מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם למקרא השלם מכת"י

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אחד מעיר
הודעות: 822
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 06, 2020 1:42 pm

מישהו הזכיר על חילופי גרמא-גרמה
זו אינה ארמית תלמודית אלא לשון המשנה
ככל הנראה גרסת הא' שגויה וצ"ל גרמָהּ או גרמָן
לא בדקתי עדי נוסח

ביקורת תהיה
הודעות: 2291
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' פברואר 09, 2020 7:54 pm

אם למקרא כתב:להפסיק הפסק ניכר בין 'מים' ל'אדירים'. משנה ברורה סימן נ"א ס"ק י"ז.
והטעם: כי התואר 'אדירים' מתייחס אל המצרים ולא אל המים.
אמנם בספר שופטים אומר רש"י בפירוש, כי התואר 'אדירים' מתייחס אל המים, שכן על הפסוק בשירת דבורה 'בספל אדירים הקריבה חמאה' כתב וז"ל:
'בְּסֵפֶל אַדִּירִים' – בְּסֵפֶל שֶׁשּׁוֹתִין בּוֹ מַיִם, שֶׁהַמַּיִם נִקְרְאוּ 'אַדִּירִים', שֶׁנֶּאֱמַר: 'בְּמַיִם אַדִּירִים'.
וכן הוא פשטו של תרגום אונקלוס: 'אִשְׁתְּקַעוּ כַּאֲבָרָא בְּמַיִן תַּקִּיפִין'.
והא דאמרינן בפרק כל המנחות באות מצה: יבוא אדיר ויפרע מאדירים – אלו המצרים, דכתיב: 'צללו כעופרת במים אדירים'; צ"ל דמדרשו של מקרא הוא ולא פשוטו.
ולאור זה, איתבר חצביה ד'משנה ברורה' משמא ד'פרי מגדים' משמא ד'מקור חכמה' משמא ד'מצאתי כתוב'.

חזרתי ונזכרתי: viewtopic.php?f=7&t=8158&hilit=%D7%91%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%90%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D

אם למקרא
הודעות: 9
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ב' פברואר 17, 2020 1:52 pm

אם למקרא יתרו1.png
אם למקרא יתרו1.png (75.07 KiB) נצפה 1652 פעמים


אם למקרא יתרו2.png
אם למקרא יתרו2.png (99.4 KiB) נצפה 1652 פעמים


אם למקרא יתרו3.png
אם למקרא יתרו3.png (162.23 KiB) נצפה 1652 פעמים


אם למקרא יתרו4.png
אם למקרא יתרו4.png (89.49 KiB) נצפה 1652 פעמים


אם למקרא יתרו5.png
אם למקרא יתרו5.png (35.41 KiB) נצפה 1652 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3424
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' פברואר 17, 2020 3:33 pm

יח, ז וישק מלעיל - כנראה משום נסוג אחור, וזאת על אף שהמילה 'וישק' מוקפת למילה 'לו'. וראה לעיל באריכות, אם בכלל יש מושג של 'נסוג אחור' במילה מוקפת (והעורך התקשה למה יש כאן נסוג אחור מטעם אחר, שיש כאן הברה סגורה).

בענין חלוקת הפסוקים בעשרת הדברות, ראה באריכות כאן.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ה' פברואר 20, 2020 11:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2291
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 20, 2020 12:41 am

מעט דבש כתב:'וישק' מלעיל - כנראה משום נסוג אחור.
לא כי, אלא ההגיה היא מלעיל כמשפט העתיד המקוצר. השווה: 'ויחד', 'ויחן' דבסמוך.

עיניו כיונים
הודעות: 264
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' פברואר 20, 2020 1:01 am

ביקורת תהיה כתב:
מעט דבש כתב:יח ז 'וישק' מלעיל - כנראה משום נסוג אחור.
לא כי, אלא ההגיה היא מלעיל כמשפט העתיד המקוצר. השווה: 'ויחד', 'ויחן' דבסמוך.

מה עניין עתיד מקוצר אצל וַיִּשַּׁק (משורש נש"ק)?

ביקורת תהיה
הודעות: 2291
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 20, 2020 10:25 am

כד שכיבנא ונאימנא אמרי להא מילתא.

אהוד לב
הודעות: 6
הצטרף: ד' אוקטובר 23, 2019 2:29 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אהוד לב » ה' פברואר 20, 2020 8:51 pm

ביקורת תהיה כתב:
מעט דבש כתב:'וישק' מלעיל - כנראה משום נסוג אחור.
לא כי, אלא ההגיה היא מלעיל כמשפט העתיד המקוצר. השווה: 'ויחד', 'ויחן' דבסמוך.


לענ"ד הכוונה הייתה בגלל נסוג אחר. דלכאורה העתיד המקוצר הוא מלעיל כאשר ההברה לפני האחרונה אינה מודגשת, כמו 'ויחד' או 'ויחן'. אבל וישק, בגלל הדגש בש', הרי שההברה לפני האחרונה היא הברה סגורה. והא ראיה מהפסוק "וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב, לְרָחֵל", ששם אין מקום לנסוג אחור ולכן 'וישק' הוא מלרע. ואילו היה כאן כלל של עתיד מקוצר היה צריך להיות מלעיל.

אם למקרא
הודעות: 9
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ג' ינואר 12, 2021 7:50 am

אם למקרא - וארא1.png
אם למקרא - וארא1.png (91.59 KiB) נצפה 172 פעמים


אם למקרא - וארא2.png
אם למקרא - וארא2.png (117.96 KiB) נצפה 172 פעמים


אם למקרא - וארא3.png
אם למקרא - וארא3.png (108.66 KiB) נצפה 172 פעמים


אם למקרא - וארא4.png
אם למקרא - וארא4.png (93.72 KiB) נצפה 172 פעמים


אם למקרא - וארא5.png
אם למקרא - וארא5.png (60.36 KiB) נצפה 172 פעמים


אם למקרא - וארא6.png
אם למקרא - וארא6.png (84.77 KiB) נצפה 172 פעמים

אם למקרא
הודעות: 9
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ג' ינואר 12, 2021 7:53 am

הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא1.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא1.png (259.62 KiB) נצפה 172 פעמים


הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא2.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא2.png (404.69 KiB) נצפה 172 פעמים


הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא3.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא3.png (447.28 KiB) נצפה 172 פעמים


הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא4.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא4.png (555.31 KiB) נצפה 172 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 1377
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' ינואר 12, 2021 12:56 pm

ז, ט ה' ידבר צ"ל כי ידבר, וכמדו' לשיטתו שהיה מקפיד גם בזה להפריד בין התיבות.
ז, כח ובביתך אין תיבה כזו

מעט דבש
הודעות: 3424
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 12, 2021 1:49 pm

ח, יג ד"ה במטהו
בענין הרוו"ה - מה שהביא ב'מסורת הקריאה' בשם הרוו"ה, הוא מספרו 'מפורש' שיצא לאור בשנת תקנ"ז, ו'עין הקורא' הודפס בשנת תקע"ח, ואכן הרוו"ה חזר בו.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים