מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 27, 2023 6:50 pm

ה"איך" קובע את "המה".

א. לא רק מילים.

וכמו שהמנגינה קובעת את האופן שבו אנו קולטים את הדברים והיא המעניקה את המשמעות למסר .
כך גם בכתיבה\דפוס.וכבר נאמר : “שירה\קינות היא מיטב המילים במיטב סדרן”,
בחירת המילים ובחירת המיקום שבו משבצים אותן הן אלו שיוצרות את השיר. זה בטקסט עצמו וגם בעיצוב ההדפסה.

ב. מה הופך פרוזה -לשירה.
. .בכל כתיבת שיר \פיוט\קינה חייב להיות המקצב. משקל המילים ומשקל השורות המשתלבות זו עם זו – שמשפיעים על המקצב,
כך שגם אם אין לשיר מנגינה, הקורא עדיין ישמע את מילות השיר כמנגינה. לכן קוראים לו שיר.
המצלול של מילות השיר, החריזה, השורות הקצרות, (האונומוטופיאה) מצלול/תצליל וכל יתר האלמנטים חייבים לשרת את המקצב הבסיסי והנעים של השיר \הפיוט.

.. .דבר נוסף ומשמעותי מאוד הוא האמצעים הצורניים(פיגורטיביים). השימוש במטפורות דימויים, האנשות, (מטונימיות) החלפת שמות, (אוקסימורונים) צירוף מושגים הסותרים זה את זה כך שצירופם יוצר משמעות חדשה ועוד, מעשירים את אופן הבאת התוכן והופכים אותו לשירה\פיוט.

כנ”ל גם שיבוץ: שילוב והטמעה של חלקי פסוקים או להבדיל ביטויים ביצירה; ניגודים , אנלוגיה: הקבלה בהצגת הבדלים בין שני סוגים שונים, או את המשותף להם; אירוניה: צורת ביטוי דו\רב משמעית; ועוד הרבה כלים נוספים.

כל אלו הם אומנם לא התוכן עצמו, אבל הם חלק מרכזי ובסיסי מאוד בכתיבת פיוט\שירה.

ג. מה הקשר ?
וכל זה למה- כי נכתבו פירושים רבים לפיוטים ולקינות ולכולם תרומה עצומה להבנת הפיוטים וכו.
ולא ניתן לדלג עליהם ,הם הבשר של העניין.
אבל בעבר ולרוב גם היום הדגש הוא בעיקר על התוכן והפירוש המילולי.

. .וחבל שלא השכילו גם לתת פירוש חזותי - על חשבון המלל הרב . וכבר נאמר:
שתמונה אחת [ סדר הדפוס] שווה לאלף מילים.

ואת כל הטוב הזה שרבותינו השקיעו זמן רב ומאמצים רבים ואת שליטתם ובקיאותם העצומה בתנך ובחזל, והכול כדי לשכלל ולפאר את שיחנו לפני הקבה - ברובו גנוז היה משך דורות רבים.

ומי שהשכילו לתקן ולעשות זאת, ובצורה נפלאה היא הוצאת קורן, וכדאי למי שקרא את הפירושים הרגילים ואת המדרשים שמאחורי המילים , להקדיש זמן נוסף ולקרוא מחדש את הקינות שלהם -
ובוודאי יחוש טעם חדש וישמע צלילים ממיתרים חדשים - שהיו עלומים עד כה.

ג. 3 דוגמאות מהקליר .
. . .להלן צילום של קטעים משלושה קינות של הקליר, ואם בד"כ הם מסווגים כמסובכים וקשים וכו. הרי ההגשה שלהם מיטיבה להציג את היופי הטמון בהם , את המשקל, המקצב, העושר הלשוני , החריזה ושילוב הפסוקים.
ואתה מגלה תמונה חדשה.לקחו תמונה בשחור לבן - ומילאוה בצבעים מלאי חיים.
האמת שחלקית עסק בזה כבר גולדשמיד - והם שיכללוהו לתפארה.

[את הצבעים אני הוספתי - והם להבנה מהירה של מבנה הפיוט].
אאדה 1.jpg
אאדה 1.jpg (107.14 KiB) נצפה 1685 פעמים

ביאור לצבעים-
1. בטור הצהוב הראשון בימין אנו רואים שבכל בית שלושת האותיות השניות הן זהות ובסדר אלף בית ג' ד' ....

2. סופי השורות [הצבועת בצבע דומה] בכל בית, ובפזמון הנועל אותם - מסתיימים ומתחרזים באופן דומה: מים מים מים\ מדבר מדבר מדבר וכדומה.

