מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
כדכד
הודעות: 8565
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 09, 2024 5:25 pm

זו גופא כוונתי
דהו"ל לפרושי
אכמ"ל אינו סיבה לכתוב דבר שאינו נכון

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' יוני 10, 2024 12:12 pm

תורת הקורא הפטרת נשוא
מצרף גם עשרת הדברות משנת עח
קבצים מצורפים
תורת הקורא מאמר עשרת הדברות (עדכון סיון תשע''ח).pdf
(361.49 KiB) הורד 43 פעמים
גליון 208 - תורת הקורא הפטרת נשא תשפ''ד.pdf
(390.38 KiB) הורד 42 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ג' יוני 11, 2024 8:00 am

היבטים לשוניים נשוא פד קריאות שבועות פד (והערה בהפטרה)
רבותיי הערות!
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים נשוא פד וקריאות שבועות פד.pdf
(339.07 KiB) הורד 43 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ג' יוני 18, 2024 6:25 pm

תורת הקורא הפטרת בהעלותך
קבצים מצורפים
גליון 209 - תורת הקורא הפטרת בהעלותך תשפ''ד.pdf
(406.02 KiB) הורד 37 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יוני 20, 2024 9:34 am

היבטים לשוניים בהעלותך פד
האירו, העירו!
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים בהעלותך פד.pdf
(277.52 KiB) הורד 25 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ג' יוני 25, 2024 9:28 am

תורת הקורא הפטרת שלח
קבצים מצורפים
גליון 210 - תורת הקורא הפטרת שלח תשפ''ד.pdf
(404.28 KiB) הורד 28 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יוני 27, 2024 11:32 am

שלח פד
כולל סדר עטיפת הטלית בתכלת ובלעדיה (למי שלא זכו עדיין)
בס"ד, חובר ע"י הגאון הרב אריה וואהל, שליט"א, בתוספת עריכה של אפ"ר – אוריאל פרנק.
להרחבה, ראה כאן: https://blog.maanelashon.org/2023/11/blog-post.html
בתחילה מובאים שני הנוסחים זה לצד זה,
ובהמשך בנפרד: נוסח למי שזוכה ללבוש ציצית של לבן, ונוסח למי שזוכה גם בלבישת טלית מצויצת בתכלת.

סדר עטיפת טלית מצויצת בתכלת או בלבן בלבד

בָּרְכִ֥י נַפְשִׁ֗י אֶת⁠־יְ֫"יָ֥ יְ"יָ֣ אֱ֭-לֹהַי גָּדַ֣לְתָּ מְּאֹ֑ד ה֖וֹד וְהָדָ֣ר לָבָֽשְׁתָּ׃
עֹֽטֶה־א֭וֹר כַּשַּׂלְמָ֑ה נוֹטֶ֥ה שָׁ֝מַ֗יִם כַּיְרִיעָֽה:
[לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם י"ה בְּו"ה בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל, לְאָקָמָא שְׁכִינְתָּא מֵעַפְרָא.]
הֲרֵינִי מְכַוֵּן לַעֲשֹוֹת נַחַת רוּחַ לַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ,
וּלְהַכְרִיעַ אֶת עַצְמִי, וְאֶת כָּל יִשְֹרָאֵל, וְאֶת כָּל הָעוֹלָם לְכַף זְכוּת.
וַהֲרֵינִי עוֹמֵד לְהִתְעַטֵּף בְּטַלִּית מְצֻיֶּצֶת לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית, כַּכָּתוּב בַּתּוֹרָה:
"וְעָשׂ֨וּ לָהֶ֥ם צִיצִ֛ת עַל⁠־כַּנְפֵ֥י בִגְדֵיהֶ֖ם לְדֹרֹתָ֑ם וְנָ֥תְנ֛וּ עַל⁠־צִיצִ֥ת הַכָּנָ֖ף פְּתִ֥יל תְּכֵֽלֶת׃ וְהָיָ֣ה לָכֶם֮ לְצִיצִת֒",
וּכְדֵי שֶׁאֶזְכּוֹר אֶת כָּל מִצְווֹת ה' וְאֶעֱשֶׂה אוֹתָן,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ, וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹ֣ת יְ"יָ֔ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם",
וּכְדֵי שֶׁאֶזְכּוֹר אֶת אֲדוֹן הָעוֹלָם וְאַהֲבָתוֹ הַנִּצְחִית לְעַמּוֹ,
כְּשֶׁהֵצִיץ עַל בָּתֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם לְהַצִּילָם בְּכַלּוֹתוֹ כָּל בְּכוֹרֵי מִצְרַיִם,
וּכְשֶׁקָּרַע לָנוּ אֶת יַם סוּף וְכִלָּה בְּתוֹכוֹ כָּל חֵיל מִצְרַיִם,
כַּנִּרְמָז בַּכָּתוּב: "לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ...
אֲנִ֞י יְ"יָ֣ אֱ-לֹֽהֵיכֶ֗ם אֲשֶׁ֨ר הוֹצֵ֤אתִי אֶתְכֶם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם לִהְי֥וֹת לָכֶ֖ם לֵא-לֹהִ֑ים אֲנִ֖י יְ"יָ֥ אֱ-לֹהֵיכֶֽם".
וַאֲקַדֵּשׁ כָּל אֵיבָרַי וּמַחְשְׁבוֹתַי לַעֲשׂוֹת רְצוֹן בּוֹרְאִי,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֶת־כָּל־מִצְוֹתָ֑י וִהְיִיתֶ֥ם קְדֹשִׁ֖ים לֵֽא-לֹהֵיכֶֽם".
וּכְשֵׁם שֶׁאֲנִי מִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית, כֵּן תִּתְעַטֵּף נִשְׁמָתִי וּרְמַ"ח אֵיבָרַי וּשְׁסָ"ה גִּידַי בְּאוֹר הַצִּיצִית הָעוֹלֶה תַרְיַ"ג.
וּכְשֵׁם שֶׁאֲנִי מִתְכַּסֶּה בְּטַלִּית מְצֻיֶּצֶת בָּעוֹלָם הַזֶּה, כַּךְ אֶזְכֶּה לַחֲלוּקָא דְרַבָּנָן וּלְטַלִּית נָאָה לָעוֹלָם הַבָּא בְּגַן עֵדֶן.
וְעַל יְדֵי מִצְוַת צִיצִית, יִנָּצְלוּ גּוּפִי, נַפְשִׁי, רוּחִי, נִשְׁמָתִי וּתְפִלָּתִי מִן הַחִיצוֹנִים,
וְהַטַּלִּית תִּפְרוֹשֹ כְּנָפֶיהָ עֲלֵיהֶם, וְתַצִּילֵם "כְּנֶ֙שֶׁר֙ יָעִ֣יר קִנּ֔וֹ עַל־גּוֹזָלָ֖יו יְרַחֵ֑ף".
לְמִי שֶׁזּוֹכֶה לִלְבּוֹשׁ טַלִּית מְצֻיֶּצֶת בִּתְכֵלֶת: לְמִי שֶׁלּוֹבֵשׁ צִיצִית בְּלִי תְּכֵלֶת:
וְעַתָּה, מוֹדִים אֲנַחְנוּ לְפָנֶיךָ
עַל שֶׁזִּכִּיתָנוּ לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית בִּשְׁלֵמוּתָהּ: תְּכֵלֶת וְלָבָן.
וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתְּהֵא חֲשׁוּבָה מִצְוַת צִיצִית וּתְכֵלֶת לְפָנֶיךָ כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ וְכַוָּנוֹתֶיהָ, וְתַרְיַ"ג מִצְווֹת הַתְּלוּיוֹת בָּהּ.
וִיהִי רָצוֹן שֶׁיִּזְכּוּ כָּל עַם יִשְׂרָאֵל לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית וּתְכֵלֶת בִּשְׁלֵמוּתָהּ,
וּכְשֵׁם שֶׁזָּכִינוּ לְחִדּוּשׁ הַתְּכֵלֶת בַּצִּיצִית כֵּן נִזְכֶּה בִּמְהֵרָה לְחִדּוּשׁ עֲבוֹדַת הַכּוֹהֲנִים לְבוּשֵׁי תְּכֵלֶת,
אָמֵן סֶלָה. וְעַתָּה, בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, לֹא זָכִינוּ לְקַיֵּם הַמִּצְוָה בִּשְׁלֵמוּתָהּ, אֲבָל גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ שֶׁרְצוֹנֵנוּ לַעֲשׂוֹת רְצוֹנֶךָ וְאָנוּ מִשְׁתּוֹקְקִים לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית וּתְכֵלֶת. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתְּצָרֵף לְמַעֲשֶׂה אֶת רְצוֹנֵנוּ וְהִשְׁתּוֹקְקוּתֵנוּ, וּתְהֵא חֲשׁוּבָה מִצְוַת צִיצִית לְפָנֶיךָ כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ עִם תְּכֵלֶת, בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ וְכַוָּנוֹתֶיהָ, וְתַרְיַ"ג מִצְווֹת הַתְּלוּיוֹת בָּהּ, אָמֵן סֶלָה.


וִיהִ֤י׀ נֹ֤עַם יְ"יָ֥ אֱ-לֹהֵ֗ינוּ עָ֫לֵ֥ינוּ וּמַעֲשֵׂ֣ה יָ֭דֵינוּ כּוֹנְנָ֥ה עָלֵ֑ינוּ וּֽמַעֲשֵׂ֥ה יָ֝דֵ֗ינוּ כּוֹנְנֵֽהוּ:
[בִּרְצוֹנִי לִפְטוֹר בִּבְרָכָה זוֹ, גַּם אֶת הַ'טַלִּית קָטָן' הָעֲטוּיָה לְגוּפִי, וּבְרָכָה זוֹ תָּחוּל עַל כָּל מֶשֶׁךְ לְבִישַׁת הַטַּלִּית, אַךְ לְאַחַר הֲסָרָתָהּ, אֶצְטָרֵךְ לְבָרֵךְ שׁוּב.]
בָּרוּךְ אַתָּה יְ"יָ אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית.
[לְפִי דַּעַת הַ"לְבוּשׁ", כְּשֶׁלּוֹבֵשׁ טַלִּית בְּלִי תְּכֵלֶת, יֵשׁ לְבָרֵךְ "בְּצִיצִית" בִּשְׁוָא.]

מַה־יָּקָ֥ר חַסְדְּךָ֗ אֱ-לֹ֫הִ֥ים וּבְנֵ֥י אָדָ֑ם בְּצֵ֥ל כְּ֝נָפֶ֗יךָ יֶחֱסָיֽוּן׃
יִ֭רְוְיֻן מִדֶּ֣שֶׁן בֵּיתֶ֑ךָ וְנַ֖חַל עֲדָנֶ֣יךָ תַשְׁקֵֽם׃
כִּֽי־עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה־אֽוֹר׃


סדר עטיפת טלית מצויצת בתכלת
בָּרְכִ֥י נַפְשִׁ֗י אֶת⁠־יְ֫"יָ֥ יְ"יָ֣ אֱ֭-לֹהַי גָּדַ֣לְתָּ מְּאֹ֑ד ה֖וֹד וְהָדָ֣ר לָבָֽשְׁתָּ׃
עֹֽטֶה־א֭וֹר כַּשַּׂלְמָ֑ה נוֹטֶ֥ה שָׁ֝מַ֗יִם כַּיְרִיעָֽה:
[לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם י"ה בְּו"ה בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל, לְאָקָמָא שְׁכִינְתָּא מֵעַפְרָא.]
הֲרֵינִי מְכַוֵּן לַעֲשֹוֹת נַחַת רוּחַ לַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ,
וּלְהַכְרִיעַ אֶת עַצְמִי, וְאֶת כָּל יִשְֹרָאֵל, וְאֶת כָּל הָעוֹלָם לְכַף זְכוּת.
וַהֲרֵינִי עוֹמֵד לְהִתְעַטֵּף בְּטַלִּית מְצֻיֶּצֶת לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית, כַּכָּתוּב בַּתּוֹרָה:
"וְעָשׂ֨וּ לָהֶ֥ם צִיצִ֛ת עַל⁠־כַּנְפֵ֥י בִגְדֵיהֶ֖ם לְדֹרֹתָ֑ם וְנָ֥תְנ֛וּ עַל⁠־צִיצִ֥ת הַכָּנָ֖ף פְּתִ֥יל תְּכֵֽלֶת׃ וְהָיָ֣ה לָכֶם֮ לְצִיצִת֒",
וּכְדֵי שֶׁאֶזְכּוֹר אֶת כָּל מִצְווֹת ה' וְאֶעֱשֶׂה אוֹתָן,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ, וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹ֣ת יְ"יָ֔ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם",
וּכְדֵי שֶׁאֶזְכּוֹר אֶת אֲדוֹן הָעוֹלָם וְאַהֲבָתוֹ הַנִּצְחִית לְעַמּוֹ,
כְּשֶׁהֵצִיץ עַל בָּתֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם לְהַצִּילָם בְּכַלּוֹתוֹ כָּל בְּכוֹרֵי מִצְרַיִם,
וּכְשֶׁקָּרַע לָנוּ אֶת יַם סוּף וְכִלָּה בְּתוֹכוֹ כָּל חֵיל מִצְרַיִם,
כַּנִּרְמָז בַּכָּתוּב: "לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ...
אֲנִ֞י יְ"יָ֣ אֱ-לֹֽהֵיכֶ֗ם אֲשֶׁ֨ר הוֹצֵ֤אתִי אֶתְכֶם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם לִהְי֥וֹת לָכֶ֖ם לֵא-לֹהִ֑ים אֲנִ֖י יְ"יָ֥ אֱ-לֹהֵיכֶֽם".
וַאֲקַדֵּשׁ כָּל אֵיבָרַי וּמַחְשְׁבוֹתַי לַעֲשׂוֹת רְצוֹן בּוֹרְאִי,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֶת־כָּל־מִצְוֹתָ֑י וִהְיִיתֶ֥ם קְדֹשִׁ֖ים לֵֽא-לֹהֵיכֶֽם".
וּכְשֵׁם שֶׁאֲנִי מִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית, כֵּן תִּתְעַטֵּף נִשְׁמָתִי וּרְמַ"ח אֵיבָרַי וּשְׁסָ"ה גִּידַי בְּאוֹר הַצִּיצִית הָעוֹלֶה תַרְיַ"ג.
וּכְשֵׁם שֶׁאֲנִי מִתְכַּסֶּה בְּטַלִּית מְצֻיֶּצֶת בָּעוֹלָם הַזֶּה, כַּךְ אֶזְכֶּה לַחֲלוּקָא דְרַבָּנָן וּלְטַלִּית נָאָה לָעוֹלָם הַבָּא בְּגַן עֵדֶן.
וְעַל יְדֵי מִצְוַת צִיצִית, יִנָּצְלוּ גּוּפִי, נַפְשִׁי, רוּחִי, נִשְׁמָתִי וּתְפִלָּתִי מִן הַחִיצוֹנִים,
וְהַטַּלִּית תִּפְרוֹשֹ כְּנָפֶיהָ עֲלֵיהֶם, וְתַצִּילֵם "כְּנֶ֙שֶׁר֙ יָעִ֣יר קִנּ֔וֹ עַל־גּוֹזָלָ֖יו יְרַחֵ֑ף".
וְעַתָּה, מוֹדִים אֲנַחְנוּ לְפָנֶיךָ עַל שֶׁזִּכִּיתָנוּ לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית בִּשְׁלֵמוּתָהּ: תְּכֵלֶת וְלָבָן.
וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתְּהֵא חֲשׁוּבָה מִצְוַת צִיצִית וּתְכֵלֶת לְפָנֶיךָ
כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ וְכַוָּנוֹתֶיהָ, וְתַרְיַ"ג מִצְווֹת הַתְּלוּיוֹת בָּהּ.
וִיהִי רָצוֹן שֶׁיִּזְכּוּ כָּל עַם יִשְׂרָאֵל לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית וּתְכֵלֶת בִּשְׁלֵמוּתָהּ,
וּכְשֵׁם שֶׁזָּכִינוּ לְחִדּוּשׁ הַתְּכֵלֶת בַּצִּיצִית כֵּן נִזְכֶּה בִּמְהֵרָה לְחִדּוּשׁ עֲבוֹדַת הַכּוֹהֲנִים לְבוּשֵׁי תְּכֵלֶת,
אָמֵן סֶלָה.

וִיהִ֤י׀ נֹ֤עַם יְ"יָ֥ אֱ-לֹהֵ֗ינוּ עָ֫לֵ֥ינוּ וּמַעֲשֵׂ֣ה יָ֭דֵינוּ כּוֹנְנָ֥ה עָלֵ֑ינוּ וּֽמַעֲשֵׂ֥ה יָ֝דֵ֗ינוּ כּוֹנְנֵֽהוּ:
[בִּרְצוֹנִי לִפְטוֹר בִּבְרָכָה זוֹ, גַּם אֶת הַ'טַלִּית קָטָן' הָעֲטוּיָה לְגוּפִי, וּבְרָכָה זוֹ תָּחוּל עַל כָּל מֶשֶׁךְ לְבִישַׁת הַטַּלִּית, אַךְ לְאַחַר הֲסָרָתָהּ, אֶצְטָרֵךְ לְבָרֵךְ שׁוּב.]
בָּרוּךְ אַתָּה יְ"יָ אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית.
[גַּם הַנּוֹהֲגִים לְבָרֵךְ "בְּצִיצִית" בִּשְׁוָא, בִּלְבִישַׁת טַלִּית מְצֻיֶּצֶת בִּתְכֵלֶת יְבָרְכוּ "בַּצִּיצִית" בְּפַתָּח, עַל פִּי דַּעַת הַ"לְבוּשׁ".]
מַה־יָּקָ֥ר חַסְדְּךָ֗ אֱ-לֹ֫הִ֥ים וּבְנֵ֥י אָדָ֑ם בְּצֵ֥ל כְּ֝נָפֶ֗יךָ יֶחֱסָיֽוּן׃
יִ֭רְוְיֻן מִדֶּ֣שֶׁן בֵּיתֶ֑ךָ וְנַ֖חַל עֲדָנֶ֣יךָ תַשְׁקֵֽם׃
כִּֽי־עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה־אֽוֹר׃
סדר עטיפת טלית בלי תכלת
בָּרְכִ֥י נַפְשִׁ֗י אֶת⁠־יְ֫"יָ֥ יְ"יָ֣ אֱ֭-לֹהַי גָּדַ֣לְתָּ מְּאֹ֑ד ה֖וֹד וְהָדָ֣ר לָבָֽשְׁתָּ׃
עֹֽטֶה־א֭וֹר כַּשַּׂלְמָ֑ה נוֹטֶ֥ה שָׁ֝מַ֗יִם כַּיְרִיעָֽה:
[לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם י"ה בְּו"ה בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל, לְאָקָמָא שְׁכִינְתָּא מֵעַפְרָא.]
הֲרֵינִי מְכַוֵּן לַעֲשֹוֹת נַחַת רוּחַ לַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ,
וּלְהַכְרִיעַ אֶת עַצְמִי, וְאֶת כָּל יִשְֹרָאֵל, וְאֶת כָּל הָעוֹלָם לְכַף זְכוּת.
וַהֲרֵינִי עוֹמֵד לְהִתְעַטֵּף בְּטַלִּית מְצֻיֶּצֶת לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית, כַּכָּתוּב בַּתּוֹרָה:
"וְעָשׂ֨וּ לָהֶ֥ם צִיצִ֛ת עַל⁠־כַּנְפֵ֥י בִגְדֵיהֶ֖ם לְדֹרֹתָ֑ם וְנָ֥תְנ֛וּ עַל⁠־צִיצִ֥ת הַכָּנָ֖ף פְּתִ֥יל תְּכֵֽלֶת׃ וְהָיָ֣ה לָכֶם֮ לְצִיצִת֒",
וּכְדֵי שֶׁאֶזְכּוֹר אֶת כָּל מִצְווֹת ה' וְאֶעֱשֶׂה אוֹתָן,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ, וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹ֣ת יְ"יָ֔ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם",
וּכְדֵי שֶׁאֶזְכּוֹר אֶת אֲדוֹן הָעוֹלָם וְאַהֲבָתוֹ הַנִּצְחִית לְעַמּוֹ,
כְּשֶׁהֵצִיץ עַל בָּתֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם לְהַצִּילָם בְּכַלּוֹתוֹ כָּל בְּכוֹרֵי מִצְרַיִם,
וּכְשֶׁקָּרַע לָנוּ אֶת יַם סוּף וְכִלָּה בְּתוֹכוֹ כָּל חֵיל מִצְרַיִם,
כַּנִּרְמָז בַּכָּתוּב: "לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ...
אֲנִ֞י יְ"יָ֣ אֱ-לֹֽהֵיכֶ֗ם אֲשֶׁ֨ר הוֹצֵ֤אתִי אֶתְכֶם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם לִהְי֥וֹת לָכֶ֖ם לֵא-לֹהִ֑ים אֲנִ֖י יְ"יָ֥ אֱ-לֹהֵיכֶֽם".
וַאֲקַדֵּשׁ כָּל אֵיבָרַי וּמַחְשְׁבוֹתַי לַעֲשׂוֹת רְצוֹן בּוֹרְאִי,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֶת־כָּל־מִצְוֹתָ֑י וִהְיִיתֶ֥ם קְדֹשִׁ֖ים לֵֽא-לֹהֵיכֶֽם".
וּכְשֵׁם שֶׁאֲנִי מִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית, כֵּן תִּתְעַטֵּף נִשְׁמָתִי וּרְמַ"ח אֵיבָרַי וּשְׁסָ"ה גִּידַי בְּאוֹר הַצִּיצִית הָעוֹלֶה תַרְיַ"ג.
וּכְשֵׁם שֶׁאֲנִי מִתְכַּסֶּה בְּטַלִּית מְצֻיֶּצֶת בָּעוֹלָם הַזֶּה, כַּךְ אֶזְכֶּה לַחֲלוּקָא דְרַבָּנָן וּלְטַלִּית נָאָה לָעוֹלָם הַבָּא בְּגַן עֵדֶן.
וְעַל יְדֵי מִצְוַת צִיצִית, יִנָּצְלוּ גּוּפִי, נַפְשִׁי, רוּחִי, נִשְׁמָתִי וּתְפִלָּתִי מִן הַחִיצוֹנִים,
וְהַטַּלִּית תִּפְרוֹשֹ כְּנָפֶיהָ עֲלֵיהֶם, וְתַצִּילֵם "כְּנֶ֙שֶׁר֙ יָעִ֣יר קִנּ֔וֹ עַל־גּוֹזָלָ֖יו יְרַחֵ֑ף".
וְעַתָּה, בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, לֹא זָכִינוּ לְקַיֵּם הַמִּצְוָה בִּשְׁלֵמוּתָהּ,
אֲבָל גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ שֶׁרְצוֹנֵנוּ לַעֲשׂוֹת רְצוֹנֶךָ וְאָנוּ מִשְׁתּוֹקְקִים לְקַיֵּם מִצְוַת צִיצִית וּתְכֵלֶת.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתְּצָרֵף לְמַעֲשֶׂה אֶת רְצוֹנֵנוּ וְהִשְׁתּוֹקְקוּתֵנוּ,
וּתְהֵא חֲשׁוּבָה מִצְוַת צִיצִית לְפָנֶיךָ כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ עִם תְּכֵלֶת,
בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ וְכַוָּנוֹתֶיהָ, וְתַרְיַ"ג מִצְווֹת הַתְּלוּיוֹת בָּהּ, אָמֵן סֶלָה.
וִיהִ֤י׀ נֹ֤עַם יְ"יָ֥ אֱ-לֹהֵ֗ינוּ עָ֫לֵ֥ינוּ וּמַעֲשֵׂ֣ה יָ֭דֵינוּ כּוֹנְנָ֥ה עָלֵ֑ינוּ וּֽמַעֲשֵׂ֥ה יָ֝דֵ֗ינוּ כּוֹנְנֵֽהוּ:
[בִּרְצוֹנִי לִפְטוֹר בִּבְרָכָה זוֹ, גַּם אֶת הַ'טַלִּית קָטָן' הָעֲטוּיָה לְגוּפִי, וּבְרָכָה זוֹ תָּחוּל עַל כָּל מֶשֶׁךְ לְבִישַׁת הַטַּלִּית, אַךְ לְאַחַר הֲסָרָתָהּ, אֶצְטָרֵךְ לְבָרֵךְ שׁוּב.]
בָּרוּךְ אַתָּה יְ"יָ אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית.
[כְּשֶׁלּוֹבֵשׁ טַלִּית בְּלִי תְּכֵלֶת, יֵשׁ נוֹהֲגִים לְבָרֵךְ "בְּצִיצִית" בִּשְׁוָא.]

מַה־יָּקָ֥ר חַסְדְּךָ֗ אֱ-לֹ֫הִ֥ים וּבְנֵ֥י אָדָ֑ם בְּצֵ֥ל כְּ֝נָפֶ֗יךָ יֶחֱסָיֽוּן׃
יִ֭רְוְיֻן מִדֶּ֣שֶׁן בֵּיתֶ֑ךָ וְנַ֖חַל עֲדָנֶ֣יךָ תַשְׁקֵֽם׃
כִּֽי־עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה־אֽוֹר׃
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים שלח פד.pdf
(432.26 KiB) הורד 32 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ד' יולי 03, 2024 2:07 am

תורת הקורא הפטרת שבת ראש חודש
אם יש הערות הציבו נא כאן
ושלחו לעורך (וגם אלי)
קבצים מצורפים
גליון 188 - תורת הקורא הפטרת ראש חודש תשפ''ד.pdf
(613.97 KiB) הורד 23 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 04, 2024 11:30 am

היבטים לשוניים קורח פד
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
אין לאף אחד הערות...
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים קורח פד.pdf
(263.58 KiB) הורד 18 פעמים

כדכד
הודעות: 8565
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 04, 2024 4:57 pm

הרב פוזן
שמו היה הרב רפאל בנימין ולא רק רבי בנימין
(כשקראו לו בשמו הפרטי השתמשו בראשון ולא רק בשני).

כדכד
הודעות: 8565
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 04, 2024 4:59 pm

בכלל בענין הערות
הערתי כבר לפני שנה
כדכד כתב:תתנשאו הש' בשווא נע בודאי כפי שנכתב
אבל אני לא מסכים שהקורא בשווא נח משנה משמעות. "תִּתְנַשְׂאוּ" אינו "תִּתְנַסוּ" שכן בתתנשאו שומעים את הא' בשורוק וב"תתנסו" השורוק מתייחס לס'

כדכד
הודעות: 8565
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 04, 2024 5:01 pm

ועל כך
אחד מעיר כתב:צודק, אם באמת שומעים את הא'.
בכלל במלה יִשְׂאוּ היה ראוי להיות דגש בשׂ'
והוא בשווא נח.
כוונת ההערה היא למי שמבליע את הא'.
יתכן שיתוקן

ולא תוקן

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ד' יולי 10, 2024 2:41 am

תורת הקורא הפטרת חוקת
קבצים מצורפים
גליון 211 - תורת הקורא הפטרת חוקת תשפ''ד.pdf
(520.01 KiB) הורד 8 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ד' יולי 10, 2024 2:54 am

להערת כדכד על תתנשאו
עתה הוספתי הערה ואני מקווה שבשנה הבעל"ט יתוקן
טז ג תִּֽתְנַשְּׂא֖וּ: שׂי"ן שמאלית בשווא נע, אחרת זה משנה את המשמעות . לא תִּתְנַסּוּ!
ובהערה. כוונת ההערה אם בהעדר הדגש יבליע את האל"ף
וטוב תעשה אם תזכיר לי בשנה הבאה ליתר בטחון בהודעת אימייל (ע"י חבר וכד')

כדכד
הודעות: 8565
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 10, 2024 5:57 pm

אולי עדיף בהערה עצמה: "תתנשאו הש' בשוא נע אחרת זה עלול לשנות את המשמעות אם יבליע את הא' וישמע כ"תתנסו".

אחד מעיר
הודעות: 1118
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 11, 2024 11:33 am

היבטים לשוניים חוקת פד
לבקשת ידידנו חיים קופל נר"ו הצבתי גם את הדף שלו
הערות רבויתיי
ועדיף לשלוח גם אליי (לא לתבה כאן)
להערת כדכד
אחשוב על זה
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים חוקת פד.pdf
(235.45 KiB) הורד 8 פעמים
מעדנים 296 פרשת חקת תשפד ערוך .pdf
(39.47 KiB) הורד 7 פעמים

כדכד
הודעות: 8565
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 11, 2024 5:48 pm

"ולא בתיבת התביר" - נראה לי שיותר מדויק לכתוב "ולא בתיבה המוטעמת בתביר" או "ולא בתיבת השלישי המוטעמת בתביר"


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים