מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אריק
הודעות: 25
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי אריק » א' מאי 26, 2019 4:04 pm

פניתי לרב יעקב לויפר, הידוע במומחיותו בענייני לשון, ושאלתיו:
(אם החכם גולש כאן וניחא ליה שאכתוב את שמו, אדרבא !)

בתחילת פרשת בחוקותי
וּפָנִ֣יתִי אֲלֵיכֶ֔ם וְהִפְרֵיתִ֣י אֶתְכֶ֔ם וְהִרְבֵּיתִ֖י אֶתְכֶ֑ם וַהֲקִימֹתִ֥י אֶת־בְּרִיתִ֖י אִתְּכֶֽם:

כל הפעלים שיש בהם ו ההיפוך בפסוק זה מוטעמים במלרע, חוץ מהמילה וּפָנִ֣יתִי. מה ההבדל?

וענה לי:
שרשי ל"ה בבנין קל מוחרגים מהכלל הזה של הטעמת מלרע בו"ו ההיפוך [וכמדומני שגם בבנין פיעל], ראה למשל 'והייתי' שמוטעם תמיד מלעיל הגם שהו"ו היא להיפוך. וכן כל 'ועשית' שבציוויי עשיית המשכן
הנה עוד דוגמאות מתוכנת הכתר בקובץ המצורף

חזרתי ושאלתי:
והכיתי (במלרע) כל בכור, יוצא דופן?
הכלל נכון גם בבנין פיעל, כמו וחיכיתי, וגיליתי.

וענה לי:
בפיעל כן
רק בהפעיל זה לא ברור, כפי שכתבתי על והכית / והכיתי

ובמוצש"ק בחוקותי כתבתי:
הבקר דברתי עם בעל הקורא דקהילתינו ועל אתר ציטט לי את הפסוק: ולקחת סולת ואפית אתה, ואפית מלרע למרות שהשורש הוא אפה.

וענה לי:
יפה, ומה שהוא לא יודע שזה שייך לכלל אחר:
מילה מלעילית המסתיימת בהברה פתוחה, הבאה לפני מילה המתחילה באות גרונית - תהפוך מלרע, דוגמאות קלאסיות לכך הן המילים 'למה' ו'אנא / אנה', שהן מטבען מלעיל, ובמקרה שאחריהן מילה הפותחת באות גרונית - הן תוטעמנה מלרע, לכן 'למה ה' תמיד מלרע [כמובן לפי הקרי שזה אדני ולא יקוק].
לכן גם 'והבדילה הפרוכת' - תיבת 'והבדילה' מלרע, אף שבזה אין כלל של ו"ו ההיפוך הגורמת מלרע.


שבתי ושאלתי:
מאידך
ועשית אותה קטרת
ועשית מלעיל.

האם חקרו את הלוגיקה של הכללים?

וענה לי:
נכון
הבעיה בכללים שתמיד יש חריגים, אבל הטעמת מלרע לפני גרונית נפוצה ביותר.
לגבי הלוגיקה קשה לדעת.
בכל אופן לגבי הטעמת מלרע לפני גרונית נהוג להסביר שזה כדי שסוף המילה לא יתערבב עם תחילת המילה הבאה, מכיון שהברה פתוחה ואות גרונית אחריה זה סיבה להתחברות, מעין 'דבקים' כזה.



האם לחכמי פורום הדין ידועה הסבה לכללים ולחריגות?
נערך לאחרונה על ידי אריק ב ב' מאי 27, 2019 1:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 962
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' מאי 27, 2019 12:49 am

אריק כתב:שבתי ושאלתי: 'ועשית אותה קטרת' - 'ועשית' מלעיל.
כמו כן:
וְרָאִֽיתָ אֹתָהּ וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל עַמֶּיךָ
וְעָלִֽיתָ אַתָּה וְאַהֲרֹן עִמָּךְ
וּבָנִֽיתָ עָלֶיהָ דָּיֵק
וכנראה ההטעמה המלרעית של 'ואפית' היא יוצאת דופן.

כדכד
הודעות: 3617
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 27, 2019 11:33 am

בכל הדוגמאות שהבאתם לכך שהת' אינה במלרע מדובר בתחילת פסוק. איני יודע אבל אולי זו הסיבה לשינוי

רב טקסט
הודעות: 148
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי רב טקסט » ב' מאי 27, 2019 2:02 pm

חשוב להזכיר שגם אצל ואפית אותה יש בזה מחלוקת קדמונים, לפי זכרוני הוא מחלוקת בן אשר ובן נפתלי, ועיין שם במנחת שי.

שמואלייזער
הודעות: 89
הצטרף: ו' פברואר 18, 2011 12:59 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי שמואלייזער » ג' מאי 28, 2019 10:15 am

עיינתי במנחת שי שם וראיתי שב'ואפית אותה' אין מחלוקת המחלוקת היא בשני פסוקים אחרים, אעתיק לשון המנש"י שם, והערת המהדיר במהדורת בצר:
לשון המנש"י:
וְאָפִיתָ֣: בכל ספרי' מדוייקי' מלרע, שלא כמנהג. וכ"כ ן' עזרא, ומכלול משקל פָעַלְתָ. ולא כהגהת לוית חן, זל"ש, ואפית אתה, וכן וְחָצִיתָ את המלקוח (מדבר ל"א) מלרע בפשט אחד לקריאת בן נפתלי, ולקריאת בן אשר שאנו סומכי' על קריאתו מלעיל בשני פשטין, וכן וְעָשִיתָ עטרות (זכריה ו') לבן נפתלי מלרע לבן אשר מלעיל, ע"כ. ובעל הגהה נשתבש במשמעות <דברי> המכלול. עיין עליו כי משם תראה טעותו מפורסם.

הערת המהדיר: ולא כהגהת לוית חן: שער שלישי פרק יט, לח ע"א (רד"ק אומר כי 'ואפית' הוא מלרע לדברי הכול, ואילו שני הפסוקים האחרים ['וחצית', 'ועשית'] הם מלרע רק לדברי בן נפתלי. בעל לוית חן הבין מדבריו בטעות כי גם 'ואפית' שנוי במחלוקת).

אחד מעיר
הודעות: 635
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' יוני 02, 2019 11:26 am

כפי ששמת לב
יש כלל
יש חריגים שנכללו בכלל חריגים
יש חריגים שיצאו מכלל החריגים
ושבו לעיקר הכלל
הכלל הזה אינו יציב במאה אחוז ולכן כנראה שקשה להחזיר את הקורא אם טעה.
קח לדוגמה ואכלת [מלרע] ושבעת [מלעיל בגלל האתנח] וברכת [מלרע]

כדכד
הודעות: 3617
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 03, 2019 11:47 am

ושבעת מלעיל לענ"ד אינו בגלל האתנח אלא בגלל הל' הגרונית בשורש שבע

חגי פאהן
הודעות: 111
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' יוני 03, 2019 12:24 pm

כדכד כתב:ושבעת מלעיל לענ"ד אינו בגלל האתנח אלא בגלל הל' הגרונית בשורש שבע

אם היה כן "וְיָדַעְתָּ היום" לא היה מלרע.


אריק
הודעות: 25
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי אריק » א' יוני 09, 2019 10:05 pm

במגילת רות ב:יד

וַתֹּ֥אכַל וַתִּשְׂבַּ֖ע וַתֹּתַֽר:

ותאכל במלעיל, השניים האחרים במלרע. מדוע?

כדכד
הודעות: 3617
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 10, 2019 5:48 pm

אכן
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' יוני 11, 2019 11:51 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 3617
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 10, 2019 5:50 pm

חגי פאהן כתב:
כדכד כתב:ושבעת מלעיל לענ"ד אינו בגלל האתנח אלא בגלל הל' הגרונית בשורש שבע

אם היה כן "וְיָדַעְתָּ היום" לא היה מלרע.

כנראה שאתם צודקים וזה שילוב בין זה שזה באתנח לבין שזו ל' גרונית. סבורני שבלא ל' גרונית גם באתנח זה נשאר מלרע

אישצפת
הודעות: 668
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי אישצפת » ב' יוני 10, 2019 7:19 pm

כדכד כתב:כת"ר בטוח ש"ותאכל" זה במלעיל? אני זוכר שזה במלרע

הטעם תחת התי"ו.

אישצפת
הודעות: 668
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי אישצפת » ב' יוני 10, 2019 7:28 pm

וכן כתב להדיא מהר"ש הכהן בסלת למנחה
קבצים מצורפים
1560183911631984626509.jpg
1560183911631984626509.jpg (3.69 MiB) נצפה 285 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3019
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 10, 2019 11:03 pm

אבן עזרא במדבר יא, א
ותאכל - מלעיל, כמו 'ויאמר'. ובמוכרת - מלרע, הפך הלשון. רק כן מצאנו:

כדכד
הודעות: 3617
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 11, 2019 11:52 am

אישצפת כתב:
כדכד כתב:כת"ר בטוח ש"ותאכל" זה במלעיל? אני זוכר שזה במלרע

הטעם תחת התי"ו.

בדקתי וראיתי בספרים שאתם צודקים
מענין ששנים קראתי במלרע ולא שמתי לב לכך

אחד מעיר
הודעות: 635
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יוני 13, 2019 3:03 pm

ותאכל ותשבע אינו עניין לכאן
כל הדיון על ו' ההיפוך לעתיד בניקוד שווא (או ניקוד אחר המתאים לו' החיבור)
לא על וי' ההיפוך לעבר
וזה נכון שהרבה פעמים הוא הופך למלעיל כמו ויאמֶר ויוכח וילָּחֶם


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים