כל שביעי
הא לחמא עניא כתב:
תולעת ספרים07 כתב:ביביע אומר יש תשובה אם בת"ב חייבים בתלמוד תורה.

ידוע כבר על המחלוקת בין הרב אלישיב לחתנו ר' חיים, בזמן שהרב אלישיב ישב שבעה על אשתו הרבנית, אם יש חיוב ת"ת לאבל ויכול ללמוד דברים הרעים, או שיש לו פטור בת"ת ורשאי ללמוד בדברים הרעים באם רצונו בכך.
הרב אלישיב אחז שיש חיוב ת"ת ולכן לא אחז מזה לשבת כל היום ולקבל תנחומים, משא"כ חתנו ר' חיים סבר שיש פטור.
כמדומני שכל אחד הביא ראיות לשיטתו.

אני שאלתי פעם את רח"ק בשאלה זו אמר לי שמישהו הביא ראיה שכתוב תינוקות בטלין בו אבל הח"ח אמר אין דבר כזה פטור מת"ת.

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ה' יולי 30, 2020 3:21 am
על ידי שאראש-פאטאק
מבאר רבותינו פרשת ואתחנן תשפ.jpg
תורה
מבאר רבותינו פרשת ואתחנן תשפ.jpg (462.39 KiB) נצפה 2652 פעמים

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ה' יולי 30, 2020 4:52 am
על ידי לבי במערב
היאך שייך ש'יסיים כ"ז, וגם יחזור ע"ז כמ"פ' - במשך כ"ד שעות בסה"כ? (והרי במהלכן גם אוכלים, ישנים, מקוננים ומתפללים...).

Re: ספר לקריאה בערב ת"ב

פורסם: ה' יולי 30, 2020 7:38 pm
על ידי נהנה מהאוצר
ויש להוסיף את הדף היומי של אתמול ערב ט' באב שבת קמה: שיש שם סוגיא בביאור דרשת הפסוקים של ההפטרה של היום בבוקר