3. טור צהוב באות השנייה של הפזמון הנועל - ערוך בתשר"ק, היינו מ ת' ל א' בסדר ת,ש,ר,ק,.....

4. בפזמון החוזר מופיע בכולם המשפט " מי יתן \ יתנני". ובראשם מילת צעקה: אתאונן, אשאג, אקונן, אצרח וכו.


אהלי  2.jpg
אהלי 2.jpg (91.32 KiB) נצפה 1685 פעמים

----------------------

1. בכל בית שלושת השורות פותחות באותן מילים. -צבועים בירוק.

* אהלי."-.המתאר את המקדש.

* למה לנצח"- תביעה מהקבה.

* ונהיית " - המציין את מצבו של השם.



2. בצהוב - כל אות ראשונה במילה שלישית בשורות , מציינות תשר"ק.

3. באדום - סופי הפזמון המתחרזים ב " פֹּא\ ו\ה.


איכה  3.jpg
איכה 3.jpg (124.47 KiB) נצפה 1685 פעמים

פיוט זה מורכב יותר, וטומן בחובו מצלול עשיר של שיבוצים והנגדות בתוכן.
1. מסומן בצהוב. - בכל שורה מהמילה השנייה והלאה יש 5 מילים הפותחות באותה אות א,א,א,א,א
ובשורה שלאחריה ב,ב,ב,ב,ב, .... וכן הלאה.
ושוב אותה אות תופיע במילה השנייה שבשורה השלישית פעם אחת .

2
. בשורה השלישית צבוע באדום, הביטוי שאחרי המילה "ובכן" הפותחת היא סוג של השמעת קול : ביטינו ,דיברנו ,קוננו .... והוא מתחרז עם סוף הפזמון " נוּ". הפסוק מאיכה הנמצא באותה שורה "זכור ה'מה היה לנו".

3. הפתיחה של שלושת השורות בכל הבתים - מסומנת בכחול - זהה במילים ובתוכן .
* "איכה" - מתאר את החורבן ההשפלה והמאיסה של הקבה את המקדש.
* " ולא זכרת" - מתאר את הנשגב וההוד השאיפה לטוהר ולמלכות שמיים שנחזתה למקדש.
* "ובכן.." - מביע כאב ותפילה להקבה על מה שאירע לנו.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ה"איך" קובע את "המה". גם בקינות.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 30, 2023 6:02 pm

כתב לי ע"כ - ע,ז, במק"א-
"לקחת שלש קינויות שהם כתובות באופן זה והדגשת אותם אבל נראה לי שחלק גדול מהקינות אינם בנויים כך וכגון כל הקינויות של ציון, וגם באלו שכן עשוים כך אינו רואה איך ההדגשה הזאת מועילה כ"כ להבנת והרגשת הדברים".
--------------------------------------------
ותשובתי:
אכן במה שציינת "הקינות של ציון " הסדר שלהם אמנם מבליט ומדגיש את החלקים המרכיבים אות - אבל בצורה הרבה פחות מרשימה . וזאתכנראה בשל מרכיבי הפיוט עצמו שקשה יותר לפרק ולייחד אותם.

אבל לקחתי קינה אחרת שהעלתי סתם וצילמתי לך אותם בשתי ההוצאות, וההשוואה מדברת בעד עצמה . מעוני שמיים -
מעוני שמיים  -רגיל.jpg
מעוני שמיים -רגיל.jpg (112.4 KiB) נצפה 1614 פעמים

מה קיבלנו?
* את האותיות הראשונות המדגישות את שם המחבר.זהו!
* במאמץ קל נבחין גם שיש סופי בתים המתחרזים.
* ובמאמץ קשה נבחין שיש בתוך כל בית שורות שהן עצמן מתחרזות. והחרוז מתחלף.
* ושהפזמון מורכב מקטעי פסוקים.... רק מי שיקרא במפרשי הקינות יגלה זאת.
והרוב לא ממש עושים זאת -
וחבל
מעוני -  קורן.jpg
מעוני - קורן.jpg (163.13 KiB) נצפה 1614 פעמים



וכאן שים לב כמה נאה !
* כל הנל קופץ לך מיידית מול העיניים, תחזור לסעיף סעיף ותיווכח.
* השם - מ,נ,ח,מ, בראשי השורות.
* סופי הבתים כולם - בַּיִת.
* תוך כל בית שורות שהן עצמן מתחרזות: שמך \עַמֶּךָ| ככה\ככה| ראו ראו ...
* ציון מקור הפסוקים בתנך - בשוליים.

* בלי להתעמק, בלי לחפש במפרשים .
מה נעים פיוטינו - ומה יפה עריכתו !


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים